اخبار داغ

یادداشت؛

کوچ مطالعه از کتاب به فضای مجازی

کوچ مطالعه از کتاب به فضای مجازی
کتاب از قدیم الایام بعنوان یار مهربان در سبد هر خانوار جایی داشت، اما امروز با هجوم فضای مجازی در خانه ها و محل کارمان این دوست قدیمی در غربت و مهجور مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بارها این جمله را شنیده ایم که که کتاب دوست آدمی است و نقش موثری در افزایش آگاهی هر فرد و جامعه دار و درشد و شکوفایی استعدادها، تواناییها و دانش هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه او بستگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در مورد اهمیت مطالعه و کتاب همان بس که امام صادق(ع) می فرماید: مطالعه‎ی بسیار و پی‎گیر در مسائل علمی، باعث شگفتی عقل و تقویت نیروی فکر و فهم است.

,

در گذشته کتاب و روزنامه داری ارزش و بهای خاص خود بود و کتابخانه ها مملو از افراد کتابخوان که یک وقت مشخص را صرف مطالعه کتاب می نمودند.

,

از آن زمان که پای کامپیوتر، لپ‌تاپ، سی‌دی و گوشی‌های همراه و انواع و اقسام رسانه‌های الکترونیکی و دیجیتالی به خانه‌ها باز شد، کتابهای رنگ‌و وارنگ در ابعاد و زمینه‌های مختلف ادبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رمان در کنج قفسه‌ها و کتابخانه‌ها در تنهایی و غربت کز کردند، بوی خاک گرفتند و مهجور ماندند.

,

اهمیت کتاب و کتابخوانی، پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی در محیط خانه شروع می شود و تا آخرین مراحل دانشگاهی ادامه دارد. اما این روزها با رشد انواع وسایل الکترونیکی شاهد مهجور ماندن فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده ها هستیم.

,

این روزها دیگر از ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط والدین برای فرزندان خود خبری نیست،مطالعه ای که می تواند اهمیت بسزایی در پیشرفت یک فرد داشته باشد و با توجه به قرار گرفتن در عصر انفجار اطلاعات، مطبوعات و رسانه های فضای مجازی، گوی سبقت را از کتابها ربوده اند و هر کدام برای خود دنیای دارند به وسعت تمام کره خاکی.

,

امروز با توجه به پیشرفت وسایل الکترونیکی و گسترش شبکه های اجتماعی دیگر لازم نیست کسی وقت خود را صرف مطالعه یک کتاب 500 صفحه ای با محتوای زیبا و خواندنی نماید،زیرا با یک کلیک کردن می توان دنیای از اطلاعات را از برنامه های پیشرفته گوشی های تلفن همراه و رایانه دریافت کرد.

,

طبق نظر کارشناسان با توجه به رسانه های نوظهوری که جایگزین فرهنگ کتابخوانی شده اند و گریبانگیر اهالی فرهنگ شده است دستگاه های دولتی و خیران باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به فکر چاره ای باشند.

,

مسوولان فرهنگی با برگزاری نشست های کتابخوانان، رونمایی از کتاب ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در بین نسل نوجوان و جوان تلاش کنند تا روزگاری نرسد که بگوییم یاد یار مهربان بخیر.

,

به اعتقاد کارشناسان ،سرانه مطالعه یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در هر جامعه محسوب می شود و یکی از راه های مهم رسیدن به این مهم در جامعه ما جهت پیشرفت فرهنگی و اجتماعی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

,

خانواده عامل بسیار مهمی در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزش والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.

,

بهتر است در این ایام کرونایی پدران و مادران برای فرزندان خود از کتاب بعنوان بهترین هدیه استفاده کنند و هنگامی که خانواده ها گرد هم هستند گفت و گوهای علمی را پیش بکشند و فرزندان خود را تشویق کنند برای پیدا کردن جواب سوالات به کتاب مراجعه نمایند که نقش موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده ها دارد.

,

*طاهره جلوخانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه