اخبار داغ

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

مصرف دخانیات عامل عفونت دستگاه تنفسی است

مصرف دخانیات عامل عفونت دستگاه تنفسی است
امیر کرمی گفت: مصرف دخانیات به عنوان عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تلقی می‌شود و ویروسی که بیماری کرونا را ایجاد می کند در ابتدا دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و سبب بروز آسیب خفیف تا شدید تنفسی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر کرمی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: همانگونه که در متون علمی به اثبات رسیده استعمال دخانیات عامل خطرناک و بسیار تاثیرگذار در بروز بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری قلبی-عروقی است که سبب مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در دنیا می شود.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: همچنین در مستندات علمی ثابت شده استعمال هرنوع تنباکو و ماده دخانی مضر است و به طور جدی بر تضعیف سیستم دفاعی و تخریب سیستم تنفسی انسان تاثیر می گذارد.

کرمی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ارتباط بین مصرف دخانیات و بروز سرطان ریه کاملاً تایید شده است و مصرف محصولات دخانی شایع‌ترین علت بروز سرطان های ریه در دنیا گزارش شده‌اند.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه مصرف دخانیات به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری سل را افزایش می دهد همچنین مهمترین عامل در ایجاد بیماری ‌های انسداد مزمن ریه است و سبب پارگی و التهاب کیسه های هوایی و کاهش ظرفیت جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن می‌شود در نتیجه با ایجاد سرفه های خشک مشکلات تنفسی ایجاد خواهد شد.

کرمی گفت: مصرف دخانیات به عنوان عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تلقی می‌شود و ویروسی که بیماری کرونا را ایجاد می کند در ابتدا دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار خواهد داد  و سبب بروز آسیب خفیف تا شدید تنفسی می شود.

وی افزود: افرادی که دخانیات مصرف می کنند آثار سوء دخانیات بسترسازی لازم را برای اثر شدیدتر کرونا در سیستم تنفسی و ریه این افراد فراهم می کند در نتیجه مصرف کنندگان دخانیات در معرض شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند که در گزارشات سازمان بهداشت جهانی هم به این موضوع اشاره شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مصرف قلیان معمولا عمومی و دسته جمعی صورت می گیرد به صورت غیرمستقیم سبب ایجاد انتقال بیماری‌های تنفسی و تشدید انتقال کرونا در محیط های اجتماعی می شود.

کرمی خاطرنشان کرد: دود محصولات دخانی هم در ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار حایز اهمیت است، این دود که بر روی لباس و بدن فرد  نشسته و در تماس با دیگر افراد در ابتلا به بیماری نقش دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه