اخبار داغ

متخصص طب سنتی پاسخ می دهد؛

روزه داری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟/ چه غذاهایی در ماه رمضان بخوریم؟

روزه داری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟/ چه غذاهایی در ماه رمضان بخوریم؟
کسانی که به صورت مرتب در معرض ویروس کرونا قرار دارند، بهتر است که روزی چند بار بینی و دهان خود را شستشو دهند تا ویروس قبل از لانه گزینی از بدن خارج شود و البته این موضوع در ماه رمضان هیچ ایرادی ندارد و افراد روزه دار می توانند بدون اینکه روزه آن ها باطل شود این کار را انجام دهند و مراقب باشند که آب را از گلو فرو نبرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش صاحب نیوز؛ یکی از موضوعاتی که همواره در ماه رمضان در رسانه ها و محافل خانوادگی و دوستانه مطرح می شود، بحث فواید و ضررهای روزه داری برای افراد با ویژگی های متفاوت است. اما امروز، تأثیرگذاری کرونا بر همه پدیده ها و جریان ها و امور، انکارناپذیر است و جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. در خصوص غذاها و نوشیدنی های ماه مبارک رمضان در سحری و افطار و رابطه روزه داری و کرونا، با دکتر امان الله جلالی، پزشک و مؤسس درمانگاه و خیریه امام حسن مجتبی(ع) و طب السلام اصفهان، با بیش از 27 سال تجربه در تحقیق و درمانگری طب سنتی، به گفت و گو نشستیم که متن آن در ادامه تقدیم حضور می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*امروزه مباحثی از سوی برخی پزشکان مطرح می شود که مرطوب نگه داشتن گلو و بینی و دهان می تواند در دفع ویورس منحوس کرونا مؤثر باشد. نظر شما چیست و آیا این موضوع منافاتی با روزه گرفتن دارد؟

, *امروزه مباحثی از سوی برخی پزشکان مطرح می شود که مرطوب نگه داشتن گلو و بینی و دهان می تواند در دفع ویورس منحوس کرونا مؤثر باشد. نظر شما چیست و آیا این موضوع منافاتی با روزه گرفتن دارد؟, *امروزه مباحثی از سوی برخی پزشکان مطرح می شود که مرطوب نگه داشتن گلو و بینی و دهان می تواند در دفع ویورس منحوس کرونا مؤثر باشد. نظر شما چیست و آیا این موضوع منافاتی با روزه گرفتن دارد؟,

کسانی که به صورت مرتب در معرض ویروس کرونا قرار دارند، بهتر است که روزی چند بار بینی و دهان خود را شستشو دهند تا ویروس قبل از لانه گزینی از بدن خارج شود و البته این موضوع در ماه رمضان هیچ ایرادی ندارد و افراد روزه دار می توانند بدون اینکه روزه آن ها باطل شود این کار را انجام دهند و مراقب باشند که آب را از گلو فرو نبرند. بنابراین، غرغره کردن آب در دهان و گلو و بینی به شرطی که آب از حلق پایین نرود، اشکالی ندارد.

,

*برخی معتقدند که با روزه داری و ضعیف شدن بدن، سیستم ایمنی هم دچار ضعف می شود و انسان را مستعد ابتلای به بیماری کوید 19 می کند. تحلیل شما چیست؟

, *برخی معتقدند که با روزه داری و ضعیف شدن بدن، سیستم ایمنی هم دچار ضعف می شود و انسان را مستعد ابتلای به بیماری کوید 19 می کند. تحلیل شما چیست؟, *برخی معتقدند که با روزه داری و ضعیف شدن بدن، سیستم ایمنی هم دچار ضعف می شود و انسان را مستعد ابتلای به بیماری کوید 19 می کند. تحلیل شما چیست؟,

یک نگرشی نسبت به روزه داری در میان برخی از متخصصین تغذیه و طب نوین وجود دارد که روزه داری سبب تضعیف بدن و کاهش مقاومت مردم در برابر ویروس ها و بیماری ها می شود. اما تجربه به ما نشان داده است که این نگرش صحیح نیست و روزه داری حتی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن هم می شود. البته معمولاً افراد در ماه رمضان غذاهای مقوی و مفید می خورند و روزه داری مساوی با گرسنگی نیست. باید توصیه های غذایی صحیح را به کار ببندیم. توصیه ما این است که در ماه رمضان از غذاهای گرم مزاج بیشتر استفاده کنند تا هم موفق به روزه داری شوند و هم احتمال ابتلای به کرونا را پایین بیاورند. هرچند مصرف گرم مزاج ها باید به اندازه باشد و افراد باید دانش کافی را در این مورد داشته باشند.

,

*چه غذاهایی را برای ماه مبارک رمضان توصیه می کنید؟

, *چه غذاهایی را برای ماه مبارک رمضان توصیه می کنید؟, *چه غذاهایی را برای ماه مبارک رمضان توصیه می کنید؟,

در انتخاب گوشت ها بهتر است از ماهی و مرغ و گوشت گاو کمتر استفاده شود و گوشت گوسفند و شتر و بلدرچین مصرف کنند. بلدرچین گرم مزاج است و ما برای تجویز آن ترنجبین را هم در کنار آن توصیه می کنیم. در تفاسیر قرآن کریم هم می بینیم که منظور از «من و السلوی» در قرآن کریم، که خداوند برای جایگزینی انرژی تحلیل رفته قوم موسی(ع) برای آن ها فرستاد، همان بلدرچین و ترنجبین است. گوشت گوسفند و بلدرچین را برای مبتلایان به کوید 19 هم تجویز می کنیم. گوشت بوقلمون و شترمرغ و هرگونه حیوان پرورشی که تولید کننده آن فقط در فکر چاقی آن ها است، خیلی انرژی بخش نیستند. چراکه تغذیه این حیوانات معمولاً از غذاهای ضایعاتی ماند استخوان گاو تهیه می شوند و گرمی کافی را ندارند. البته همین مرغ های معمولی که در بازار وجود دارند، تقریباً برای مصرف خوب هستند، اما به شرطی که با گرمی ها نظیر زیره مصرف شوند و تا حد امکان از سرخ کردن آن ها پرهیز شود و به صورت آب پز مصرف شوند تا مؤثر تر باشند. به اندازه کافی غذاهای گرم مزاج انرژی بخش وجود دارند. حتی غذاهای سرد هم اگر مواد گرم را در کنار آن ها مصرف کنیم، برآیند خوبی دارند. مثلاً برنج، سرد است، اما می توانیم آن را با ماش بپزیم تا گرم شود و با عدس نپزیم که سرد می شود. برنج با لوبیای چشم بلبلی و شوید هم گرم است و هم به شدت مفید و کمک کننده در افزایش هوش است. البته مراقب باشیم که مصرف غذاهای گرم مزاج هم اندازه دارد و نباید بیش از میزان لازم مصرف کنیم که این میزان در افراد مختلف، متفاوت است و مصرف بیش از حد آن ها می تواند دردسر ساز باشد. باید میزان سردی و گرمی غذاها را مدیریت کنیم. مثلاً وقتی غدا ما برنج و ماهی یا برنج و مرغ است، نباید سالاد شیرازی را در کنار آن غذا مصرف کنیم، چرا که غذای اصلی به اندازه کافی سرد هست و نباید بر شدت آن بیفزاییم. از قدیم الایام رسم بوده است که به ماهی تمبر هندی می زدند تا سردی آن را بگیرند. همین موضوع درباره قلیه ماهی همراه با فلفل یا خرما، صادق است. اگر مردم ما بدانند که چگونه غذا بخورند، از بیماری ها دور می شوند. امام رضا(ع) معده را ام الفساد می دانند و پرخوری و کم خوری و نحوه غذا خوردن ما است که سلامتی یا بیماری را برای ما به دنبال می آورد.

,

*درباره نوشیدنی ها چطور؟

, *درباره نوشیدنی ها چطور؟, *درباره نوشیدنی ها چطور؟,

درباره نوشیدنی ها هم باید به اندازه خوراکی های دیگر رعایت کنیم. همه نوشابه های کولادار به شدت سرد هستند و اسید فسفریک موجود در آن ها به شدت آزاردهنده است و حتی می تواند سبب افت سیستم ایمنی بدن شود. اما مطابق دستور ابن سینا می توانیم حتی افطار خود را با سرکنگبین باز کنیم. سرکنگبین از عسل به اضافه کمی سرکه انگور و عرق نعنا به همراه آب، تهیه می شود و بسیار مقوی و مفید است. حل کردن هل، یا عسل یا شیره خرما در آب جوش برای افطاری بسیار مفید هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه