اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

توافق وین تداوم دستاورد هیچ برای ایران است/ آمریکا به دنبال دادن وعده های غیرقابل تحقق در رفع تحریم ها

توافق وین تداوم دستاورد هیچ برای ایران است/ آمریکا به دنبال دادن وعده های غیرقابل تحقق در رفع تحریم ها
احمد قربانی پور با اشاره به اینکه بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اوضاع به نفع ما تغییر کرده است، گفت: ایران در داخل و در منطقه به اندازه ای از بازدارندگی رسیده است که به موضع و اقدام خارج از مرز پاسخ قاطع و کوبنده می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به مذاکرات وین گفت: با آنکه بارها سیاست قطعی نظام درباره برجام و مذاکرات با 4+1 اعلام شده، عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین خبر از توافق اولیه در پیش نویس بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجام داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می رسد در خوشبینانه‌ترین حالت، تیم مذاکراتی طرح گام به گام رفع تحریم‌ها را پذیرفته باشد و با توجه به تجربه تلخ قبلی به نظر می‌رسد غرب به دنبال توقف غنی سازی 60 درصدی ایران و در عوض دادن وعده های غیر قابل تحقق در رفع تحریم‌هاست.

,

وی افزود: به عنوان مثال تحریم نفتی ایران را برداشته و در عوض تحریم بانکی را نگه می دارد که در صورت فروش نفت امکان انتقال مبالغ خرید به داخل وجود نداشته باشد؛ دولت به دنبال بازی مذاکره با اهداف انتخاباتی است و این موضوع باید به صورت اقناعی برای مردم تشریح شود که پرهیز از برجسته کردن مذاکرت وین در این راستا اهمیت دارد.

,

قربانی پور با بیان اینکه تیم مذاکره کننده با عجله‌ زیاد در حال تن دادن به توافقی در وین است که دستاورد آن به نفع آمریکا و به ضرر کشورمان است، تصریح کرد: در این مذاکرات تحریم‌ها به سه دسته قابل رفع زمانمند و موقت، غیر قابل رفع و قابل مذاکره در آینده تقسیم شده و زمینه برای فشارهای تحریمی آتی و برجام‌های منطقه‌ای و موشکی فراهم شده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: قرار است برخی از تحریم‌ها به صورت موقت، زمانمند و تمدیدپذیر در بازه‌های زمانی ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه رفع و نه لغو شود؛ همچنین طرف آمریکایی صرفاً با راستی آزمایی یک هفته‌ای موافقت کرده در حالی که بر اساس نظر کارشناسان راستی آزمایی فقط در معاملات نفتی حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد، پس عملاً تیم مذاکره کننده به یک راستی آزمایی غیر واقعی تن داده تا به زعم خود خطوط قرمز تعیین شده را رعایت کرده و منتقدین را راضی کند.

,

وی با تأکید بر اینکه توافق وین برای جمهوری اسلامی ایران، دستاورد خاصی ندارد و تنها ابزار مدیریت افکار عمومی را برای جریان غربگرا فراهم می کند، ابراز کرد: از طرف دیگر، آمریکایی های با این توافق ضمن زمانمند کردن تحریم‌ها و دست یافتن به مکانیزم ماشه از طریق بازگشت به برجام، عملاً مدیریت اقتصاد ایران را در دست خواهند گرفت.

,

قربانی پور ادامه داد: غربگرایان انتظار دارند با شرطی شدن افکار عمومی، مخالفت مجلس و سایر نهادهای قانونی با این توافق، به ابزاری جهت مدیریت ادراک تبدیل شود؛ بنابراین می توان گفت توافق وین تدوام دستاورد هیچ برای ایران و برجام‌های موشکی و منطقه‌ای برای طرف آمریکایی است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، باید به دنبال رفع تمام تحریم ها به صورت یکجا باشیم، گفت: با بررسی اقدامات ایران پس از خرابکاری نطنز و نوع واکنش ها به این اقدامات مخصوصا اعلام رسمی غنی سازی ۶۰ درصد چند نکته حائز اهمیت است.

,

وی با بیان اینکه قدرت اجماع آمریکا مانند سابق نیست و بهتر است بگوییم که قدرت این کشور از دست رفته است، اظهار کرد: دیگر روسیه و چین از طرفی با تقابلی که با غرب پیدا کرده اند و از سویی با گره خوردن منافع راهبردی آنان با ایران، احتمال قطعنامه ذیل فصل ۷را به صفر رسانده اند.

,

قربانی پور تصریح کرد: طرف غربی به این نتیجه رسیده است که بازی بیش از حد با برجام و امتیاز از تهدید اثر خود را از دست داده است؛ به ویژه که دنباله داخلی آنها برای توجیه و پیاده سازی اقدامات و اهداف آنها به حداقل اقبال ممکن رسیده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اوضاع به نفع ما تغییر کرده است، تأکید کرد: ایران در داخل و در منطقه به اندازه ای از بازدارندگی رسیده است که به موضع و اقدام خارج از مرز پاسخ قاطع و کوبنده می دهد.

,

وی در پایان خاطر ضمن اشاره به مطالب فوق نشان کرد: مذاکره کنندگان این موضوعات را بدانند و متناسب با اقتدار پیش آمده و در شأن وضعیت موجود برخورد کنند و به کمتر از رفع تحریم ها اکتفا نکنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه