اخبار داغ

روایتی از مزارع گل محمدی و گلاب گیری در کاشان/ آیا در گلاب آب می ریزند؟

روایتی از مزارع گل محمدی و گلاب گیری در کاشان/ آیا در گلاب آب می ریزند؟
یکی از تولیدکنندگان گل محمدی در مورد پرورش این محصول و گرفتن گلاب در گفت و گو با صاحب نیوز توضیحاتی می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: سالیان درازی است در کاشان گلاب گیری انجام می شود کیفیت گلاب این شهرستان بخاطر آب و هوایی که دارد و سازگار با گل محمدی است به همین جهت گلاب این منطقه در جهان زبان زد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

تولیدکننده گل محمدی در کاشان عنوان کرد: بین گل های رز که در دنیا کشت می شود  گل محمدی که شاخه ای از گل رز هست و در ایران به نام گل محمدی شناخته شده است بعنوان خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

,

گودرزی بیان کرد: مناطق مختلفی در ایران است که در آن گل محمدی کشت می شود این گل در هر منطقه ای که کشت شود گلابش نیز گرفته می شود اما کیفیت گلاب هر منطقه متفاوت است.

,

*گل محمدی در هر منطقه متفاوت است

, *گل محمدی در هر منطقه متفاوت است, *گل محمدی در هر منطقه متفاوت است,

وی افزود: عوامل مهم در کیفیت گلاب، گل محمدی، خاک، آب و هوا است کیفیت گل محمدی در منطقه کاشان، قمصر، نیاسر، برزک و روستاهای دیگر کاشان و همچنین مناطق دیگر ایران متفاوت است.

,

مهدی گودرزی خاطر نشان کرد: مورد دیگر خاک و آب و هوایی است که گل محمدی در آن کشت می شود و به واسطه این موضوع گل محمدی در هر منطقه رنگ، عطر و بو می گیرد کیفیت گل محمدی کاشان در ایران و جهان متفاوت است.

,

تولید کننده گل محمدی در کاشان ادامه داد: شهر های تبریز، شیراز، کرمان، خراسان و مناطق دیگری نیز هستند که گل محمدی کشت می کنند گل این مناطق بیشتر برای خشک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر برای گلاب استفاده می شود و یا حتی برای گلاب گیری به کاشان آورده می شود.

,

گودرزی اذعان کرد: فصل رویش گل محمدی در بهار است هرچه هوای منطقه ای که گل در آن می روید زودتر گرم شود گل نیز زودتر عمل می آید امسال هوا زود گرم شد و ١٢ فروردین در کاشان گل شکفته ه بود.

,

وی اظهار کرد: به طور میانگین و در شرایط عادی آب و هوایی از هفته آخر فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه موقع رویش و برداشت گل محمدی و آغاز کار کشاورزان در این شهرستان است که با توجه با آب و هوا می تواند تغییر کند؛ البته در برخی نقاط دیگر کمی متفاوت و این بازه فرق دارد.

,

مهدی گودرزی عنوان کرد: گلی که در کاشان کشت می شود رنگ روشن تری نسبت به گل های قمصر، نیاسر و مناطق دیگر کاشان دارد این گل بیشتر برای خشک کردن استفاده می شود و کمتر از مناطق دیگر کاشان، برای گلاب گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

تولید کننده گل محمدی افزود: قمصر، نیاسر، برزک و روستاهای اطراف این مناطق به دلیل وضعیت آب و هوایی که دارند گل محمدی عطر بیشتری نسبت به مناطق دیگر شهرستان به خود می گیرد و گل این مناطق برای گلاب استفاده می شود.

,

گودرزی بیان کرد: کاشان زودتر از شهرک ها و روستاهای اطرافش گرم می شود و گل ها زودتر از مناطق اطراف عمل می آید و بعد به ترتیب مناطق دیگرش شروع به گل دهی می کنند و هر منطقه حدود ٢٠ روز گل دارند.

,

*از صبح زود برداشت گل محمدی شروع می شود

, *از صبح زود برداشت گل محمدی شروع می شود, *از صبح زود برداشت گل محمدی شروع می شود,

وی ادامه داد: کشاورزان برای برداشت گل محمدی صبح ها قبل از طلوع آفتاب عملیات برداشت را آغاز می کنند چرا که هرچه آفتاب کمتری به گل محمدی برسد عطر و کیفیت گلابش نیز بیشتر می شود.

,

مهدی گودرزی خاطرنشان کرد: در روش سنتی گلاب گیری، به طور میانگین برای یک دیگ گلابگیری ٧٠ لیتر آب و حدود ١٢ تا ٣٢ کیلو گل محمدی ریخته می شود از این مقدار گل و آب ۴٠ لیتر گلاب به دست می آید.

,

تولید کننده گل محمدی در کاشان اذعان کرد: مشخص است هر چه گل کمتری در دیگ ریخته شود گلاب رقیق تر می شود و هرچه مقدار گلی که در دیگ می ریزند بیشتر باشد گلاب غلیظ تری به دست می آید.

,

گودرزی گفت: نکته قابل بیان در رابطه با گلاب این است که به گلاب آب اضافه نمی کنند زیرا کپک می زند و فقط مقدار گلی که در حین گلاب گیری در دیگ می ریزند کم و زیاد می شود.

,

مهدی گودرزی عنوان کرد: گلاب رقیق گاها عطر بیشتری دارد ولی خیلی زود عطر و طعمش را از دست می دهد و هر چه در بطری باز و بست می شود این عطر و طعم کمتر می شود.

,

این کشاورز ادامه داد: از گلاب معروف کاشان گلاب پنج من است من کاشان ۶ کیلو است و حدود ٣٠ تا ٣٢ کیلوگرم گل محمدی در دیگ می ریزند و گلاب غلیظی از آن می گیرند.

,

*گلاب دو آتیشه چیست؟

, *گلاب دو آتیشه چیست؟, *گلاب دو آتیشه چیست؟,

گودرزی اظهار کرد: گلاب پنج من عطر و طعمش را از دست نمی دهد و عطر و طعم واقعیش را هنگامی که در چایی، کیک، شربت و خورامی های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد نشان می دهد که در نوع خود بی نظیر است.

,

وی بیان کرد: تهیه گلاب دو آتیشه به این صورت است که در دیگ گلابگیری گل می ریزند و این بار به جای آب از گلاب استفاده می کنند و دیگر آب به آن اضافه نمی کنند که فرق آن با گلاب فقط در مقدار مصرف آن است.

,

تولید کننده گل محمدی در کاشان عنوان کرد: طبیعتا گلاب غلیظ کمتر از گلاب رقیق در مواد خوراکی استفاده می کنند به این صورت که گلاب غلیظ یک استکان در پارچ شربت ریخته می شود ولی گلاب رقیق یک لیوان در همان اندازه پارچ ریخته می شود.

,

گودرزی اضافه کرد: در کاشان بعد از گلاب، عرق بیدمشک در فروردین ماه، عرق نعنا در فصل تابستان و حدود ١٠٠ نوع گیاه دیگر که عرقیجات آن گرفته می شود بیشترین فروش را دارند.

,

وی خاطرنشان کرد: در کاشان شغل اصلی بیشتر مردم تولید گلاب و عرقیجات گیاهی است فصل رویش گیاهان دارویی که از آن عرق می گیرند متفاوت است و اکثر این گیاهان در کاشان کشت می شوند.

,

مهدی گودرزی اذعان کرد: کاشان هنوز هم ظرفیت کشاورزی برای کاشت گل محمدی را دارد بهتر است جهادکشاورزی زمینه آن را برای کشاورزان فراهم کند تا اشتغال بیشتری نیز در این شهرستان فراهم شود.

,

این کشاورز اذعان کرد: گل محمدی نقاط مختلف ایران را کاشان می خرد و گلاب می کند این نشان می دهد ظرفیت تولید و فروش گلاب در کاشان پتانسیل خوبی دارد و از چیزی که الان مشاهده می شود بیشتر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه