اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان عنوان کرد؛

آلودگی پنج برابری فاضلاب بندرعباس /قرارگیری ۲۵ واحد آلاینده هرمزگان در لیست سازمان محیط زیست کشور

آلودگی پنج برابری فاضلاب بندرعباس /قرارگیری ۲۵ واحد آلاینده هرمزگان در لیست سازمان محیط زیست کشور
مسیحی تازیانی گفت: فاضلاب بندرعباس از آلودگی پنج برابری حد نرمال برخوردار بوده و این مشکل تاکنون رفع نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ نشست خبری روز جهانی زمین پاک در اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به صورت ویژه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در این نشست اظهار کرد: توسعه  صنعت از قرن ۱۸آغاز شد و نگاه ویژه ای به این حوزه شکل گرفت و کسانی که دوستدار محیط زیست بودند در اواخر قرن ۲۰ پای کار آمدند و منابعی را به عنوان توسعه پایدار تشکیل دادند که هدف از این اقدام توسعه در کنار رعایت ضوابط زیست محیطی بوده است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه بشر همواره نیازمند توسعه بوده است، افزود: به همین دلیل توسعه پایدار شکل گرفت زیرا در کنار توسعه باید حفظ محیط زیست و توان اکولوژیکی را نیز در نظر گرفت.

,

مسیحی تازیانی گفت: سرآغاز تعریف توسعه پایدار در اطلاح بین المللی از  نشست بین المللی ژنو سوئیس نشات گرفت  و طرح ها و مطالعات نو  بر مبنای بارگذاری صنعت با پیش زمینه محیط زیستی ایجاد شد.

,

وی ادامه داد: با توسعه در دنیا بیش از ۵۰ درصد از منابع دنیا از دست رفت و این قبیل از فعالیت ها باعث گردید گرمایش زمین و همچنین آلودگی افزایش داشته باشد.

,

 

,

۹۰ درصد میزان مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی استفاده می  شود

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  تشریح کرد: اگر یک درجه دما از حالت معمول خود بالاتر برود در شرایط گلخانه ای به مقدار ۱۷ درصد مصرف آب کشاورزی نیز بالا می ورد که  در این رابطه می توان گفت ۹۰ درصد میزان مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی استفاده می  شود و این آمار هدر رفت آب را به وضوح نشان می دهد.

,

مسیحی تازیانی  عنوان کرد: وضعیت مصرف آب در استان هرمزگان نیز بدین گونه است که ۹۰ درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی ۸ درصد  نیاز شرب و دو درصد آن نیز از منابع آبی استحصالی در حوزه صنعت می باشد.

,

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم توسعه پایداری داشته باشیم باید همه مقوله ها را در نظر بگیریم و یک نسخه واحدی را ایجاد کنیم، گفت: با توجه به کاهش منابع آب در کشور، وزارت نیرو اقدام به کنتور گذاری بر سر چاه ها کرده است و در مناطقی که جزو دشت های ممنوعه بوده اقدامات مدیریتی و حفاظتی خوبی را شاهد هستیم.

,

, ,

میزان سرانه مصرف آب در استان هرمزگان بیش از حد کشوری است

,

عالی ترین مقام اجرایی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه بیش از ۴۰ دشت ممنوعه در استان هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: میزان بازندگی در سال گذشته از حد متوسط کشوری بالاتر رفت اما در سال جاری که در بهترین شرایط بازندگی می توانستیم قرار بگیریم میانگین بارندگی به ۱۲ میلی متر رسیده است و این آمار یک هشدار بزرگی برای ما خواهد بود که منابع آب را باید به شدت کنترل کرد.

,

مسیحی تازیانی گفت: میزان سرانه مصرف آب در استان هرمزگان بیش از حد کشوری بوده  و آمار نشان می دهد که حد متوسط کشوری در این خصوص ۱۸۰ لیتر می باشد که در استان هرمزگان به ازای هر نفر ۲۵۰ لیتر است.

,

وی با اشاره به اینکه استانی که در شرف صنعتی شدن است و چندین پهنه بزرگ صنعتی مثل مجتمع بزرگ منطقه ویژه پارسیان  را به عنوان یک مجموعه با پتانسیل بالا و ثروت خیز برای کشور به حساب می آید یک نگاه ویژه است افزود:  اگر رعایت ملاحظات زیست محیطی در غرب استان شکل نگیرد دچار تنش خواهیم شد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان کرد: در برنامه توسعه ای هرمزگان،غرب استان متشکل از صنایع پتروشیمی، معدنی، فلزی و …  خواهد شد و ملاحظات زیست محیطی در زمینه های آلودگی هوا، برداشت از دریا و بازگشت آن به دریا نیز باید رعایت شود و اداره کل محیط زیست در آن منطقه ساختار و ضوابط خاصی را ایجاد می کند.

,

 

,

صنایع غرب بندرعباس منبع بالایی از آلودگی هستند

,

مسیحی تازیانی گفت: در غرب بندرعباس نیز صنایع متعددی را داریم که می توانند هر کدام پتانسیل های بالایی از آلودگی باشند اما با نظارت ها باعث ایجاد تنش شدید نشده ایم و برخی از تنش های مقطعی را برطرف ساخته ایم.

,

وی افزود: در این صنایع چالش شدیدی را نداریم اما در سالی که گذشت نیروگاه برق بندرعباس در فصل زمستان ۸۰ درصد سوخت خود را از سوخت مازوت استفاده نمود  که باعث آلودگی هوا شد و امسال تاکید می شود با ورود دو نیروگاه کلاس جدید به مدار برق رسانی، نیروگاه قدیم نیاز به تعمیر اساسی خواهد داشت.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه  تعطیلی یک واحدی نیروگاهی را نمی توانیم انجام دهیم و باید مشکلات زمینه ای تامین سوخت توسط شرکت گاز استان حل شود، اظهار کرد: این کار شدنی است و به جد دنبال خواهیم کرد که در نیروگاه جدید در این مجموعه سوخت گازی جایگزین سوخت مازوت شود.

,

مسیحی تازیانی تصریح کرد:ما شاهد یک توسعه بزرگ در شرق استان هرمزگان هستیم که جزو پروژه های ملی و خوب در منطقه مکران است و خوشبختانه تا کنون تمام ضوابط محیط زیستی در دست انجام است و در زمان بهره برداری نیز نظارت خواهیم کرد.

,

وی تاکید کرد: نگاه ما این است که افزایش بهره وری در صنایع را داشته باشیم یعنی اینکه از آن چیزی که داریم را به نحو احسن استفاده نماییم.

,

, ,

میزان تولیدات گلخانه ای استان برای مدیریت مصرف آب توسعه پیدا کرده است

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  گفت:میزان تولیدات گلخانه ای استان برای مدیریت مصرف آب توسعه پیدا کرده است و عملکرد خوبی را در حوزه کشاورزی شاهد هستیم.

,

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: بهینه سازی در مصرف آب در حوزه کشاورزی روز به روز افزایش پیدا می کند و کارهای خوبی انجام شده است که نیازمند نگاه نو در مصرف کود و سموم کشاورزی نیز هستیم تا میزان کودهای شیمایی و سموم با آبیاری قطره ای کاهش یابد.

,

وی همچنین از انجام کارهای خیلی خوب در حوزه منابع طبیعی استان سخن گفت و افزود: نمونه آن را می توان به ایجاد آب بندها و سیل بندها اشاره کرد.

,

تبخیر آب پشت سدهای استان زیاد است

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان میزان تبخیر در استان هرمزگان  را ۴ هزار میلی متر در سال عنوان کرد گفت: میزان بارندگی ۲۵۰ میلی متر در سال بوده  و نشان دهنده تبخیر زیاد در استان هرمزگان هستیم و باید انباشت های آب در پشت سدها به گونه ای باشد که نفوذ پذیری بالایی اتفاق بیافتد.

,

مسیحی تازیانی با بیان اینکه در سال های گذشته چند قانون خوب در مجلس شورای اسلامی در حوزه محیط زیست به تصویب رسید، اظهار کرد: قانون هوای پاک، قانون حمایت از محیط بانان و قانون حفاظت از تالاب های بین المللی از قانون های اثرگذار و دستور کار خوبی برای کارهای حفاظتی می باشد و کسانی که خطایی کنند از طریق این قانون پیگیری می شوند.

,

وی گفت: یک دستگاه پایش آنلاین گرد و غبار در بندرلنگه مورد بهره برداری قرار گرفته است که در مجوع تعداد این دستگاه ها در سطح استان به عدد ۵ رسیده است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  تصریح کرد: جزء استان هایی هستیم که استمرار گرد و غبار در برخی از شهرستان ها نظیر جاسک وجود دارد و در پایان سال ۹۹ شاهد گردو غبار های برون مرزی از صحراهای عربستان به کشور ایران و استان هرمزگان بودیم.

,

مسیحی تازیانی به زورهای گرد و غباری این استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در ۶ ماه اول سال گذشته سه روز را به عنوان روزهای گرد و غباری داشته ایم و در ۶ ماهه دوم نیز ۱۲ روز بوده است که در مجموع  سال گذشته ۱۵ روز را به عنوان روزهای گرد و غباری به ثبت رسانده ایم و به نسبت سال گذشته که ۱۲ روز بوده است افزایش داشته ایم و دلیل این افزایش وجود یک دستگاه بیشتر و ثبت پایش گردو غبار در دیگر شهرستان های استان بوده است.

,

وی همچنین به میزان تولید پسماند در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: میزان کل پسماند های سال ۹۸ به عدد ۱۳۴۰ تن رسیده است که در سال گذشته ۱۲۳۰ تن ثبت شده  است که رشد منفی خوبی را در این زمینه داشته ایم و این نتیجه حاصل مدیریت خوب پسماند و نظارت در مراحل  اجرایی آن در سطح استان است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: در سال گذشته دو شهر از شهرهای استان هرمزگان به صورت پایلوت به عنوان جایگاه دفع پسماند انتخاب شدند که در یکی از شهر ها ۱۰۰ درصد و دیگری ۶۰ درصد عملیات اجرایی صورت گرفت.

,

مسیحی تازیانی افزود: میزان پسماند های عفونی با توجه به شرایط بیماری کویید ۱۹ از ۲۴۰۰ کیلو به ۲۷۰۰ کیلوگرم در روز افزایش پیدا کرده است و میزان پسماندهای صنعتی از ۷۵۰ هزار تن به ۹۰۰ هزار تن در سال افزایش داشته است که در این رابطه میزان پسماندهای ویژه استان ۱۰۰ هزار تن می باشد که به نسبت سال گذشته هیچ گونه تغییری نکرده است.

,

۲۵ واحد آلاینده به سازمان محیط زیست کشور معرفی شدند

,

وی ادامه داد: تعداد ۲۹۹ واحد صنعتی و معدنی در استان هرمزگان مورد پایش قرار گرفته اند که ۱۴۰ اخطاریه زیست محیطی جهت رفع معضلات صادر شده است  و ۲۵ واحد آلاینده نیز به سازمان محیط زیست کشور معرفی شدند.

,

عالی ترین مقام اجرایی در اداره کل محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد: از ۲۰ صنعتی که بایست سیستم های آنلاین داشته باشند تعداد ۱۱ صنعت برخط بوده و برخی نیز به صورت ممیزی پایش می شوند.

,

وضعیت فاضلاب بندرعباس همچنان آلوده است

,

مسیحی تازیانی از اوضاع نامساعد فاضلاب بندرعباس سخن گفت و افزود:وضعیت فاضلاب بندرعباس همچنان آلوده است و بار میکروبی آن پنج برابر استاندارد می باشد، میزان ورود فاضلاب سه برابر حد نرمال و میزان تیرگی آن نیز ۲۸۰ ان تی او است که از استاندارد خود بالاتر است.

,

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ کارگاه آموزشی در خصوص آموزش های محیط زیستی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد:  ۹۴ کارگاه آموزشی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان انجام داده ایم که ۶۴ کارگاه به صورت دانش آموزی و ۶۰ کارگاه دیگر با حضور معلمان استان برگزار شده است.

,

مسیحی تازیانی در پایان گفت: در سال گذشته دو طرح ویژه مدیریت تالاب را به اتمام رساندیم و مراحل تصویب آن برای سال ۱۴۰۰ در شورای برنامه ریزی ارائه خواهیم داد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه