اخبار داغ

نگاهی به رسم های رمضانی در سمنان؛

بیدارباش سحری با کوبیدن مشت به دیوار همسایه/ اوشَله نوشیدنی مخصوص سمنانی‌ها در رمضان

بیدارباش سحری با کوبیدن مشت به دیوار همسایه/ اوشَله نوشیدنی مخصوص سمنانی‌ها در رمضان
مردم با حجب و حیای کویرنشین سمنانی برای ماه مبارک رمضان آداب و رسوم زیبایی از پخت نان تا تهیه شربت های محلی داشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ ماه رمضان، ماه میهمانی بندگان خدا بر خوان الهی فرا رسیده است، ماه بندگی و راز و نیاز و گشایش فرارسیده است و مردم متدین  دین مدار شهرستان سمنان نیز مانند همه جای ایران پهناور مشغول روزه داری هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مردمی که از گذشته به حجب و حیای کویری شان شناخته می شدند و برای این روز های رمضان نیز از گذشته تا به امروز آدابی زیبا داشته اند که باهم می خوانیم.

,

محمد عموزاده پژوهشگر و مردم شناس سمنانی در گفت و گو با خبرنگار مرآت از آداب و رسو م سمنانی ها در این ماه مبارک گفت: مردم سمنان در گذشته بحث اقتصاد مقاومتی را بیشتر رعایت و کمتر مصرف گرا بودند و تقریبا تمام مایحتاج زندگی خود را از مزارع خود بدست می آوردند و کمتر از بازار خرید می کردند؛ به همین منظور برای شروع این ماه عزیز هم تنها مقداری چای و قند و برنج را خریداری می کردند.

,

وی در ادامه گفت: سمنانی ها نیز مانند مردم شهرهای دیگر به استقبال ماه خدا می رفتند و با پخت نان محلی مخصوص شهر سمنان و همچنین نظافت و غبار روبی مساجد و منزل خود و روشن کردن چراغ های نفتی خانه مانند گرسوز به پیشواز این ماه می رفتند.

,

, ,

عموزاده با اشاره به متدین بودن و دین مدار بودن مردم شهر سمنان اظهارکرد: کسانی که وسع مالی خوبی داشتند در روز اول ماه مبارک روحانی و یا مداحی را برای روضه خانگی به منزل خود دعوت می کردند و همچنین تقریبا تمامی مردم شهر برای اقامه نماز مغرب به مسجد جامع می رفتند و به قدری پرازدحام بوده است که 4 امام جماعت در مسجد برای برپایی نماز حضور داشتند.

,

این پژوهشگر و مردم شناس سمنانی با بیان اینکه نوای بیدار باش سحر در گذشته در دو مرحله انجام می شده است، تصریح کرد: در مرحله اول بیدار باش حول ساعت 12 شب نوای بیدار باش سحر برای پخت سحری انجام می گرفته است و مرحله دوم نزدیک سحر برای خوردن سحری انجام می شده است و علاوه بر توپ در کردن در شهر، همسایه ها یکدیگر را با کوبیدن مشت بردیوار همدیگر صدا می کردند.

,

وی همچنین با بیان اینکه قوت قالب سمنانی ها در وعده سحر معمولا ته چین ، سبزی پلو، رشته پلو و قلیه  و خورش گزر بوده است ؛ در خصوص  غذاهای وعده افطار تشرح کرد: غذاهایی که در افطار استفاده می شد، شامل لیکوت، آردی آش و کشک و پنیر پوستی  و سبزی محلی و حلوا  و در تابستان به دلیل گرمی هوا از شربت های خاکشیر و زرشک و شربت محلی اوشَله که ترکیبی از آب و دوشاب انگور و رب انار بوده است، استفاده می کردند.

,

, ,

عموزاده در مورد رسوم زیبای مردم در شب های قدر خاطر نشان کرد: در شب های قدر مردم سمنان در مساجد محل خود شان دعا می خواندند و زنان در هنگام خواندن هربند از جوشن کبیر یک نخی را گره می زدند و بعدا به عنوان تبرک با خودشان می بردندو گاهی اوقات هم قند یا نبات یا مانند آن را همراه می آوردند  و بعد از خواندن هر بند از دعای جوشن به آن می دمیدند و برای تبرک جستن یا بخت گشایی همراه خود می بردند.

,

, ,

این پژوهشگر و مردم شناس سمنانی در مورد رسم زیبای مردم سمنان در خصوص فطریه گفت: قبل از افطار شب عید مبلغ فطریه بین اعضای خانواده دست به دست می شد و در روز عید مستقیم به افراد نیازمند بین بستگان یا همسایه داده می شد و در روز عید هم به  دیدار اهل قبور می رفتند.و همچنین کسانی که نوعید داشتند بر سر مزار درگذشتگان خود قهوه می دادند و قرآن می خواندند و برای صرف نهار بستگان را به منزل دعوت می کردند.

,

عموزاده در پایان اذعان کرد: کسانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند در مسجد محل چند روز ولیمه می دادند و براساس لیستی که حمامی ها داده بوند از افراد دعوت می شد و در بشقاب های بزرگ مسی غذا را سرو می کردند و علاوه برآن کسانی که مریض داشتند به اندازه یک کف دست برنج برای شفای مریض ازهر بشقاب غذا برمی داشتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه