اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

چه کسانی بازار ارز را ملتهب کردند؟/ برادر معاون اول دولت؛ قاچاقچی حرفه‌ای ارز!

چه کسانی بازار ارز را ملتهب کردند؟/ برادر معاون اول دولت؛ قاچاقچی حرفه‌ای ارز!
بروز بحران و افزایش لجام گسیخته نرخ ارز، در کنار تصمیمات عجیب دولت پیرامون توزیع منابع ارزی، باعث شد که برخی نزدیکان دولت و چهره های سودجو، از این بازار ملتهب استفاده و اقدام به قاچاق ارز و اقدامات مشابه کنند.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از مشکلات جدی کشور در زمینه اقتصاد، بروز برخی رانت های دولتی برای عده ای خاص است؛ رانت هایی که در ادامه می تواند خسارات جدی به اقتصاد کشور وارد کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حوزه ارز، یکی از مواردی است که طی سال های گذشته بروز رانت و فساد در آن، باعث شد شکل گیری برخی جریان ها برای رانت خواری گسترده شود.

,

بروز بحران و افزایش لجام گسیخته نرخ ارز، در کنار تصمیمات عجیب و گاها اشتباه دولت، پیرامون توزیع منابع ارزی، باعث شد که برخی افراد رانت‌خوار و سودجو، از این بازار ملتهب استفاده و اقدام به قاچاق ارز و اقدامات مشابه کنند.

,

در این میان حتی چهره های معروف نیز به دلیل سودآوری فراوان بازار رانت گونه ارز، وارد این بازار شدند؛ مهدی جهانگیری شاید معروف ترین این افراد باشد که پرونده وی در قوه قضائیه به نتیجه رسید.

,

برادر معاون اول رئیس جمهور، قاچاقچی حرفه ای ارز!

, برادر معاون اول رئیس جمهور، قاچاقچی حرفه ای ارز!, برادر معاون اول رئیس جمهور، قاچاقچی حرفه ای ارز!,

از ابتدای دولت یازدهم، برخی زمزمه های پیرامون فساد برخی منسوبان دولت به گوش می رسید؛ زمزمه هایی که به دلیل برخی مقاومت های پنهان، مدت ها در حد زمزمه باقی ماند.

,

, ,

این زمزمه ها در مهرماه 96 در نهایت به واقعیت تبدیل شد و مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس جمهور، مدیرعامل هلدینگ سمگا و بانک گردشگری، توسط یکی از نهادهای امنیتی بازداشت شد.

,

نکته قابل تامل در این بازداشت این بود که جهانگیری چندی پیش به عنوان کارآفرین برتر از سوی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفته بود؛ مساله که اما و اگرها پیرامون پرونده فساد وی را بیشتر می کرد.

,

دلیل بازداشت وی از سوی قوه قضائیه برخی اتهامات مالی مطرح شد؛ اتهاماتی که باتوجه به گستردگی فعالیت هلدینگ تحت امر وی در حوزه های مختلف اقتصادی گسترش پیدا می کرد.

,

جزئیات پرونده مهدی جهانگیری مدت ها مورد سوال رسانه ها قرار داشت، اما قوه قضائیه به دلیل برخی ملاحظات جزئیات کامل این پرونده را تا زمان صدور حکم قطعی اعلام نکرد.

,

7 بهمن ماه 99 اما انتشار حکم مهدی جهانگیری، نه تنها به انتظارها برای برخورد با یکی از دانه درشت ها پایان داد، بلکه جزئیات جالبی را پیرامون برخی ابعاد ناگفته فساد وی، مشخص کرد.

,

براساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه، مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ  ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین  ۱۰۸ هزار دلار و  با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر  ۲۶ میلیارد ریال، محکوم شد.

, قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ , ۶۰۷, هزار و , ۱۰۰, یورو, ۱۰۸, هزار دلار و , با ارزش ریالی , ۲۶, میلیارد و , ۸۲۱, میلیون و , ۴۸۰, هزار ریال,

نکته قابل تامل آنکه این قاچاق حرفه ای ارز کمی پیش از آغاز بحران ارزی کشور در سال 97 و در زمان حاتم بخشی دلاری دولت به برخی افراد و چهره های خاص، رخ داده است.

,

برخی معتقدند تاثیر همین حاتم بخشی های ارزی بی ضابطه، در ابتدای سال 97 موجب بحران ارزی در کشور شد که تا امروز نیز ادامه دارد و  نرخ ارز را تا 7 برابر افزایش داد.

,

بدون شک بررسی های دقیق تر نهادهای نظارتی در ماه های آینده می تواند، پای چهره های دیگری را نیز به پرونده فساد ارزی در سال های گذشته، باز کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه