اخبار داغ

خسارت‌های محض در بازار سرمایه!

«اعتماد مردم » در کارزار بورس ذبح شد!/ تدبیر لیبرالی عامل تحقق اهداف ۴۳ ساله دشمن در یک سال

«اعتماد مردم » در کارزار بورس ذبح شد!/ تدبیر لیبرالی عامل تحقق اهداف ۴۳ ساله دشمن در یک سال
پس از کشف "بورس" و اطلاع مسئولین از توان فوق العاده این بازار برای جبران کسری بودجه بود که تمام سخنرانی های مسئولین اقتصادی وسیاسی وفرهنگی به سمت این بازار روانه شد تا شاخک های اقتصادی مردم نیز تیزتر از قبل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا ، جامعه ایران در سال ۹۹از لحاظ اقتصادی وضعیت عجیبی را پشت سر گذاشت و در شرایطی که فشار حداکثری آمریکا و عدم تدبیر به همراه عدم مدیریت و عدم آینده نگری مسئولین دولتی باعث شده بود کسری بودجه گریبان گیر کشور شود ، تاجایی که  رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی از افتخارات دولت را پرداخت حقوق کارمندان و یارانه ها بدون یک روز تاخیر بیان کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

 در این هنگام بود که تازه "دولت تدبیر" به فکر ایجاد یک راه جدید برای تامین کسری بودجه افتاد ، زیرا که دولت تا آن زمان تنها راه حلش برای  کسب درآمد از فروش نفت و البته رفع تحریم ها به واسطه برجام بود و برای زمانی که در زمینه فروش نفت به بن بست برسد راه حلی نداشت.

,

به همین علت  به دنبال راه حل های دیگر برای تامین کسری بودجه خود رفت و در این هنگام بود که تمامی مسئولین دولتی متوجه یک راه فریبنده جذاب  شدند به نام" بورس" که تا آن زمان کمترین توجه ممکن به آن شده و سالیان سال بود که راه خود را با فراز وفرودهای منطبق برعلم اقتصاد پیموده بود و به سختی اما استوار خود را به این مرحله رسانده بود.

,

, ,

پس از کشف "بورس" و اطلاع مسئولین از توان فوق العاده این بازار برای جبران کسری بودجه بود که تمام سخنرانی های مسئولین اقتصادی وسیاسی وفرهنگی و...(مسئولین مرتبط وغیر مرتبط) به سمت این بازار روانه شد تا شاخکهای اقتصادی مردم نیز تیزتر از قبل شود.

,

این موضوعی است که محمدی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با یزد رسا بر آن تاکید واظهار داشت: در سال ۹۹بازار سرمایه با جریان جدیدی روبه رو شد که عمدتا مربوط به نقش دولت در این بازار بود زیرا که دولت تنها به فکر برداشت پول از بازار برای جبران کسری بودجه خود بود و منافع مردم در اولویتهای وی نبود.

,

محمدی پور با اشاره به سیاستهایی که  دولت در این زمینه  انجام داد تصریح کرد: دولت در ابتدای سال ۹۹با ترغیب مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و وسپس واگذاری دارایی ها به آنها و جذب پولهای خرد مردم باعث شد که قیمت سهام شرکت ها از ارزش ذاتی خود بسیار فراتر رود اما در ادامه سیاستهای متناقض دولت در زمینه بازار سرمایه عاملی شد که در ۸ماه پایانی سال، بورس با رکود و ریزش شدید همراه باشد. 

,

شروع: بورس سبز سبز است اما ریشه ندارد

, شروع: بورس سبز سبز است اما ریشه ندارد, شروع: بورس سبز سبز است اما ریشه ندارد,

زمانیکه  بالاترین مقام اجرایی کشور در مورد آمار مشارکت مردم در عرضه اولیه صحبت میکند و رئیس دفتر وی برای بازار سرمایه تحلیل تکنیکال ارائه میدهد و توانایی های خود را در تحلیلگر بازار سرمایه شدن نشان میدهد و رئیس دولت تدبیر میگوید:" مردم باید همه چیز خود را به بورس بسپارند" مگر میتوان تصور کرد آینده چنین بازاری همراه با سود نباشد.

,

در این هنگام یکی از پشتوانه های انقلاب اسلامی یعنی اعتماد مردم به مسئولین به داد دولتی ها رسید و با کدهایی که دولتی ها دادند، مردم روانه این بازار شدند و حتی کرونا نیز نتوانست مانع انها شود و در صفهای طولانی به انتظار نشستند تا حتی یک روز را برای کسب سود از دست ندهند.

,

, ,

در ابتدا همه چیز خوب بود و تمامی سهام و بازارها با صف های خرید چند میلیونی ، شور و شوق جوانان و پیرمردان و خانواده ها را برای حضور در این بازار بیشتر میکرد کار به جایی رسید که خانواده ها ماشین و ملک خود را فروخته و به امید سودهای میلیاردی وارد این بازار کردند؛ زن و شوهرها فرزند یک روزه خود را مستقیم از بیمارستان به دفاتر خدمات ارتباطی برده تا احراز هویت شده و در خرید عرضه اولیه ها شرکت کند.

,

طباطبایی عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با یزدرسا با اعلام اینکه هجوم مردم به سمت بازار به علت تبلیغات کاذبی بود که از سوی برخی مسئولین دولتی و غیر دولتی انجام می شد بود تصریح کرد: از لحاظ علم اقتصاد حضور گسترده مردم در بازار سرمایه بسیار خوب است اما زمانی که هنوز فرهنگ سازی مناسب صورت نگرفته و حتی زیرساخت مناسبی برای ثبت نام مردم فراهم نشده مشخص است این حضور در نهایت به مقصد مدنظر نخواهد رسید. 

,

وی ادامه داد: تصور مردم از حضور در بازار سرمایه، سودهای میلیاردی در ظرف مدت کوتاهی بود و به همین علت ریسک ابتلا به کرونا را قبول و ساعتها در صف ثبت نام سجام صبر کرده تا حتی یک روز را از دست ندهند.

,

ادامه صف های خرید و عدم توجه به سود دولت

, ادامه صف های خرید و عدم توجه به سود دولت, ادامه صف های خرید و عدم توجه به سود دولت,

تا این مرحله همه راضی بودند و برای هیچ کس مهم نبود که سود روزانه دولت از این بازار چه میزان است و حتی برایشان مهم نبود که سهامی که در حال خرید و فروش آن هستند از لحاظ تکنیکال چه وضعیتی دارد.

,

در این هنگام حتی یکسری دلال و منفعت طلب تحت عنوان کارشناس از فرصت استفاده کرده و با ارائه تحلیل هایی که مردم عادی که هیچ، حتی خودشان هم از آن اطلاعی نداشتند تنها با کشیدن خطهای رنگارنگ از آینده خوب سهم می گفتند.

,

این در شرایطی بود که طبق آمارهای موجود در برخی روزها ، مالیات و سودی که دولت از انجام معاملات در بازار سرمایه کسب می نمود برابری داشت با میزان پیش بینی شده برای فروش نفت، نفتی که حال دولت به گفته خودشان حتی برای فروش یک بشکه آن با مشکل مواجه بودند.

,

در این میان مردمی که با شور و شوق میلیاردر شدن روانه این بازار شده بودند هم تحلیل های وطن پرستانه و انسان دوستانه ای ارائه میکردند  و میگفتند" چه بازاری بهتر از بازار سرمایه میتواند وجود داشته باشد که هم باعث سود تو شود وهم مشکلات کشور را با مالیاتی که میدهیم برطرف کنیم" اما مردم هنوز باور  نکرده بودند که دولت تنها به فکر حل مشکلات خود است، مشکلاتی که خود(سیاستهای دولت) عامل ایجاد آن بوده است.

,

, ,

مهدی ناظمی اردکانی عضو هیات علمی دانشگاه یزد در گفتگو با یزدرسا ، با بیان اینکه  آمارها نشان از این موضوع داشته که دولت در سال۹۹از محل فروش سهام خصوصی سازی، مالیات نقل وانتقالات سهام و انتشار اوراق بدهی، مبلغ قابل توجهی را از بورس  برای خود تامین مالی کرده است اظهار داشت: جنس دخالت و اثر گذاری دولت در بازار سرمایه محدود به روشهایی بوده که منجر به کسب سود برای دولت شده است  و این موضوع برای مردم نیز آشکار شده وبه همین علت به صحبت های مسئولین خوشبین نیستند.

,

وی ادامه داد: تاثیر گذاری واقعی و صحیح  دولت میتوانست به شکل های دیگر به مانند تغییر نرخ بهره بانکی، افزایش معافیت مالیاتی شرکت های بورسی، اجازه حضور رئیس سازمان بورس واوراق بهادر تهران در جلسات هیات و... به وقوع بپیوندد که به دنبال انجام این اقدامات زیربنایی به طور عادی اعتماد مردم به بازار سرمایه بازگشته و حضور فعالی در این بازار داشتند و حال نیز اگر دولت قصد دارد که اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه برگردد باید این روشها را سرلوحه کار خود قرار دهد. 

,

اما به ناگاه همه چیز تغییر کرد....

,

شروع ریزش بورس و کم فروغ شدن مسئولین

, شروع ریزش بورس و کم فروغ شدن مسئولین, شروع ریزش بورس و کم فروغ شدن مسئولین,

در شرایطی که به علت تبلیغات کاذب برخی از سهام حتی بیش از ۵۰درصد از ارزش افزوده خود به فروش می رسیدند کم کم حجم این بادکنک تکمیل شد و ریزش بورس شروع به حرکت کرد اما همچنان برخی از کارشناسان، این ریزش ها را به عنوان فرصت خرید مطرح و مردم عادی نیز هنوز باور نکرده بودند که ممکن است سرمایه آنها حتی تا سقف۷۰درصد ریزش کند.

,

اما ظاهرا عزم مسئولین جدی بود که مردم پس از مشاهده فراز بورس، فرود بورس را هم مشاهده کنند، به همین دلیل شروع به اظهار نظراتی کردند که در دل مردم تردید آفرین بود و در ادامه نیز دولت مستقیم وارد صحنه شده و با حمایت مستقیم از سهام شرکت های خود، قیمت گذاری های دستوری،تغییر نوسان ، دستورات مستقیم به وزیر اقتصاد و عزل استعفا گونه رئیس سازمان بورس به علت عدم اجرای سیاستهای دولت بر دخالت های منفی ادامه داد و حال اکثر کارشناسان اقتصادی معتقدند بهترین دوای درد بورس ایران عدم دخالت دولتی ها در بورس می باشد.

,

, ,

رعیتی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با یزدرسا، با بیان اینکه با توجه به اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد اذعان کرد: متاسفانه اقدامات دولت و بیانات مسئولان دولتی هم چه در زمان رونق و چه در دوره ریزش بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ نامتناسب بوده و کمکی به تعادل بازار و حفظ سرمایه سهامداران خرد نکرده است. 

,

وی ادامه داد: حتی شروع ریزش بورس نیز با کد نامناسب و تناقضات گفتاری بود  که مسئولین دولتی در هنگام عرضه صندوق پالایشی به جامعه ترزیق کردند. 

,

اما همه این مسائل در شرایطی رقم میخورد که دولت برخلاف ادعاهای اولیه خود مدعی است ریزشهای بازار سرمایه عادی بوده و در تمامی بورس های دنیا این اتفاقات به وقوع می پیوندد.

,

مردم بمانند یا بروند؟

, مردم بمانند یا بروند؟, مردم بمانند یا بروند؟,

با تمام این تفاسیر و لاغر شدن سرمایه اولیه مردم پس از یکسال ، هنوز عده ای از کارشناسان واقعی بازار سرمایه اعلام میکنند که حضور گسترده مردم در بازار سرمایه یکی از مهمترین و سالم ترین روش های اقتصادی است که میتواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند و عده ای دیگر نیز مدعی هستند نگاه مردم برای حضور در این بازار باید نگاه بلند مدتی باشد و از انجام حرکت های عجولانه مردم خود داری کنند.

,

زمانی که آمارهای مربوط به سال ۹۹را بررسی میکنیم متوجه دقیق و درست بودن نظرات کارشناسان میشویم زیرا بازار سرمایه بیشترین بازده در میان تمامی بازارهای موازی علیرغم همه فراز وفرودها داشته و میتواند این روند را برای سال ۱۴۰۰هم بپیماید اما لازمه محقق شدن این بازده بالا که بتوان به استناد آن مردم را به حضور در آن بازار ترغیب کرد عدم دخالت های دولت می باشد و اینکه اجازه دهند طبق اصول علم اقتصاد این بازار روند طبیعی خود را بپیماید.

,

, ,

البته مردم نیز باید بدانند حضور در بازار سرمایه نیاز به علم ، آگاهی و البته صبر دارد و نمی توان تنها با نظر وپیشنهاد کانالهای شبکه های مجازی برای خرید وفروش سهمی اقدام کرد.

,

دکتر ناظمی اردکانی عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با یزدرسا، مهمترین شرط بورسی شدن خانواده ها را بحث آموزش ذکر وخاطرنشان کرد: به دلیل عدم آگاهی و شناخت نسبت به بازار سرمایه و بالتبع روشهای درآمد زایی از آن تعداد کدهای بورسی فعال به نسبت کل جمعیت عدد قابل توجهی نیست این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا بالای ۵۰درصد مردم به صورت کار روزمره در بورس فعالیت میکنند.

,

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: بهتر است آموزش های بورس در قالب دروس مختلف از دوره های ابتدایی در مدارس آموزش داده شود و محدودیت امکانات برای خانواده ها و همچنین ایجاد شفافیت در معاملات بازارهای موازی و ضع مالیات برای فعالیت سوداگرانه نیز میتواند مردم را به سمت بازار سرمایه سوق دهد

,

دولت راضی و مردم ناراضی....

, دولت راضی و مردم ناراضی...., دولت راضی و مردم ناراضی....,

در مجموع به نظر می رسد دولت از روند بورس در سال ۹۹پیمود رضایت کامل دارد و تنها با سخنرانی ها و ایجاد امیدهای واهی سعی دارد پشتوانه قلیل مردمی خود را بیش از پیش از دست نداده  وبا سخنرانی های توخالی همچنان امید مردم را زنده نگه دارد اما در طرف مقابل مردم ناراحت از دست دادن  سرمایه اندک خود هستند و هیچ راهی هم به ذهنشان برای جبران این خسارت نمیرسد.

, در مجموع به نظر می رسد دولت از روند بورس در سال ۹۹پیمود رضایت کامل دارد و تنها با سخنرانی ها و ایجاد امیدهای واهی سعی دارد پشتوانه قلیل مردمی خود را بیش از پیش از دست نداده  وبا سخنرانی های توخالی همچنان امید مردم را زنده نگه دارد اما در طرف مقابل مردم ناراحت از دست دادن  سرمایه اندک خود هستند و هیچ راهی هم به ذهنشان برای جبران این خسارت نمیرسد.,

اما جبران این  خسارت و نارضایتی و سلب اعتماد مردم از مسئولین  برای انقلاب اسلامی بسیار گران خواهد بود و شاید بشود در یک جمله گفت  که کاری که دشمنان این انقلاب در طول ۴۳سال نتوانستند انجام دهند  دولت تدبیر وامید در یک سال انجام داد. البته اقدامات این چنینی دولت تنها محدود به بورس نبوده و در زمینه های متعدد این سلب اعتماد عمومی نسبت به مسئولین وارکان نظام به وقوع پیوسته است. 

, اما جبران این  خسارت و نارضایتی و سلب اعتماد مردم از مسئولین  برای انقلاب اسلامی بسیار گران خواهد بود و شاید بشود در یک جمله گفت  که کاری که دشمنان این انقلاب در طول ۴۳سال نتوانستند انجام دهند  دولت تدبیر وامید در یک سال انجام داد. البته اقدامات این چنینی دولت تنها محدود به بورس نبوده و در زمینه های متعدد این سلب اعتماد عمومی نسبت به مسئولین وارکان نظام به وقوع پیوسته است. ,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه