اخبار داغ

سرانجام وعده‌ای که محقق نشد؛

گلایه غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود از مزایده/ مسئولان شرایط ادامه فعالیت تجاری را مهیا می‌کنند؟

گلایه غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود از مزایده/ مسئولان شرایط ادامه فعالیت تجاری را مهیا می‌کنند؟
مشکل غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود که پس از مزایده سال 1399 ایجاد شد، همچنان ادامه دارد و غرفه‌دارانی که بیش از 10 سال سابقه فعالیت دارند، اعلام می‌کنند مسئولان توجهی به آن‌ها ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود از برگزاری مزایده و واگذاری مغازهایی که 10 سال در اختیار آن‌ها بوده و از این طریق امرار معاش داشتند، به افراد جدید و بیکار شدنشان بعد از چندین سال فعالیت در مرز گلایه داشته و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

یکی از غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بیش از 15 غرفه‌دار در غرفه‌های بازارچه مرز ماهیرود مشغول به‌کار بودند و هر غرفه علاوه بر فروشنده اصلی، یک شاگرد داشته و با راننده‌هایی که برای غرفه‌ها بار می‌آوردند، حدود 50 خانواده از این طریق امرار معاش می‌کردند.

,

وی افزود: تمامی افرادی که در این مغازه‌ها مشغول به‌کار بودند بومی منطقه و اهل روستای مرزی ماهیرود هستند.

,

این غرفه‌دار بیان کرد: اخیرا استانداری خراسان‌جنوبی مزایده‌ای برگزار و غرفه‌ها را به برندگان مزایده واگذار کرده اما برای برگزاری مزایده، عده‌ای از افراد ناآگاهانه قیمت‌هایی را در مزایده مشخص کردند که با توجه به شرایط کار در مرز توجیه اقتصادی نداشته است.

,

وی اظهار کرد: در حال حاضر تمامی غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود بعد از 10 سال فعالیت در این شرایط سخت اقتصادی بیکار شدند.

,

این غرفه‌دار عنوان کرد: بیکاری به وجود آمده برای این تعداد عواقبی برای جامعه و هزینه‌هایی را برای دولت و مسئولان به وجود خواهد آورد.

,

وی گفت: غرفه‌ها متعلق به بازارچه مرزی ماهیرود است و غرفه‌داران از سال 1389 در بازارچه مشغول به فعالیت بودند.

,

این غرفه‌دار اظهار کرد: تعدادی از غرفه‌ها به صورت کانکس بود و سال‌های اول با ساندویچ‌فروشی و این‌گونه کارها روزگار می‌گذارندیم اما طی سال گذشته به دلیل افزایش قیمت دلار و این‌که طرف‌های افغانستانی خرید بیشتری از غرفه‌دارها داشتند، مقداری شرایط ما بهتر شد.

,

وی افزود: اکنون نیز طی یکسالی که کسب و کار ما رونق گرفته و شرایط خوب است، مزایده برگزار کرده و به دلیل برنده‌نشدن ما در مزایده عملا از کار بیکار شدیم.

,

این غرفه‌دار خاطرنشان کرد: محمدصادق معتمدیان استاندار سابق خراسان‌جنوبی طی سفری که به مرز ماهیرود داشت گفت شرایط این‌جا به این نحو که فروشندگان در کانکس فعالیت داشته باشند از نظر بهداشتی درست نیست و به آقای موهبتی گفت کانکس‌ها را جمع‌آوری کرده و 15 مغازه طی همان سالی که بازدید انجام شد ساخته شود و اگر بیش از آن ظرفیت داشت 15 مغازه دیگر سال بعد ساخته شود.

,

وی افزود: با این شرایط قرار شد کانکس‌ها جمع‌آوری شود و در مکان جدید غرفه‌دارها فعالیت خود را آغاز کنند.

,

استانداری خراسان‌جنوبی بر چه اساسی مزایده برگزار کرده است؟

, استانداری خراسان‌جنوبی بر چه اساسی مزایده برگزار کرده است؟, استانداری خراسان‌جنوبی بر چه اساسی مزایده برگزار کرده است؟,

این غرفه‌دار عنوان کرد: اکنون که مغازه‌های جدید آماده شده نمی‌دانم بر چه اساسی استانداری خراسان‌جنوبی مزایده برگزار کرده است؟ قرار بود غرفه‌دارهای فعال در بازارچه ماهیرود ساماندهی شوند نه‌این‌که مزایده برگزار شود. اگر قرار است مزایده‌ای برگزار شود باید برای غرفه‌هایی باشد که مازاد ساخته شده نه‌این‌که تمام غرفه‌ها را شامل شود.

,

وی با بیان این‌که غرفه‌دارهای فعال در این بازارچه با توجه به مبالغ درآمدی که غرفه‌ها دارد در مزایده شرکت کردند اما برنده نشدند، گفت: در حال حاضر تمامی 15 غرفه‌دار قبلی را از بازارچه بیرون کرده و گفتند که وسایل خود را جمع کرده و از بازارچه برویم. آب و برق مغازه‌ها را نیز قطع کردند و اجازه ورود خودروهای ما را به داخل بازارچه نمی‌دهند. 

, در حال حاضر تمامی 15 غرفه‌دار قبلی را از بازارچه بیرون کرده و گفتند که وسایل خود را جمع کرده و از بازارچه برویم. آب و برق مغازه‌ها را نیز قطع کردند و اجازه ورود خودروهای ما را به داخل بازارچه نمی‌دهند. ,

این غرفه‌دار گفت: مکاتبات زیادی با ادارات مربوطه از بخشداری گرفته تا دادستانی منطقه انجام دادیم اما متأسفانه تاکنون هیچ مسئول و اداره‌ای پیگیر مشکل ما نشده است.

,

وی با بیان این‌که طی این 10 سال فعالیت، تمام سرمایه خود، کشاورزی و دامداری را فروخته و برای کار و تهیه لوزام مورد نیاز گذاشته‌ایم، افزود: در حال حاضر تمامی وسایل ما دست طرف‌های افغانستانی است و نمی‌توانیم از سرمایه خود طی این مدت فعالیت دست برداریم چراکه طی معاملات انجام شده با طرف افغانستانی با هم شریک شده‌ایم.

,

این غرفه‌دار بیان کرد: از ابتدای آذرماه 1399 با افرادی که مزایده را برنده شدند، قرارداد منعقد شده اما تاکنون هیچ هزینه‌ای به عنوان اجاره غرفه از آن‌ها دریافت نشده که ما غرفه‌دارهای قبل بدانیم می‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم یا نه؟

,

وی خاطرنشان کرد: مبلغی که ما به عنوان اجاره غرفه‌ها پرداخت می‌کردیم، ماهیانه 400 هزار تومان بود که حتی طی این مدتی که با غرفه‌دارن جدید قرارداد منعقد شده و هیچ مبلغی از آن‌ها دریافت نشده، ما اجاره را هر ماه پرداخت کردیم.

,

این غرفه‌دار تصریح کرد: مگر شرایط برگزاری مزایده چیست که قانون را این‌گونه دور زده، چند نفر را از کار بیکار کرده و افرادی را که آگاهی و آشنایی نسبت به کار ندارند سرکار آوردند؟

,

با وجود ظرفیت کار در ماهیرود، چرا غرفه‌داران با سابقه بیکار شدند؟ 

, با وجود ظرفیت کار در ماهیرود، چرا غرفه‌داران با سابقه بیکار شدند؟ , با وجود ظرفیت کار در ماهیرود، چرا غرفه‌داران با سابقه بیکار شدند؟ ,

وی عنوان کرد: بازارچه مرزی ماهیرود ظرفیت این را دارد که چند نفر دیگر برای کار در مغازه‌ها جذب شوند و امرار معاش کنند نه‌این‌که برای جذب عده‌ای، غرفه‌داران قبلی را با 10 سال سابقه کار در این شرایط سخت اقتصادی و خشکسالی از کار بیکار کنند.

,

این غرفه‌دار گفت: طی این چند ماه که مزایده برگزار شده و عملا ما غرفه‌داران قبلی از کار بیکار شدیم تاکنون استقامت کردیم. از ابتدای طرح و برگزاری مزایده حرف قطعی در مورد بیرون رفتن از بازارچه به ما نمی‌زدند و هر روز امروز و فردا می‌کردند و وعده می‌دادند اما شرایط را به گونه‌ای برای ما سخت کردند که بازارچه را ترک کنیم. وعده‌هایی در خصوص همکاری به ما دادند اما در حال حاضر شرایط برعکس شده است.

,

وی با بیان این‌که به واسطه این‌که وسایل ما دست طرف افغانستانی است، به آن‌ها بدهکار شدیم، افزود: در داخل کشور نیز به دلیل خرید اقلام از شرکت‌های داخلی، بدهی داریم و در این شرایطی که بدهی‌های زیادی داریم ما را از کار بیکار کردند.

,

این غرفه‌دار ضمن گلایه از شرایطی که برای آن‌ها به وجود آمده، افزود: در سال 1400 که به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده با بیکارکردن نیروهایی که اهل منطقه مرزی بوده و با کار در مرز امرار معاش داشتند، به جای مانع‌زدایی، مانع‌گذاری کرده‌اند.

,

یکی دیگر از غرفه‌داران بازارچه مرزی ماهیرود نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: غرفه‌‎داران بازارچه مرزی ماهیرود 10 سال شده در این منطقه مشغول به‌کار هستند؛ اکنون چهار ماه شده افرادی را که شاید غرفه‌داری در بازارچه به عنوان شغل چندم آن‌ها است فقط به دلیل داشتن پول و برنده‌شدن در مزایده جایگزین غرفه‌داران واقعی که تنها محل درآمد آن‌ها کار کردن در این غرفه‌ها بوده، کردند.

,

وی با بیان این‌که 16 غرفه و پنج کانکس در بازارچه وجود دارد، افزود: با شیوع بیماری کرونا بهانه مسئولان برای بیکارکردن ما این بود که کانکس‌ها از نظر بهداشتی خوب نیست در صورتی که این تعداد کانکس از نظر مساحت و داشتن تهویه مناسب از غرفه‌های ساخته شده بهتر است؛ غرفه‌هایی که جدید ساخته شده تهویه مناسبی ندارد و متراژ آن‌ها کم است؛ در این شرایط که کرونا بیشتر و زودتر منتقل می‌شود.

,

ساماندهی یا بیکارکردن؟

, ساماندهی یا بیکارکردن؟, ساماندهی یا بیکارکردن؟,

این غرفه‌دار ضمن گلایه از مسئولان استانداری خراسان ‌جنوبی در خصوص عدم‌توجه به دستور استاندار قبلی در خصوص ساماندهی غرفه‌دارهای فعال در بازارچه مرزی ماهیرود، گفت: افرادی که در مزایده برنده شدند فقط به دلیل لجبازی با غرفه‌دارهای قبل قیمت‌های زیادی برای مزایده عنوان کرده و اکنون خودشان در مبلغی که تعیین کردند مانده‌اند چراکه فعالیت در این شرایط کرونایی در بازارچه درآمد زیادی ندارد که به عنوان مثال میزان درآمد را ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین کنند.

,

وی از عدم‌دریافت اجاره‌بها از غرفه‌داران جدید که مزایده را برنده شدند طی این چهار ماه فعالیت گلایه کرد و گفت: چطور به دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط سخت اقتصادی از غرفه‌دار جدید چهارماه اجاره دریافت نکرده و بخشیده‌اند اما از ما غرفه‌داران قبلی که تاکنون استقامت کرده و کار خود در بازارچه را حفظ کردیم، اجاره‌بها دریافت کردند؟ اگر بیماری کرونا شرایط اقتصادی را سخت کرده که باید برای همه سخت باشد نه عده‌ای که جدید وارد بازارچه شده و برخی حتی بومی منطقه نبوده و به جز فعالیت در بازارچه چند شغل دیگر دارند.

, چطور به دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط سخت اقتصادی از غرفه‌دار جدید چهارماه اجاره دریافت نکرده و بخشیده‌اند اما از ما غرفه‌داران قبلی که تاکنون استقامت کرده و کار خود در بازارچه را حفظ کردیم، اجاره‌بها دریافت کردند؟,

این غرفه‌دار تصریح کرد: باتوجه به نوع فعالیت در بازارچه مرزی، رفت و آمد و مبادلاتی که انجام می‌شود اصلا برگزاری مزایده در مرز جواب نمی‌دهد؛ من نمی‌دانم استانداری با چه هدفی این اقدام را انجام داده است؟

,

وی خاطرنشان کرد: برای پیگیری مشکل با رئیس کل دادگستری استان، استاندار و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مکاتبه کرده و درخواست پیگیری مشکل را داشتیم اما تاکنون هیچ پاسخی از هیچ‌جا به دست ما نرسیده است.

,

به گزارش خاورستان، با توجه به گلایه غرفه‌داران نسبت به مزایده غرفه‌های ساخته‌شده در مرز ماهیرود در تابستان سال 1399، این موضوع همان زمان در پایگاه خبری تحلیلی خاورستان پیگیری شد. حسین موهبتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی در این زمینه گفته بود: به هر کدام از افرادی که قبلا در مرز مغازه و غرفه خدماتی داشتند و اکنون به دلیل برگزاری مزایده بیکار شدند، مغازه تجاری واگذار می‌شود.

,

وی افزود:  این افراد فعلا می‌توانند مغازه خود را داشته باشند و برای ادامه فعالیت خود در مرز باید به مسئول بازارچه ماهیرود مراجعه کنند و شرایط را برای فعالیت کار تجاری آن‌ها فراهم می‌کنیم.

,

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: واقعا اگر بدانیم افرادی که غرفه خدماتی داشتند بیکار می‌شوند، حتما کمک‌شان می‌کنیم؛ حتی شده ترک تشریفات از آقای استاندار می‌گیریم که در همان مغازه قبلی به فعالیت خود ادامه دهند.

,

موهبتی اظهار کرد: در فاز دوم 20 غرفه دیگر در مرز احداث خواهیم کرد و متقاضیان این غرفه های می توانند در مزایده بعدی شرکت کنند.

,

بنابراین گزارش؛ با توجه به سخنان غرفه‌داران مرز ماهیرود، به نظر می‌رسد وعده مسئولان جهت حمایت از غرفه‌داران با سابقه در مرز ماهیرود، محقق نشده است چراکه اعتراض آن‌ها همچنان ادامه دارد. غرفه‌داران معتقدند بهتر بود استانداری، به افرادی که سال‌ها در مرز فعالیت دارند، توجه بیشتری می‌داشت و از بیکاری آن‌ها جلوگیری می‌کرد. غرفه‌داران منتظرند تا مسئولان اقدامی برای احیای اشتغال آن‌ها انجام دهند و نگذارند بیکاری، دامن‌گیر آن‌ها شود.

,

انتهای پیام/

,

اخبار مرتبط:

,

گلایه غرفه‌داران از برگزاری مزایده در مرز ماهیرود/ مدیرکل اقتصادی استانداری قول واگذاری مغازه تجاری به افراد متضرر داد

, گلایه غرفه‌داران از برگزاری مزایده در مرز ماهیرود/ مدیرکل اقتصادی استانداری قول واگذاری مغازه تجاری به افراد متضرر داد,

حضور جمعی از غرفه داران بازارچه مرزی ماهیرود در محل دفتر امام جمعه درح

, حضور جمعی از غرفه داران بازارچه مرزی ماهیرود در محل دفتر امام جمعه درح]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه