اخبار داغ

کارشناس قرآنی:

فضائل قرائت آیات نور در ماه مبارک رمضان/ چگونه در شرایط کرونایی فضای خانه را به محفل قرآنی تبدیل کنیم؟

فضائل قرائت آیات نور در ماه مبارک رمضان/ چگونه در شرایط کرونایی فضای خانه را به محفل قرآنی تبدیل کنیم؟
ناهید چراغی گفت: در شرایطی که نمی‌توانیم در مجامع مذهبی و محافل قرآنی شرکت کنیم باید محیط خانه را به طوری فضاسازی کنیم که علاوه بر جاری بودن آرامش در محیط منزل، فضای معنوی نیز پابرجا باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ قرآن روح ماه رمضان است که در کالبد آن دمیده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است چراکه ماه رمضان از بهترین ماه‌های سال است و خداوند امتیازات فراوانی برای این ماه قائل شده که در هیچ یک از ماه‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

هرگاه قرآن را بشناسیم، به عظمت نازل کننده آن پی ببریم و محتوایش را دریابیم قطعا می‌توانیم ارتباط‌گیری با منبع وحی را بالا ببریم و در مسیر صحیح قدم برداریم که ماه مبارک رمضان فرصتی مغتنم برای انس با قرآن کریم است.

,

ناهید چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درباره اثرات تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: فضائل تلاوت قرآن صرفا به ماه مبارک رمضان محدود نمی‌شود بلکه خواندن قرآن در تمام مراحل زندگی ما می‌تواند تاثیر داشته باشد چراکه در زندگی انسان موضوع ارتباط با منبع وحی یکی از موارد بسیار مهم در شناخت انسانیست.

,

وی افزود: انسان اگر بخواهد نسبت به خود و خالق خود شناخت پیدا کند، می‌تواند با منبع وحی (قرآن) که بدون هیچ مشکل و نقصی از سوی خداوند متعال برای ما نازل شده است، ارتباط بگیرد.

,

انس با قرآن موجب آرامش انسان می‌شود

, انس با قرآن موجب آرامش انسان می‌شود, انس با قرآن موجب آرامش انسان می‌شود,

این کارشناس قرآنی گفت: موضوع تلاوت و انس با قرآن نه تنها موجب آرامش انسان و توکل بیشتر به خداوند می‌شود بلکه زمانی که آیات رحمت الهی را قرائت می‌کند به فضل خدا امیدوار می‌شود و برای زندگی بهتر و تلاش بیشتر، انگیزه به دست می‌آورد.

,

وی اذعان کرد: زمانی که انسان آیات را می‌خواند در خوفی قرار می‌گیرد و همین ترس مانع انجام بسیاری از خلاف‌ها، گناهان و کارهایی که ممکن است به حیات فردی و اجتماعی انسان ضرر برساند، می‌شود.

,

چراغی ادامه داد: تلاوت و ارتباط با قرآن انسان را در خوف قرار می‌دهد تا به سمت گناه کشیده نشود و با آگاهی نسبت به فضل خدا بداند که اگر به طور سهوی مرتکب گناهی شد با توبه کردن می‌تواند مورد بخشش خداوند قرار گیرد.

,

این کارشناس قرآنی اضافه کرد: تلاوت قرآن موجب می‌شود موتور حرکتی انسان در حیات مادی و معنوی پیش برود و روشن بماند تا بتواند در مسیر زندگی خود به درستی قدم بردارد.

,

وی درباره نحوه برنامه‌ریزی جزء خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: از گذشته به این صورت بوده است که افراد روزی یک جز قرآن را در برنامه تلاوتی خود قرار می‌دادند اما در این موضوع محدودیت وجود ندارد و ممکن است فردی فرصت بیشتری برای ارتباط گیری با قرآن داشته باشد و روزی چند جز قرائت کند.

,

وی اضافه کرد: ممکن است برخی دیگر از افراد نتوانند یک جز قرآن را قرائت کنند و در این صورت می‌توانند یک صفحه یا حتی یک آیه از قرآن را بخوانند چراکه در ماه مبارک رمضان ثواب اعمال نیک چندین برابر می‌شود و حیف است که خود را از خواندن حتی یک آیه قران محروم کنیم.

,

این کارشناس قرآنی تاکید کرد: حتی برای کسانی که سواد ندارند توصیه شده که سوره‌های کوچک قرآن را که در نماز قرائت می‌شود و حفظ هستند را بخوانند که برای آن‌ها به ازای هر آیه قرآن، ثواب یک ختم قرآن نوشته خواهد شد.

,

چراغی گفت: اگر فرصت جزء خوانی داشتیم، می‌توانیم روزانه یک جز یا بیشتر قرائت کنیم و اگر نتوانستیم حداقل با خواندن آیه‌های قرآنی از سفره گسترده شده الهی در این ماه مبارک بهره‌مند شویم.

,

وی ادامه داد: همه این موضوعات در مسیر رسیدن به تدبر در قرآن است و اگر قرار باشد که قرآن را بخوانیم اما در معانی دقت نکنیم قطعا مفهوم آیات کتاب خدا را متوجه نخواهیم شد.

,

معانی قرآنی راه حل‌های مناسب برای طی کردن مسیر زندگی

, معانی قرآنی راه حل‌های مناسب برای طی کردن مسیر زندگی, معانی قرآنی راه حل‌های مناسب برای طی کردن مسیر زندگی,

این کارشناس قرآنی درباره توجه به معانی قرآن در حال قرائت عنوان کرد: عالمان قرآنی ما بیان می‌کنند زمانی که آیه‌های قرآن را می‌خوانید باید این طور تصور کنید که هم اکنون جبرئیل بر شما این آیه را نازل کرده است تا متوجه شوید کارکرد این آیه در زندگی شما چیست.

,

چراغی اذعان کرد: قرآن انسان را با رحمت الهی آشنا می‌کند و به او امید می‌دهد که یک نیروی رئوف در همه حال مراقب اوست چراکه اگر انسان این نیروی عظیم و با ارزش را حامی خود بداند قطعا در سختی‌ها به راحتی شکست نمی‌خورد بلکه سختی‌ها را پله‌ای برای رشد و پیشرفت خواهد دانست.

,

وی درباره تعطیلی محافل مذهبی در شرایط کنونی، افزود: اکنون بنا بر شرایط برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانیم درمجامع شلوغ حضور داشته باشیم اما نباید این موضوع را بهانه‌ای برای شرکت در مجامع مذهبی که افراد می‌توانند با فاصله بسیار در آن محفل قرار بگیرند، تلقی کنیم.

,

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: اگر به هر دلیلی نمی‌توانیم در مجامع مذهبی شرکت کنیم باید محیط خانه را به طوری شکل دهیم که علاوه بر جاری بودن آرامش در محیط خانه، فضای معنوی نیز پابرجا باشد.

,

چراغی عنوان کرد: برای شکل دادن فضای منزل به حالت معنوی می‌توانیم یک آیه از قرآن را که پر معنا و کاربردی است همانند تابلویی روی برگه‌ای یادداشت کنیم و در معرض دید اعضای خانواده قرار دهیم.      

,

آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟

, آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟, آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟,

وی افزود: می توانیم آیه (أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ) که معنی آن می‌شود (آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟) را روی برگه‌ای بنویسیم و بر دیوار منزل نصب کنیم تا در زمانی که اعضای خانواده این آیه را طی روز قرائت کردند بدانند که اگر در هر کاری در جهت رضای خدا قدم بردارند قطعا موفق خواهند شد.

,

این کارشناس قرآنی اضافه کرد: می‌توانیم هر چند روزی آیه نوشته شده را تغییر دهیم و حدیثی از معصومین بنوسیم و معنای آن را در معرض دید اعضای خانواده قرار دهیم تا بتوانیم از برکات خواندن این احادیث استفاده کنیم.

,

چراغی گفت: مادر خانواده باید علاوه بر اینکه به غذای معنوی افراد خانواده توجه می‌کند به بقیه موضوعات اهمیت دهد تا از این طریق خاطره خوش و شیرین از ماه مبارک رمضان در ذهن فرزندان نقش ببندد تا نسبت به این ماه حس خوبی داشته باشند.

,

این کارشناس قرآنی تاکید کرد: توصیه می‌شود که همه ما در ماه مبارک رمضان خوش خلقی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و پدر و مادران خوش خلقی نسبت به فرزندان و همسران خوش خلقی نسبت به یکدیگر را رعایت کنند.

,

چراغی ابراز کرد: مادر خانواده می‎تواند با برنامه‌ریزی صحیح ساعاتی از روز را برای قرائت قرآن توسط فرزندانش مشخص کند و جزءخوانی قرآن که از تلویزیون پخش می‌شو‌د را با صدای مطلوبی درفضای خانه پخش کند تا حین بازی نوای قرآن به گوش آن‌ها برسد.

,

وی در پایان گفت: اولین قدم در قرائت قرآن تدبر در معانی قرآنیست و امروزه قرآن‌های بسیاری برای خواندن معانی چاپ شده که از طریق تهیه این قرآن‌ها می‌توانیم به تفکر صحیح در کتاب آسمانی خداوند بپردازیم.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه