اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگ البرز:

تنوع زیست بومی البرز قابلیت تبدیل به قطب گردشگری را دارد

تنوع زیست بومی البرز قابلیت تبدیل به قطب گردشگری را دارد
فریدون محمدی گفت: استان البرز با ۶ شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد، تنوع اقلیمی کم نظیر در کشور را دارا است که از آب و هوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: استان البرز با ۶ شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد، تنوع اقلیمی کم نظیر در کشور را دارا است که از آب و هوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

"فریدون محمدی" ادامه داد: تپه ازبکی تنها یکی از محوطه ‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز قرار دارد. این تپه تاریخی با قدمت ۹ هزار ساله به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی جهان مطرح است.

,

وی افزود: در استان البرز علاوه بر تپه باستانی ازبکی از مناطقی نظیر شهرستانک، دیزین، عظیمیه، آسارا، گرمدره، پارک طبیعت و حیات وحش ایران، باغستان، اشتهارد، کوهسار، چهارباغ، ایران توسعه، فرودگاه پیام، برغان و سنج، سیبان دره، طالقان، آسمان سو طالقان، یاس زیدشت طالقان، فرودگاه آزادی نظرآباد به عنوان مناطق خاص برای توسعه گردشگری استان نام برد.

,

محمدی با اشاره به اینکه اشتهارد به‌عنوان یک ظرفیت ویژه در حوزه گردشگری است، گفت: در کنار این جاذبه صخره‌ای، شنزار و شوره‌زار را نیز در اشتهارد داریم و این ظرفیت‌ها در کنار هم می‌تواند یک بسته کامل گردشگری طبیعی برای آن منطقه باشد.

,

او با تأکید بر اینکه اشتهارد ظرفیت تبدیل‌شدن به اقامتگاه گردشگران به‌ویژه در قالب تورهای شب‌گردی در دل کویر را دارد، عنوان کرد: اگر زیرساخت‌های این مهم فراهم شود می‌توانیم با همکاری آژانس‌های گردشگری تورهای ویژه ای به مقصد اشتهارد را برگزار کنیم و در نتیجه آن، پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی باشیم.

,

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اضافه کرد: هم‌چنین وجود خانه آیت‌الله برهانی به‌عنوان یک بنای تاریخی در این شهرستان، ظرفیت بسیار خوبی برای برپایی یک نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و نیز استقرار اداره شهرستان است که در همین رابطه مقرر شد شهرداری پس از بررسی اقدامات لازم، این بنا را در اختیار این اداره قرار دهد.

,

وی ادامه داد: استان البرز با تنوع آب هوایی از منطقه کویری اشتهارد تا منطقه کوهستانی دیزین تنوع بسیاری برای همه گروه های گردشگری فراهم کرده است، پیست اسکی دیزین در ۱۲۳ کیلومتری شهرستان کرج و ۷۰ کیلومتری روستای زیبای ولایت رود واقع شده است. وجود پیست دیزین و کوه‌ها و دشت‌های زیبا باعث شده که روستای ولایت رود یکی از روستاهای هدف گردشگری استان البرز باشد.

,

محمدی گفت: پیست دیزین در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد و در شمار پیست‌های معروف جهان قرار دارد. دیزین اولین پیست در ایران است که برای برگزاری مسابقات رسمی از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید قرار گرفت و به عنوان پیست بین المللی شناخته شد.

,

وی افزود: پیست خور یکی از ظرفیت‌های گردشگری سی و یکمین استان کشور است. واژه "خور" به معنای خورشید نام روستایی تاریخی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال شرق کرج است.

,

مدیر کل میراث و گردشگری استان با بیان اینکه البرز از بهترین مناطق ایران برای این منظور هست، گفت: دشت، کوهپایه و کوهستان، سه عرصه مهم در بوم و سرزمین، همه در البرز قرار دارند و از ارتفاعات پوشیده از برف - کلون بستک - در وارنگرود در شمال البرز تا طاق های نمکی رنگین در اشتهارد در جنوب استان.

,

محمدی تاکید کرد: استان البرز با داشتن این تنوع زیست بومی توانایی تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد ولی زیرساخت های لازم برای این امر را ندارد، برای مثال پیست دیزین در زمینه اقامت و پذیرایی و... ضعیف است.

,

وی افزود: برای تجاری سازی صنعت گردشگری استان البرز باید تمام دستگاه ها و سرمایه گذاران پای کار آیند تا اقتصاد گردشگری که اقتصادی درآمدزاست در استان فعال شود.

,

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: افتتاح پارک "ایران کوچک" که در اسفند ماه در کرج کلید خورد، ضرورت این نیاز را بیش از پیش نشان داد و استان البرز پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد ولی زیرساخت های استان ظرفیت این را ندارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه