اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

انتخابات ۱۴۰۰ را به سیاست خارجی گره نزنیم

انتخابات ۱۴۰۰ را به سیاست خارجی گره نزنیم
منصور الهی گفت: پیوند زدن سیاست‌ خارجی به انتخابات، باعث می‌شود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچ‌گاه حل نشوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور الهی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: مسئله مذاکرات به‌ قدری در انتخابات ایران دارای اهمیت شده که احتمالا با به نتیجه‌ رسیدن آن و یا عدم‌حصول نتیجه، کاندیدای نهایی هر دو جریان تغییر کند؛ با این اوصاف می‌توان گفت که این سومین انتخابات پیاپی در ایران است که زلفش را به یک مساله خارجی گره زده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: صرف‌ نظر از تجربه تلخ پیوند انتخابات و سیاست‌خارجی در دولت تدبیر و امید، هیچ دموکراسی‌ حاضر به پذیرش این وصلت نامیمون نیست.

,

وی بیان کرد: با برقرار کردن نسبت بین سیاست‌ خارجی و انتخابات؛ عملا پای متغیرهای خارج از ایران که غیرقابل کنترل نیز هستند، به انتخابات و تصمیم‌گیری برای کشور وارد می‌شود.

,

الهی عنوان کرد: پیوند زدن سیاست‌ خارجی به انتخابات، باعث می‌شود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچ‌گاه حل نشوند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شاید اگر دولت تدبیر و امید بیش از مذاکره به‌ دنبال حل معضلات حیاتی کشور بود، حداقل در توزیع سبد کالا و مرغ و روغن ناتوان نمی‌شد، اظهار کرد: با توجه به غیر ملموس‌بودن و آزمون‌ پذیر نبودن بسیاری از متغیرهای سیاست‌خارجی نسبت به امور داخلی همانند اقتصاد، این موضوع شاخص خوب و موثری برای انتخاب رئیس‌جمهور ارائه نمی‌دهد.

,

وی خاطر نشان کرد: باز کردن پای سیاست‌خارجی به انتخابات می‌تواند با دو قطبی‌کردن روابط خارجی، منافع ملی را به‌خطر بیندازد؛ به‌عنوان مثال در صورتی‌ که سیاست‌ خارجی قطبی نشود، مذاکره با چین، روسیه و یا اروپا می‌تواند به شکل طبیعی توسط تهران پیگیری شود، اما با قطبی‌ شدن روابط خارجی، تعامل با هر کشوری دارای تبعات سنگین خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه