اخبار داغ

در میزگرد بررسی شد؛

چالش آسیب‌های اجتماعی در ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی؛ افت تحصیلی ارمغان کرونا برای دانش‌آموزان

چالش آسیب‌های اجتماعی در ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی؛ افت تحصیلی ارمغان کرونا برای دانش‌آموزان
شیوع ویروس منحوس کرونا علاوه بر خسارت‌های اقتصادی، به گفته کارشناسان این ویروس با به تعطیلی کشاندن مدارس و تحصیل دانش آموزان در فضای مجازی، خطرات آسیب های اجتماعی و افت تحصیلی را به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور می گذرد، ویروسی که نه تنها در بخش های مختلف از جمله اقتصاد خسارت وارد کرد و جان هزاران نفر را گرفت، بلکه در حوزه تعلیم و تربیت نیز تاثیرات بسیار منفی داشته است به طوری که به دلیل شیوع این بیماری و مجازی شدن آموزش ها، خطر اُفت تحصیلی در کمین بسیاری از دانش آموزان می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با شیوع کرونا، بستر برای آموزش ها در مقاطع مختلف در فضای مجازی مهیا شد، برخی از دانش آموزان به دلیل نبود زیر ساخت های لازم از جمله نبود تلفن هوشمند و یا عدم پوشش اینترنت از تحصیل در فضای مجازی بازماندند و تحصیل را با تلویزیون و یا درسنامه پیش بردند تا از قافله تحصیل عقب نمانند اما آمارها نشان می دهد خطر بازماندن از تحصیل در ایام کرونا بیشتر از هر زمان دیگری بوده است.

,

کندی سرعت اینترنت، آشنا نبودن به آموزش در فضای مجازی، عدم محتوای کافی در این فضا و دردسرهای بسیار فراوان آموزش های غیر حضوری به وفور دیده می شد و سال گذشته دانش آموزان حدود چهار ماه از سال تحصیلی را در این فضا سپری کردند اما از مهر سال گذشته نیز دانش آموزان مجدد در این فضا به یادگیری پرداختند.

, , ,

آسیب های فضای مجازی

, آسیب های فضای مجازی, آسیب های فضای مجازی,

جدای از آسیب های فضای مجازی و ایجاد مشکلات برای دانش آموزان که بیشتر اوقات خود را در این فضا سپری می کردند، برخی از دانش آموزان درس خواندن در این فضا را جدی نمی گیرند و هنگام امتحانات و یا پرسش با کتاب باز، پاسخگو هستند و همین لطمه زیادی به یادگیری آنها وارد می کند و در واقع سبب می شود تا معلم ارزیابی مناسبی از وضعیت یادگیری دانش آموزان نداشته باشد.

,

طبق گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی، دانش آموزان پایه اول و دوم در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیدند چرا که این دانش آموزان برای یادگیری نیاز به تکرار و تمرین در سر کلاس درس و فراگیری آموزشها از طریق بازی ها و کارهای گروهی در کلاس را داشتند، همچنین این دانش آموزان در محیط مدرسه علاوه بر یادگیری دروس، ارتباط اجتماعی با دیگران را درک می کردند ولی متاسفانه با کرونا این ارتباطات قطع شده و ارتباط و آموزش چهره به چهره وجود ندارد.

,

این در حالیست که در برخی از مناطق آبی و زرد با تراکم جمعیت اندک دانش آموزان، کلاس های درس برگزار می شد اما همه دانش آموزان از این نوع یادگیری بهره مند نبودند و افت تحصیلی دانش آموزان در سال های بعد که دانش آموزان سر کلاس درس حاضر شوند، مشخص می شود.

,

در همین راستا پایگاه خبری سفیرافلاک میزگردی با کارشناسان و مسئولین دوره های آموزش ابتدایی و متوسطه اول و دوم برگزار کرده تا بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

,

مهارت خواندن و نوشتن پایه اول، مقدمه یادگیری پایه های بالاتر

, مهارت خواندن و نوشتن پایه اول، مقدمه یادگیری پایه های بالاتر, مهارت خواندن و نوشتن پایه اول، مقدمه یادگیری پایه های بالاتر, , , ,

رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت: دوران ابتدایی اساس نظام تعلیم و تربیت و مهمترین دوره تحصیل در تمام نظام های آموزش و پرورش محسوب می شود چرا که شکل گیری شخصیت و رشد همه جانبه دانش آموزان در این دوره بیشتر است و در این مرحله از تحصیل، به دنبال رشد همه جانبه دانش آموزان هستیم.

,

, ,

وی افزود: هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود و هر چقدر در آموزش غیر حضوری توانا باشیم اما آموزش حضوری جایگاه خاصی دارد و در این آموزش، دانش آموزان و معلم به صورت چهره به چهره مطالب را ارائه می دهند به خصوص کلاس اولیها که مهارت خواندن و نوشتن را یاد می گیرند و این مهارتها مقدمه همه یادگیری های بعدی است.

,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: اگر دانش آموزی در یادگیری این مهارتها ضعف داشته باشد تاثیر منفی در سال های بعدی خواهد گذاشت و آموزش های مجازی با حضوری فاصله زیادی دارد اما با توجه به شرایط، تلاش می شود تا از یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل شود و از آموزش مطلوب بهره مند شوند.

,

معتمدی عنوان کرد: ارائه آموزش ها از طریق آموزش فضای مجازی، درسنامه و تلویزیونی ارائه می شود و زمانی که کرونا شیوع کمتری داشت برای پایه اول و دوم کلاس حضوری در روستا و برخی از شهرها با تعداد اندک و در وضعیت آبی برگزار می شد و این ارتباط بین معلم و دانش آموزان برای یادگیری بیشتر برقرار شد.

,

سلامت جسمی و روحی دانش آموزان در اولویت است

, سلامت جسمی و روحی دانش آموزان در اولویت است, سلامت جسمی و روحی دانش آموزان در اولویت است,

وی بیان کرد: متاسفانه با بحرانی شدن کرونا صددرصد آموزشها غیر حضوری است و باید زندگی در شرایط سخت را به فرزندان آموزش دهیم البته در این شرایط، آموزش غیر حضوری یک آموزش ایمن محسوب می شود و تامین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان در اولویت است.

,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با بیان مزایای آموزش غیر حضوری افزود: آشنایی با فناوری برای همه، یکی از مزایای این نوع آموزش بود که بسیاری از معلمان در این فضا اقدام به تولید محتوا کردند و این موضوع به غنی کردن فرآیند یادگیری کمک می کند البته در آموزش غیر حضوری توسعه عدالت آموزشی زیر سوال رفته چرا که تعدادی از دانش آموزان روستایی، حاشیه شهر و نیازمند امکان بهره گیری از این فضا را نداشتند که به دلایلی از جمله نبود سخت افزار، نداشتن گوشی و یا پوشش اینترنتی در مناطق روستایی و صعب العبور بود و بیشترین دغدغه ما همین موارد بوده است.

,

معتمدی خاطرنشان کرد: در این میان آموزش تلویزیون برای ادامه جریان آموزشی فعال شد که در واقع نمونه ای از برقراری عدالت آموزشی است که دسترسی به آموزش را فراهم کند.

,

وی با اشاره به معایب آموزش مجازی برای پایه اول و دوم ابتدایی گفت: در این پایه ها، آموزش سواد پایه محسوب می شود و بسیار مهم است و در این دوره سنی کمتر امکان استقلال یادگیری را دارند و مهارت های اجتماعی و ارتباطی را در کنار مهارت خواندن و نوشتن یاد می گیرند و از طریق گوشی نمی توانند حروف الفبا را به گونه ای که مد نظر است، یاد بگیرند، علاوه بر توجه به مهارت دانش و علم، باید به سایر مهارت ها توجه شود و نیاز است معلمان این پایه ها به مهارت ارتباطی توجه کنند تا دانش آموز در این زمینه رشد نماید.

,

مهارت اجتماعی در کنار مهارت یادگیری

, مهارت اجتماعی در کنار مهارت یادگیری, مهارت اجتماعی در کنار مهارت یادگیری,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه نقش والدین در همراهی با دانش آموزان بسیار موثر است، گفت: این نقش پررنگ بوده و ضروریست تا اولیا با مدرسه در تعامل باشند و معلمان، اولیا را در مدیریت آموزش های غیر حضوری همراهی کنند و برای نتیجه بخشی باید همکاری لازم ایجاد شود، اولیا همراه معلم باشند و نسبت به توانمندی فرزندان و شایستگی بچه ها ایمان داشته باشند چرا که در این شرایط بار زیادی بر عهده والدین است و برخی یا وقت و یا اطلاعات کافی ندارند و از طریق راه های دیگری مانند تلویزیون می توانند دانش آموزان را کمک نمایند.

,

معتمدی تصریح کرد: والدین به مهارت یادگیری توجه کنند چون در فقدان آموزش حضوری، این مهارت ها دچار خسارت و آسیب می شوند و نیاز است اولیا نسبت به این حساس باشند و در بستر هنر و بازی این مهارت خواندن و نوشتن را تقویت کنند.

,

وی گفت: شش هفته تا پایان سال باقیمانده است، باید مدیران بدانند همه دروس تدریس شده و تدریس باید کیفی باشد، همچنین اطمینان یابند که همه دانش آموزان از آموزش بهره مند شده اند.

,

مسئول آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان در شرایط غیر حضوری بیان کرد: با آموزش غیر حضوری امکان افت تحصیلی وجود دارد و باید مدیران برنامه ریزی کنند برای دانش آموزانی که مشکل یادگیری دارند و دانش آموزانی که دسترسی به این فضا نداشتند، برای آنها بسته های آموزشی تهیه شود.

,

افت تحصیلی و عدم نظارت کافی

, افت تحصیلی و عدم نظارت کافی, افت تحصیلی و عدم نظارت کافی,

نصراله بازگیران معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز در این راستا اظهار داشت: با شیوع کرونا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شد و آموزش از جمله حوزه ای است که در دوران کرونا به علت عدم حضور دانش آموزان و تعطیلی مدارس، دستخوش تغییراتی شد به طوری که آموزش از راه دور جایگزین آموزش های حضوری گردید و بخش قابل توجهی از فرآیند یاددهی در این فضای مجازی ارائه شد.

,

, ,

وی افزود: آموزش چهره به چهره مزیت های بسیار زیادی در یادگیری مطالب علمی و تربیتی دارد چرا که معلم از طریق روش تدریس، آموزشهای عاطفی و انسانی را در کنار مطالب علمی، به فراگیران می آموزد که در آموزش های مجازی اینگونه نیست.

,

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان با اشاره به دلایل افت تحصیلی در آموزش مجازی گفت: در آموزش مجازی برخلاف آموزش حضوری به دلیل اینکه معلم نظارت کافی بر میزان یادگیری دانش آموزان ندارد و دانش آموزان نیازمند خود تنظیمی و خودکنترلی هستند یا به نوعی مسئولیت یادگیری بر عهده خود دانش آموز است لذا این نگرانی وجود دارد که می تواند یکی از دلایل افت تحصیلی در دانش آموزان باشد.

,

بازگیران تصریح کرد: در آموزش غیر حضوری، گاهی دانش آموزان به دلیل عدم تکرار و تمرین، وارد درس بعدی می شوند و امکان افت تحصیلی وجود دارد چرا که در کلاس های حضوری پرسش و پاسخ و تکرار و تمرین نتیجه بسیار مهمی در یادگیری مطالب آموزشی داشت.

,

وی بیان کرد: در آموزش حضوری نظارت معلم و مدیر مدرسه بر یادگیری دانش آموزان بسیار زیاد بود اما در آموزش غیر حضوری به دلیل نبود دانش آموزان و عدم نظارت کافی ممکن است خطر افت تحصیلی را افزایش دهد، عدم رویارویی معلم و دانش آموز، عدم تعامل و تقابل، عدم نظارت مستمر در این آموزش ها، این خطر را ازافزایش می دهد.

,

کتاب هایی که نو مانده است

, کتاب هایی که نو مانده است, کتاب هایی که نو مانده است,

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان خاطرنشان کرد: در کلاس های حضوری معلم بعد از تدریس یک مطلب و اطمینان از یادگیری آن توسط دانش آموزان وارد مطلب بعدی می شد اما در آموزش غیر حضوری نظارت گام به گام کمتر است، همچنین ضعف زیرساختها در مدارس و منازل و عدم بهره مندی تعدادی از دانش آموزان از تجهیزات تدریس مجازی در افت تحصیلی اثر گذار بوده است.

,

بازگیران با اشاره به مزایای آموزش غیر حضوری گفت: گردش کار در یک کلاس دیجیتالی فرصت های بیشتری برای بازخورد خلاقانه، ارزیابی انتقادی و غیره را فراهم کرده که اگر دانش آموزی هدفمند برای برخورداری از آموزشها در این فضا وارد شود تا حد قابل قبولی از آسیب های فضای مجازی به دور می ماند و می تواند به موفقیت برسد.

,

وی تصریح کرد: درسال تحصیلی گذشته تنها چند درس از دروس باقی مانده بود و  تاثیر زیادی بر تحصیل نداشت ولی امسال براساس دغدعه اولیا، دبیران و دانش آموزان، در پایان امتحانات افت تحصیلی مشخص می شود.

,

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: آموزش در فضای مجازی باعث شده کتاب های درسی نو بمانند و دانش آموزان یاد گرفتند که اگر به دلایلی نتوانستند در کلاس حضور پیدا کنند، نگران نباشند و  مفاهیم دروس خودشان را از راه های مختلفی دریافت و درک کنند و فقط به معلم متکی نباشند.

,

بازگیران با اشاره به ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل مجازی شدن آموزشها افزود: در برخی از مناطق به دلیل نبود شرایط لازم دانش آموزان نتوانستند به تحصیل ادامه دهند به طوری که دانش آموزان به ویژه دختران مناطق کم برخوردار به دلیل عدم دسترسی به امکانات ارتباطی بیشتر درمعرض ترک تحصیل هستند و یا اینکه در خانواده ای تعداد فرزندان و استفاده همزمان از یک گوشی یا تبلت یا حتی درصورت داشتن به تعداد وسیله، کم بودن سرعت اینترنت سبب شده تا شرایط تحصیل در این فضا سخت شود.

,

وی بیان کرد: البته آموزش تلویزیونی از همان روزهای اول به عنوان مکمل کمک آموزشی دانش آموزان فعال شد و شرایط و روش های دیگری برای یادگیری مفاهیم درسی ایجاد گردید.

,

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: این اندیشه و فرآیند یادگیری درعلم آموزی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری قدری جلوه پیدا می کند و فرد متوجه می شود که خودش باید یاد بگیرد و وابسته به استاد نباشد، وقتی خود فرد خودش تلاش می کند تا اطلاعات را از منابع مختلفی کسب کند یادگیری بهتر و ماندگار می ماند.

,

عدم رقابت بین دانش آموزان و افت تحصیلی

, عدم رقابت بین دانش آموزان و افت تحصیلی, عدم رقابت بین دانش آموزان و افت تحصیلی,

مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این روزها ما در شرایط سخت و اضطراری قرار داریم و به طور طبیعی انتظار نداریم شاخصه هایی که در شرایط عادی است امروز نیز وجود داشته باشد ولی به طور کلی آموزش حضوری مزایای فراوانی دارد که در غیر حضوری این مزایا وجود ندارد.

,

, ,

وی تحرک و رقابت را از مهمترین ویژگی های آموزش حضوری برشمرد و افزود: آموزش حضوری در مدارس باعث تحرک در جامعه می شود، امید به آینده  را تقویت می کند و دانش آموزی که با همکلاسی های خود و مدرسه ارتباط برقرار می کند، احساس می کند جامعه زنده است و شرایط بیشتری برای رقابت فراهم است.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آموزش های حضوری ارتباط و الگوپذیری از معلم و دانش آموزان دیگر صورت می گیرد ولی در آموزش غیر مجازی این الگوپذیری ها وجود ندارد البته در کنار همه این مشکلات، فضای مجازی آسیب هایی را برای برخی از دانش آموزان به دنبال دارد مثلا ممکن است به دلیل استفاده بی اندازه از گوشی و حضور در فضای مجازی، انحرافاتی رخ دهد و در مسیری دیگر حرکت کند.

,

آسیب های فضای مجازی در کمین دانش آموزان

, آسیب های فضای مجازی در کمین دانش آموزان, آسیب های فضای مجازی در کمین دانش آموزان,

ویسکرمی عنوان کرد: ممکن است در این شرایط دانش آموز نتواند بین واقعیات زندگی کند و فشارهای فضای مجازی سبب اختلالاتی شود و همه اینها آسیب های مجازی است.

,

وی با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان بیان کرد: وقتی رقابت مستقیم و چهره به چهره بین دانش آموزان وجود ندارد، افت تحصیلی ایجاد می شود که باید تلاش کرد تا در این شرایط اضطراری دانش آموزان یادگیری دروس را به بهترین شکل انجام دهند.

,

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته کرونا باعث شد عدالت آموزشی به شهرهای کوچک هم برسد و دانش آموزان مناطق محروم هم از اینترنت بهره مند شوند اگرچه در شرایط آبی برخی از دانش آموزان با تراکم کم در مناطق روستایی حضور داشتند.

,

ویسکرمی عنوان کرد: باید توجه کرد که مسئله مرگ از کرونا و افت تحصیلی، موضوع بد و بدتر است و چاره ای جز ارائه آموزش در فضای مجازی وجود ندارد.

,

اگرچه درصد مشخصی از میزان افت تحصیلی مشخص نیست ولی ضروری است تا والدین، دانش آموزان و معلمان با همکاری در این شرایط بحرانی و خاص از افت تحصیلی جلوگیری کنند و دانش آموزان در مسیر کسب علم و دانش همچنان با سرعت حرکت نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه