اخبار داغ

بازار گرانی کالاها زیر سایه کرونا؛

تکرار «گرانی کالا» در ماه رمضان؛ کرونا بهانه افزایش قیمت‌ها شد

تکرار «گرانی کالا» در ماه رمضان؛ کرونا بهانه افزایش قیمت‌ها شد
افزایش قیمت کالاهای اساسی به یک داستان تکراری تبدیل شده و این روزها نبود نظارت بر بازار مواد غذایی ماه رمضان در کنار افزایش قیمتهای ناگهانی برخی اقلام، دغدغه شهروندان لرستانی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مدتهاست نبض بازار گاهی تند و گاهی آهسته می زند، فراز و فرود قیمتها در ویترین گرانی بازار کالاهای اساسی بیشتر از همه خودنمایی می کند، قیمت هایی که بی حساب و کتاب هر روز در حال افزایش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با نگاهی گذرا به مایحتاج ضروری و مقایسه قیمتها، به خوبی مشهود است که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی روند رو به رشدی دارند، اگرچه متولیان و مسئولان اعلام می کنند که نظارت ها در این راستا صورت می گیرد و گاهی هم وعده هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها داده می شود اما آنچه که ثبات ندارد، قیمت هایی است که در قیاس با سال قبل طی چندین مرحله افزایش داشته اند.

,

فراز و نشیب های بازار

, فراز و نشیب های بازار, فراز و نشیب های بازار,

این در حالیست که در بسیاری از مناسبت ها مانند ایام عید، رمضان و یا سایر ایام به جای تامین کالاهای اساسی، قیمت برخی از اقلام آنچنان بالا می رود که قدرت خرید کم شود و یا همین کالاها در بازار نایاب می شوند.

,

طی یک سال گذشته قیمت مرغ با فراز و نشیب های بسیار زیادی همراه بود، اگرچه نبود نهاده ها، قاچاق، تفاوت قیمت و هزاران بهانه دیگر را علت نبود مرغ در بازار عنوان کردند ولی در نهایت مرغ گرانی یک پا داشت و در بهار امسال قیمت مرغ به 24 هزار و 500 تومان رسید.

,

, ,

اخیرا برخی از اقلام پرمصرف ابتدا نایاب می شوند و سپس با کلی کش و قوس با افزایش چند برابر در بازار عرضه می شوند، همه این موارد به دلیل عدم نظارت های کافی و وعده های بی عملی است که در حد حرف باقی می ماند.

,

این در حالیست که قیمت گوشت قرمز گوسفندی نیز از 130 هزار تومان به 160 هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده، قیمت برنج ایرانی و قند هم طی یک سال گذشته با افزایش چند برابری همراه بوده اند و قیمت قند بین 12 تا 14 هزار تومان و قیمت برنج به بیش از 25 هزار تومان افزایش یافته است.

,

افرایش چند برابری قیمت ها

, افرایش چند برابری قیمت ها, افرایش چند برابری قیمت ها,

همچنین قیمت یک بطری شیر یک لیتری 8600 تومان تا 10 هزار تومان و قیمت خرما به کیلویی 25 تا 30 هزار تومان رسیده که قیاس قیمتها نشان از افزایش چند برابری دارد.

,

طی یک سال گذشته روغن و مرغ تلاطم بسیار زیادی در بازار ایجاد کردند به طوری که گاهی قفسه های فروشگاه و ویترین مرغ فروشی ها خالی از این کالای اساسی بود تا اینکه بالاخره مرغ گرانی این اقلام یه پا داشت و قیمت آنها افزایش یافت.

,

اما با توجه به ماه مبارک رمضان، قیمت برخی از کالاهای اساسی چراغ خاموش افزایش یافته، کافیست برای اثبات این موضوع در هر بار خرید مایحتاج به قیمت های درج شده روی این اقلام دقت شود تا مشخص گردد که قیمت ها در اندک زمانی چقدر افزایش می یابند.

,

این در حالیست که کرکره معیشت بسیاری از اصناف مدتی است به دلیل شیوع گسترده کرونا پایین کشیده شده است، نه تنها این افراد بلکه خانواده های نیازمند دیگری هستند که سفره شان خالی تر شده و نیاز است متولیان و مسئولان به این موضوع و نظارت دقیق بر قیمت اقلام پر مصرف نظارت بیشتری داشته باشند.

,

در حالی که با تزریق مناسب و عرضه کالا به اندازه کافی، تلاطم در بازار رخ نمی دهد اما در بسیاری از موارد شاهدیم ابتدا کالا نایاب می شود و بعد از کلی حاشیه و مشکلات، سرانجام این مشکل با افزایش قیمت برطرف می شود.

,

, ,

نظارت بر بازار

, نظارت بر بازار, نظارت بر بازار,

بهزاد منصوری مدیر کل صمت لرستان اظهار داشت: ۳۰ اکیپ متشکل از بازرسین سازمان صمت، اتاق اصناف بسیج مردمی بر بازار ماه رمضان نظارت خواهند داشت و در طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان بازرسی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر انجام خواهد گرفت.

,

وی با اشاره به برنامه ریزی ستاد تنظیم بازار افزود: هر ساله ستاد تنظیم بازار در این ایام سهمیه هایی از کالاهای اساسی به استان‌های مختلف اختصاص می‌دهد که این اقدام در سال جاری نیز انجام شده و سهمیه اختصاصی به لرستان جوابگوی نیاز است.

,

مدیر کل صمت لرستان تصریح کرد: امسال ۶۰۰ تن شکر با قیمت 8700 تومان در نظر گرفته شده، همچنین برای ماه مبارک رمضان ۶۰۰ تن برنج هندی با قیمت هر کیلو ۱۸۵۰۰ تومان، برنج تایلندی با قیمت ۱۲۵۰۰ تومان، ۶۰ تن گوشت با کیفیت با قیمت ۸۰ هزار تومان نیز به لرستان اختصاص داده شده است.

,

منصوری عنوان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار خصوصا کالاهای اساسی، عدم درج قیمت با شماره تلفن ۱۲۴ تماس برقرار نمایند تا رسیدگی صورت گیرد.

,

, ,

کمبود کالا نداریم

, کمبود کالا نداریم, کمبود کالا نداریم,

منوچهر اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در حال حاضر در استان کمبود کالاهای اساسی وجود ندارد و مشکلاتی در توزیع مرغ وجود داشت که طی چند هفته اخیر برطرف شده است.

,

وی افزود: با توجه به ماه رمضان تلاش شد تا اقلام مورد نیاز در بازار به اندازه کافی وجود داشته باشد و شکر، برنج، روغن، مرغ و تخم مرغ با توجه به تقاضای بازار، عرضه می گردد.

,

رئیس اتاق اصناف لرستان با اشاره به تشدید نظارتها در شیوع کرونا تصریح کرد: طی 10 روز گذشته در استان بیش از 10 هزار واحد مورد بازرسی قرار گرفته که بالغ بر 1500 تذکر به اصناف داده شده است.

,

اسبکوه عنوان کرد: در این مدت 30 مورد پلمب واحدهای متخلف انجام شد و همچنان نظارتها و بازرسی ها ادامه دارد.

,

وی با تاکید بر حمایت از کسبه بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، اصناف از جمله گروه هایی بودند که خسارت های زیادی دیدند و نیاز است که از این قشر حمایت شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه