اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

امکان کلاهبرداری با ابهام در امر واکسیناسیون/ اطلاع رسانی شفاف؛ سدی در برابر سوء استفاده‌ها

امکان کلاهبرداری با ابهام در امر واکسیناسیون/ اطلاع رسانی شفاف؛ سدی در برابر سوء استفاده‌ها
در یکی دو روز گذشته پیامک هایی مبنی بر ثبت‌نام سالمندان برای دریافت واکسن کرونا برای آانان ارسال شده که بنا به گفته مسئولان این پدیده نخستین شگردهای کلاهبرداری در حوزه واکسیناسیون است؛ با این وجود انتظار می رود متولیان بهداشت و درمان توضیحات شفاف تری از امر واکسیناسیون ارائه دهند تا موجب گمراهی برخی از شهروندان نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در داستان پرحاشیه تامین و تزریق واکسن کرونا در کشورمان، زیاده خواهان و ویژه خوارانی که جان و سلامت مردم کوچکترین اهمیتی برای آنها ندارد، مقل همیشه همواره از برخی جریانات و حرکت ها جلوترند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
چرا که به مجرد اتخاذ و اعلام تصمیمی از سوی متولیان بهداشت و درمان کشور، آنها جلوتر راه های دررو، خلاء های قانونی و و ضعف های اجرایی را گمانه زده و از همان معابر و روزنه ها اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از مردم می کنند. 
,
 
,
انتقادی که به متولیان حوزه بهداشت و درمان (و هر آن ارگان و اداره ای که به نوعی در امر واکسناسیون کرونا شرح وظیفه دارد) ، وارد است در ضعف جزییات اخبار اعلامی و اطلاع رسانی های نصضفه نیمه خلاصه می شود. 
,
 
,
شاهد مثال این بحث اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت بود که اعلام کرد تا هفته آینده یک میلیون دوز واکسن به جامعه هدف تزریق خواهد شد. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
حال انتظار می رود که سایر دستگاه های دخیل در امر واکسیناسیون جزئیات تزریق را برای مردم تشریح می کردند. مثلا در اطلاع رسانی‌ های خود برخی از ابهامات را روشن و به مواردی همچون سوالات زیر پاسخی شفاف بدهند:
,
 
,
مثلا، همین جامعه هدف شامل چه گروه های سنی و بیماران و اقشار خاص می شود؟ شیوه اطلاع از زمان و مکان تزریق چگونه خواهد بود؟ جامعه هدف باید به چه ارگان و یا سامانه ای در فضای حقیقی و یا مجازی مراجعه کنند؟ آیا دریافت واکسن هزینه بردار است و فرد مورد نظر برای دریافت واکسن چه مدارک و ملزوماتی را باید همراه داشته باشد؟
,
 
,
از طرفی متخصصان پزشکی اطلاع رسانی های خود را حول موضوعاتی متمرکز کنند. مثلا توضیح دهند شرایط جسمانی قبل و تغذیه پیش از دریافت واکسن باید چگونه باشد؟ یا در مورد علائم بعد از تزریق واکسن توضیح دهند تا دریافت کنندگان واکسن پس از تزریق شرایط و واکنش های طبیعی بدن خود و همچنین حساسیت ها را بشناسند و در صورت نیاز بدانند چه اقدامی به عمل آورند و در صورت بروز حساسیت به چه مرکز و نهادی مراجعه کنند.
,
 
,
گرچه در توضیحات برخی از مسئولان در اخبار رسمی رسانه ها و یا برخی از برنامه های تلویزیونی بعضا برخی از این موارد تشریح شده است، حتی شنیده ها حاکی از آن است که کتابی الکترونیک در این زمینه تهیه شده که به برخی از موارد یاد شده پرداخته است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که هنوز ابهامات فراوان است و به گونه ای منسجم روی این موضوع کار نشده است. از طرفی دسترسی و درک عامه مردم و اقشار و آحاد مختلف جامعه از این کتاب که گویا تا حدی تخصصی است، کمی مشکل و حتی غیر ممکن است.
,
 
,
لذا انتظار می رود که در حوزه هایی چون تزریق واکسن که امکان و احتمال سوء استفاده های مالی در آن به وفور وجود دارد، کارهای رسانه ای بیشتر، شفاف‌تر و گسترده تری صورت بگیرد که ضمن مسدود کردن راه های سوء استفاده، امکان نهادینه کردن ضروریاتی را فراهم کرد که با آگاهی همه جانبه مردم امر مهم واکسیناسیون به سهولت پیش برود و در این رهگذر از مشکلات دیگری همچون مراجعه ناگزیر و غیر ضروری مردم به مراکز درمانی مرتبط و غیر مرتبط به امید کسب اطلاعات بتوان جلوگیری به عمل آورد.
,
 
,
 
,
 
,
پیامک آدرس سامانه سیب جعلی است
, پیامک آدرس سامانه سیب جعلی است, پیامک آدرس سامانه سیب جعلی است,
 
,
بی تردید سوداگران و کلاهبرداران فعال تر از همیشه در صدد هستند تا از این نمد کلاهی برای خود دست و پا کنند. چرا که این قشر با استفاده از ابهامات موجود و خلاء های مورد اشاره بالا، دست به کار شده اند و از طرق مختلف به جیب خلایق نقب زده و کلاهبرداری های خود را پیش از موعد شروع کرده اند..
,
 
,
یکی از نمونه های این تقلب آشکار که در سطح وسیعی صورت گرفته  ارسال پیامک برای برخی از شهروندان است. پیامک هایی مبنی بر ثبت‌نام سالمندان برای دریافت واکسن کرونا ! 
,
 
,
در واکنش به این امر رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت پیش از ظهر امروز تاکید کرده بود: «پیامک ثبت‌نام سالمندان برای واکسن کرونا جعلی است و این پیامک ارسالی به برخی شهروندان برای ثبت درخواست واکسن، صحت ندارد.»
,
 
,
جعفر صادق تبریزی در ادامه متذکر شده که آدرس این پیامک شبکه بهداشت و درمان دانشگاه ایران است، اما لینک داده شده در پیامک سامانه سیب است و چنین سامانه‌ای جعلی است و همکاران ما در حال پیگیری هستند تا مشخص شود از چه جایی این پیامک ارسال شده است.
,
 
,
 
,
 
,
 مشخصات اغلب سالمندان در پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد
,  مشخصات اغلب سالمندان در پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد,  مشخصات اغلب سالمندان در پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد,
 
,
نکته ای که مبین انتقادات فوق در این نوشتار است، ادامه اظهارات این مقام مسئول است که با بیان اینکه مشخصات اغلب سالمندان در پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد و بر اساس آن زمان واکسیناسیون را از طریق پایگاه‌های سلامت شهر و روستا اطلاع می‌دهیم، تصریح کرده که زمانبندی دقیق واکسیناسیون سالمندان بر اساس سند ملی واکسیناسیون خواهد بود و کسانی که اصلاً در پرونده الکترونیک سلامت ثبت نیستند هم با مراجعه به مراکز بهداشت می‌توانند در فاز دوم واکسیناسیون قرار گیرند.
,
 
,
وی در ادامه متذکر شده که فاز نخست واکسیناسیون کرونا مربوط به کادر درمان در روزهای آینده پایان می‌یابد و پس از آن به محض تامین واکسن، فاز دوم که شامل سالمندان است، آغاز می‌شود.
,
 
,
حال سوال این است که چرا این اطلاعات قبل از دست به کار شدن کلاهبرداران به مردم ارائه نشده که در چنین صورتی از سوء استفاده های مورد بحث جلوگیری به عمل آورد.؟
,
 
,
 
,
 
,
ابهامات واکسیناسیون، شگردی برای کلاهبرداری در مشهد 
, ابهامات واکسیناسیون، شگردی برای کلاهبرداری در مشهد , ابهامات واکسیناسیون، شگردی برای کلاهبرداری در مشهد ,
 
,
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شهروندان هشدار داد که برای دریافت واکسن و ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوند.
,
 
,
دکتر حمید رضا رحیمی در مطلبی که خبرگزاری ایرنا آن را پیش از ظهر امروز منتشر کرد، هشدار داده که عده ای سودجو با تولید یک پیام جعلی از مردم می خواهند وارد لینک سایتی به نام‌ "سیب" شوند، تا بتوانند با ثبت نام خود در مرکز بهداشت واکسن کرونا بگیرند.
,
 
,
وی خطاب به مردم توصیه کرده که به بهانه ثبت نام واکسن و ایجاد پرونده وارد هیچ سایتی تحت هیچ عنوانی نشوید چرا که سامانه "سیب" به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست بلکه فقط مراقبان سلامت و پزشکان می توانند وارد آن شوند. از سوی دیگر همه اطلاعات سالمندان، بیماران خاص و سایر گروههای سنی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سامانه سیب سلامت ثبت است. برای دریافت واکسن کرونا در شرایط فعلی نیاز به ثبت نام اینترنتی ندارد و هیچ لینکی برای ثبت نام و پرداخت هزینه صحت ندارد. 
,
 
,
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مردم خواست در این شرایط کرونا برای گرفتن واکسن به مراکز بهداشت مراجعه نکنند چون هنوز واکسیناسیون گروههای جمعیتی شروع نشده و اگر شخصی پرونده نداشته باشد یا پرونده اش ناقص باشد مراقبان سلامت در شهرها و بهورزان در روستاها از آنها می‌خواهند برای تکمیل پرونده مراجعه و اقدام کنند.
,
 
,
 
,
 
,
سامانه سیب در دسترس مردم نیست 
, سامانه سیب در دسترس مردم نیست , سامانه سیب در دسترس مردم نیست ,
 
,
, ,
در ادامه این دست از هشدارها علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از کلاهبرداری افرادی در خصوص ثبت نام برای دریافت واکسن کرونا خبر داد. و در این رابطه نوشت: « اخیرا کلاهبرداران با ارسال یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد سایتی به نام سیب شوند و برای دریافت واکسن ثبت نام کنند. سامانه سیب به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست و فقط مراقبین سلامت و پزشکان می‌توانند وارد شوند.
,
 
,
وی در پایان توئیت کوتاهش تصریح کرده که به بهانه ثبت نام واکسن کرونا و ایجادپرونده وارد هیچ سایتی نشوید.
,
 
,
 
,
حرف آخر 
, حرف آخر , حرف آخر ,
 
,
در خاتمه باید متذکر شد که وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند مسئول تامین و تولید و واردات واکسن و حواشی پیرامون امر مهم واکسینه کردن جمعیتی 85 میلیونی باشد. 
,
 
,
شواهد و قرائن موجود حکایت از فشاری مضاعف به این وزارتخانه است؛ لذا انتظار می رود سایر ارگان ها و وزارتخانه هایی که در امر مقابله و مهار کرونا شرح وظیفه دارند به صورتی جدی تر به میدان بیایند و ضمن ساماندهی مبارزه با کرونا و محقق کردن واکسیناسیون، امکان هر سوء استفاده ای را از کلاهبرداران بگیرند.
,
 
,
از آنجایی که تامین بخشی از واکسن ها به بخش خصوصی سپرده شده، بی تردید همین امر موجبات سوء استفاده های بیشتری را فراهم خواهد کرد که نیازمند رصد و نظارت از طرفی دستگاه های نظارتی است.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه