اخبار داغ

بررسی جهش تولید در برق‌رسانی به خراسان‌جنوبی؛

بهره‌مندی صددرصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار خراسان جنوبی از نعمت برق

بهره‌مندی صددرصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار خراسان جنوبی از نعمت برق
در حوزه توزیع نیروی برق در خراسان جنوبی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول اساسی به‌خصوص در حوزه بهره‌مندی روستائیان صورت گرفته و از طرف دیگر حالا خراسان جنوبی به یکی از صادرکنندگان برق به سایر نقاط کشور تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه امکانات بسیج و عزم جدی برای زدودن چهره فقر و ویرانی از کشور ایجاد شد و در همین خصوص صدها طرح عمرانی اجرا و زمینه تامین خدمات زیربنایی و تحقق رفاه برای مردم شهرها و روستاها فراهم شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

در این میان در صنعت برق و برق‌رسانی به شهرها و حتی در روستاهای دور افتاده کشور نیز اقدامات و پیشرفت‌ها با جهشی مثال‌زدنی همراه بوده به گونه‌ای که در حال حاضر کمتر جایی بدون برق دیده می‌شود. 

,

در حوزه توزیع نیروی برق در خراسان جنوبی نیز، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول اساسی به خصوص در حوزه بهره‌مندی روستائیان صورت گرفته که رضایت مردم را به همراه داشته است. این اقدامات در حدی بوده است که حالا خراسان جنوبی را به یکی از صادرکنندگان برق به سایر نقاط کشور نیز تبدیل کرده است.

,

علاوه بر این، اقدامات مثبت و قابل تاملی نیز در زمینه بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق پاک انجام شده که علاوه بر تولید برق کم هزینه، منبع درآمدی برای شهروندان و روستائیان شده است.

,

, ,

فعالیت مستقل شرکت برق خراسان جنوبی از سال 1386

, فعالیت مستقل شرکت برق خراسان جنوبی از سال 1386, فعالیت مستقل شرکت برق خراسان جنوبی از سال 1386,

مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در پایان سال 1379 از پیکره شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جدا و از اول سال 1380 فعالیت خود را با تحت پوشش قرار دادن شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و نهبندان با مرکزیت بیرجند آغاز کرد. با تشکیل استان خراسان جنوبی نام شرکت نیز از شرکت توزیع نیروی برق جنوب خراسان به شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تغییر یافت و در راستای قانون استقلال شرکت‌های توزیع، این شرکت از تاریخ اول شهریورماه سال 1386 به صورت مستقل و مستقیما زیر نظر شرکت توانیر انجام وظیفه می‌کند.

,

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی در راستای برنامه اعلامی شرکت توانیر طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را جهت توسعه برق رسانی، پایداری شبکه، طرح‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی و ... انجام داده است، گفت: تجهیز و بروز رسانی ناوگان خودرویی، تجهیز شرکت به گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک و دور، ارائه خدمات الکترونیک به مشترکان از طریق نرم‌افزار برق من سامانه 1521 و وب‌سایت شرکت، هوشمندسازی مرکز اتفاقات(طرح هما) و تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در راستای افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمت رسانی به مشترک و افزایش رضایت مندی مشترک؛ از جمله این اقدامات و تحولاتی بوده که در زمینه توزیع نیروی برق اتفاق افتاده است.

,

افزایش روستاهای بهره‌مند از برق از 5 به 1631 روستا/ برق‌رسانی به صددرصد روستاهای بالای 10 خانوار خراسان جنوبی

, افزایش روستاهای بهره‌مند از برق از 5 به 1631 روستا/ برق‌رسانی به صددرصد روستاهای بالای 10 خانوار خراسان جنوبی, افزایش روستاهای بهره‌مند از برق از 5 به 1631 روستا/ برق‌رسانی به صددرصد روستاهای بالای 10 خانوار خراسان جنوبی,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به پیشرفت‌های بزرگ در حوزه توزیع نیروی برق در استان؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تعداد روستاهای برق‌دار این منطقه در زمان ابتدای انقلاب، پنج روستا بود که این تعداد اکنون به یک هزار و  631 روستا رسیده است.

,

دادگر ادامه داد: همچنین درصد روستاهای بالای ده خانوار برخوردار از برق استان، از صفر به صددرصد و تعداد روستاهای بالای 20 خانوار برخوردار از برق از 6 دهم درصد به 100 درضد افزایش یافته است.

,

وی بیان کرد: در همین خصوص طول خطوط شبکه فشار متوسط استان از 110 کیلومتر در قبل از انقلاب اسلامی، اکنون به 12 هزار و 892 کیلومتر و طول خطوط فشار ضعیف از 168 کیلومتر به پنج هزار و 805 کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

,

, ,

افزایش مشترکان برق استان از 16 به 387 هزار 

, افزایش مشترکان برق استان از 16 به 387 هزار , افزایش مشترکان برق استان از 16 به 387 هزار ,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تعداد مشترکان برق این منطقه نیز از 16 هزار و 887 مشترک در ابتدای انقلاب به 387 هزار و 564 مشترک در سال 1399 رسیده است.

,

دادگر با اشاره به وضعیت برخورداری صنعت و کشاورزی استان از نعمت برق در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مصرف مشترکان بخش کشاورزی منطقه جنوب خراسان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دو درصد از کل مصرف مشترکان بوده که این میزان اکنون به 30 درصد رسیده است. همچنین درصد مصرف برق در حوزه صنعتی نیز از 0.2 درصد کل مصرف مشترکان اکنون به 21 درصد رسیده است.

,
نوع مشترک قبل از سال 1357 اردیبهشت 1400
درصد مشترک خانگی 84 82.7
درصد مشترک عمومی 15 4.2
درصد مشترک کشاورزی 0.05 1.5
درصد مشترک صنعتی 0.5 0.7
درصد مشترک تجاری 0.2 10
درصد مشترک روشنایی معابر 0 1
, نوع مشترک قبل از سال 1357 اردیبهشت 1400 درصد مشترک خانگی 84 82.7 درصد مشترک عمومی 15 4.2 درصد مشترک کشاورزی 0.05 1.5 درصد مشترک صنعتی 0.5 0.7 درصد مشترک تجاری 0.2 10 درصد مشترک روشنایی معابر 0 1 , نوع مشترک قبل از سال 1357 اردیبهشت 1400 , نوع مشترک, قبل از سال 1357, اردیبهشت 1400, درصد مشترک خانگی 84 82.7 , درصد مشترک خانگی, 84, 82.7, درصد مشترک عمومی 15 4.2 , درصد مشترک عمومی, 15, 4.2, درصد مشترک کشاورزی 0.05 1.5 , درصد مشترک کشاورزی, 0.05, 1.5, درصد مشترک صنعتی 0.5 0.7 , درصد مشترک صنعتی, 0.5, 0.7, درصد مشترک تجاری 0.2 10 , درصد مشترک تجاری, 0.2, 10, درصد مشترک روشنایی معابر 0 1 , درصد مشترک روشنایی معابر, 0, 1,

 

,

خراسان جنوبی جزو استان‌های صادرکننده برق/ بهره‌مندی از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق پاک

, خراسان جنوبی جزو استان‌های صادرکننده برق/ بهره‌مندی از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق پاک, خراسان جنوبی جزو استان‌های صادرکننده برق/ بهره‌مندی از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق پاک,

وی عنوان کرد: در ابتدای انقلاب؛ تولید برق در استان منحصر به چند نیروگاه دیزلی با ظرفیت پایین بوده است اما اکنون با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قاین، این ظرفیت به 7/711 مگاوات رسیده است که بیش از مصرف برق استان است، به همین دلیل در حال حاضر؛ خراسان جنوبی یکی از استان‌های صادرکننده برق به استان‌های همجوار است.

,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در خصوص وضعیت استان از نظر تولید و برخورداری از برق پاک گفت: در حال حاضر 450 نیروگاه خورشیدی در استان فعال است که مجموع ظرفیت تولید آن‌ها 4.5 مگاوات است. این نیروگاه‌ها از ابتدای اتصال به شبکه در استان تاکنون؛ 12 هزار و 498 مگاوات ساعت انرژی برق تولید کرده‌اند.

,

دادگر افزود: همچنین به جز نیروگاه‌های محدود به ظرفیت انشعاب، تعداد سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 18 مگاوات نیز در استان در حال تولید برق است.

,

بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه بادی درح؛ به‌زودی

, بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه بادی درح؛ به‌زودی, بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه بادی درح؛ به‌زودی,

وی بیان کرد: در سال 1399 و با حضور وزیر نیرو، نیروگاه بادی درح به ظرفیت 50 مگاوات کلنگ‌زنی شده و اکنون در مرحله احداث است. امیدواریم که به‌زودی فاز اول این نیروگاه با چهار توربین به ظرفیت 10 مگاوات به بهره‌برداری برسد.

,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه انرژی خورشیدی، انعقاد قرارداد 20 ساله خرید تضمینی است که در این خصوص شرکت برق آمادگی دارد با مشترکانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی هستند، قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را امضا و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق، بهای برق تضمینی را به حساب آن‌ها واریز کند.

,

دادگر افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های شرکت در حوزه انرژی خورشیدی تهیه و تأمین تعداد یک هزار و 200 سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری از محل اعتبارات شرکت توانیر است.

,

ادامه راه توسعه

, ادامه راه توسعه, ادامه راه توسعه,

وی با اشاره به برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری گفت: افزایش حجم شبکه فشار ضعیف و متوسط، برنامه‌ای است که همیشه دنبال می‌شود و به طور میانگین سالیانه حدود 40 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 50 کیلومتر شبکه فشار متوسط به حجم شبکه‌ها افزوده می‌شود. البته در سال گذشته به دلیل اجرای طرح مسکن محرومان، در مجموع 150 کیلومتر به حجم شبکه‌ها اضافه شده است.

,

دادگر افزایش نیروگاه خورشیدی پراکنده و اجرای برنامه‌های تبدیل شبکه‌های سیمی به کابل خودنگهدار برای صیانت از محیط زیست و کاهش تلفات انرژِی در شبکه را از دیگر برنامه‌های این شرکت دانست که باید محقق شود.

,

بنابراین گزارش؛ انقلاب اسلامی ایران منشأ اثر بسیار در حوزه‌های مختلف برای بهبود جایگاه کشور در دنیا بوده است و با توجه به این‌که یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران، حمایت و توجه ویژه به قشر محروم کشور است، در این راستا وزارت نیرو نیز همچون سایر نهادها و ارگان‌های انقلابی؛ به منظور ارتقای سطح رفاهی و معیشتی قشر محروم به ویژه روستائیان کشور، در طول چهار دهه گذشته اقدامات شایسته‌ای در برق‌رسانی به شهرها و حتی دورافتاده‌ترین مناطق روستایی کشور انجام داده است.

,

قطعاً این فعالیت‌‌ها در کشور بر رونق بخش کشاورزی و فعالیت‌‌های روستایی و در پی آن، کاهش مهاجرت روستانشینان به شهرها تأثیر چشمگیری داشته داشت. در پیروی از سیاست کلان کشور که بهره‌‌مندی روستاهای بالای بیست خانوار از نعمت برق را مدنظر داشته است، در حال حاضر و بنابر اعلام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، حتی روستاهای بالای 10 خانوار استان نیز به طور صددرصدی از نعمت برق برحوردار شده‌اند و در این خصوص مردم در دورترین روستاها از خدمات یکسان برخوردار و چراغ زندگیشان پر نور شده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه