اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

کدام سیاستمداران درباره بورس اظهار نظر عجیب کردند؟/ ریزش بازار سرمایه ۹ ماهه شد

کدام سیاستمداران درباره بورس اظهار نظر عجیب کردند؟/ ریزش بازار سرمایه ۹ ماهه شد
رئیس جمهور، اظهار نظر فعالان سیاسی در مورد بورس را از مشکلات بازار سرمایه عنوان کرد؛ در حالی که رئیس دفتر او بارها در این مورد سخنان عجیبی گفته بود و از سویی تصمیمات اشتباه دولت باعث شد سرمایه ۴۶ میلیون ایرانی از بین برود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی  رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سیاسی کردن بازار سرمایه و ورود غیر کارشناسی فعالان سیاسی در اظهار نظر نسبت به بورس را از مشکلات امروز بازار سرمایه دانست و گفت: بازار سرمایه، بازار بسیار حساسی است و برخی اظهار نظرهای نسنجیده می‌تواند بر شرایط این بازار تاثیر گذار باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
بنابر این گزارش؛ بازار سرمایه از مهر ماه سال ۹۸ روند صعودی به خود گرفت؛ این روند با شیب کمی تا پایان همان سال ادامه داشت اما با آغاز سال ۹۹، رشد بورس با حمایت‌های ویژه و تصمیمات دولت، شتاب شدیدتری گرفت و سالی بسیار پر فراز و فرود در بازار سرمایه ثبت شد. 
,
 
,
بازدهی بازار سهام از ابتدای سال ۹۹ تا اواسط مرداد ماه همان سال به بیش از ۳۰۰ درصد رسید و شاخص کل بورس به عنوان نماگر بازار در چهار ماه فوق از حدود ۵۲۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید.
,
 
,
رئیس جمهور هم در تیر و مرداد ماه سال گذشته مردم را به بورس دعوت کرد؛ این در حالی بود که خیلی از کارشناسان در مورد رشد غیر منطقی بورس هشدار می‌دادند اما دولت و شخص رئیس جمهور همان زمان به این افراد انتقاد می‌کردند که چرا از این حرف‌های می‌زنند و نمی‌توانند رشد بورس را ببینند.
,
 
,
براساس این گزارش، بازار سرمایه از روز ۲۰ مرداد ماه ۹۹ با دعوای دو وزیر اقتصاد و نفت وارد فاز نزولی شد و بیش از ۸ ماه و تا امروز  این ریزش ادامه دارد و بازدهی شاخص بورس به ۱۵۶ درصد برای سال گذشته کاهش یافت یعنی نصف شد اما قیمت سهام شرکت‌های در بازار بین ۵۰ الی ۹۰ درصد افت را ثبت کردند و سرمایه مردم از بین رفت.
,
 
,
براساس اعلام انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای حدود ۴۶ میلیون ایرانی (تقریباً نیمی از مردم) ۴۰ درصد سرمایه خود را در بورس از دست داده‌اند.
,
 
,
اما پس از دعوت مردم توسط رئیس جمهور به سرمایه گذاری در بورس، افرادی که سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده بودند، امروز سرمایه‌شان از بین رفته و هر روز شاهد آب شدن آن هستند؛ این در حالی است که تصمیمات دولت در اقتصاد عامل اصلی ریزش بورس است.
,
 
,
حالا حسن روحانی می‌گوید: سیاسی کردن بازار سرمایه و ورود غیر کارشناسی فعالان سیاسی در اظهار نظر نسبت به بورس از مشکلات امروز بازار سرمایه است؛ البته منظور او مجلس و طیف منتقد دولت است هر چند نمایندگان مجلس، وکیل ملت هستند و وظیفه نظارتی بر دولت دارند و حرف‌شان در مورد بورس رنگ سیاسی ندارد، بلکه نگران مالباختگان و تبعات آن برای کشور هستند.
,
 
,
 
,
کدام سیاسیون در مورد بورس اظهار نظرهای عجیب داشت؟
, کدام سیاسیون در مورد بورس اظهار نظرهای عجیب داشت؟,
 
,
رئیس دفتر رئیس جمهور وقتی ریزش بازار سرمایه تازه شروع شده بود، اظهار نظرهای عجیبی ارائه کرد که مورد انتقاد همه فعالان بازار قرار گرفت.
,
 
,
محمود واعظی در روز دوم شهریور شال گذشته و در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: نباید انتظار داشت سرمایه‌ای که وارد بورس می‌شود به طور مرتب سود بدهد و افزایش یابد.
,
 
,
وی بیان کرد: از نظر من و بسیاری از کسانی که بازار سرمایه را پیگیری می‌کنند این بازار در حال اصلاح است و اسم آن ریزش نیست. سرمایه گذاری در بورس، مطمئن است، اما نباید به آن کوتاه مدت نگاه کرد
,
 
,
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: زمانی که شاخص بورس به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسید همه منتظر اصلاح بودند، اما این اتفاق نیفتاد و شاخص بورس به سرعت به دو میلیون رسید که در آن زمان، همزمان شد با بحث عرضه شدن یا نشدن صندوق دارا دوم یعنی اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد بورس باید خود را اصلاح می‌کرد.
,
 
,
واعظی بیان کرد: در جلسات اعلام می‌کنند کف شاخص بورس ۱۶۰۰-۱۷۰۰ است و دوباره در مسیر طبیعی خود به بالا می‌رود.
,
 
,
وی در بهمن ماه نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت، مجلس را به دخالت در بازار بورس متهم و عنوان کرد: از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر در بورس دخالت نکنند.
,
 
,
طبق گفته واعظی، دولت اجازه نخواهد داد تا مردمی اعتماد کردند و وارد بورس شدند، ضرر کنند و اعتمادشان سلب شود.
,
 
,
واعظی در روز ۴ اسفند ماه سال گذشته نیز در خصوص بازار بورس و فاصله گرفتن از کف شاخص حمایتی طبق گفته او، گفت: بورس در همه کشورها وجود دارد و ایران از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر با سیاست‌های اتخاذ شده به دنبال این هستیم که بازار بورس به توازن برسد.
,
 
,
 
,
ریزش بازار سرمایه از ۸ ماه گذشت
, ریزش بازار سرمایه از ۸ ماه گذشت,
 
,
افت شاخص بورس در ۸ ماه و ۱۸ روز گذشته باعث اعتراضات سهامداران به این روند شده است و دولت نیز نتوانست اوضاع این بازار را سامان بخشد و افراد فقط به دنبال خروج یا به قول خودشان فرار از بورس هستند و هر روز شاهد خروج پول از بورس هستیم.
,
 
,
ریزش‌های بازار سرمایه فشار زیادی به سهامداران تحمیل کرده و هر روز از گوشه و کنار اخباری از اعتراضات سهامداران و تشکیل کمپین و... به گوش می‌رسد
,
 
,
هر چند ممکن است برخی سیاسیون از نقدی به عملکرد دولت داشته باشند؛ اما مجلس که وظیفه ذاتی‌اش نظارت بر اجرای قانون و عملکرد دولت است، در چنین وضعیتی که بسیاری از مردم متضرر شده‌اند، سکوت کند و واکنشی نسبت به آشفته بازار سهام فعلی نداشته باشد، چگونه می‌تواند خود را مسئول صیانت از حقوق مردم بداند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه