اخبار داغ

دانا بررسی کرد؛

پیش بینی میزان تولید و مصرف غلات در سال ۱۴۰۰/ عدم اصلاح قیمت گندم مساوی با واردات ۱۲میلیون تن گندم با قیمت ۱۰هزار تومان

پیش بینی میزان تولید و مصرف غلات در سال ۱۴۰۰/ عدم اصلاح قیمت گندم مساوی با واردات ۱۲میلیون تن گندم با قیمت ۱۰هزار تومان
بررسی و پیش بینی فائو خبر از این دارد که در سال‌های آینده میزان مصرف و تولید گندم در جهان و بخصوص ایران افزایش خواهد داشت در خالی که اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم امروز خبرسازترین مشکل شده و پیامدهای آن کشور را تهدید می‌کند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، پس از ماه‌ها کشمکش بر سر قیمت خرید تضمینی گندم، سرانجام شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک برای اصلاح قیمت متقاعد شدند و مقرر شد وزارت جهادکشاورزی با کمک تشکل‌های کشاورزی آنالیز قیمت تمام شده گندم را بررسی و براساس آن قیمت پیشنهادی را به جلسه سه شنبه ۳۱ فروردین شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک ارائه کند.

بررسی‌ها و پیگیری‌های راه دانا؛ حاکی از آن است که وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های بخش کشاورزی درباره قیمت جدید خرید تضمینی گندم به توافق رسیده اند. دیروز ۳۰ فروردین دکتر نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ گفت: قرار است در جلسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی با حضور نمایندگان کشاورزان پذیرش قیمت پیشنهادی توسط دولت قطعی شود.

متن کامل گفت‌وگو با نماینده صنفی را از اینجا بخوانید

لازم به یادآوری است که قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری، پیش از تشکیل شورای مذکور توسط شورای اقتصاد ۴ هزار تومان تعیین شده بود. اما با اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط مجلس که در آن تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک پیش بینی شده بود، شورای قیمت گذاری رسماً مسئولیت تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات مهم کشاورزی را برعهده گرفت. از آنجا که قیمت‌ها برای سال زراعی جاری، قبل از نهایی شدن و ابلاغ قانون مذکور، توسط شورای اقتصاد تعیین شده و مورد اعتراض کشاورزان بود، نمایندگان مجلس در قانون مذکور ذکر کردند که شورای قیمت گذاری می‌تواند به نرخ خرید محصولات برای سال زراعی جاری نیز ورود کرده و این نرخ‌ها را اصلاح کند. به این ترتیب شورای مذکور طی ماههای گذشته نرخ خرید تضمینی چغندرقند و دانه‌های روغنی (که پیشتر از سوی شورای اقتصاد تعیین شده بود) را مورد بازنگری قرار داد و به نرخ عادلانه ای افزایش داد.

نرخ خرید تضمینی گندم هم از جمله نرخ‌هایی بود که از زمان اعلام توسط شورای اقتصاد با انتقاد گسترده فعالان بخش کشاورزی مواجه شد. لذا با تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک گندمکاران کشور هم امیدوار بودند پیش از شروع برداشت گندم، شورا اقدام به اصلاح قیمت کند اما با گذشت چند ماه از جلسات شورا، موضوع اصلاح نرخ گندم در دستور کار قرار نگرفت.

شایان ذکر است، گندم محصولی استراتژیک و مهم‌ترین محصول زراعی کشور است که در تمام دنیا به دلیل نقشی که در تأمین امنیت غذایی دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در کشور ما نیز مقام معظم رهبری بارها بر لزوم خودکفایی در محصولات استراتژیک از جمله گندم تاکید کردند.

گزارشات فائو در پیش‌بینی میزان تولید و مصرف گندم در سال آینده

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی مراکز بین المللی فائو میزان تولید غلات جهان با افزایش همراه است که حدود نیمی از این افزایش ناشی از رشد تولید ذرت بوده و طبق پیش‌بینی‌ها در ایران نیز تولید غلات طی این مدت افزایش خواهد یافت؛ اما عمده این افزایش در سال‌های آینده در کشور ایران مربوط به گندم خواهد بود.

چشم‌انداز بخش کشاورزی که فائو ارائه نموده نشان می‌دهد، با توجه به بالاتر بودن رشد تولید از میزان افزایش مصرف برای چند سال پیاپی، موجودی انبارها زیادتر شده که براساس آن انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت قیمت جهانی غلات پایین بماند یا  کاهش یابد که با توجه به کُندتر بودن رشد تقاضا نسبت به دهه پیش انتظار می‌رود میزان سود تولیدکننده‌ها کاهش یابد و میزان تولیدجهانی غلات نسبت به دوره پایه (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸)، ۳۶۷ میلیون تن افزایش یابد و به ۳ هزار و ۵۳ میلیون تن برسد که عمدتا ناشی از افزایش راندمان خواهد بود.

پیش‌بینی فائو در تولید محصول گندم

پیش‌بینی‌های اولیه، تولید جهانی گندم در سال زراعی ۲۰۲۱ را ۷۸۵ میلیون‌تن برآورد می‌کند. در اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌شود براساس افزایش سطح زیرکشت گندم و شرایط مطلوب محصولات زمستانی در آغاز بهار، تولید غلات در سال زراعی ۲۰۲۱ به‌شدت افزایش یافته و به ۱۳۷ میلیون تن برسد که این پیش‌بینی بالاتر از سطح میانگین ۵ سال گذشته و پایین‌ترین سطح سال زراعی قبل است. از سال زراعی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ تولید و مصرف گندم همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده، اما در سال زراعی ۲۰۲۱ مطابق پیش‌بینی‌ها برای دومین سال پیاپی تولید و مصرف این محصول افزایش یافته و به ترتیب به ۷۷۴ میلیون‌تن و ۷۶۳ میلیون‌تن خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی ۲۰۲۱ سطح تولید گندم به بالاترین مقدار خود طی ۱۰ سال اخیر برسد. به‌دنبال افزایش تولید و مصرف این محصول، تجارت و ذخایر نهایی گندم نیز در سال زراعی ۲۰۲۱ برای دومین سال پیاپی افزایش خواهد یافت و به ترتیب به ۱۸۸ میلیون‌تن و ۲۸۴ میلیون‌تن خواهد رسید.

پیش‌بینی فائو در تولید برنج

تولید برنج پس از آنکه در سال زراعی ۲۰۲۰ کاهش یافته، در سال زراعی ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت و به ۵۱۴ میلیون‌تن خواهد رسید. مصرف برنج نیز که همواره از سال زراعی ۲۰۱۲ روند صعودی را طی کرده، در سال زراعی ۲۰۲۱ نیز مطابق پیش‌بینی‌ها افزایش خواهد یافت و به ۵۱۴ میلیون‌تن خواهد رسید. تجارت برنج نیز در مدت زمان مذکور برای دومین سال پیاپی افزایش یافته و به ۴۸ میلیون تن خواهد رسید. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میزان ذخایر نهایی برنج تا پایان سال زراعی ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل تغییری نخواهد کرد و در سطح ۱۸۳ میلیون‌تن باقی خواهد ماند. تولید برنج در جهان با افزایش اندکی پیش‌بینی شده است که در درجه اول منعکس‌کننده انتظارات کاهش یافته برای این محصول در تایلند (به‌دلیل نبودن فصل برداشت در این کشور)، همراه با افزایش جزئی تولید در کشورهای دیگر است.

فائو پیش‌بینی کرد تولید برنج ایران نیز در سال ۲۰۱۶ حدود ۹/ ۱ میلیون تن بوده و انتظار می‌رود با متوسط رشد سالانه ۶/ ۱ درصدی به ۳/ ۲ میلیون تن برسد. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید ذرت ایران نیز با متوسط رشد سالانه ۶/ ۱ درصدی از ۸۹۷ هزار تن در سال ۲۰۱۶ به ۰۸/ ۱ میلیون تن برسد. همچنین انتظار می‌رود طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۸، مصرف غلات کشور سالانه با رشد ۷/ ۴ درصدی همراه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
, راه دانا, راه دانا,
,
, متن کامل گفت‌وگو با نماینده صنفی را از اینجا بخوانید, اینجا ,
,
,
,
,
,
,
,
, گزارشات فائو در پیش‌بینی میزان تولید و مصرف گندم در سال آینده, گزارشات فائو در پیش‌بینی میزان تولید و مصرف گندم در سال آینده,
,
,
,
,
,
, پیش‌بینی فائو در تولید محصول گندم, پیش‌بینی فائو در تولید محصول گندم,
,
,
,
, پیش‌بینی فائو در تولید برنج, پیش‌بینی فائو در تولید برنج,
,
,
,
,

لزوم اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم از زبان مسئولان صنفی و نمایندگان مجلس

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ همه این پبش بینی ها در حالی است که امروز عدم اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم امنیت غذایی کشور را تهدید کرده و به گفته مسئولان صنفی و نمایندگان مجلش و کارشناسان کشاورزی زیان‌های غیر قابل جبرانی به کشور وارد خواهد آورد.

رحمت الله نوروزی نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی درباره همین موضوع به خبرنگار راه دانا، گفت: با توجه به هزینه‌های تمام شده امروز قیمت هر کیلو گندم توسط دولت ۴ هزار تومان تعیین شده است در حالی که کشور عراق هر کیلو گندم را ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند با توجه به نگاه رهبری در مورد خودکفایی در تولید گندم از وزیر کشاورزی می‌خواهیم زیر بار قیمت‌های دستوری دولت نرود.

, لزوم اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم از زبان مسئولان صنفی و نمایندگان مجلس, لزوم اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم از زبان مسئولان صنفی و نمایندگان مجلس,
,
, راه دانا,
,
, رحمت الله نوروزی,


نوروزی تصریح کرد: قیمت گندم باید به گونه‌ای باشد که کشاورزان گندم تولیدی خود را به دولت تحویل دهند تا دولت مجبور به واردات گندم نشود.

,
,

متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ما با نماینده مجلس را از اینجا بخوانید

, متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ما با نماینده مجلس را از اینجا بخوانید, متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ما با نماینده مجلس را از اینجا بخوانید, اینجا ,


محمد بازرگان مشاور نظام صنفی کشاورزی هم گفت: در حال حاضر قیمت گندم از جو و ذرت پایین‌تر بوده و تولید این محصول صرفه اقتصادی خود را برای کشاورزان از دست داده است.

وی تاکید کرد: با ادامه روند فعلی، تولید دچار چالش می‌شود و دولت مجبور خواهد شد که چندین میلیون تن گندم وارد کشور کند.

بازرگان ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت گندم در کشورهای همسایه بیش از ۱۰ هزار تومان می‌باشد منطقی است که دولت با تغییر قیمت گندم از طریق شورای قیمت گذاری با حضور نمایندگان کشاورزان موافقت کند، چرا که در غیر این صورت دولت مجبور به واردات ۱۲ میلیون تن گندم با قیمت بیش از ۱۰ هزار تومان خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم در جلسه امروز ۳۱ فروردین این شورا با تغییر قیمت ۴۰۰۰ تومانی به قیمت منطقی این مشکل را حل کنند، پیش از این نظر کارشناسی نظام صنفی کشاورزی کشور در خصوص گندم، قیمت ۶,۰۰۰ تومان اعلام شده است که در این شورا در مورد آن بحث خواهد شد و امیدواریم با حمایت وزیر جهاد کشاورزی همچون قیمت دیگر محصولاتی که در ۵ جلسه گذشته تعیین شد، برای قیمت گندم هم مبلغ منطقی اعلام شود.

مشاور نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: قوت غالب جامعه نان بوده و قیمت گندم تأثیرگذارترین موضوع در شرایط امنیت غذایی کشور در سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط اقتصادی مردم خواهد بود. حال باید منتظر ماند تا بر اساس اعلام قبلی امروز تکلیف قیمت‌گذاری گندم مشخص شود و توجه داشت چشم کشاورزان به دست اعضای این شوراست که امیدواریم برای گندم قیمت منطقی در نظر گرفته شود.

,
, محمد بازرگان,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ط

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه