اخبار داغ

مشاور تحصیلی مطرح کرد؛

خط قرمزهای حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی/ والدین تکنیک سوادرسانه‌ای را به کار گیرند

خط قرمزهای حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی/ والدین تکنیک سوادرسانه‌ای را به کار گیرند
حسین عبادی گفت: مجازی شدن کلاس‌ها مستلزم حضور فعال دانش‌آموزان در فضای مجازی است که در این بین امکان دسترسی آن‌ها به محتواهای نامناسب را هم فراهم می‌کند بنابراین افزایش سواد‌ رسانه‌ای والدین ضروری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حسین عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره نقش والدین در حفظ انگیزه مطالعاتی فرزندان اظهار کرد: این‌ روزها باتوجه به شیوع کرونا و عدم‌ حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس، مسئولیت والدین نسبت به تحصیل فرزندانشان بیش از پیش شده است؛ بنابراین لزوم یادگیری بعضی مهارت‌ها برای والدین احساس می‌شود.

وی افزود: والدین برای ایجاد و حفظ انگیزه مطالعاتی فرزندان در قدم اول باید در انجام تکالیف فرزند خود مشارکت داشته باشند؛ همکاری والدین در انجام تکالیف می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک رابطه مطلوب بین آنها شود.

این مشاور تحصیلی گفت: همچنین استفاده از تشویق کلامی، درک فرزند، انگیزه دادن و حمایت کردن، آگاهی از وضعیت تحصیلی فرزند، کمک به شکل‌گیری عادت مطالعه و مشاوره به فرزند نیز باعث ایجاد انگیزه در فرزندان می‌شود.

والدین فضای بانشاط برای آموزش فرزندان در خانه فراهم کنند

وی بیان کرد: تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش، دانش‌آموزان را مجبور به فهم سریع‌تر محتوای دروس می‌کند از سوی دیگر یادگیری مستقل و بدون حضور معلم باعث می‌شود دانش‌آموزان ندانند که چه باید کنند.

عبادی اضافه کرد: در این شرایط مهم‌ترین مسئله باید این باشد که هیچ دانش‌آموزی شادی ذاتی خود برای یادگیری را از دست ندهد که این‌ مهم نیز جز با همکاری والدین و معلمین برای آموزش، ممارست در رسیدن به اهداف و آرزوها قابل دست‌یابی نیست.

مشاور امور تحصیلی تصریح کرد: مجازی شدن آموزش باعث شد تا والدین نقش معلم را در خانه برای فرزند خود ایفا کنند که این مسئله فرزند را در تفکیک نقش والدین سردرگم‌ می‌کند؛ همچنین دوری از مدرسه و دیگر دانش‌آموزان فرزند را از فضای جامعه و تجربه‌هایی که می‌تواند در آن فضا کسب کند محروم می‌سازد.

وی ابراز کرد: کاهش روحیه رقابت، وابستگی به فضای مجازی و عدم تحرک از دیگر چالش‌هایی است که ممکن است خانواده‌ها با آن مواجه شوند که در این شرایط والدین باید سبک جدید زندگی را مدیریت کنند زیرا این یک دوره حساس برای کودکان و نوجوانان است.

ایجاد قوانین برای استفاده از گوشی و فضای مجازی مهم است

عبادی تاکید کرد: بازی کردن، بحث علمی، ورزش دست‌جمعی در خانه، تماشای فیلم، انجام تحقیقات علمی در کنار یکدیگر، همراهی فرزند در استفاده از وسایل کمک آموزشی و انجام تکالیف با حضور والدین همگی در ایجاد روحیه شادی و نشاط در فرزندان تاثیر بسزایی دارد.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای یکی دیگر از کارهایی است که باعث افزایش شور و نشاط در دانش‌آموزان می‌شود؛ البته توصیه می‌کنم والدین این بازی‌ها را با هدف ارتقاء دانش فرزند خود انتخاب و نصب کنند.

وی عنوان کرد: والدین توجه داشته باشند که ایجاد قوانین برای استفاده از گوشی موبایل یک امر ضروری است و قوانین باید به‌ گونه‌ای باشد که استفاده گوشی در آن کمترین‌ و مفیدترین زمان را به خود اختصاص دهد.

عبادی افزود: در وضع این قوانین باید مصرف غذاهای سالم، انجام تمرینات ورزشی خانگی، بازی‌های فکری، حضور کنار والدین و گذراندن وقت با آنها بیشترین زمان را به خود اختصاص دهد؛ همچنین والدین می‌توانند با به کاربستن مهارت گفت‌وگو میزان حضور فرزندان در فضای مجازی را کنترل کنند.

والدین بر حضور فرزندان در فضای مجازی نظارت کنند

وی درباره الزام حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: مجازی شدن کلاس‌ها مستلزم حضور فعال دانش‌آموزان در فضای مجازی است که در این بین امکان دسترسی آن‌ها به محتواهای نامناسب را هم فراهم می‌کند بنابراین افزایش سواد‌ رسانه‌ای والدین ضرروی است.

این‌ مشاور تحصیلی ادامه داد: والدین باید زنگ استراحت برای فرزند خود در نظر بگیرند به طوری ‌که بعد از اتمام دروس در فضای مجازی یک برنامه جایگزین برای دور کردن دانش‌آموز از آن فضا را داشته باشند و این موضوع می‌تواند از اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی جلوگیری کند.

عبادی با بیان اینکه والدین باید به جای ممنوع کردن کار با اینترنت، آموزش‌های لازم درمورد استفاده صحیح از اینترنت را به فرزند خود آموزش دهند، اذعان کرد: واقعیت این است که خانواده‌هایی که قبل از کرونا درمورد استفاده فرزندشان از فضای مجازی و موبایل شخصی حساسیت داشتند اما امروز به ناچار مجبور شده‌اند استفاده از این فضا را آزاد بگذارند.

وی در پایان گفت: از آنجایی که بسترسازی برای اینترنت ملی هنوز فراهم نشده است لذا در شرایط کنونی فقط مدیریت و نظارت والدین می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های فضای مجازی جلوگیری کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
,
,
,
,
,
, والدین فضای بانشاط برای آموزش فرزندان در خانه فراهم کنند , والدین فضای بانشاط برای آموزش فرزندان در خانه فراهم کنند ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ایجاد قوانین برای استفاده از گوشی و فضای مجازی مهم است , ایجاد قوانین برای استفاده از گوشی و فضای مجازی مهم است ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, والدین بر حضور فرزندان در فضای مجازی نظارت کنند, والدین بر حضور فرزندان در فضای مجازی نظارت کنند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه