اخبار داغ

هم زمان با ماه مبارک رمضان؛

جنجال بر سر نرخ نان در قم

جنجال بر سر نرخ نان در قم
جنجال بر سر نرخ نان در قم این روزها شدت گرفته است و برخلاف نظر رئیس اتحادیه نانوایان، قیمت نان افزایش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،اول ماه مبارک رمضان بود که تقریباً همه نانوایی های استان قم نرخ نان را افزایش دادند این مسئله باعث ناراحتی و اعتراض مردم شد در ابتدا کج سلیقه ای در انتخاب روز اول ماه مبارک رمضان برای افزایش قیمت نان و از طرفی با توجه به افزایش دیگر کالاهای مصرفی مورد نیاز، نان قوت غالب مصرفی مردم بود.
بعد از گذشت ۵ روز از این ماجرا زارعی رئیس اتحادیه نانوایان قم در واکنش به افزایش قیمت نان در قم گفت: افزایش قیمت نان در قم  خودسرانه بوده و نانوایانی که اقدام به افزایش قیمت نان کرده بودند آن را به قیمت قبل بازگردانند.

وی بیان داشت : از آنجایی که اعلام شده دستمزد کارگری باید به افرادی که در نانوایی‌ها کار می‌کنند، یعنی روزانه حدود ۱۸۶ هزار تومان داده شود و موجب کاهش درآمد نانوایان شده است و در نتیجه آنها به افزایش قیمت نان به صورت خودسرانه اقدام کردند.

زارعی تصریح کرد: در حال رایزنی برای افزایش قیمت نان هستیم تا مشکلی برای نانوایان ایجاد نشود و متأسفانه یکی از معضلاتی که عدم نرخ گذاری به موقع و سرکوب قیمت نان به وجود آورده این است که راه را برای کم فروشی باز می‌کند.

این اظهارات باعث گلایه نانوایان شده است زیرا به اعتقاد آنها اعلام نشدن نرخ جدید نان باعث ضرر و زیان نانوایان می شود در این زمینه یکی از نانوایان استان قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت آقای زارعی رئیس اتحادیه نانوایان قم مرداد ماه سال نود و نه اعلام کرد که نرخ جدید نان اعلام خواهد شد اما با گذشت ۹ ماه از آن نمود هنوز نرخ جدید اعلام نشده است این کم‌کاری از سوی فرمانداری است که نرخ نان را اعلام نمی‌کند چرا مانانوایان باید نرخ نان  ۹۸ را اجرا کنیم اما با تورم و گرانی سال ۱۴۰۰ زندگی کنیم.

در دو سال گذشته همه اقلام افزایش پیدا کرده است دستمزد کارگر افزایش پیدا کرده است اگر قیمت نان افزایش پیدا نکند نانوایان متضرر می شوند.


همچنین یکی از شهروندان قمی در گفتگو با خبرنگار قم‌فردا اظهار داشت: متاسفانه اکثر نانوایی های قم کیفیت نانی که پخت می کنند بسیار پایین است و دور ریز بسیار زیادی دارد در این شرایط افزایش قیمت نان توجیه ندارد در گذشته کیفیت نان بسیار بهتر از اینها بود اما رفته رفته بود نمی‌دانم بنا به دلایلی کیفیت نان کاهش پیدا می‌کند مجبور می شویم بخشی از نان خریداری شده را دور بریزیم اگر نانوایان معتقد هستند که قیمت نان را باید افزایش داد مردم هم معتقد هستند که باید کیفیت نان را افزایش داد.

یکی دیگر از نانوایان قمی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : کیفیت آردی که به نانوایی های قم داده می شود به شدت پایین است و به همین دلیل است که کیفیت نان ها نیز کاهش پیدا می کند کار در نانوایی شرایط بسیار سختی دارد اتحادیه نانوایان و فرمانداری باید نرخ جدید نان را اعلام می‌کرد تا نانوایی ها نان را خودسرانه افزایش ندهند نانوایی ها عیدی و سنوات ندارند و تمام حق بیمه را نیز خودشان پرداخت می کنند ساعت کاری بسیار بالایی نیز دارند و این عدالت نیستش و عدالت نیست که نرخ نان برای سال ۹۸ باشد.

این کشمکش ها بر سر نرخ نان در حالی انجام می‌شود که با وجود اظهارات زارعی رئیس اتحادیه نانوایان قم و نظارت بر کاهش بر بازگشت نرخ نان به قیمت قبل توسط نانوایان ای که خودسرانه آن را افزایش دادند همچنان نان به نرخ افزایش یافته شده به مردم ارائه می‌شود البته مسئله عدم نظارت صحیح بر نانوایی ها توسط اتحادیه نانوایان در استان قم سالهاست که یکی از معضلات این بخش است بدون تعارف می‌توان گفت تقریباً  نانوایی ها زیادی در قم بهداشت را و آن طور که باید و شاید رعایت نمی‌کند این مسئله را مردم قم اذعان می‌کنند که استعمال سیگار توسط شاطر، استفاده از موبایل توسط بقیه کارگران نانوایی به یک مسئله عادی در نانوایی ها تبدیل شده و در مقابل اعتراض مردم نیز پاسخی داده نمی شود و در نهایت شاطر به مردم معترض نان ارائه نمی دهد.

 این مسئله بارها به اتحادیه نانوایان اعلام شده است اما نظارت چنان ضعیف است که نانوایان به این مسئله اهمیت نمی دهند حالا با این وجود و این نوع و نظارت نانوایان می‌دانند که این نوع تهدید از طرف اتحادیه نانوایان بر جریمه و اعمال قانون نیز کاری از پیش نخواهد برد به همین خاطر نرخ نان افزایش یافته را همچنان ادامه می دهند این مسئله که باید نرخ جدید اعلام شود تا حقوق نانوایان نیز ضایع نشود مسئله درستی است و باید فرمانداری زودتر از اینها حرف نرخ جدید نان را اعلام می‌کرد اما با همه این وجود نانوایان نباید مخصوصاً در ابتدای ماه مبارک رمضان نرخ نان را خودسرانه افزایش می‌دادند.

البته افزایش خودسرانه قیمت نان توسط نانوایان قم مسئله های سابقه دار است سال ۹۸ نیز بیش از اعلام نرخ جدید نان نانوایان قم اقدام به افزایش خودسرانه قیمت نان کردند.

البته در این مدت قیمت آرد افزایش پیدا نکرده بود اما برخی از نانواها بدون ابلاغ قانونی اقدام به افزایش نرخ نان کرده بودند  تا اینکه افزایش 10 درصدی قیمت انواع نان در سال ۹۸ استان قم ابلاغ شد.

در حال حاضر 900 نانوایی در سطح قم فعالیت می کند که 603 نانوایی از این نانوایی ها دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها نیزبدون مجوز فعالیت می کنند

 جمعیتی که به‌طور مستقیم در استان قم با نرخ نان گذران امور اداره می کنند بالغ‌بر ۲۲هزار نفر است.

گاها نگاه مردم و مسئولین نظارتی به نانوایان به عنوان یک قانون شکن که سعی در سودجویی بیشتر دارد شاید نابجا و دردناک است، دولت موظف به تأمین نیازها و حقوق این قشر محترم که قوت مردم را روزانه به دستشان می‌رساند می‌باشد تا این افزایش های خودسرانه جایگاه این قشر از جامعه را در نگاه مردم ضعیف نکند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا, ،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه