اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آقای روحانی؛ نقش تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی چقدر است؟/ دلیل اصلی گرانی‌ها؛ ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت

آقای روحانی؛ نقش تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی چقدر است؟/ دلیل اصلی گرانی‌ها؛ ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت
حسن روحانی در حالی در چند روز اخیر همزمان با مذاکرات وین، علت گرانی‌ها از جمله مرغ را تحریم‌ها عنوان می‌کند که با واقعیت‌ هم‌خوانی ندارد و علت مشکلات اقتصادی ناهماهنگی وزارتخانه‌های تحت مدیریت رئیس جمهور و تحریم‌های داخلی است.
[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی رئیس جمهوری روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره مشکلات در نقل و انتقال پول، گفت:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
* وقتی می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، مثل اینکه بعضی‌ها باور نمی‌کنند، مثل اینکه خبر ندارند اداره کشور چگونه است، نمی‌دانند که در این کشور برای اینکه مرغ را پرورش دهیم و گوشت مرغ در اختیار مردم قرار بگیرد، عمدتا نگهداری و آب آن داخلی است، تمام نهاده‌ها از خارج می‌آید، تمام نهاده‌هایی که مصرف می‌شود از ذرت، کنجاله، جو گرفته، تمام اینها، بخش بزرگی از واکسن‌ها، همه اینها از خارج می‌آید. حتی مرغ اجداد و مرغ لاین همه از خارج می‌آید.
,
 
,
* متاسفانه عده‌ای روی باندبازی‌های سیاسی برای اینکه همه مشکلات را به دوش دولت بیندازند، حاضر نیستند مساله را فهم کنند.
,
 
,
آقای روحانی روز پنجشنبه گذشته هم در مراسم افتتاح طرح‌های ملی جهاد کشاورزی اظهار کرد:
, آقای روحانی روز پنجشنبه گذشته هم در مراسم افتتاح طرح‌های ملی جهاد کشاورزی اظهار کرد:,
 
,
* مردم ما شاید نمی‌دانستند و شاید اینها را کمتر برای مردم توضیح دادیم که در دوران تحریم چون گاهی بعضی‌ها می‌گویند تحریم است به مرغ چه کار دارد؟ مرغ که تحریم نشده و مردم باید بدانند که در مرغ لاین، مرغ اجداد، اینهایی که وارد می‌کردیم، تحریم شدیم و نگذاشتند و می‌خواستند اخلال ایجاد کنند و می‌خواستند اصلا در داخل کشور  مرغ تولید نشود.
,
 
,
* در این تحریم ظالمانه ضدانسانی ترامپ از آغاز که البته تا امروز هم متاسفانه ادامه دارد در همه جا این تحریم تاثیرگذار بوده است. البته عده‌ای آشنا نیستند، درصد درست می‌کنند، می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات برای تحریم است و ۷۰  درصد برای مدیریت است این حرف کاملا غلط و نادرست است.
,
 
,
* اینها نمی‌دانند تحریم در چه زمینه‌هایی تاثیرگذار است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌دانند که کل تولید در بخش کشاورزی، صنعت، اگر نتوانیم نهاده‌های لازم و مواد اولیه به موقع وارد کنیم، تولید متوقف می‌شود و تحریم روی تمام اینها، روی صادرات، واردات ما تاثیرگذار است.
,
 
,
* مردم باید بدانند تحریم حتی برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام چه تاثیراتی می‌گذارد،‌ خیلی چیزهای دیگر هست.
,
 
,
 
,
واقعیت‌ها چیست؟/ تحریم مرغ را گران کرد یا ناتوانی دولت
, واقعیت‌ها چیست؟/ تحریم مرغ را گران کرد یا ناتوانی دولت, واقعیت‌ها چیست؟/ تحریم مرغ را گران کرد یا ناتوانی دولت,
 
,
حسن روحانی در سال ۹۲ با وعده رفع همه تحریم‌ها و ایجاد رونق اقتصادی سرکار آمد و در سال ۹۴ با اجرایی شدن برجام اعلام کرد تمام تحریم‌ها لغو شده است.
,
 
,
او سال ۹۶ و در ایام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت تحریم‌ها برنخواهد گشت و می‌تواند الباقی تحریم‌ها را نیز بردارد و در سال ۹۸ و ۹۹ با افزایش مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها گفت: وعده‌هایش برای شرایط صلح بود و الان در شرایط جنگ قرار داریم و حالا هم به مذاکرات وین چشم دوخته است.
,
 
,
روحانی در حالی در چند روز اخیر همزمان با مذاکرات وین که تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است، موضوع تحریم‌ها را در همه مشکلات اثر گذاری و علت اصلی مشکلات عنوان می‌کند که با واقعیت‌ها هم‌خوانی ندارد؛ البته او پیش این به علت گرانی‌ها ناشی از ناهماهنگی دولت اعتراف کرده بود.
,
 
وی در روز ۱۷ اسفند ماه سال گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: از جمله جلوه‌های شکست دشمن در جنگ اقتصادی، وفور کالاهای ضروری در بازار در شرایط سخت کشور بوده اما متاسفانه مدیریت قیمت‌ها به نحو مناسبی انجام نشده و به زندگی و معیشت مردم فشار وارد کرده است.
 
,
 
,
وی در روز ۱۷ اسفند ماه سال گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: از جمله جلوه‌های شکست دشمن در جنگ اقتصادی، وفور کالاهای ضروری در بازار در شرایط سخت کشور بوده اما متاسفانه مدیریت قیمت‌ها به نحو مناسبی انجام نشده و به زندگی و معیشت مردم فشار وارد کرده است.
, متاسفانه مدیریت قیمت‌ها به نحو مناسبی انجام نشده و به زندگی و معیشت مردم فشار وارد کرده است.,
 
,
به گزارش راه دانا، سال گذشته قیمت کالاها از مرغ و تخم مرغ گرفته تا روغن و حبوبات و برنج... افزایش شدیدی داشت و گرانی‌ها، زندگی و معیشت مردم را سخت‌تر کرد. هر چند بسیاری از مشکلات ارتباطی به تحریم نداشت و علتش عدم ناهماهنگی‌ وزارتخانه‌ها بود اما گرانی گوشت، مرغ و... در حالی رخ داد که به گفته مسئولان دولتی کمبودی در کشور وجود نداشت و دولت و شخص رئیس جمهور می‌توانست با مدیریت و هماهنگی از افزایش مشکلات جلوگیری کند اما هر روز بدتر از روز گذشته شد و وزارتخانه یکدیگر را مقصر اعلام می‌کردند.
,
 
,
 
,
بنابر این گزارش، کسی منکر اثر گذاری تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی نیست، اما صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی علت اصلی و نقش تعیین کننده سیاست گذاری‌ها و تصمیمات دولت را بیشتر از خود تحریم‌ها می‌دانند و می‌گویند تصمیمات غلط دولت باعث افزایش اثرگذاری بیشتر تحریم‌‌ها در سفره مردم شده است.
, تصمیمات غلط دولت باعث افزایش اثرگذاری بیشتر تحریم‌‌ها در سفره مردم شده است.,
 
,
حالا حسن روحانی علت گرانی مرغ و تخم مرغ را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد اما به ناهماهنگی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و ناتوانی تیم اقتصادی دولت در مدیریت اوضاع اقتصادی که عامل گرانی‌ها است، اشاره‌‌ای نمی‌کند در حالی که این ناهماهنگی‌ها تبعات خود را در بازار نشان داد و باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شد.
,
 
,
 
,
از رسوب ۴ میلیون تن نهاده تا زنده به گور کردن جوجه‌های یکروزه
, از رسوب ۴ میلیون تن نهاده تا زنده به گور کردن جوجه‌های یکروزه, از رسوب ۴ میلیون تن نهاده تا زنده به گور کردن جوجه‌های یکروزه,
 
,
حالا سوالی مطرح است؛ آیا واقعاً تحریم‌‎ها عامل گرانی مرغ و تخم مرغ شد یا نه؟؛ هر چند روسای اتحادیه‌های مرغداران از به اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان دادند و اعلام کردند که اتفاقات اسفند و فرودین ماه برای مرغ ناشی از  بی‌تدبیری بود نه تحریم. نهاده‌های دامی به اندازه کافی در سیستم وجود داشت ولی کپک زده به دست ما می رساندند! و ظرف دو ماه موضوع قابل جبران است.
,
 
,
بیشتر بخوایند:
, بیشتر بخوایند:, بیشتر بخوایند:, بیشتر بخوایند:,
 
, , پاسخ روسای اتحادیه‌های مرغداران به اظهارات رئیس جمهور, پاسخ روسای اتحادیه‌های مرغداران به اظهارات رئیس جمهور,
 
,
 
,
میراشرفی رییس کل گمرک در روزهای پایانی خرداد ماه سال گذشته در گفت‌وگویی گفته بود: چیزی حدود ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات کشور وجود دارد اما به دلیل مشکل تامین ارز امکان ترخیص آن وجود ندارد.
, میراشرفی رییس کل گمرک در روزهای پایانی خرداد ماه سال گذشته در گفت‌وگویی گفته بود: چیزی حدود ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات کشور وجود دارد اما به دلیل مشکل تامین ارز امکان ترخیص آن وجود ندارد., چیزی حدود ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات کشور وجود دارد اما به دلیل مشکل تامین ارز امکان ترخیص آن وجود ندارد.,
 
,
این سخنان آن زمانی در حالی بیان شد که مرغداران و دامداران ناچار بودند نهاده‌ها را همچون ذرت و کنجاله سویا با چند برابر قیمت از بازار خریداری کنند و گرانی نهاده باعث شد تولیدکننده توانایی تامین خوراک را نداشته باشد و همین امر منجر به زنده به گور شدن میلیون‌ها جوجه یکروزه در آن یام شد؛ موضوعی که بعدا با کاهش میزان تولید و گرانی اثر خودش را در بازار و سفره مردم گذاشت.
,
 
,
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در اوایل تیر ماه سال گذشته اعلام کرد: مشکلی در تامین گوشت مرغ و نهاده‌های دام و طیور در کشور نداریم و محصول موردنیاز مردم به اندازه کافی و زیاد موجود است و کمبودی وجود ندارد.
, مشکلی در تامین گوشت مرغ و نهاده‌های دام و طیور در کشور نداریم و محصول موردنیاز مردم به اندازه کافی و زیاد موجود است و کمبودی وجود ندارد.,
 
,
براساس این گزارش، از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان آبان ماه سال بیش از حدود ۸.۶ میلیون تن کالاهای اساسی در ابنارهای گمرک دپو شده بود بخشی از آن نهاده بود البته دولت در آذر ماه برای ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک تصمیماتی گرفت و بخشی از کار روان شد.
,
 
,
 
,
واردات نهاده‌های دامی با کسری مواجه نبود 
, واردات نهاده‌های دامی با کسری مواجه نبود , واردات نهاده‌های دامی با کسری مواجه نبود ,
 
,
براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران واردات نهاده های دامی در ۱۱ ماهه سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل از ان به لحاظ وزنی کاهش ۱۱ درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش ۹ درصدی داشت؛ به طوری که ۱۴ میلیون و ۳۱۵  هزار و ۹۹۴  هزار تن نهاده‌های دامی وارد کشور شده بود.
,
 
,
این اعداد نشان می‌دهد واردات نهاده‌های دامی با کسری شدیدی مواجه نبود و می‌شد با مدیریت صحیح از بروز مشکل جلوگیری کرد اما دولت یا توان نداشت و یا نخواست مشکل حل شود؛ از سوی دیگر نهاده‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود به جای توزیع بین مرغداران از بازار آزاد سر درمی‌آورد و واحدی‌های طیور مجبور بودند آن را با چند برابر قیمت خریداری کنند.
,
 
,
 
,
وجود ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر
, وجود ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر, وجود ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر,
 
,
 طبق آخرین گزارش گمرک، تا پایان فروردین ماه سال جاری در مجموع ۴.۲ میلیون تن کالای اساسی در بنادر دپو شده و که با مجموع کالاهایی که در شناورهای کنار اسکله و یا منتظر در لنگرگاه برای تخلیه هستند، بیش از ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر وجود دارد.
,
 
,
هر چند دولت سال گذشته اقداماتی برای تسهیل ترخیص کالا از گمرک و بنادر انجام داد اما همچنان برخی مسائل موجب مشکلاتی در این موضوع شده است.
,
 
,
معاونت اقتصادی دولت و چند دستگاه‌های مربوطه در حوزه تجارت در گزارشی مشکلات اصلی در اظهار، ترخیص و انتقال کالاهای اساسی به بازار را به رئیس جمهور اعلام کرده‌اند.
,
 
,
در این گزارش تاکید شده است که هر یک از دستگاه های مربوطه به ویژه بانک مرکزی، گمرک ایران و وزارت صمت باید اقداماتی را جهت تسریع ترخیص کالا در دستور کار قرار دهند و پیشنهاد شد بانک مرکزی در رویه ارائه تخصیص  و تامین ارز تا حد امکان تعدیلات لازم را به عمل آورده تا واردات کالاهای اساسی روان تر صورت بگیرد.
,
 
,
 
,
نقش سخت‌گیری بانک مرکزی در گرانی‌ها
, نقش سخت‌گیری بانک مرکزی در گرانی‌ها, نقش سخت‌گیری بانک مرکزی در گرانی‌ها,
 
,
تعیین ارز منشا توسط بانکی مرکز، طولانی شدن زمان صدور مجوزهای قانونی، تطویل در صدور مجوز بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی، عدم وجود ناوگان حمل و نقل متناسب با موجودی کالاهای ترخیص قطعی شده و همچنین عدم تمکن مالی برخی صاحبان کالا جهت پرداخت حقوق ورودی از جمله مسائلی است که پیش روی ترخیص کالاها قرار دارد که امید است حسن روحانی پیش از ایجاد مشکل برای حل آن اقدام کنند تا بعدا آن را به گردن تحریم نیندازند.
,
 
,
سخت گیری بانک مرکزی برای تعیین ارز منشاء آن هم برای کالایی که وارد گمرک کشور شده باعث دپو شدن کالاها در ابنارهای دولت شده و در گرانی‌ها اثر گذار است. هنوز نهاده دامی دپو شده در گمرک وجود دارد و به علت ناهماهنگی‌ها بخش زیادی از نهاده‌های دامی هنوز ترخیص نشده است.
,
 
,
حسن روحانی که رئیس دولت است و باید کابیته خود را در جهت حل مشکلات هماهنگ کند؛ حالا علت گرانی‌ها از جمله مرغ را تحریم عنوان می‌کند در حالی که ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت او باعث مشکلاتی از جمله، عدم ترخیص به موقع کالا و یا ثبت سفارش شده است.
,
 
,
این روزها تولیدکنندگاه از توزیع نهاده‌های دامی کپک‌زده و بی کیفیت گله دارند زیرا این نهاده ماه‌ها در انبار گمرک دپو شده بود و یکی از دلیل دپوی کالاها در گمرک سخت گیری بی‌مورد بخصوص بانک مرکزی برای تعیین ارز منشا است در حالی که واردکننده کالا را تا گمرکات کشور آن هم در شرایط تحریمی وارد کرده اما اسیر تحریم‌های داخلی شده است و مرغدار باید برای تامین خوراک مرغش به بازار آزاد برود و چند برابر قیمت نهاده خریداری کند در حالی که دولت به واردات نهاده ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد مشخص نیست چه کسی این ارز را می‌گیرد.
,
 
,
امروز همچنان واردات نهاده درگیری در راهروهای وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و... با مشکل مواجه است و تحریم نقشی در آن ندارد و ای کاش آقای روئیس جمهوری حل مشکلات مردم برایش مهم بود تا کابینه خودش را در این مسیر حرکت دهد نه همه چیر را بر دیوار تحریم آویزان کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه