اخبار داغ

برداشت طلای معطر اصفهان بدون مهمان های همیشگی

برداشت طلای معطر اصفهان بدون مهمان های همیشگی
از اواخر فروردین برداشت گل محمدی در مزارع استان اصفهان آغاز شده است و تا اوایل تیرماه ماه ادامه دارد؛ امسال با توجه به بیماری کرونا خبری از گردشگران و علاقه مندان به برداشت این محصول و گلاب گیری در اصفهان همچون گذشته نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ ایران در محصولات کشاورزی و باغی دارای پتانسیل بالایی است و هر منطقه ار آن با یکی از محصولات خاص و ناب می درخشد و بسیاری از محصولات آن شهرت جهانی دارد و همیشه تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، این در حالی است که گاهی این طرفیت مهم نادیده گرفته می شود و یا به درستی از آن استفاده نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

یکی از این محصولات گل محمدی و گلاب است که استفاده طبی و درمانی، غذایی و … دارد و نه تنها در کشورمان بلکه در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی اروپایی طرفداران خاص خود دارد؛ گل محمدی محصولی است که بسیاری معتقدند در بسیاری از نقاط کشور می توان آن را یافت اما به شکل تجاری و قابل توجه در برخی نقاط بیشتر و برجسته تر است و در گلاب و گلاب گیری این مناطق کمتر است.

,

*برداشت 11 هزار تن گل محمدی از مزارع اصفهان

, *برداشت 11 هزار تن گل محمدی از مزارع اصفهان, *برداشت 11 هزار تن گل محمدی از مزارع اصفهان,

شاید وقتی اسم گلاب می آید کمتر کسی است که گلاب قمصر و یا گلاب های دیگر اصفهان در منطقه کاشان را درخواست نکند البته این تقاضا مربوط به داخل کشور نبوده و حتی در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این تقاضا وجود دارد؛ البته گل محمدی در برخی دیگر از شهرستان های دیگر اصفهان نیز کشت می شود؛ احمد رضا رئیس زاده در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در استان اصفهان 3 هزار و 810 هکتار است که برآورد می کنیم امسال بیش از 11 هزار تن تولید گل تر داشته باشیم.

,

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: این مقدار نسبت به سال گذشته با افزایش 5 درصدی رو به روست که 168 هکتار افزایش کشت و 500 تن افزایش تولید را امسال داریم.

,

وی افزود: عمده شهرستان های زیر کشت گل محمدی در استان اصفهان  کاشان با دو هزار و 530 هکتار، شهرستان شاهین شهر، میمه و برخوار با 300 هکتار، گلپایگان 150 هکتار، آران و بیدگل 124 هکتار  است، البته در برخی شهرستان های دیگر کشت گل محمدی آغاز شده است.

,

رئیس زاده عنوان کرد:  اصفهان از نظر برند رتبه اول را دارد؛ اصفهان از نظر سطح بعد از کرمان و فارس قرار دارد اما عمدتا همین استان ها نیز گل های خود را به کاشان آورده و با برند قمصر  و نیاسر تبدیل به گلاب می کنند.

,

وی افزود: کلاس های آموزشی را در این زمینه برای  بهره بردارها برگزار می کنیم که بخشی از آن با حضور در مزارع و به صورت عملی است همچنین تسهیلات کم بهره و یارانه دار نیز دو سال است که برای افرادی که کشت جدید داشته و یا کشت خود را توسعه می دهند در نظر گرفته شده است.

,

رئیس زاده گفت: همچنین چند واحد تولید نهال و قلمه ریش دار نیز تحت نظارت کمیته فنی جهاد کشاورزی برای تامین نهال سالم و استاندار فعالت دارد.

,

*تمرکز واحدهای تولیدی گلاب در کاشان 

, *تمرکز واحدهای تولیدی گلاب در کاشان , *تمرکز واحدهای تولیدی گلاب در کاشان ,

در استان اصفهان تولید کنندگان زیادی در پرورش و تولید گل محمدی فعالی می کنند و حتی در برخی نقاط دیگر استان نیز در یکی دو سال اخیر مزارع گل محمدی ایجاد شده است  اما در کنار کاشت این محصول چرخه بهره وری آن بسیار اهمیت دارد و گلاب گرفتن است که شاید به این محصول در حجم بالا و فراتر از مصرف های دیگر امکان تولید می دهد؛ گلاب گیری را هر چند شاید در نقاط دیگر استان هم بتوان پیدا کرد اما باید تمرکز واحدهای تولیدی سنتی  و صنعتی ان را در کاشان بیان کرد مهدی گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: سالیان درازی است در کاشان گلاب گیری انجام می شود کیفیت گلاب این شهرستان بخاطر آب و هوایی که دارد و سازگار با گل محمدی است به همین جهت گلاب این منطقه در جهان زبان زد است.

,

تولیدکننده گل محمدی در کاشان عنوان کرد: بین گل های رز که در دنیا کشت می شود  گل محمدی که شاخه ای از گل رز هست و در ایران به نام گل محمدی شناخته شده است بعنوان خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

,

گودرزی بیان کرد: مناطق مختلفی در ایران است که در آن گل محمدی کشت می شود این گل در هر منطقه ای که کشت شود گلابش نیز گرفته می شود اما کیفیت گلاب هر منطقه متفاوت است.

,

*گل محمدی در هر منطقه متفاوت است

, *گل محمدی در هر منطقه متفاوت است, *گل محمدی در هر منطقه متفاوت است,

وی افزود: عوامل مهم در کیفیت گلاب، گل محمدی، خاک، آب و هوا است کیفیت گل محمدی در منطقه کاشان، قمصر، نیاسر، برزک و روستاهای دیگر کاشان و همچنین مناطق دیگر ایران متفاوت است.

,

مهدی گودرزی خاطر نشان کرد: مورد دیگر خاک و آب و هوایی است که گل محمدی در آن کشت می شود و به واسطه این موضوع گل محمدی در هر منطقه رنگ، عطر و بو می گیرد کیفیت گل محمدی کاشان در ایران و جهان متفاوت است.

,

تولید کننده گل محمدی در کاشان ادامه داد: شهر های تبریز، شیراز، کرمان، خراسان و مناطق دیگری نیز هستند که گل محمدی کشت می کنند گل این مناطق بیشتر برای خشک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر برای گلاب استفاده می شود و یا حتی برای گلاب گیری به کاشان آورده می شود.

,

گودرزی اذعان کرد: فصل رویش گل محمدی در بهار است هرچه هوای منطقه ای که گل در آن می روید زودتر گرم شود گل نیز زودتر عمل می آید امسال هوا زود گرم شد و ١٢ فروردین در کاشان گل شکفته ه بود.

,

وی اظهار کرد: به طور میانگین و در شرایط عادی آب و هوایی از هفته آخر فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه موقع رویش و برداشت گل محمدی و آغاز کار کشاورزان در این شهرستان است که با توجه با آب و هوا می تواند تغییر کند؛ البته در برخی نقاط دیگر کمی متفاوت و این بازه فرق دارد.

,

مهدی گودرزی عنوان کرد: گلی که در کاشان کشت می شود رنگ روشن تری نسبت به گل های قمصر، نیاسر و مناطق دیگر کاشان دارد این گل بیشتر برای خشک کردن استفاده می شود و کمتر از مناطق دیگر کاشان، برای گلاب گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

تولید کننده گل محمدی افزود: قمصر، نیاسر، برزک و روستاهای اطراف این مناطق به دلیل وضعیت آب و هوایی که دارند گل محمدی عطر بیشتری نسبت به مناطق دیگر شهرستان به خود می گیرد و گل این مناطق برای گلاب استفاده می شود.

,

گودرزی بیان کرد: کاشان زودتر از شهرک ها و روستاهای اطرافش گرم می شود و گل ها زودتر از مناطق اطراف عمل می آید و بعد به ترتیب مناطق دیگرش شروع به گل دهی می کنند و هر منطقه حدود ٢٠ روز گل دارند.

,

*از صبح زود برداشت گل محمدی شروع می شود

, *از صبح زود برداشت گل محمدی شروع می شود, *از صبح زود برداشت گل محمدی شروع می شود,

وی ادامه داد: کشاورزان برای برداشت گل محمدی صبح ها قبل از طلوع آفتاب عملیات برداشت را آغاز می کنند چرا که هرچه آفتاب کمتری به گل محمدی برسد عطر و کیفیت گلابش نیز بیشتر می شود.

,

مهدی گودرزی خاطرنشان کرد: در روش سنتی گلاب گیری، به طور میانگین برای یک دیگ گلابگیری ٧٠ لیتر آب و حدود ١٢ تا ٣٢ کیلو گل محمدی ریخته می شود از این مقدار گل و آب ۴٠ لیتر گلاب به دست می آید.

,

تولید کننده گل محمدی در کاشان اذعان کرد: مشخص است هر چه گل کمتری در دیگ ریخته شود گلاب رقیق تر می شود و هرچه مقدار گلی که در دیگ می ریزند بیشتر باشد گلاب غلیظ تری به دست می آید.

,

گودرزی گفت: نکته قابل بیان در رابطه با گلاب این است که به گلاب آب اضافه نمی کنند زیرا کپک می زند و فقط مقدار گلی که در حین گلاب گیری در دیگ می ریزند کم و زیاد می شود.

,

مهدی گودرزی عنوان کرد: گلاب رقیق گاها عطر بیشتری دارد ولی خیلی زود عطر و طعمش را از دست می دهد و هر چه در بطری باز و بست می شود این عطر و طعم کمتر می شود.

,

این کشاورز ادامه داد: از گلاب معروف کاشان گلاب پنج من است من کاشان ۶ کیلو است و حدود ٣٠ تا ٣٢ کیلوگرم گل محمدی در دیگ می ریزند و گلاب غلیظی از آن می گیرند.

,

*گلاب دو آتیشه چیست؟

, *گلاب دو آتیشه چیست؟, *گلاب دو آتیشه چیست؟,

گودرزی اظهار کرد: گلاب پنج من عطر و طعمش را از دست نمی دهد و عطر و طعم واقعیش را هنگامی که در چایی، کیک، شربت و خورامی های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد نشان می دهد که در نوع خود بی نظیر است.

,

وی بیان کرد: تهیه گلاب دو آتیشه به این صورت است که در دیگ گلابگیری گل می ریزند و این بار به جای آب از گلاب استفاده می کنند و دیگر آب به آن اضافه نمی کنند که فرق آن با گلاب فقط در مقدار مصرف آن است.

,

تولید کننده گل محمدی در کاشان عنوان کرد: طبیعتا گلاب غلیظ کمتر از گلاب رقیق در مواد خوراکی استفاده می کنند به این صورت که گلاب غلیظ یک استکان در پارچ شربت ریخته می شود ولی گلاب رقیق یک لیوان در همان اندازه پارچ ریخته می شود.

,

گودرزی اضافه کرد: در کاشان بعد از گلاب، عرق بیدمشک در فروردین ماه، عرق نعنا در فصل تابستان و حدود ١٠٠ نوع گیاه دیگر که عرقیجات آن گرفته می شود بیشترین فروش را دارند.

,

وی خاطرنشان کرد: در کاشان شغل اصلی بیشتر مردم تولید گلاب و عرقیجات گیاهی است فصل رویش گیاهان دارویی که از آن عرق می گیرند متفاوت است و اکثر این گیاهان در کاشان کشت می شوند.

,

مهدی گودرزی اذعان کرد: کاشان هنوز هم ظرفیت کشاورزی برای کاشت گل محمدی را دارد بهتر است جهادکشاورزی زمینه آن را برای کشاورزان فراهم کند تا اشتغال بیشتری نیز در این شهرستان فراهم شود.

,

این کشاورز اذعان کرد: گل محمدی نقاط مختلف ایران را کاشان می خرد و گلاب می کند این نشان می دهد ظرفیت تولید و فروش گلاب در کاشان پتانسیل خوبی دارد و از چیزی که الان مشاهده می شود بیشتر است.

,

*باد، افت ها و تغییرات دمایی از دلایل خسارت به مزارع

, *باد، افت ها و تغییرات دمایی از دلایل خسارت به مزارع, *باد، افت ها و تغییرات دمایی از دلایل خسارت به مزارع,

حسن محسنی نیز یکی از تولید کنندگان گل محمدی است که در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز می گوید: از اواخر فروردین تا اواخر خردادماه بسته به هوا می تواند برداشت محصول ما باشد که دلایل مختلفی کیفیت و میزان محصول ما را مشخص می کند.

,

او ادامه می دهد: وزش باد و افت های مختلف و یا سرد و گرم شدن هوا به صورت ناگهانی میزان محصول ما را کم و زیاد می کند که نیاز به بیمه برای اینکه متضرر نشویم داریم.

,

محسنی گفت: در تولید این محصول این نیست که بگویی خب اکنون من گل تر خوبی دارم کار تمام شده است و اگر نتوانی آن را به گلاب تبدیل کنی و یا با واحدهای تولیدی به توافق برسی در واقع زحمتت به هدر رفته است؛ البته خشک این محصول نیز مصرف خوراکی دارد.

,

حسن محسنی می گوید: صبح ها از قبل از طلوع خورشید کار خود را در مزارع آغاز می کنیم و گل های باز شده را می کنیم و فردا دوباره این کار را تکرار می کنیم ؛ سال های قبل توریست ها نیز به این منطقه می آمدند که امسال حضور ان ها تقریبا صفر است.

,

علاوه بر اینکه گلاب و اسانس در این صنعت جایگاه ویژه ای دارد اما مصرف خوراکی و دارویی آن نیز روز به روز بیشتر می شود و تقاضا برای این گل زیبا بیشتر می کند؛ این محصول کشاورزی نسبت به بسیاری از محصولات دیگر هم از نیاز آبی پایین تر است و هم با بسیاری از اقلیم ها سازگاری دارد و هم درآمد خوبی را به کشاورز می رساند.

,

علاوه بر آن اشتغال زایی و جذب گردشگری این محصول در حین برداشت و همچنین در روند تولید گلاب امروزه آمار و ارقام قابل توجه ای را ثبت کرده است که نشان می دهد سرمایه گذاری در این محصول بسیار مفید و قابل  توجیه است.

,

به نظر می رسد می توان در استان اصفهان با توجه به اینکه اصفهان صاحب برند در این محصول است با ایجاد آگاهی، انگیزه و حمایت تولید این محصول را بیشتر کرد و در نتیجه فواید اقتصادی بیشتری را از فراورده های آن مستقیم و غیر مستقیم به استان رساند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه