اخبار داغ

اما و اگرهای نصب سامانه ضد تگرگ/ نگرانی کشاورزان جاجرمی از کاهش بارندگی

اما و اگرهای نصب سامانه ضد تگرگ/ نگرانی کشاورزان جاجرمی از کاهش بارندگی
نصب سامانه های ضد تگرگ که در جاجرم برای جلوگیری از خسارت های ناشی از بارش تگرگ نصب شده باعث نگرانی هایی در بین کشاورزان این منطقه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری جاجرم،یکی از بلایای طبیعی که هر ساله خسارت میلیاردی به باغات پسته و سایر محصولات کشاورزی وارد می کند تگرگ است که همیشه به باغداران و کشاورزان ضرر و زیان می رساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری جاجرم,

 شهرستان جاجرم دارای یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته بوده و از پتانسیل تولید بالا تری برخوردار است، همچنین ۱۰ هزار هکتار زراعت پاییزه و بهاره دارد که هرساله در معرض خطر آسیب ناشی از تگرگ قرار دارند.

,

 

,

, ,

 

,

باغداران جاجرمی همیشه در ایام بهار نگران این هستند که تگرگ ببارد و به درختان آسیب برساند از این رو در جلسات مختلف با مسئولین پیگیر نصب سامانه ضد تگرگ بودند که بلاخره به همت کشاورزان و  جهاد کشاورزی شهرستان سامانه ضد تگرگ در  منطقه صادق آباد جاجرم نصب شد.

اما اخیر شبهه ای در فضای مجازی منتشر شده است که شاید این سامانه بر روی میزان بارندگی تاثیر بگذارد و مانع بارندگی شود که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

یکی از شهروندان جاجرمی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در منطقه صادق آباد یه دستگاه نصب کردند که در فصل بهار برای جلوگیری از تگرگ شدید ابر ها را پراکنده می‌کند تا به این شکل مانع بارش تگرگ بشوند تا درختان پسته آسیب نبینند.

وی افزود: مثلا در چند روز اخیر همه جای کشور بارندگی شدید بود ولی منطقه ما خبری از بارش نبود.

این شهروند گفت: این روزها بعد ظهرها تمام آسمان منطقه امیرآباد تیره تار می شوند ولی یک قطره باران نمی بارد. اگر این دستگاه ها مانع بارش باران شوند و از منطقه جمع نشوند احتمالا تمام چاه های آب منطقه امیرآباد خشک می شوند.

 پایگاه خبری جاجرم، این گفته های شهروند را نه رد می کند و نه تایید به همین دلیل به سراغ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم رفتیم و در خصوص شبهات بالا به گفتگو نشستیم.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پایگاه خبری جاجرم,
,

سامانه ضد تکرگ تاثیری بر میزان بارندگی ندارد

, سامانه ضد تکرگ تاثیری بر میزان بارندگی ندارد, سامانه ضد تکرگ تاثیری بر میزان بارندگی ندارد,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طی دو ماه اخیرسامانه های ضد تگرگ نصب شده ابتدا توسط یکی از کشاورزان پسته کار صادق آباد به صورت تسهیلاتی و به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان  خریداری  و در محل نصب شد سپس یکی از کشاورزان همان منطقه با هماهنگی با کارخانه کمباین سازی اراک یک دستگاه به صورت نقدی به مبلغ ۷۰ میلیون تومان خریداری کرد ودر محل نصب کرده است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی شهرستان جاجرم اولین شهرستانی است که کشاورزان آن اقدام به خرید این سامانه ها کردند، اظهارکرد: سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری می باشد که با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا در محفظه مخصوص به نام محفظه انفجار در پائین دستگاه انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام “سالیتون” است ایجاد می شود.

عباسیان افزود: این سامانه از طریق انفجار بطور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه تولید امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر را ایجاد می کند. که امواج مذکور با توجه به پتانسیل ابرها و ارتفاع آنها شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می دهند.

وی افزود: این سامانه ها در حالت عادی خاموش بوده وکارکردی نداردو تنها زمانی اقدام به کار می کند که اپراتور اقدام به روشن کردن دستگاه و شلیک کند واین زمانی اتفاق می افتد که مالک احساس کند ریزش تگرگ حتمی است در آن صورت این شلیک انجام می شود که تا شعاع ۵۰۰ متر اطراف دستگاه تگرگ به باران تبدیل شده و از خسارت احتمالی جلوگیری شود.

,
,
,
,
,
,
,

 

,


 

, ,
,

  تصویری از دومین سامانه نصب شده ضد تگرگ در صادق آباد

,   تصویری از دومین سامانه نصب شده ضد تگرگ در صادق آباد,

 

,

رئیس جهاد کشاورزی جاجرم افزود: همچنین با توجه به اینکه گاز موجود در کپسول این دستگاه ها استیلن بوده و گران است، مالک از شلیک های بی هنگام خودداری می کند.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه اصلا به میزان بارندگی کاری ندارد گفت: از این دستگاه در خراسان شمالی وجود ندارد  اما در کرمان، رفسنجان و خراسان رضوی، ارومیه، قزوین، شاهرود ،خوشاب ، مهاباد، و چالدران نصب شده که تا کنون مشکلی را ایجاد نکرده است.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه