اخبار داغ

کوه خواری قانونی!؟

احداث مجتمع تفریحی در دل اراضی ملی/ مجوزهایی که صادر شده تا دست اندازی به طبیعت را قانونی کند!

احداث مجتمع تفریحی در دل اراضی ملی/ مجوزهایی که صادر شده تا دست اندازی به طبیعت را قانونی کند!
احداث یک مجتمع گردشگری در قلب اراضی ملی ارومیه در حال انجام است؛ پیگیری ها نشان می دهد زمینی که جزو اراضی ملی بوده به صورت قانونی به سرمایه گذار واگذار شده است که به تخریب اراضی ملی وجه قانونی بخشیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، طی سال های اخیر، تصرف اراضی ملی به یک کسب و کار پرسودی تبدیل شده است، و در ذهن انسان تصور می‌شود که زمین خواری  و کوه خواری فقط به صورت غیر قانونی انجام می شود؛ اما اتفاق اخیر در کوه‌های روستای بند ارومیه نشان داد که زمین خواری و کوه خواری به صورت قانونی هم صورت می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

طبق گزارشات سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین خواری و جنگل خواری در کشور به طور رسمی صورت می‌گیرد.

,

وجود طبیعت زیبا و بکر در آذربایجان غربی باعث شده است عده‌ای از افراد به صنعت گردشگری روی آورده و با سرمایه‌گذاری در این مناطق اقدام به ساخت و احداث مکان‌های تفریحی برای جذب گردشگر کنند.

,

با این اقدام در برخی مناطق کشور شاهد آن هستیم که عده‌ای دست به تخریب منابع ملی و طبیعی می‌زنند و طی ماه‌های اخیر این عوامل باعث شده بسیاری از رسانه‌ها و اذهان عمومی و دوستدارن طبیعت بر مسائل زمین‌خواری و کوه‌خواری تمرکز کنند.

,

همچنین قوه‌قضاییه بر این مسئله ورود کرده و رییس قوه قضاییه بارها اعلام کرده است باید از تصرف غیرقانونی اراضی، جنگل، مرتع و سرمایه‎ های ملی پیشگیری شود و سازمان‌جهاد کشاورزی و امور اراضی پیگیر مسئله بوده و از تغییر اراضی کشاورزی به طور جد جلوگیری می‌کند.

,

اما در رابطه با مساله روستای بند ارومیه به سراغ مسوولان رفتیم و علت تخریب اراضی ملی در این منطقه را جویا شویم.

,

فرآیند احداث مجتمع در تفرجگاه "بند" قانونی است!

, فرآیند احداث مجتمع در تفرجگاه "بند" قانونی است!, فرآیند احداث مجتمع در تفرجگاه "بند" قانونی است!,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص احداث "مجتمع گردشگری و تفریحی غارنمکی"  در روستای گردشگری" بند ارومیه " گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده مشخص شد تمام مجوز‌های لازم برای ایجاد مکان گردشگری "غار نمک" از سوی اداره میراث فرهنگی اخذ شده و کار گروه زیر بنایی وقت نیز مصوبات لازم برای احداث این مکان را تصویب کرده است.

,

آیدین رحمانی ادامه داد: سرمایه‌گذار با توجه به اخذ مجوزات لازم و قانونی بودن احداث این مکان در حال حاضر اقدامات لازم برای احداث غار نمکی را آغاز کرده است.

,

وی اذعان کرد: اداره کل راه و شهرسازی اقدام به واگذاری زمین مذبور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی مجوزهای لازم را برای احداث غار نمکی را به سرمایه‌گذار داده است.

,

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار طرح، استعلامات لازم را از تمام دستگاه‌های اجرایی اخذ کرده و تبم طرح در کارگروه زیربنایی و در شورای توسعه و برنامه ریزی استان تصویب شده است.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت:  این سرمایه گذار تمام مراحل قانونی برای سرمایه‌گذاری گردشگری در استان را دریافت کرده و تمام فرآیند به صورت قانونی و درست انجام شده است.

,

رحمانی بیان کرد: تمام اقدامات و فرآیند احداث غار نمک با توجه به بررسی‌های انجام شده از پرونده‌ها و استعلامات موجود قانونی بوده که مجوزات لازم طی سالیان گذشته انجام شده است.

,

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات علی رغم میل باطنی بنده و در زمان گذشته رخ داده است و متولی امر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان‌غربی است، عنوان کرد:  زمین مناسبی برای انجام این فرآیند انتخاب نشده و مسوولان وقت بررسی‌های لازم را انجام و با توجه به شرایط موجود اقدام به تصویب مجوزهای لازم را کرده است و در حال حاضر با توجه به مستندات و استعلامات فعالیت در این مکان قانونی را آغاز کرده که با این شرایط در خصوص رد و دفاع این موضوع کاری نمی‌توان انجام داد.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی قول مساعد دادند در صورت اجرایی نشدن طرح در زمان مقرر و طولانی بودن اقدام به برگشت زمین واگذاری به حالت اولیه انجام خواهد گرفت.

,

بعد از اخذ استعلامات دستگاه‌های اجرایی، مجوز صادر شد

, بعد از اخذ استعلامات دستگاه‌های اجرایی، مجوز صادر شد, بعد از اخذ استعلامات دستگاه‌های اجرایی، مجوز صادر شد,

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در خصوص صدرو مجوز احداث غار نمک در روستای بند ارومیه گفت: پیش از صدور مجوز اصولی برای سرمایه‌گذاری و گردشگری توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیاز است که فرد متقاضی استعلامات لازم را از دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، راه‌ و شهرسازی، برق منطقه‌ای، گاز، آب و فاضلاب، محیط زیست، منابع طبیعی، امور اراضی و سایر دستگاه‌های مربوطه اخذ کند.

,

وی تصریح کرد: در مورد مجتمع گردشگری و تفریحی غارنمکی ارومیه نیز، مجوز سرمایه‌گذاری آن پس از اخذ استعلامات از دستگاه‌های مذکور و تصویب آن در کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صادر و به صورت قانونی شده است.

,

زمین واگذاری" تفرجگاه بند ارومیه" جزو اراضی ملی است

, زمین واگذاری" تفرجگاه بند ارومیه" جزو اراضی ملی است, زمین واگذاری" تفرجگاه بند ارومیه" جزو اراضی ملی است,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در خصوص زمین واگذاری تفرجگاه بند ارومیه گفت: طبق بررسی‌های انجام شده توسط بازرسان امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی زمین مزبور داخل محدوده حریم شهری بوده و جزو اراضی  ملی است.

,

مهدی سرخوش ادامه داد: این مکان تحت نمایندگی مسکن و شهرسازی است و تمام اختیارات در خصوص واگذاری و صدور مجوز مربوط به اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی می‌باشد.

,

وی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی اعلام می‌کند این زمین را واگذار و مجوزهای لازم را برای احداث غار نمکی را صادر کرده است.

,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:  عرصه ملی خارج از حریم شهری مربوط به سازمان منابع طبیعی و داخل حریم شهری مربوط به اداره کل راه و شهرسازی می‌باشد که تمام اختیارات لازم در خصوص واگذاری و صدور مجوز و رسیدگی به تخلفات احتمالی بر عهده این ارگان‌ها می‌باشد.

,

وی اعلام کرد: امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در صورتی می‌تواند برخورد قانونی داشته باشد که منطقه مربوط به اراضی کشاورزی بوده و اگر  تغییر کاربری داده شده  اقدام قانونی انجام دهد.

,

زمین احداث جزو اراضی ملی نیست / زمین حوزه استحفاضی شهر ارومیه است

, زمین احداث جزو اراضی ملی نیست / زمین حوزه استحفاضی شهر ارومیه است, زمین احداث جزو اراضی ملی نیست / زمین حوزه استحفاضی شهر ارومیه است,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه در خصوص زمین های مجتمع گردشگری غارنمکی گفت: بر اساس قانون زمین شهری که مربوط به حوزه استحفاضی شهرستان ارومیه محسوب می‌شود این زمین ها به اداره کل راه و شهر سازی واگذاری شده است.

,

امیر سعید ادامه داد: براساس بازنگری های صورت گرفته در استانداری این منطقه جزو اراضی ملی محسوب نشده و به اداره کل راه و شهر سازی واگذار شده است؛ در همین راستا بر اساس قانون زمین شهری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری موظف است سند این زمین ها را به اداره راه و شهرسازی واگذار کند.

,

وی اصلی ترین وظیفه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را حفظ و نگهبانی از اراضی ملی دانست  و افزود: هرگونه تخلفی در اراضی ملی چه در قالب کوه خواری، زمین خواری و حتی برداشت گیاهان خوراکی باشد، بر اساس قوانین و وظایف این سازمان با آنها برخورد خواهیم کرد.

,

سعید گفت: هدف اصلی ما حفاظت از منابع طبیعی و ملی است تا این منابع ملی را به نسل های آینده واگذار کنیم.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ارومیه بیان کرد: بر اساس قانون زمین شهری، این سازمان سندهای اراضی را به اداره راه و شهرسازی انتقال داده است؛ در همین راستا اداره راه و شهر سازی باید پاسخگوی سولات مجتمع گردشگری غارنمکی باشد چرا که این زمین جزو اراضی ملی نیستند.

,

سعید تصریح کرد: این اراضی مال مردم هستند و همه باید همکاری داشته باشیم و از این منابع ملی حفاظت کنیم.

,

اما این گفته‌های یعنی هر کسی توپ را به زمین دیگری می‌اندازد و هنوز مشخص نیست که سرمنشا چیست و مساله کوه خواری و تخریب اراضی ملی از کجا نشات می‌گیرد؟

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه