اخبار داغ

کارشناس فضای مجازی:

پازل عملکرد ضعیف سیاسیون در "کلاب هاوس" تکمیل می‌شود/ گفتگو در کلاب هاوس فرصت‌سوزی است

پازل عملکرد ضعیف سیاسیون در "کلاب هاوس" تکمیل می‌شود/ گفتگو در کلاب هاوس فرصت‌سوزی است
حسن عرفانیان در نقد پلتفرم کلاب هاوس گفت: صوت محور بودن باعث گذراندن زمان زیادی در این شبکه اجتماعی می شود که اتلاف زمان، تغییرساعت خواب و دوری از خانواده بخشی از آسیب های آن به زندگی شخصی کاربران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ کلاب هاوس پلتفرمی صوت محور است که مدت زیادی از حضور آن در بین شبکه های اجتماعی نمی گذرد اما به طرز ناگهانی در این مدت کوتاه مخاطبان آن زیاد و سرو صدایی را در بین شبکه های اجتماعی براه انداخت که شاید بخش عمده ای از آن را مدیون حضور افراد تأثیرگذاری نظیر ایلان ماسک، مارک زاکربرگ است که هم‌ گام با حضورشان در روم‌ های کلاب هاوس، سیلی از طرفدارانشان را به‌ سوی این شبکه‌ی اجتماعی صوت‌محور هدایت کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اما این گفت صوتی نقد های بسیاری را هم  با خود همراه دارد که حسن عرفانیان فعال رسانه و کارشناس فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار مرآت به تشریح آسیب ها و ضعف های این پلتفرم می پردازد.

,  مرآت,

تاریخچه پیدایش کلاب هاوس

, تاریخچه پیدایش کلاب هاوس, تاریخچه پیدایش کلاب هاوس,

وی در رابطه با تاریخچه  پیدایش این شبکه اجتماعی گفت: کلاب هاوس از آوریل ۲۰۲۰ با فراگیرشدن کرونا پا به عرصه شبکه های اجتماعی گذاشت و  توسط پل دیویسون و روهان ست بنیان‌گذاری شد، سیستم آن بر پایه صوت و به صورت گفت و گو در لحظه است که به پادکست زنده هم معروف است و فعلا به صورت رسمی در اختیار کاربران سیستم عامل ios قرار دارد.

عرفانیان درادامه افزود: این پلتفرم در ۲ ماه اول تنها یک هزارو ۵۰۰ نفر کاربر را با خود همراه کرده بود و ارزش آن ۱۰۰ میلیون دلار بود، که در فوریه ۲۰۲۱ این تعداد کاربر به ۲ میلیون نفر و به ارزشی نزدیک به ۱ میلیارد دلار رسید و در حال حاضر هفته ای ۳ میلیون نفر عضو آن می شوند.

,
,
,

چرا کلاب هاوس یکباره جهش یافت؟

, چرا کلاب هاوس یکباره جهش یافت؟, چرا کلاب هاوس یکباره جهش یافت؟,

وی رشد یکباره این شبکه اجتماعی را از دوجهت مورد بررسی قرارداد و افزود: نخستین علت رشد آن سرمایه گذاری افراد موثر بوده که شایان ذکر است این افراد به دلیل مواضع افراطی ضد اسلامی و اخلاقی خود حتی اجازه ورود به برخی کشورها را و یا حتی فعالیت در برخی شبکه های اجتماعی را هم ندارند.

,

عرفانیان در ادامه افزود: از جهت دیگر ورود سلبریتی محوری و حضور افراد مشهور و ثروتمندی مانند ایرون ماسک مالک تسلا و مارک زاکربرگ مالک فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ و بعد از آنها افراد دیگری مانند خواندگان اپرا و رپرهای معروف به سمت کلاب بود.

,

وی با اشاره به اینکه اطلاعات بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر کلاب در فروردین ماه امسال فاش شده است، این اپ را از لحاظ امنیتی مطلوب ندانسته و در ادامه گفت: اطلاعات فاش شده شامل نام کاربر، نام پروفایل و اطلاعات دیگر بوده است و البته کلاب هاوس نتوانسته در قبال آن پاسخگو باشد.

,

این کارشناس فضای مجازی عنصر جذابیت کلاب را همزمانی آن با شیوع ویروس کرنا و استفاده گسترده تر افراد از فضای مجازی و از طرف دیگر صوت محور بودن آن دانست و افزود: در این پلتفرم خبری از  متن نوشت، عکس و ویدئو نیست و تنها از طریق صوت، میلیون‌ها کاربر را شیفته خود کرده است.

,

کلاب هاوس قابلیت جریان سازی ندارد

, کلاب هاوس قابلیت جریان سازی ندارد, کلاب هاوس قابلیت جریان سازی ندارد,

عرفانیان عدم امکان اعتبار سنجی را از آسیب های بسیار مهم این شبکه اجتماعی دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه پایه پلتفرم برمبنای صوت است، هیچ مستندات و سندی قابلیت ارائه ندارد و مخاطب با انبوهی از گزاره ها روبرو می شود که حتی واقعیت وجودی افراد هم تردید وجود دارد و صحت و سقم گفته ها را نمی توان دریافت.

,

وی در نقد قابلیت های این پلتفرم خاطرنشان کرد: کلاب هاوس را در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی نمی توان حتی در حد یک شبکه  اجتماعی خواند زیرا تک بعدی است و قابلیت جریان سازی ندارد و برعکس سایر شبکه های اجتماعی قدرت فرامکانی و فرازمانی ندارد و شما برای حضور درکلاب باید مانند حضور دریک جلسه رسمی ساعت ها وقت برای حضور  در یک اتاق ثابت صرف کنید.

,

عرفانیان در ادامه افزود: سرعت انتقال اطلاعات در فضای کلاب بسیار پایین است زیرا برعکس توئیتر به دلیل فضای صوتی  نیاز به صرف وقت چند دقیقه ای برای ایجاد درک مطلبی در حد ۱۰۰ کلمه است ولی در توئیتر همان مطلب در حد یک توئیت نوشتاری زمانی نزدیک به کمتر از یک دقیقه نیاز دارد.

,

دیکتاتوری مدرن به اسم کلاب هاوس

, دیکتاتوری مدرن به اسم کلاب هاوس, دیکتاتوری مدرن به اسم کلاب هاوس,

وی با ذکر این مهم که در این پلتفرم طراحی و پیشبرد جلسه با حاکمیت و مدیریت روم ها در قالب یک دیکتاتوری مدرن است، خاطر نشان کرد: در روم های این شبکه به ظاهر گفت و گویی آزاد انجام می گیرد اما باطن ان چیز دیگری است و مسیر گفتمان با رویکرد های هدفمند و کنترل شده ای پیش می رود که حتی ممکن است به کاربر با نظرات مخالف اجازه صحبت داده نشود و این موضوع آفتی برای گفتمان های سیاسی است.

,

کلاب هاوس پازل سیاسیون فاقد عملکرد قابل دفاع را تکمیل می کند 

, کلاب هاوس پازل سیاسیون فاقد عملکرد قابل دفاع را تکمیل می کند , کلاب هاوس پازل سیاسیون فاقد عملکرد قابل دفاع را تکمیل می کند ,

عرفانیان آشنایی ایرانیان با کلاب را از ۲۵ بهمن ماه و بعد از تبلیغات رادیو فردا و bbcو صدای آمریکا و چند روزنامه اصلاح طلب داخلی دانست و تصریح کرد: در ایران شروع فعالیت کلاب با چهره هایی بود که در پازل سیاسی و فضای حقیقی جایگاه و توانی برای بروز فعالیت های خود نداشتند و سلبریتی ها و پس ازآن سیاسیونی مانند محمد جواد ظریف و جهرمی نیز وارد این شبکه اجتماعی  شده اند.

,

وی در نهایت عدم مدیریت و اتلاف زمان تغییر ساعت خواب و دوری از خانواده و دلسردی در کانون خانواده را از دیگر موارد در حوزه سبک زندگی دانست که بدنبال استفاده ازاین پلتفرم در سطح زندگی شخصی ایجاد می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه