اخبار داغ

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی:

تسهیلات اشتغال روستایی صرف حفظ دامداری سنتی شد/ بودجه ۴۷۳ میلیارد تومانی هم نرخ بیکاری خراسان شمالی را تغییر نداد

تسهیلات اشتغال روستایی صرف حفظ دامداری سنتی شد/ بودجه ۴۷۳ میلیارد تومانی هم نرخ بیکاری خراسان شمالی را تغییر نداد
حسن نوری گفت: عمده تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اعطا شده به خراسان شمالی صرف حفظ مشاغل موجود در بخش روستا و عشایری استان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن نوری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در پاسخ به عصر اترک درباره نتایج اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری بر وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال خراسان شمالی در دوره دوم دولت تدبیر و امید اظهار کرد: هدف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعطای تسهیلات اشتغال روستا و عشایر در کشور، ایجاد اشتغال های نوآورانه، پایدار و دارای بهره وری و ارزش افزوده بالا همچنین تولید محصولات بازار محور در مناطق روستا و عشایر بوده است.

نوری در ادامه با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید، اعطای این تسهیلات قرض الحسنه به مدت دو سال پرداخت شد، گفت: سهم خراسان شمالی از این تسهیلات ۴۷۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان بود که این تسهیلات به پنج هزار و ۴۵۲ طرح اعطا و برای هشت هزار و ۸۶۸ نفر فرصت شغلی فراهم شد.

وی افزود: خراسان شمالی در زمینه جذب و اعطای این تسهیلات به طرح های تایید شده متقاضیان جزو استان های پیشروی کشور معرفی شد.

این مقام مسئول در ادامه با تصریح بر این مطلب که در استان عمده این تسهیلات اعطایی به بخش گاوداری و  دامداری سنتی اعطا شد، عنوان کرد: این در حالی است که در آیین نامه ابلاغی، تعریف شده بود که اعطای این تسهیلات در بخش گاوداری و دامپروری باید برای ایجاد گاوداری ها و دامپروری های صنعتی، اصلاح نژاد دام ها و ایجاد صنایع لبنی انجام شود.

نوری اذعان کرد: متاسفانه در خراسان شمالی اغلب دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستا و عشایر، این تسهیلات را برای حفظ اشتغال های موجود خود صرف کردند که البته این مسئله در کشور عمومیت داشت.

وی درباره علت اجرایی نشدن هدفگذاری تعریف شده در آیین نامه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز اظهار کرد: آیین نامه ابلاغی این تسهیلات دارای دستورالعمل های سختی بود که اجرا و تحقق آنها نیازمند صرف زمان بود.

وی تصریح کرد: برای تحقق دستورالعمل های ابلاغی این آیین نامه می بایست ابتدا زیرساخت های لازم ایجاد می شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: این در حالی بود که در زمان ابلاغ این آیین نامه، زیرساخت های لازم از جمله در خراسان شمالی فراهم نبود.

نوری همچنین یادآور شد: این دولت نیز به علت فراهم نبودن زیرساخت های لازم، طی مدت شش ماه نخست، اعطای این تسهیلات را به تاخیر انداخت، با این وجود، تصمیم بر آن شد که این تسهیلات اعطا شود.

وی گفت: تسهیلات اعطایی صرف حفظ مشاغل موجود شد و درصورتیکه این امر نیز انجام نمی شد، مشاغل موجود در افزایش تورم بالای سال های ۹۹ و ۹۸ گرفتار وضعیت بسیار بدتری می شدند.

این مقام مسئول همچنین اذعان کرد: این تسهیلات اعطایی در خراسان شمالی نتوانست وضعیت نرخ بیکاری و نرخ اشتغال را تغییر دهد.

وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مشاغل خانگی طی سال های ۹۲ تا پایان سال ۹۹ در خراسان شمالی نیز عنوان کرد: طی این مدت ۷۱ میلیارد تومان تسهیلات به چهار هزار و ۵۵۲ متقاضی اعطا و برای پنج هزار و ۲۲۹ نفر فرصت اشتغال ایجاد شد.

وی همچنین گفت: در سال گذشته نیز با شیوع بیماری کرونا ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد به کارفرمایان با هدف حمایت از حفظ اشتغال های موجود پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در خاتمه خاطر نشان کرد: سهم بخشی اشتغال استان در پاییز سال ۹۹ در بخش خدمات ۳۶.۷ درصد، در بخش کشاورزی ۳۳.۷ درصد و در بخش صنعتی نیز ۲۲.۶ درصد بوده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ع, صر اترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه