اخبار داغ

مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه خبر داد؛

انسداد ۳۲۶ حلقه چاه غیر مجاز در بخش رخ تربت حیدریه

انسداد ۳۲۶ حلقه چاه غیر مجاز در بخش رخ تربت حیدریه
طلعتی گفت: طی سه سال گذشته ۳۲۶ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف بخش رخ بویژه در روستای نسر و سربالا شناسایی و مسدود شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی طلعتی، مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: طی سه سال گذشته ۳۲۶ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف بخش رخ بویژه در روستای نسر و سربالا شناسایی و مسدود شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی تصریح کرد: با انسداد این تعداد چاه ۱.۵۵۳.۸۰۵ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی منطقه برگشت داده شده است.

طلعتی به برخورد جدی با حفر چاههای غیرمجاز تاکید و اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۷۵حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری دربخش رخ وجود دارد.

وی خواستار استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی توسط بهره‌برداران به ویژه در مناطق کشاورزی بخش رخ شد و گفت: برداشت غیر اصولی از سفره‌های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان‌های منطقه می‌شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.

مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه ابراز داشت: سالانه ۱۰۹ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی در منطقه رخ از منابع زیرزمینی برداشت می شود.

طلعتی افزود: در راستای مدیریت بهتر منابع آب تاکنون ۲۳۸ کنتور هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی بخش رخ نصب شده که خاموشی چاهها و بهره برداری از کنتورها باعث کاهش افت سطح آب زیرزمینی در جلگه رخ سده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی باید کشت محصولات کم آب بر و تغییر الگوی کشت را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

طلعتی بیان کرد: اجرای طرح اصلاح شیوه آبیاری، کاهش سطح زیر کشت، مسدود کردن چاه های غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند از موارداساسی است که در صورت رعایت آنها می توان از بحران آب با توجه به کاهش نزولات آسمانی در سال جاری عبور کرد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان تربت حیدریه در ناحیه نیمه خشک قرار گرفته و بخش رخ از دشت های بحرانی و ممنوعه دراستان است و با افت سطح آب زیرزمینی به میزان ۵۰ سانتیمتر. در طول سال در این منطقه مواجه هستیم.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه