اخبار داغ

آمد بهار و سبزه دمید؛

همدان خاستگاه هزار ۶۰۰ گونه گیاه مصرفی در مراتع که با خشکسالی مواجه است

همدان خاستگاه هزار ۶۰۰ گونه گیاه مصرفی در مراتع که با خشکسالی مواجه است
با توجه به کاهش 21 درصدی بارش های استان نسبت به بلند مدت، امسال برداشت گیاهان بهاری مراتع با محدودیت های بیشتری نسبت به سال های قبل مواجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، استان همدان با توجه به اقلیم کوهستانی از جمله مناطق دارای مرتع محسوب می شود بر همین اساس دامداری از دیرباز غالب اشتغال روستائیان این اقلیم را تشکیل می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

زنبور داران برای گرفتن شیره ی گل های بهاری دشت های همدان را ترجیح می دهند و مراتع اطراف این شهر همه ساله ییلاق گاه برخی از عشایر بوده است.

,

اقلیم سرد همدان بانوان این شهر را از قدیم به شدت قدردان سبزه های تازه ی بهاری بار آورده است.

,

کوکو ها، آش ها، مصرف گیاهانی همچون شنگ به صورت تازه و تهیه ی ادویه ها، نمونه هایی از راه یافتن بهار سر سفره ی همدانی ها است.

,

همچنین همسایگی بوعلی سینا و کتاب قانونی که به تعریف مادر بزرگ ها روی طاقچه ی هر خانه یافت می شد از هرکدام از این زنان پزشکان خانگی ساخته است که از هر کدام از گیاهان کوه های الوند برای درمان عارضه ای بهره می برند.

,

چرای مناسب دام ها، و برداشت سطحی این گیاهان از اقداماتی است که انسان در ازای بهره برداری از طبیعت می تواند انجام دهد تا از فرسایش پوشش گیاهی جلو گیری به عمل آید.

,

طبق آمار اعلامی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان هر ساله هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در مراتع استان همدان رشد می کند. 313 گونه از این کلکسیون به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد و 22 گونه از جمله گون سفید مختص مراتع همدان است که شاخص ترین محصول آن کتیراست.

,

گیاهان پر طرفداری که این روز ها قدیمی تر ها را به دشت و صحرا می کشاند بابونه، موسیر، کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، آذربه و بسیاری دیگر از اقسام سبزی های وحشی بهاره است.

,

به گفته ی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان البته فقط همین قدیمی تر ها می توانند به اندازه ی مصارف خانگی خود و از سطح هوایی گیاه برداشت کنند.

,

اسفندیار خزایی با بیان اینکه برداشت گیاهان از مراتع به منظور مراقبت از این گونه ها هر ساله با محدودیت هایی همراه است، گفته است: این محدودیت ها تحت تاثیرعوامل مختلفی است که یکی از آنها میزان بارش باران است. بارش باران فراوانی پوشش گیاهی هرسال را تعیین می کند و امسال هم از نظر بارش های بهاری خوش اقبال نبوده ایم.

,

اما مطابق معمول هر سال گونه ی کمیابی مثل لاله ی واژگون در ممنوعیت برداشت به سر می برد و برداشت گونه های پر شماری مثل شنگ، آذربه، غازیاقه به علت فراوانی آزاد خواهد بود.

,

و در ادامه می گوید: گروه های برداشت مشروط هم گروه هایی هستند که معمولا در بخش کشاورزی یا منابع طبیعی کشت می شوند و کاشت، برداشت و حمل و جابجایی آنها باید با مجوز این ۲ نهاد صورت گیرد.

,

وی با اشاره به بارش های اندک امسال گفت به علت مواجه بودن استان با خشکسالی هیچ مجوزی برای برداشت صادر نشده تا بتوان با مدیریت برداشت ها از بقای این گونه های گیاهی مراقبت کرد.

,

به گزارش عصر همدان؛ اواسط بهار هر سال یکی از معدود مکان هایی از شهر همدان که باز با شور بهاری رو به رو می شود بازارهای تره باری مثل سبزه میدان و سر گذر هستند که بوی سبزی ها و چای های کوهی در آن ها می پیچد و سبد خرید خانم های خانه دار را باز پر از بهار می کند.

,

به نظر می رسد با توجه به ممانعت از حمل گیاهان کوهی در حجم زیاد و با خودرو توسط سازمان منابع طبیعی و همچنین بهره ی کم مراتع امسال از این گیاهان مصرفی در این سال کم باران بازار تره بار خلوت تر از هر سال به سر می برد. البته که لازمه ی تداوم رویش گیاهان در مراتع حفظ و حراست مناسب از آن هاست.

,

گفتنی است به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان همدان، حسین عابد، سرپرست این اداره کل در خصوص بارندگی استان همدان در سال آبی جاری گفت :  در پایان فروردین ماه 1400 بارش استان همدان به 226 میلیمتر رسیده که نسبت به بلند مدت 21% کاهش برای استان ثبت شده است.

,

وی افزود: بارش کشور در سال آبی 1400-1399 حدود 43% کمتر از نرمال ثبت شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه