اخبار داغ

یک مقام صنفی در گفت‌وگو با دانا:

۵۰ میلیون ایرانی توان خرید برنج ایرانی را ندارند/ سرانه مصرف برنج در کشور نصف شد

۵۰ میلیون ایرانی توان خرید برنج ایرانی را ندارند/ سرانه مصرف برنج در کشور نصف شد
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه به دلیل گران شدن، سرانه مصرف برنج در کشور نصف شده است، گفت: در چند سال گذشته با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، ۵ الی ۶ دهک جامعه که حدود ۵۰ میلیون نفر است، توان خرید برنج ایرانی را ندارند.
[
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره واردات و قیمت برنج‌ در سال جاری، اظهار کرد: سرانه مصرف برنج کشور در سال برای هر نفر ۴۰ کیلوگرم برنج است و سالیانه حداقل به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم که ۲ میلیون تن برنج از طریق تولید داخلی و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.
, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: میزان تولید و واردات هرسال بسته به شرایط، متفاوت است به مثلاً در سال ۹۸ دولت اعلام کرد که ۲ میلیون تن برنج ایرانی تولید شده؛ بنابراین حدوداً یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن کسری برنج داشتیم ولی در آن سال بیش از یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و دلیل آن میزان سهم برنج ایرانی و خارجی از بازار مصرف بود.
,
 
,
 
,
 
,
۵۰ میلیون ایرانی توان خرید برج ایرانی را ندارند
, ۵۰ میلیون ایرانی توان خرید برج ایرانی را ندارند, ۵۰ میلیون ایرانی توان خرید برج ایرانی را ندارند,
 
,
کشاورز توضیح داد: کسانی که توان اقتصادی بالاتری دارند، برنج ایرانی را خریداری می‌کنند؛ یعنی توان خرید برنج بالای ۳۰ هزار تومان دارند، اما با توجه میزان درآمد، ۵ الی ۶ دهک جامعه یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر در کشور، توان خرید برج ایرانی را ندارند. درنتیجه نیاز و مصرف برنج وارداتی بیشتر از میزان عدم پوشش برنج ایرانی (کسری) است.
,
 
,
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: در دولت آقای روحانی ابتدا واردات برنج با ارز ترجیحی انجام می‌شد ولی سال گذشته ارز واردات برنج از ترجیحی به نیمایی تغییر کرد یا به تعبیری با قیمت ارز آزاد محاسبه شد. این موضوع این میزان واردات را تقریباً ۵۰ درصد کاهش داد که بخشی از این کاهش به نوع مصرف مردم و کاهش قدرت خریدشان برمی‌گردد و بخشی هم به عدم خرید توسط رستوران‌ها و مصارف عمومی که بر اثر کرونا تعطیل شدند، بازمی‌گردد.
,
 
,
وی تصریح کرد: این میزان کاهش مصرف برنج زنگ خطری برای اینکه مسئولان دولتی است. اگر برداشتن ارز ترجیحی برای حمایت از تولید داخلی بود اما باید در نظر داشته باشند که کسی می‌توانست برنج داخلی مصرف کند، با همان قیمت قبلی توانایی خرید داشت اما با این تصمیم دولت و حذف ارز ترجیحی همان افرادی هم که قبلاً برنج ایرانی می‌خریدند، دیگر توان خرید ندارند و مجبورند برنج خارجی استفاده کنند.
,
 
,
 
,
 
,
برنج در حال حذف از سفره مردم
, برنج در حال حذف از سفره مردم, برنج در حال حذف از سفره مردم,
 
,
کشاورز با بیان اینکه امروز مصرف برنجی ایرانی به دلیل افزایش قیمت کاهش شدیدی یافته است، گفت: مسئولان باید زنگ خطر جمع و حذف شدن برنج از سفره‌های مردم را به‌عنوان دومین محصول استراتژیک کشور بپذیرند و صدای آن را بشنوند؛ زیرا بالا رفتن قیمت برنج خارجی در اثر سیاست اشتباه دولت بر قیمت برنج ایرانی هم اثر گذاشت و آن را بالا برد.
,
 
,
این مقام صنفی با بیان اینکه به دلیل گران شدن امروز سرانه مصرف برنج در کشور نصف شده است، ادامه داد: ممکن است اقشار آسیب‌پذیر چیزی جز نان برای جایگزین کردن برنج نداشته باشند. پیشنهاد واردکنندگان برنج این است که برنج‌های لوکس و با قیمت بالا وارد نشود و تمرکز بر ورود برنج‌های پرمصرف باشد که تا با قیمت پایین‌تری به دست مردم برسد.
,
 
,
وی گفت: برای عملی شدن این طرح باید وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، وزارت صمت و وزارت کشاورزی پای‌کار بیایند و اگر این اتفاق هم نیفتاد و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، میزان مصرف برنج بخصوص ایرانی از سفره مردم هرروز کاهش خواهد یافت.
,
 
,
 
,
 
,
قیمت برنج خارجی در سال ۱۴۰۰ افزایش ندارد/ برنج‌کاران ایرانی در حال بیکار شدن
, قیمت برنج خارجی در سال ۱۴۰۰ افزایش ندارد/ برنج‌کاران ایرانی در حال بیکار شدن, قیمت برنج خارجی در سال ۱۴۰۰ افزایش ندارد/ برنج‌کاران ایرانی در حال بیکار شدن,
 
,
دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: امروز عملکرد دولت با سال‌های قبل تغییر نکرده است و به‌واسطه افزایش نرخ ارز در سال گذشته، برنج خارجی هم با قیمت بیشتر از ۲۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد و تقاضا برای خرید آن کاهش شدیدی داشته و به‌نوعی وجود ندارد.
,
 
,
کشاورزی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید برنج ایرانی، گفت: اگر برنج ایرانی بازهم افزایش قیمت داشته باشد،‌ آن زمان حتی اقشار متوسط هم دیگر توان خرید برنج ایرانی را ندارند و به مصرف برنج خارجی روی خواهند آورد.
,
 
,
وی در پایان تأکید کرد: قیمت برنج خارجی به تعرفه گمرکی، قیمت جهانی و قیمت ارز وابسته است که در صورت زیاد نشدن تعرفه، قیمت جهانی تقریباً ثابت است و در صورت عدم افزایش نرخ ارز قیمت برنج وارداتی در سال ۱۴۰۰ افزایش نخواهد داشت.
,
 
,
انتهای پیام/ط
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه