اخبار داغ

رئیس کمیسیون هنر شورای شهر کرج:

هوشمندی مسئولین باعث تولید ثروت می‌‌شود/ هنر سفالگری استان البرز در کشورهای اروپایی شهره است

هوشمندی مسئولین باعث تولید ثروت می‌‌شود/ هنر سفالگری استان البرز در کشورهای اروپایی شهره است
رحیم خستو گفت: اگر مدیران استان کمی با هوش باشند می توانند ثروتی را تولید کنند که ماندگار بوده و زندگی هنرمندان این شهر هم رونق پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: از آغاز قرن بیستم که چیزی به نام اوقات فراغت به وجود آمد هنر یکی از جدی ترین مقوله هایی بود که می توانست اوقات فراغت را پر کند و وقتی از هنر سخن به میان می آوریم باید از هنرهای هفت گانه صحبت کنیم، از موسیقی و کنسرت های آن تا هنرهای نمایشی مثل تئاتر و سینما، هنرهای تجسمی... همه ی اینها قادر هستند منبعی از این هنرها را فراهم کنند که می تواند اشتغال زا باشد، اوقات فراغت را هم پر کند و نیز پتانسیل جذب درآمد از فروش کالاها به کشورهای دیگر را داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

"رحیم خستو" ادامه داد: متأسفانه باید بگویم که اقتصاد و هنر در کرج جایگاه زیادی ندارد، هرچند که در بخش هایی از هنرهای تجسمی مخصوصاً در حوزه سفال و سرامیک و تولید فرش بهترین هنرمندان را دارد و کارگاه های مختلفی در استان البرز فعالیت می کنند و تا جایی که من مطلع هستم در حدود  ۳۰۰ کارگاه هنری در این زمینه در استان موجود است که در هر کدام اگر حدود ۵ نفر هم مشغول باشند این خود بی نظیر است ولی در این استان بازاری برای ارزیابی این هنرها وجود ندارد، این موارد علاقه ای را می طلبد که همه با هم پای کار بیایند.

,

وی افزود: بیشتر دغدغه هنرمندان این است که امکانات برای عرصه هنرشان یا حداقل مکانی برای این عرصه در استان وجود داشته باشد که متاسفانه این مهم وجود ندارد، در اینجا چند نمونه از این پتانسیل ها را خدمت شما عرض می کنم؛ کاروانسرای شاه عباسی شاید می توانست یکی از بهترین جاذبه ها و یک مکان بی نظیر برای فروش آثار هنری باشد و علاوه بر آن نیز می تواند محلی برای جذب توریست باشد و چرخه اقتصادی قابل توجهی را برای استان فراهم کند.

,

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: من با برخی از سفال گران استان در ارتباط هستم و آن ها را می شناسم و می دانم که عموماً کالاهای این افراد در بازارهای اروپایی به فروش می رسد، اما عرضه کنندگان آن از استان البرز نیستند و به نوعی بازاریابی و مارکتینگ این کار در استان های دیگر و یا از تهران صورت می گیرد.

,

خستو ادامه داد: سازه ها و المان های شهر، پیوستگی فرهنگی و هنری ندارد؛ برای مثال در حال حاضر که مترو ساخته می شود اگر سری به مترو تهران، اصفهان و یا متروهای کشورهای دیگر بزنید همه با شاخصه های فرهنگی و هنری پیوند خورده اند ولی در اینجا وجودشان خالی است. شما تصور کنید که برای ساخت مترو حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد هزینه شده است اما حداقل حدود ۴ میلیارد هزینه نمی شود که این مکان تبدیل به مکانی برای ارائه و نمایش گذاشتن آثار هنری باشد.

,

وی افزود: بسیاری از رستوران ها را داریم که متأسفانه با امتیازی که به این موارد داده می شود هیچ نگاهی به فرهنگ و هنر نمی کنند چه بسا اگر برای رستوران ها قانونی گذاشته شود که هرکدام موظف باشند که یکسری آثار هنرهای تجسمی را خریداری کنند می تواند باعث رونق هنرهای تجسمی استان باشد.

,

رییس کمیسیون هنر استان تاکید کرد: بسیاری از مدیران ما حوزه فرهنگ و هنر را خیلی جدی نمی گیرند و اگر بخواهیم بگوییم که اقتصاد و هنر چه ارتباطی با همدیگر دارند می توانیم بگوییم که مشکلات عدیده ای پیش رو داریم. در شهر تهران و خارج از زمان های کرونا تئاترهایی به صحنه می رود که بلیط آن ۳۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است و در حدود یک تا ۲ ماه مردم آن را می بینند. می بینیم که چه چرخه مالی ای برای هنرمند، بازیگر، سالن دار و ... به وجود می آید که ما با این محدودیت ها و مشکلات رو به رو هستیم با توجه به اینکه این پتانسیل ها و ظرفیت ها را داریم کمتر به صورت متمرکز به این مقوله پرداخته شده است.

,

خستو گفت: استان البرز خاص ترین استانی است که تفاوت دما در آن ۴۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است، ما در شهرمان اشتهارد و همچنین دیزین را داریم که از کرج تا دیزین یک ساعت فاصله زمانی است، اما زیر ساخت آن نیاز به هتل دارد، و بعد از آن وقتی گردشگر می آید بخشی از گردشگران طبیعی هستند، اما در بخشی از گردشگران مارکتینگ و بازار می تواند قابل توجه باشد به صورت طبیعی و جغرافیایی با تنوع آب، خاک و پوشش گیاهی که در استان وجود دارد به طور حتم می توانیم زمینه ساز جذب توریست شویم. از کندوان تا پیست خور و طالقان را در نظر بگیریم.

,

وی اظهار داشت: همه این ها نکاتی است که می تواند قابل توجه باشد، همچنین آثار قدیمی ای که در استان وجود دارد مثل حمام مصباح، پل ورودی شهر کرج، پل کاروانسرای شهر کرج، قلعه ازبکی و بسیاری آثار دیگر که می تواند زمینه ساز جذب را فراهم کند. خود شهر کرج هم شهری است که جذابیت هایی را داراست و اخیراً هم پارک "ایران کوچک "ساخته شده که خود زمینه ای دیگر است که می تواند جذابیت سفر را فراهم کند.

,

خستو افزود: دیدگاه من این است که دنیا وارد عصر جدیدی می شود و تکنولوژی را ماشین ها تولید می کنند و دیگر نیازی نیست که انسان ها وقت و انرژی زیادی را برای تولید ماشینی صرف کنند. آن چیزی که در حال حاضر برای دنیا جذابیت دارد چیزی است که به واسطه تکنولوژی امکان پذیر نبوده و محصول ذهن زیبا و دستان هنرمند باشد که خلق کند، برای همین ما باید چشم ها را بشوییم و طور دیگری ببینیم تا بفهمیم دنیا در پی چه چیزی است.

,

سخنگوی شورای شهر ادامه داد: چندی است که شوراهای شهر ما پیگیر زدن یک گالری هستند ولی در همان شهرداری مقاومت صورت می گیرد، این سالن ۴ سال تعطیل و ۲ الی ۳ سالی است که مطبخ بوده است، یعنی سیستم شهرداری و مدیریت حاکم بر آن اجازه می دهد که این سالن مطبخ باشد ولی گالری نباشد که بتواند مرکز فروش آثار هنری شود.

,

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امروزه پشتوانه برخی از بانک ها آثار هنری هستند، یک تابلوی خط، خوشنویسی و نقاشی ارزش آن حتی از لحاظ مادی هم ده ها برابر از یک قطعه زمین مثل طلا و جواهر بیشتر است و بسیار زمان می برد تا مدیران ما بفهمند که اقتصاد امروز نیازمند چه چیزهایی است. این نیاز دو طرفه است و مدیران فکر نکنند که هنرمندان به آن ها نیازمند هستند اگر کمی با هوش باشند می توانند ثروتی را تولید کنند که ماندگار بوده و زندگی هنرمندان این شهر هم رونق پیدا کند، ما فقط شعار می دهیم مگر آثار هنری تولید نیست در واقع اثر هنری از هیچ، همه چیز می سازد، این همان نکاتی است که به جای اینکه به دنبال تکنولوژی های گران و تخریب کننده محیط زیست برویم باید به سراغ آثار هنری برویم که هم ارزان است و هم مواد اولیه زیادی نمی خواهد و باعث تخریب محیط زیست نمی شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه