اخبار داغ

راه حل عملیاتی برای جبران خسارات کرونا به کسب و کارها چیست؟/ اقدامات دولت چگونه خلق پول مضاعف و تورم می کند؟

راه حل عملیاتی برای جبران خسارات کرونا به کسب و کارها چیست؟/ اقدامات دولت چگونه خلق پول مضاعف و تورم می کند؟
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به فروپاشی سیستم پولی در جهان در صورت تداوم شیوع کرونا، به انتقاد از شیوه عملکرد دولت برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برای کسب و کارها پرداخت و یک راه حل منطقی با قابلیت اجرایی برای خروج از این بحران را به مسئولان کشور پیشنهاد داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ کرونا در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذاری قوی دارد و همچنان می تازد. آثار سوء شیوع کرونا در اقتصاد بر هیچ کس پوشیده نیست و هنوز هم ضررهای بزرگی را به بدنه اقتصاد کشور در بخش های مختلف و به خصوص بخش خدمات، وارد می کند و هنوز هم معلوم نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد. برای بررسی ابعاد مهم خسارت های کرونا بر اقتصاد کشور و جهان، با دکتر رسول بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان به بحث و گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضور می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*اثر شیوع کرونا بر کسب و کارها در کشور و استان اصفهان را تا چه حد می دانید؟
شیوع کرونا سبب تشدید رکود اقتصادی شده است و بسیاری از مغازه ها و کسب و کارها و کارگاه ها تعطیل شده اند. صنعت توریسم و بنگاه های وابسته به آن به حالت تعلیق در آمده اند و اصفهان به عنوان یک استان صنعتی با تراکم بالای کارگاه ها و کارخانه های صنعتی و یک استان توریستی قطعاً از این حیث لطمه و صدمه زیادی دیده است و حجم زیادی از گردشگران به خصوص در نوروز را از دست داده است و هتل ها و مهمانپذیرها و مراکز گردشگری تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند و همین اتفاق در بازار اصفهان و کسب و کارهای مختلف دیگر رخ داده است. حمل و نقل مسافر درون شهری و برون شهری بسیار کمرنگ شده است و شرکت های هواپیمایی مسافران کمتری نسبت به سال های گذشته دارند و در سال اول شیوع کرونا در مقاطعی با تعطیلی کمل مواجه بودند. بخش بزرگی از اقتصاد اصفهان بر مبنای ارائه خدمات است که این بخش ها به خصوص در سال اول خسارت فراوانی دیدند و هنوز هم با رکود نسبی دست و پنجه نرم می کنند که ادامه آن می تواند برای اقتصاد کشور بسیار دردسر ساز باشد.

, *اثر شیوع کرونا بر کسب و کارها در کشور و استان اصفهان را تا چه حد می دانید؟, *اثر شیوع کرونا بر کسب و کارها در کشور و استان اصفهان را تا چه حد می دانید؟,
,

*اثرات شیوع کرونا بر سیستم پولی در ایران و جهان چگونه است؟
یکی از اثرات مهم دیگر رکود حاصل شده از شیوع کرونا به تعویق افتادن بازپرداخت اقساط وام های بانکی از سوی کاسبان و شرکت ها است و بانک ها مجبورند فرصت بیشتری به وام گیرندگان بدهند و این استمهال وام ها ترازنامه یا صورت سود و زیان بانک ها را قرمز می کند. یعنی بدهی مردم به بانک ها افزایش می یابد، اما پولی در ازای این بدهی افزایش یافته خلق نمی شود و بدهی از نقدینگی سبقت می گیرد که در اقتصاد اصطلاحاً به آن نُکول می گویند. این حالت مانند آن است که شخصی 100 میلیون تومان قرض دارد، اما تنها 50 میلیون تومان پول دارد. امروز در آمریکا اختلاف بسیار بالایی میان نقدینگی و بدهی ها وجود دارد و بدهی ها بسیار بیشتر هستند و همین سبب شده تا هر چند سال یک بار یک بحران داشته باشند. ادامه بحران کرونا در ایران و افزایش نُکول می تواند یک شکاف بزرگ ایجاد کند و در این صورت دیگر هرگز نمی توانیم بدهی های کشور را با پولی که مردم دارند، جبران کنیم و برای ادامه حیات اقتصادی باید مرتب استقراض داشته باشیم و این قرض ها بر روی هم تلنبار می شوند و روز به روز شکاف به وجود آمده عمیق تر خواهد شد و این منجر به فروپاشی سیستم پولی در ایران و جهان خواهد شد.

, *اثرات شیوع کرونا بر سیستم پولی در ایران و جهان چگونه است؟, *اثرات شیوع کرونا بر سیستم پولی در ایران و جهان چگونه است؟,
,

*سیاست های دولت برای جبران خسارات کسب و کارهای مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟
سیاست دولت برای مهار بحران اقتصادی ناشی از کرونا اعطای وام به کسب و کارهای زیان دیده است و می خواهد حجم زیادی از نقدینگی را در قالب کمک ها به مردم بدهد. دولت این وام ها را می خواهد از محل سپرده های بانک ها تأمین کند و این تفکر کاملاً اشتباه و یک کار صدر درصد غلط است. در واقع چنین پول و سپرده ای در بانک ها وجود ندارد و دولت می خواهد خلق پول کند که همین رقم به میزان نقدینگی در کشور اضافه می شود و البته سبب افزایش بدهی های مردم هم می شود و همین عاملی برای ایجاد شکاف میان نقدینگی و قرض های مردم می شود و نکول غیر ارادی را شکل می دهد.

, *سیاست های دولت برای جبران خسارات کسب و کارهای مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟, *سیاست های دولت برای جبران خسارات کسب و کارهای مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟,
,

*آیا شما ایده ای برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا بدون عوارض سوء برای کشور دارید؟
راه حل صحیح مشکل این است که محل تأمین اعتبار وام ها باید از نقدینگی موجود باشد. امروز 70 درصد از نقدینگی کشور در دست 8 دهم درصد از سپرده گذاران است و روزانه 1500 میلیارد تومان به نقدینگی در کشور افزوده می شود و 70 درصد این مبلغ به حساب همان 8 دهم درصد می رود. یعنی تولید و کاسبی خوابیده و نقدینگی در حال افزایش است. برای حل مشکل باید مقداری از نقدینگی این افراد معدود را بگیریم و به مردم وام بدهیم. به همین منظور باید بر سود این افراد مالیات وضع شود. البته این افراد وقتی خبردار شوند که قرار است مالیات بپردازند، پول های خود را به سمت زمین و مسکن و دلار می برند و دولت برای پیشگیری از این کار آنان باید با سفته بازی در این موارد مبارزه جدی کند و کنترل را در دست بگیرد و این کار در کوتاه مدت قابل انجام است و دولت می تواند این کار بکند و تمام زیرساخت های آن در کشور وجود دارد. این یک کاری است که باید انجام شود و حتماً هم قابلیت اجرایی دارد و امروز کشور توانایی عملیاتی کردن این اقدام مهم را دارد و بهانه گیری ها در این خصوص پذیرفتنی نیستند.

, *آیا شما ایده ای برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا بدون عوارض سوء برای کشور دارید؟, *آیا شما ایده ای برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا بدون عوارض سوء برای کشور دارید؟,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه