اخبار داغ

افسارگسیختگی کرونا در خوزستان؛

از ویروس ناشناخته‌ای که رنگ سیاست گرفت تا محدودیت‌هایی که روی کاغذ می‌ماند

از ویروس ناشناخته‌ای که رنگ سیاست گرفت تا محدودیت‌هایی که روی کاغذ می‌ماند
با وجود تعلل در اجرای محدودیت‌های اعمالی ستاد کرونا در خوزستان و سهل‌انگاری‌هایی که نسبت به ورود کرونای انگلیسی شده این سوال پیش می آید چرا مسئولین با توجه به نواخته شدن آژیر قرمز و پیچیده شدن ناقوس مرگ در شهرها همچنان بر سیاست زدگی وسیاسی بازی اصرار دارند و همه چیز را رها و برگردن مردم نهاده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل رهیاب ، ماه های پایانی سال ۹۹ را می گذراندیم که ناگهان ویروس ناشناخته کووید 19 سر و کله اش پیدا شد و مردم را با روزهای پر فراز و نشیب زیادی مواجه کرد،پاندمی که موجب شد، سه پیک را در خانه بمانیم و با بسیاری از عادت های روزمره خداحافظی کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب ,

استفاده از ماسک، شستشوی مدام دست‌ها، ضدعفونی کردن وسایل، سفر نرفتن، رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی مدت برای ریشه کنی بیماری و حفظ جان خود و عزیزانمان تجربیاتی تخیلی را برایمان تداعی کرد.

,

در تمام لحظات سه پیک کرونا انتظار روزهای آبی و سفید را می کشیدیم که ناگهان در کمال ناباوری دیدیم  پس از گذشت یکسال و اندی این بیماری رنگ عوض کرد و قوی تر با عنوان کرونای انگلیسی، پا به خوزستان گذاشت ویروس جهش یافته ای که نگرانی های زیادی ایجاد  و بار دیگر تعطیلات نورزوی را به کام خوزستانی ها تلخ و وضعیت را قرمز کرد.

,

اگرچه عبور از سه موج سهمگین کرونا در این مدتی که کرونا وارد کشورمان شده است، حکایت از این واقعیت دارد که هر وقت نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، بی اعتنا بوده ایم، گرفتار موج سنگینی از بیماری شده ایم و هر وقت که خوب رعایت کرده ایم، اوضاع بیمارستان‌ها و کادر درمان، تا حدودی بهبود یافته و توانسته اند نفسی تازه کنند .

,

تناقضات مردم را بی اعتنا کرد

,

اما آنچه این روزها نگرانی ها را بیشتر کرده، یک بام و دوهوای تصمیمات ستاد کرونا ست سپس کرونای جهش یافته نوع انگلیسی است که فرقی بین کوچک و بزرگ، ​جوان یا پیر قائل نمی‌شود نباید فراموش کرد که تناقض‌های گفتاری و رفتاری برخی مسئولین باعث شد مردم نسبت به واقعیت‌های بیماری کرونا بی اعتنا شوند.

,

در زمان اوج گیری کرونای انگلیسی، آن زمان که مسئولین خوزستان برای قرنطینه دو هفته ای به رئیس ستاد ملی کرونا التماس می کردند و با وجود هشدارها و درخواست‌های مکرر کارشناسان، وزارت بهداشت و رسانه‌ها برای ممنوعیت سفر، در اقدامی عجیب با چراغ سبز رئیس ستاد ملی کرونا سفرهای نوروزی با گستردگی و بدون ممانعت انجام شد.

,

 تعطیلات نوروزی و تصمیمات غلط پرزیدنت روحانی موجب افزایش سفرها و به دنبالش افزایش  آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا ر رقم زد و دوباره به دلیل اینکه بسیاری از هموطنان دستورالعمل‌های کرونایی را رعایت نکردند رنگ قرمز سهم کشور ایران شد.

,

بیماری کرونا دستخوش غرایض سیاسی شده است

, بیماری کرونا دستخوش غرایض سیاسی شده است,

دکتر امین ترابی پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درگفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی رهیاب پیرامون مدیریت و کنترل بیماری کرونا که از اسفند 98 تا به امروزگذشته است اظهارداشت: با توجه به گذشت یک و سال و اندی از شیوع کرونا در کشور همچنان درحال گذراندن پیک های متعدد این بیماری با ویروس های جهش یافته هستیم و مسئولین وزارت بهداشت از پیک های بعدی که در راه هستند خبر می دهند که این مسئله نشان دهنده ناهماهنگی بین بخش های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی در کنترل و مدیریت این ویروس  است.

,

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کنترل بیماری کرونا را دستخوش غرایض سیاسی، تصمیم گیری های ناهماهنگ و عجولانه دستگاه دولتی دانست و گفت: همه مادیدیم  به دستور ستاد ملی کرونا محدودیت هایی اعمال شد که دولت خلاف تصمیمات اخذ شده، سخت گیری نکرد و مردم را به مسافرت تشویق کرد.

,

ترابی ادامه داد: همین امر موجب شد شهرهای وضعیت نارنجی و زرد هم قرمز شود، بماندکه در همین شهرها رفتارها بر اساس حالت عادی بود و بازار ها شلوغ و مراسمات کوچک برقرار بود و همین رفتارها پیک دیگری را رقم زد در حالی که انتظار می رفت این تعطیلات را فرصتی برای قرنطینه در سطح کشور دانست و با تدابیر راهبردی اعلام محدودیت برای کسبه و بازار و مشاغل خاص مشخص می شد.

,

وی بیان کرد: وضعیت قرمز جنوبی که بخش اعظم  کشور محسوب می شود حاصل ناهماهنگی ها و شیوه تصمیم گیری در مورد کرونا ویروس است که مطابقتی با تصمیمات علمی و مصلحت های بهداشتی و درمانی کشور ندارد و این مسائل بر روح و روان مردم تاثیر گذاشته است .

,

گوش شنوایی نیست

, گوش شنوایی نیست,

آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی سیل انتقادات را به راه انداخت اما گوش شنوایی برای شنیدن این انتقادات وجود نداشت تا اینکه صدای اعتراض نمایندگان مجلس از این وضعیت بلند شد و همین اعترضات رئیس ستاد ملی مدیریت کرونا را مجبور کرد تا  به مدت 10 روز اعلام محدودیت کند.

,

 محدودیت‌های ۱۰ روزه ای که همزمان با موج چهارم کرونا از روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد،خوزستانی ها را نوید نجات از وضعیت قرمز را می داد اما متاسفانه با چند دقیقه گشت و گذار در خیابان ها و مراکز پرتردد شهرهای خوزستان و بازارهای کاملاً فعال و پر تردد، ترافیک های سنگین در میادین شهر، ازدحام جمعیت در مراکز تجاری و تفریحی و فعالیت خطرناک مشاغل غیرضروری می توان فهمید بازهم اعلام محدودیت ها فقط در کلام ستاد ملی کرونا جاری شده وبازهم اعمال محدودیت ها فقط روی کاغذ است.

,

اوضاع فقط با قرنطینه واقعی کنترل می شود

, اوضاع فقط با قرنطینه واقعی کنترل می شود,

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اجرا نشدن کامل محدودیت‌ها در شهرهای قرمز گفت: در حال حاضر در شهرهای قرمز حتی محدودیت‌های شهرهای زرد نیز اعمال نمی‌شود؛ همه گروه‌های شغلی در شهرهای قرمز فعال و همه واحدهای صنفی بازند.

,

وی افزود: در این شرایط تنها چیزی که به بهبودی اوضاع کمک می‌کند، لاک‌داون (قرنطینه) واقعی است؛ یعنی تعطیلی کامل همه مراکز اداری و تجاری. اگر لاک‌داون واقعی به مدت دو هفته اعمال شود، شاید بتوانیم امیدوار باشیم این موج سنگین کنترل شود.

,

سلمان‌زاده گفت: در حال حاضر در شهرهای قرمز حتی محدودیت‌های شهرهای زرد نیز اعمال نمی‌شود؛ همه گروه‌های شغلی در شهرهای قرمز فعال و همه واحدهای صنفی باز هستند. در یک شهر قرمز مانند یک شهر عادی و سفید که در آن هیچ بیماری واگیری اپیدمی نشده است، زندگی می‌کنیم و امیدواریم خدا لطفی کند و بیماری کنترل شود.

,

ستادی که خود بحران ساز شده است

, ستادی که خود بحران ساز شده است,

شیوه مدیریت قابل انتقاد ستاد کرونا استان را می‌توان در اظهارات رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان مشاهده کرد و باید گفت: مدیریت کنترل بحران استان خوزستان  و ستاد مقابله با کرونا باز هم راه را اشتباه رفته و در سایه سیاست زدگی به جای کنترل بحران، خود بحران‌ساز شده است.

,

وضعیت بحرانی‌ کرونا از یک سو و نبود مدیر دلسوز و کار آمد از سوی دیگر دامن خوزستان را گرفته و همچنان در حال پیشروی است برغم اینکه فرصت طلایی نوروز را از دست داده بودیم تصور می شد مسولین با یک تدبیر مدیریتی قوی و هوشمندانه اوضاع را بر اساس تعطیلی‌های مدبرانه و اصولی و نه نصفه و نیمه کنترل کنند اما به نظر می رسد اولویت های دیگری در دستور کار مدیران متولی این بحران است.

,

خروج افسار کنترل کرونا در خوزستان

, خروج افسار کنترل کرونا در خوزستان,

سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی رهیاب، با اشاره به وضعیت وخیم کرونا استان خوزستان گفت:  استاندار خوزستان از روز اول سرگرم انتصاب ها بوده و نتوانسته وضعیت کرونا را در این استان با روش های راهبردی تغییر دهد و فقط به دنبال انتصابات و تغییرات اتوبوسی و بعضا قومگرایانه بوده، امری که ضمن به دنبال داشتن اعتراضات شدید مدنی موجب خروج افسار کنترل کرونا در استان از دستان توانمند و حاذق آقای دشتکی شد.

,

عضو شورای فرهنگی استان افزود: هنگام  ورود استاندار جدید تنها خوزستان درگیر ویروس جهش یافته کرونا  بود که استاندار ادعا کرد می‌خواهد خوزستان را از وضعیت قرمز خارج کند اما اکنون سه ماه گذشته و وضعیت بدتر شده است.

,

 با وجود تعلل کارگروه نظارت بر حسن اجرای محدودیت‌های اعمالی ستاد کرونا در استان خوزستان و سهل‌انگاری‌هایی که نسبت به ورود کرونای انگلیسی با شیوع و کشندگی چند برابری نسبت به مدل کرونای ووهان چین منجر شده این سوال پیش می آید چرا مسئولین و ستاد کرونای استان با توجه به نواخته شدن آژیر قرمز و پیچیده شدن ناقوس مرگ در شهرهای خوزستان آن هم بیش از سه ماه همچنان بر سیاست زدگی وسیاسی بازی اصرار دارند و همه چیز را رها و برگردن مردم نهاده اند.

,


ستاد کرونای استان خوزستان باید پاسخگو باشد که چرا فقط به تشریح محدودیت های بدون نظارت بر اجرای آنها می پردازد و چرا محدودیت‌هایی که قولش را داده بودند اجرا نمی‌شوند، چرا شرایط شهرها تغییری نکرده و همچنان آمار ابتلا و بستری در جنوب غرب خوزستان بالا است.

,
,

کلامی با مردم

, کلامی با مردم,

اگرچه اینها تنها خلاصه ای کوتاه از شیوه مدیریت کرونا توسط دولت تدبیر و امید درمدت همه گیری کرونا است ولی مردم پس از یک سال و اندی از گذشت شیوع این بیماری باید بدانند کرونا ویروسی است که با سهل انگاری‌های و  بی‌تفاوتی در قبال شیوه نامه های بهداشتی برخی، آتش همه گیری کرونا را شعله ورتر شده است و با توجه به اینکه اصلی ترین دلیل افزایش بستری‌ها و تعداد مبتلایان  نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات نوروزی بوده و با افت بیماری، مردم به عادی‌انگاری رسیدند و خیلی کرونا را جدی نگرفتند به طوری که رعایت پروتکل‌ها به میزان زیادی نسبت به قبل کاهش یافته است.

,

باید با اعتقاد به اصل پیشگیری بهتر از درمان است، سعی کنیم با رعایت نکات بهداشتی، نسخه کرونا را برای همیشه بپیچیم و روزهای سخت کرونایی را فراموش نکنیم چون برای مقابله بهتر و موثرتر با این ویروس مرموز تجربه ای گرانبهاست .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه