اخبار داغ

دانا بررسی کرد؛

وعده دوباره ۱۰۰ روز روحانی؛ هدف چیست؟/ گفتار درمانی یا نگاه به وین در بی‌برنامه‌ترین دولت پس از انقلاب

وعده دوباره ۱۰۰ روز روحانی؛ هدف چیست؟/ گفتار درمانی یا نگاه به وین در بی‌برنامه‌ترین دولت پس از انقلاب
رئیس جمهور وعده اجرای یک برنامه ۱۰۰ روزه تا پایان عمر دولتش را داده که جزئیات آن مشخص نیست اما ظاهرا برای فرار از پاسخگویی و یک گفتار درمانی است و یا اینکه آقای روحانی منتظر نتیجه مذاکرات برجامی در وین است؛ اما شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد وضعیت معیشت مردم بدتر از سال ۹۲ شده و این دولت در ۸ سال گذشته بدون برنامه اقتصادی بوده است.
[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی رئیس جمهوری روز شنبه هفته جاری در دیدار جمعی از فعالان حوزه زنان و خانواده در سخنانی پایانی خود گفت: «حالا در ۱۰۰ روز اول در دولت یازدهم افتخاراتی داشتیم البته این ۱۰۰ روز را تا آخرش هم نفهمیدند که ما چه می‌گوییم. می‌گویند فلانی گفته من می‌خواهم همه کارها در ۱۰۰ روز درست کنم. نه. گفتم یک برنامه ۱۰۰ روزه داریم و یک برنامه ۴ ساله داریم. هم در این دولت و هم در آن دولت.»
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: «ان‌شاء الله امیدواریم یک برنامه ۱۰۰ روزه پایانی هم داشته باشیم از هفته آینده یا اواخر این هفته، صد روز پایانی ما شروع می‌شود؛ ان‌شاء الله بتوانیم در ۱۰۰ روز پایانی هم قدم‌هایی را برداریم برای خدمت به این مردم... .»
,
 
,
حسن روحانی یک بار دیگر از برنامه ۱۰۰ روزه دولتش سخن گفته است؛ او یک بار در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم و بار دوم در مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از برنامه ۱۰۰روز سخن گفت.
,
 
,
 
,
متن اظهارات حسن روحانی در سایت شخصی‌اش، نشان می‌داد که وی در سال ۹۲ بر حل مشکلات ۱۰۰روزه تأکید کرده بود و می‌گوید:‌ راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.
,
 
,
اکنون نیز جدیدترین وعده خود ار برنامه ۱۰۰ روزه آن هم در ماه‌های پایانی دولت سخن گفت؛ در حالی که کارشناسان حتی موافقان و طرفداران حسن روحانی معتقدند دولت او بی‌برنامه‌ترین دولت پس از انقلاب بوده و این موضوع در شاخص های اقتصادی و معیشت مردم به خوبی مشخص است.
,
 
,
 
,
۱۰۰ روز نخست دولت تدبیر و امید چگونه بود؟
, ۱۰۰ روز نخست دولت تدبیر و امید چگونه بود؟, ۱۰۰ روز نخست دولت تدبیر و امید چگونه بود؟,
 
,
پس از جهش ارزی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ و افزایش فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها علیه ایران باعث شد اقتصاد ایران وارد فاز رکودی و افزایش نرخ رشد تورم شود؛ در ان سال‌ها دولت احمدی نژاد در کنار این موضوع بر تنش‌های سیاسی کشور افزود اما با سرکار آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به شعارها و وعده‌هایی که شخص حین روحانی داده بوده فضای امیدواری در جامعه شکل گرفت؛ هر چند دولت او برنامه‌ای در حوزه اقتصادی نداشت و فقط چشم به مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها و افزایش فروش نفت و خارجی‌ها دوخته بود تا با افزایش سرمایه گذاری در کشور رونق ایجاد کند.
,
 
,
اما همین فضای امید به آینده با توجه به تنش‌های دولت احمدی نژاد باعث شد در آغاز به کار دولت روند صعودی متوقف و روند نزولی در پیش بگیرد.
,
 
,
 
,
سخنان روحانی پس از ۱۰۰ روز نخست/ موضوع تورم برای من مهم است
, سخنان روحانی پس از ۱۰۰ روز نخست/ موضوع تورم برای من مهم است, سخنان روحانی پس از ۱۰۰ روز نخست/ موضوع تورم برای من مهم است,
 
,
حسن روحانی در آذر ماه سال ۹۲ و پس از ۱۰۰ روز نخست در گفتگویی تلوزیونی گفت: « شما در سال ۹۱ می‌بینید که شرایط رشدمان منهای ۵.۸ دهم است و از سوی دیگر، تورم ما بالای ۳۰ درصد است، در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم در مجموع ۴۰ درصد بود، بنابراین وضعیتی که این حد رکود و تورم با هم داشته باشد، در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه است. در ۵۰ سال گذشته یک همچون رکود تورمی در کشور سابقه نداشته است.»
,
 
,
وی ادامه داد: این آمار و ارقام نشان می‌دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به ما ارث رسید و در چه شرایطی می‌بایست با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردیم، البته اینکه این آمار و ارقام را می‌گویم بخاطر این است که مردم بدانند شرایط چه بوده نه اینکه ما از مشکلات بترسیم و بهراسیم، مشکلات را به حول و قوه الهی و با کمک و حمایت مردم حل خواهیم کرد، از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد، شما می‌بینید در همین مدت کوتاه ۱۰۰ روزه، در تورم توانستیم یک قدم مهم برداریم، اینقدر موضوع تورم برای من به عنوان رییس دستگاه اجرایی مهم است که تقریباً هر دو سه روز یکبار از مسئولین سوال می‌کنم و هر هفته آمار می‌خواهم از وضعیت تورم کشور.»
,
 
,
رئیس جمهور بیان کرد: شما می‌دانید در ماه‌‌های گذشته، هر ماه نسبت به ماه قبل، تقریباً ۲.۲ روند صعودی تورم بوده، این دو ماه اخیر روند شده ۱.۲ یعنی یک واحد کاهش پیدا کرده و این خیلی برای ما مهم است. در حالی که در پایان ماه مرداد و شهریور، تورم نقطه به نقطه ۴۳ درصد بود، در پایان مهرماه تورم نقطه به نقطه ۳۶ درصد شد و این خبر بسیار خوشی است، ما از ۴۳ درصد رسیدیم به حدود ۳۶ در تورم نقطه به نقطه.
,
 
,
روحانی گفت: بنابراین رشد تورم و صعود تورم را تلاش کردیم مهار کنیم و در این مدت هم مهار کردیم. تلاش ما این است که تا پایان سال، تورم را از این حدی که هست به یک نقطه مطلوب برسانیم و در سال آینده یکی از برنامه‌های اساسی دولت، مهار تورم خواهد بود.
,
 
,
 
,
امید به بهبود عامل کاهش نرخ تورم در ۱۰۰ روز نخست
, امید به بهبود عامل کاهش نرخ تورم در ۱۰۰ روز نخست, امید به بهبود عامل کاهش نرخ تورم در ۱۰۰ روز نخست,
 
,
به گزارش دانا؛ دولت یازدهم در حالی سرکار آمد که اقتصاد کشور با مشکل جدی مواجه شده بود و همین تغییر دولت باعث ایجاد یک فضای امیدواری برای حل مشکلات شده بود و کاهش انتظارات تورمی از پس این امید در نزولی شدن نرخ تورم ماه در نخست فعالیت دولت یازدهم بود.
,
 
,
نیمه نخست سال ۹۲ سطح قیمت ها در سبد کالای مصرفی خانوارهای شهری هر ماه با افزایش همراه بود، اما در مهرماه آن سال از شیب تند تورم کاسته شد و قیمت ها در بسیاری از گروه ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش و نسبت به ماه قبل از آن از افزایش کمتری برخوردار شد. تورم ۱۲ ماهه در سال جاری با افزایش بیش از شش درصدی از ۲۹٫۸ در فروردین به ۳۶ درصد در شهریور رسید که بطور متوسط در هر ماه حداقل یک درصد افزایش داشته است اما در فاصله شهریور و مهر با افزایش ۰٫۲ درصدی به ۳۶٫۲ رسید؛ همچنین تورم نقطه به نقطه از ۳۸٫۷ در فروردین ماه امسال به ۴۱٫۲ در خرداد رسیده بود، در مهرماه به ۳۲٫۳ درصد کاهش یافت.
,
 
,
بنابراین آرام شدن شیب تند تورم به بهبود وضعیت بود و اینکه افکار عمومی به وعده‌های شخص حسن روحانی و اینکه دولت او واقعا برای حل مشکلات اقتصادی برنامه دارد، دوخته شده بود. قیمت مسکن، خودرو و طلا روند نزولی به خود گرفت و نرخ ارز در بازار آزاد روندی ثابت و نوسان اندک را تجربه کرد که علت آن فضای مثبتی به آینده بود.
,
 
,
 
,
۱۰۰ روز دوم و سوال رئیسی که کسی به آن پاسخ نداد
, ۱۰۰ روز دوم و سوال رئیسی که کسی به آن پاسخ نداد, ۱۰۰ روز دوم و سوال رئیسی که کسی به آن پاسخ نداد,
 
,
حسن روحانی در ایام انتخابت ریاست جمهوری دوادهم در سال ۹۶ نیز در مناظرات انتخاباتی از برنامه ۱۰۰ روز خود سخن گفت و یک کتابچه از برنامه اقتصادی برای دولت دوازدهم رونمایی کرد؛ اما در آن زمان آیت الله رئیسی که یکی از کاندیداری ریاست جمهوری بود در مناظره، گفت: آقای روحانی می‌گوید برای ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم برنامه دارد؛ اما اگر واقعا دولت برنامه دارد، چرا الان که سرکار است ۱۰۰ روز تا پایان دولت یازدهم مانده آن را اجرایی نمی‌کند.
,
 
,
به گزارش دانا؛ سوال آقای رئیسی از سوی حین روحانی در آن زمان بی پاسخ ماند؛ با این حال هیچ کدام از آن کتابجه برنامه اقتصادی دولت آقای روحانی نه تنها اجرا نشد بلکه امروز این برنامه حتی در ذهن دولتمردان فراموش شده است.
,
 
,
 
,
۱۰۰ روز آخر چه کاری قرار است انجام شود؟
, ۱۰۰ روز آخر چه کاری قرار است انجام شود؟, ۱۰۰ روز آخر چه کاری قرار است انجام شود؟,
 
,
اکنون دوباره آقای روحانی از برنامه دولت برای ۱۰۰ روز پایانی سخن گفته و عده‌ای جدید داده است؛ در حالی امروز و با گذشت حدود ۸ سال هیچ یک از وعده‌های و سخنانش عملی نشد و مردم طعم رونق را نه‌تنها نچشیدند بلکه امروز براساس آمارهای اقتصادی قدرت خرید مردم به قبل از سال ۹۲ بازگشته است.
,
 
,
در فصل زمستان ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری نسبت به فصل قبل ٤.٤ درصد افزایش داشت. متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ٣٨,٦ درصد است و یا اینکه قیمت مسکن در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشت و امروز این آرزوی جوانان برای صاحبخانه شده به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.
,
 
,

,

, ,
منبع: مرکز آمار ایران
, منبع: مرکز آمار ایران,
 
,
براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید هزینه کرده اند.
 
نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٠,٥  واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٠,٢ واحد درصدی به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد رسیده است.
 
نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٦,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. آمارهای تورم نشان می‌دهد وضعیت رشد قیمت‌ها در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و این موضوع باعث کاهش شدید رضایت مندی مردم از دولت شده است.
 
بنا بر این گزارش، در زمستان ١٣٩٩ نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر ٩,٧ درصد است این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٨) ١,٥درصد کاهش یافته است.
 
این آمار حکایت از این دارد که اهمیت تورم برای شخص رئیس جمهور فقط در حد همان حرف سال ۹۲ مانده است و اگر در دولت یازدهم نرخ تورم کاهشی شد به دلیل کاهش انتظارات بود و اینکه اقتصاد ایران معطل مذاکرات هسته‌ای مانده بود و عملا سرمایه گذاری در کشور رخ نداد و امروز ثمرات آن را در اقتصاد ایران مشاهده می‌کنیم.
 
 
دو سناریوی دولت برای ۱۰۰ روز پایانی
 
دولت تدبیر امید به اعتقاد کارشناسان میراث شومی برای دولتی بعدی گذاشته است، امروز نرخ دلار در محدود ۲۴ هزار تومان است و گرانی هر روز کالاهای معیشت مردم را حتی نسبت به سال ۹۲ و قبل از دولت روحانی سخت‌تر کرده است و دولت بعدی باید اوراق مشارکتی که با سررسید سال‌های آینده توسط دولت روحانی منتشر شده را بازپرداخت کند که رقم آن شاید صدها هزار میلیارد تومان باشد. امروز خیلی از بنگاه‌های تولید تعطیلی شدند و یا با مشکلات متعددی مواجه هستند.
 
در حالی که پس از گذشت ۸ سال بدون برنامه بودن و انتقادات صاحبنظران و کارشناسان از حل نشده مشکلات اقتصادی، باز هم از یک برنامه ۱۰۰ روز سخن گفته شده بدون اینکه جزئیاتی از آن بیان شود، البته دو سناریو برای آن می‌توان پیش بینی کرد نخست اینکه دولت که از حل مشکلات عاجز است دوباره اقدام به گفتار درمانی کرده است که قطعا جواب نخواهد گرفت.
 
سناریوی دوم این است که چشم حسن روحانی به مذاکرات برجامی در هفته اخیر دوخته شده تا با فروش نفت و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده بتواند رونقی ایجاد کند و برای همین رئیس جمهور وعده هفته آینده را برای اجرای این برنامه داده است؛ اینکه با دلارهای آزاد شده بتواند نرخ دلار را پایین بیاورد و... اما مشکلات اقتصادی با صرف دلارهای نفتی برای هزینه‌های جاری دولت حل نخواهد شد.
 
 

انتهای پیام/

,
براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید هزینه کرده اند.
, براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید هزینه کرده اند.,
 
,
نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٠,٥  واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٠,٢ واحد درصدی به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد رسیده است.
,
 
,
نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٦,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. آمارهای تورم نشان می‌دهد وضعیت رشد قیمت‌ها در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و این موضوع باعث کاهش شدید رضایت مندی مردم از دولت شده است.
,
 
,
بنا بر این گزارش، در زمستان ١٣٩٩ نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر ٩,٧ درصد است این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٨) ١,٥درصد کاهش یافته است.
,
 
,
این آمار حکایت از این دارد که اهمیت تورم برای شخص رئیس جمهور فقط در حد همان حرف سال ۹۲ مانده است و اگر در دولت یازدهم نرخ تورم کاهشی شد به دلیل کاهش انتظارات بود و اینکه اقتصاد ایران معطل مذاکرات هسته‌ای مانده بود و عملا سرمایه گذاری در کشور رخ نداد و امروز ثمرات آن را در اقتصاد ایران مشاهده می‌کنیم.
,
 
,
 
,
دو سناریوی دولت برای ۱۰۰ روز پایانی
, دو سناریوی دولت برای ۱۰۰ روز پایانی, دو سناریوی دولت برای ۱۰۰ روز پایانی,
 
,
دولت تدبیر امید به اعتقاد کارشناسان میراث شومی برای دولتی بعدی گذاشته است، امروز نرخ دلار در محدود ۲۴ هزار تومان است و گرانی هر روز کالاهای معیشت مردم را حتی نسبت به سال ۹۲ و قبل از دولت روحانی سخت‌تر کرده است و دولت بعدی باید اوراق مشارکتی که با سررسید سال‌های آینده توسط دولت روحانی منتشر شده را بازپرداخت کند که رقم آن شاید صدها هزار میلیارد تومان باشد. امروز خیلی از بنگاه‌های تولید تعطیلی شدند و یا با مشکلات متعددی مواجه هستند.
,
 
,
در حالی که پس از گذشت ۸ سال بدون برنامه بودن و انتقادات صاحبنظران و کارشناسان از حل نشده مشکلات اقتصادی، باز هم از یک برنامه ۱۰۰ روز سخن گفته شده بدون اینکه جزئیاتی از آن بیان شود، البته دو سناریو برای آن می‌توان پیش بینی کرد نخست اینکه دولت که از حل مشکلات عاجز است دوباره اقدام به گفتار درمانی کرده است که قطعا جواب نخواهد گرفت.
,
 
,
سناریوی دوم این است که چشم حسن روحانی به مذاکرات برجامی در هفته اخیر دوخته شده تا با فروش نفت و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده بتواند رونقی ایجاد کند و برای همین رئیس جمهور وعده هفته آینده را برای اجرای این برنامه داده است؛ اینکه با دلارهای آزاد شده بتواند نرخ دلار را پایین بیاورد و... اما مشکلات اقتصادی با صرف دلارهای نفتی برای هزینه‌های جاری دولت حل نخواهد شد.
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه