اخبار داغ

روایت متفاوت وضعیت مسکن از دوره مصدق تا به امروز؛

همدان، صدرنشین نرخ اجاره بها در کشور/زمین خواری، میراث شوم پهلوی که در دولت روحانی اوج گرفت

همدان، صدرنشین نرخ اجاره بها در کشور/زمین خواری، میراث شوم پهلوی که در دولت روحانی اوج گرفت
پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان به یکی از مهمترین مسائل مردم ایران از سالهای گذشته تا به امروز پرداخته است. این مطالب بدون در نظر گرفتن جناح بندی در دسته بندی های سیاسی معضل مسکن را در کشور و استان همدان تنها از زاویه کارشناسی بررسی می نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، با نشستن هواپیمای امام خمینی در فرودگاه، شیرازه ی رژِیم پهلوی از هم پاشیده شد اما کمتر کسی فکر می کرد همراه تفکر انقلابی امام به صورت مخفیانه تفکر مدیریتی دوران پهلوی دوباره به ایران بازگردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

از اولین نشانه های این تفکر درگیری در مساله زمین و مسکن بود چرا که نیم قرن حکومت براساس اتکا به انگلیس، فرانسه و ایالات متحده آن هم براساس تفکر ارباب رعیتی، ثروتمندی کشور را به ویرانه ای تبدیل کرد که در اطراف شهرها بیشتر از آنکه خانه باشد زاغه هایی ایجاد شده بود.

,

امام کمتر از دوماه بعد از انقلاب در بیانیه ای اعلام می کند رژیم منفور پهلوی مسکن را به یکی از مصیبت بارترین مشکلات اجتماعی تبدیل کرده است و بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین هستند و این میراث شوم برای ملت باقی ماند.

,

بعد از فتوای امام بر خانه سازی، با همت همه مردم حسابی باز می شود و تمام مردم حتی کودکان هم پای کار می آیند و این آغاز بازی دو تفکر در عرصه مسکن شد، تفکر انقلابی و عدالتخواه و تفکر تاثیر گرفته از حکومت پهلوی.

,

بعد از این اقدام فراموش شده های پهلوی به دغدغه امام تبدیل شدند و حل مشکل آنها در اولویت همه برنامه ها قرار گرفت، اما آتشی که پهلوی روشن کرده بود به قدری سوزان بود که مردم در آن دست و پا می زدند.

,

مسکن اولین قربانی تفکر بازار آزاد پهلوی

, مسکن اولین قربانی تفکر بازار آزاد پهلوی , مسکن اولین قربانی تفکر بازار آزاد پهلوی ,

بنی صدر با وعده دادن وام 300 هزار تومانی مسکن رئیس جمهور شد و بانک مسکن برگشت و طرح نصفه نیمه باقی ماند و این جریان اولین تاثیر پذیری کشور از بازگشت تفکربازار آزاد به شیوه پهلوی ها بود و مسکن اولین قربانی این بازگشت بود.

,

چه کسی می تواند قیمت زمین را زمین بزند؟

, چه کسی می تواند قیمت زمین را زمین بزند؟ , چه کسی می تواند قیمت زمین را زمین بزند؟ ,

محمد شهاب گنابادی، سومین وزیر مسکن ایران است که بنیانگذار قوانین مسکن به نام مستضعفان بود و ثابتی در کنار او به عنوان کارشناس زمین از بعد انقلاب تا 1384 به عنوان پدر قوانین زمین شهری ایران نامیده می شد.

,

اولین تخریب منازل در سال 1360روی اتوبان کرج ساخته شده بود انجام شد و توسط سازمان منافقین این کار صورت گرفت چرا که زمین ها را به مردم مستضعف داده بودند تا مثلا خانه بسازند اما نیت اصلی محاصره تهران بود.

,

وضعیت واگذاری زمین های ارزان قیمت در زمان رفسنجانی به اوج خودش رسیده و از زمان میرحسین موسوی شروع شده و در دوران رفسنجانی فریاد مردم را بلند کرد.

,

وزیر مسکن دولت رفسنجانی در دوره اول کازرونی بود که متعادل رفتار می کر اما گویا نمی توانست طرح های رفسنجانی را اجر کند و با تراکم سازی مخالف بود بنابراین کرباسچی جایگزین کازرونی شد و شروع به اجرای طرح های رفسنجانی و تراکم سازی کرد و فروش شهر به نام تراکم فروشی به همه ثروتمندان و باعث شد شهر فروشی کرباسچی همه را به صدا در آورد.

,

کازرونی با تمام سوابق مثبتی که داشت حذف شد و آخوندی وزیری جوان از سال 72تا76 وزیر شد و آخوندی نگاه بازار آزاد داشت و با تراکم فروشی موافق نبود و در دهه 60 همه خانه ها حداکثر دو طبقه و در دهه 70 پر از آلودگی و در دهه نود تفکر و عمل کرباسچی کاملا در تهران هویدا شد و تراکم های زیادی در سطح شهر ایجاد شد.

,

تبدیل بانکها به هولدینگ ساخت مسکن

, تبدیل بانکها به هولدینگ ساخت مسکن , تبدیل بانکها به هولدینگ ساخت مسکن ,

دولت در طول این سالها به بانک مسکن اجازه می دهد که سود بالا بگیرد و سود خوب ناشی از وام مسکن و دیر کردهایش بانک ها را وراد معرکه مسکن کرد و بانکها به هولدینگ ساخت مسکن تبدیل شدند.

,

بانک وام می دهد و شهردار تراکم می فروشد

, بانک وام می دهد و شهردار تراکم می فروشد , بانک وام می دهد و شهردار تراکم می فروشد ,

مردم پول خود را در بانک بعنوان سپرده می گذارند و بعد بانک با پول خود مردم خانه می سازد و با قیمت چند برابر تحویل می دهد و این معامله سرشار از سود باعث می شود تا در دوران رکود اقتصادی وضعیت سوداگران مسکن طلایی باشد و بانک وام می دهد و شهردار تراکم می فروشد و بازار سرمایه دارها سکه می شود.

,

رویای آجری برای مردم ایران از سال 1386 وارد فاز جدیدی شد و بازیگران تازه ای را پیدا کرد که با روی کار آمدن احمدی نژاد تاثیر زیادی بر مسکن مردم ایران گذاشته شد.

,

تنها وزیری که مقبال تراکم سازی هاشمی و کرباسچی ایستاد آخوندی بود و این وزیر 90 شکایت به دستگاه قضا فرستاد تا جلوی برج سازی را در تهران بگیرد که با روی کار آمدن خاتمی و وزیر مسکن آن علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن آن زمان تمام شکایات از بین رفت و همین طور واگذاری زمین به قیمت منطقه ای هم ممنوع شد.

,

مسکن مهر احمدی نژاد قدرت پایه پولی را کاهش داد

, مسکن مهر احمدی نژاد قدرت پایه پولی را کاهش داد , مسکن مهر احمدی نژاد قدرت پایه پولی را کاهش داد ,

زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور شد ساخت و ساز نزدیک به 20 سال بود که خوابیده و مسکن ایران در بحرانی ترین حالت خود قرار داشت که سعیدی کیا بعنوان وزیر مسکن دولت احمدی نژاد انتخاب و طرح مسکن سال 1358 دوباره در کشور از سر گرفته می شود به طوری که قیمت زمین حذف می شود و افراد فقط هزینه ساخت و ساز را پرداخت می کنند.

,

این مسکن تحت عنوان مسکن مهر نامگذاری می شود اما چون سود زیادی ندارد هیچ یک از بانکهای کشور مشارکت نمی کنند و دولت پس از دو سال دوندگی و رایزنی در نهایت مجبور می شود با بانک مرکزی قرارداد ببندد و بدین صورت منابع زیادی از بانک مرکزی به بانک مسکن سوق داده می شود.

,

44درصد از منابع پولی کشور صرف مسکن مهر شد

, 44درصد از منابع پولی کشور صرف مسکن مهر شد, 44درصد از منابع پولی کشور صرف مسکن مهر شد,

به همین منوال 44 درصد از منابع پولی کشور را طرح مسکن ملی مهر می بلعد و پایه پولی قدرت خود را از دست می دهد و منتقدان به مسکن مهر حمله می کنند.

,

و اما در این سالها اوج قیمت بعد از فتنه 1388 و تحریم های شدید ایران بود که ریال ارزش خود را از دست داد و قیمت در پایتخت ایران بیش از 7 برابر شد.

,

همچنین رشد قیمتی زمین از یک سو و بالا رفتن ساخت و ساز از سوی دیگر باعث شد قیمت آپارتمان به بیش از 130 درصد افزایش یابد.

,

با روی کار آمدن روحانی همای اقبال به آخوندی رو کرد

, با روی کار آمدن روحانی همای اقبال به آخوندی رو کرد, با روی کار آمدن روحانی همای اقبال به آخوندی رو کرد,

اما در انتخابات زمانی که حسن روحانی با حمایت رفسنجانی روی کار آمد همای اقبال یکبار دیگر بر شانه های آخوندی نشست و به عنوان وزیر مسکن کار را دست گرفت.

,

آخوندی که خود را یکی از موسسان مسکن ملی مهر معرفی کرد توانست توجه را جلب کند اما بعد از چند ماه ورود به مجلس نه تنها این طرح را مضخرف دانست بلکه یکی از منتقدان سرسخت مسکن ملی مهر شد و تا زمانی هم که در مجلس بود بر این عقیده ماند.

,

آخوندی رفت اما قیمت مسکن 700 برابر شد و با رفتن آخوندی حسینی اعلام کرد نه تنها مسکن ملی مهر موفق بوده بلکه از استقامت خوبی هم برخوردار است.

,

شاید مادر روزگار دیگر نزاید کسی را که به بیگانه چنین خدمت کند/ توقف مسکن مهر به دستور بانک جهانی در ایران

, شاید مادر روزگار دیگر نزاید کسی را که به بیگانه چنین خدمت کند/ توقف مسکن مهر به دستور بانک جهانی در ایران, شاید مادر روزگار دیگر نزاید کسی را که به بیگانه چنین خدمت کند/ توقف مسکن مهر به دستور بانک جهانی در ایران,

اما آنچه که از اسناد هویدا شد تعطیل شدن مسکن مهر به دستور بانک جهانی در ایران متوقف شده بود که اسناد آن هم منتشر شد و دیگر شاید مادر گیتی نزاید چنین افرادی را که به بیگانه خدمت کنند و هزاران جوان بدون مسکن و ازدواج به رویایی برای همه تبدیل شود چرا که همه در خرج و دخل خود ماندند و عده ای در کمار شهرها چادرنشین شدند و فاصله طبقاتی در ایران اوج گرفت.

,

سوداگران به جای تولید، در مسکن سرمایه گذاری می کنند و کشوری که به این شکل باشد تولیدش متوقف می شود و مالیات بر ارزش افزوده یعنی همان سی جی تی که در ایران سال 1366 تصویب شده و اما در سال 1371 در اتفاقی عجیب توسط کروبی لغو شد و جزو مواردی بود که هیچ کسی توضیحی درباره آن نداد.

,

در نهایت معاملات سرمایه داران و برخی مسئولین نشان داد برخی افراد با یک کد ملی در سال بیش از 2000معامله ملکی انجام داده اند و سوداگران دست به معاملات سوری زده و هیچ قانونی هم وجود ندارد. در نتیجه مجلس، دولت و شورای شهر در برابر سوداگران تسلیم شدند و آنها را به رسمیت شناختند.

,

گفتنی است: میر حسین موسوی تنها مسئولی بوده که وزیر مسکن اش را شبانه ازل می کند و تنها به دلیل اینکه جلوی مفسدین ایستاده بود.

,

و اما حالا در سال 1400 مسکن در ایران به اوج خود رسیده تا جایی که قیمت یک متر آن در تهران به بالای 100 میلیون تومان رفته و شهرستانها هم دست کمی ندارند.

,

طبق نظر مرکز آمار ایران همدان در سال 99 بیشترین نرخ اجاره بها و سیستان و بلوچستان کمترین نرخ را تجربه کرده اند. البته همدان نیازی به آمار ندارد و از اوضاع و احوال مستاجرین آن کاملا هویداست.

,

یکی از شهروندان همدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در سال 1399 70 رهن کامل یک آپارتمان هفتاد متری را اجاره کرده بودم اما در امسال 150 رهن کامل صاحبخانه تقاضا کرده است و مجبور شدم تخلیه کنم.

,

وی در حالی از این مطالب خبر داد که متولیان مسکن در استان اعلام می کنند صاحبخانه ها به دلایل شرایط کرونا اجازه جابجایی مستاجر را ندارند اما همین طور که می بینیم همیشه آنچه نخواهد انجام شود صورت می گیرد.

,

در سال 1399 شاهد بی خانمان شدن خانواده هایی هر چند اندک اما بودند که در چادر زندگی کردند و چه مستاجرینی که از طرف صاحبخانه ها جواب شدند و جایی را به سختی پیدا کردند و از طرف دیگر سرمایه داران همدانی کبریت به این خرمن زدند و با سرمایه گذاری های بیشتر روز به روز آتش تورم مسکن را زیاد کردند چرا که هم زحمت ندارد و از طرف دیگر سود آن قطعی است.

,

حالا که همدان رتبه اول را در نرخ تورم اجاره بها کسب کرده به سراغ چند تن از مسئولین رفتیم که جالب بود کسی خود را متولی نمی دانست و هر کسی به دیگری پاس می داد.

,

محمد علی محمدی، فرماندار همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متولیان مسکن باید پاسخگو باشند اما تنها شهرستانی که در حال حضر در رابطه با مسکن ملی اقدام کرده همدان است و حدود 5000 واحد مسکونی ساخته می شود.

,

, ,

وی افزود: نزدیک به 12000 نفر ثبت نامی مسکن ملی داریم که از این تعداد 5000 فر واجد شرایط هستند و واحدها به آنها واگذار می شود.

,

فرماندار همدان تاکید کرد: یکی سری از مسکن ها در غالب مسکن محرومین است که بنیاد مسکن بر عهده گرفته و بخش عمده در مسیر بلوار فرودگاه ساخته می شود .

,

وی با بیان اینکه یک سایت در بلوار امام به سمت دانشگاه آزاد اسلامی در حال احداث است گفت: حدود 60 واحد در مریانج و جورقان هم بدین صورت در حال رایزنی هستیم و همه تلاش خود را می کنیم تا مردم صاحب خانه شوند.

,

جمالی رئیس اتحادیه املاک به خبرنگار ما گفت: چه کسی تعیین می کند نرخ اجاره بها افزایش یافته است؟ وقتی به علت شیوع کرونا نزدیک به یکسال است که مشاورین املاک تعطیل هستند چگونه نرخ ها افزایش یافته است؟

,

وی افزود: اگر کسی فکر می کند افزایش نرخ اجاره بها را داشته ایم که تایید نمی کنم تنها راه حل آن تشکیل کمیته نرخ گذاری مسکن است و باید کمیته ای تشکیل شود تا برای هر واحد مسکونی بنا به ساخت و قیمت و غیره نرخ اجراه تعیین کند.

,

آنچه که از سخن مسئولین و مستاجران در سطح شهر بر می آید بحران مسکن به کلاف سردرگمی تبدیل شده که کسی را یارای سخن نیست و همه سعی دارند به دیگری پاس دهند.

,

احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه در همدان نظارتی بر روی قیمت مسکن و اجاره بها انجام نمی شود و هر کسی سلیقه ای برخورد می کند.

,

, ,

وی افزود: باید نظارت دقیقی بر قیمت مسکن صورت گیرد تا شاهد این آشفتگی نباشیم

,

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مالیات بر خانه های به زودی اجرا می شود گفت: اگر این طرح اجرا شود قیمت اجاره بها و قیمت مسکن کاهش می یابد و بدون شک بی تاثیر نیست.

,

به گزارش عصر همدان، به قول فرمایشات رهبر کبیر انقلاب ما هر کجا یک مدیریت انقلابی و فعال و پر تحرک داشتیم کارها پیش رفته است. هر جا مدیریتهای ضعیف، بی حال،ناامید و غیر انقلابی بی تحرک داشتیم کارها یا متوقف مانده است یا انحراف پیدا کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه