اخبار داغ

بررسی مشکلات کارگران به مناسبت روز کارگر؛

قراردادهای چند ماهه بلای جان کارگران/ افزایش حقوق ۲۵ درصدی تناسبی با تورم ۴۸ درصدی ندارد

قراردادهای چند ماهه بلای جان کارگران/ افزایش حقوق ۲۵ درصدی تناسبی با تورم ۴۸ درصدی ندارد
در سال‌های اخیر به دلیل بی تدبیری های مسئولان شاهد اعتراضات کارگری در برخی مناطق بودیم، اعتراضاتی که حاکی از شرایط سخت معیشتی و نبود حمایت‌ها برای این قشر تاثیرگذار در عرصه تولید است چرا که حقوق آنها هیچ گاه متناسب با تورم واقعی کشور رشد نکرده و کارگران همواره “زیر خط فقر” زندگی کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، روز جهانی کارگر همه ساله در سراسر دنیا و به پاس حمایت از قشر کارگران برگزار می‌شود و افراد در این روز ضرورت حمایت دولتی از نهادها و تشکل‌های کارگری و رسیدن به حق و حقوق خود را یادآور می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
در ایران نیز تلاش‌هایی برای احیای جنبش‌های کارگری و تشکیل اتحادیه‌های مستقل آغاز شد که تا حدودی به دلیل عدم حمایت دولت‌ها به نتیجه مطلوبی نرسید و حتی قانون کاری که مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۶۹ تصویب کرد نیز هیچ چارچوب قانونی برای تشکیل اتحادیه‌های کارگری نداشت و زمینه درستی برای فعالیت‌های سندیکایی، مانند دیگر کشورها فراهم نکرد.
,
 
,
این در حالی است که در سال‌های اخیر به دلیل بی تدبیری های مسئولان، شاهد اعتراضات کارگری در برخی مناطق بودیم اعتراضاتی که حاکی از شرایط سخت معیشتی و نبود حمایت‌ها برای این قشر تاثیرگذار در عرصه تولید است چرا که حقوق آنها هیچ گاه متناسب با تورم واقعی کشور رشد نکرده و کارگران همواره “زیر خط فقر” زندگی کرده‌اند.
,
 
,
نبود امنیت شغلی بزرگترین چالش کارگران است
, نبود امنیت شغلی بزرگترین چالش کارگران است, نبود امنیت شغلی بزرگترین چالش کارگران است,
 
,
پرویز زعیمی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، مهمترین مشکل و چالش فعلی کارگران را نبود امنیت شغلی برای آنان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه قراردادهای کارگران چند ماهه است و آنها نمی‌توانند با فکر و خیال راحت در حوزه تولید فعالیت کنند و همواره نگران از دست دادن شغل خود هستند.
,
 
,
رئیس سابق انجمن صنفی شرکت ایران پوپلین رشت اولین قدم برای کاهش دغدغه‌های کارگران را تامین امنیت شغلی آنان دانست و افزود: تا زمانی که کارگران در فضایی امن و با فکری راحت کار نکنند، تولید سر و سامان نمی‌گیرد.
,
 
,
وی با اشاره به اوضاع معیشتی نامناسب کارگران در شرایط فعلی بیان کرد: حقوق فعلی کارگران با تورمی که به طور ثانیه‌ای بالا می‌رود، هیچ مطابقتی ندارد و اوضاع به گونه‌ای است که حقوق یک سال یک کارگر به اندازه خرید یک متر خانه می‌شود در حالیکه چنین وضعیتی در هیچ جای دنیا حاکم نیست.
,
 
,
دولت به عنوان بزرگترین کارفرما عامل اصلی مشکلات کارگران است
, دولت به عنوان بزرگترین کارفرما عامل اصلی مشکلات کارگران است, دولت به عنوان بزرگترین کارفرما عامل اصلی مشکلات کارگران است,
 
,
زعیمی با بیان اینکه دولت بزرگترین کارفرمای کشور است لذا قطعا بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از سو مدیریت‌ها از طرف دولت است ادامه داد: قانون کار بیشتر به نفع کارفرمایان و دولت است تا کارگران.
,
 
,
وی با گلایه‌مندی از تعلل چندین ساله بحث‌های مربوط به امنیت شغلی کارگران در دولت خاطرنشان کرد: دولت تاکنون لایحه حق مسکن کارگران را تصویب نکرده است در حالیکه می‌توانست این موضوع را به عنوان هدیه در روز کارگر به ما بدهد.
,
 
,
دولت قوانین را به نفع خودش وضع می‌کند نه کارگران
, دولت قوانین را به نفع خودش وضع می‌کند نه کارگران, دولت قوانین را به نفع خودش وضع می‌کند نه کارگران,
 
,
زعیمی با بیان اینکه دولت قوانین را به نفع خودش وضع می‌کند نه کارگران، افزود: دولت همواره افزایش حقوق کارگران را به پایان سال موکول می‌کند در حالیکه برای افزایش حقوق کارمندان خود از زمان تدوین بودجه اقدام می‌کند و این یعنی کسی برای حق کارگران احترام قائل نیست.
,
 
,
وی اضافه کرد: کارگران طبق شرع و عرف ما از ارزش و احترام ویژه‌ای برخوردار هستند اما دولت حقوق آنها را نادیده می‌گیرد و همین افزایش حقوق در پایان سال نیز ظلم در حق کارگران است؛ دولت باید جوابگوی کوتاهی‌های خود در حق قشر کارگر باشد.
,
 
,
افزایش حقوق ۲۵ درصدی تناسبی با تورم ۴۸ درصدی ندارد
, افزایش حقوق ۲۵ درصدی تناسبی با تورم ۴۸ درصدی ندارد, افزایش حقوق ۲۵ درصدی تناسبی با تورم ۴۸ درصدی ندارد,
 
,
رئیس سابق انجمن صنفی شرکت ایران پوپلین رشت با بیان اینکه افزایش حقوق ۲۵ درصدی کارگران به هیچ وجه جوابگوی شرایط فعلی نیست تصریح کرد: تورم کشور ما طبق آمارهای اعلام شده، ۴۸ درصد است که نسبت به کشورهای همسایه درگیر جنگ نیز بالاتر بوده و این موضوع عدم ثبات مدیریت اقتصادی در کشور را نشان می‌دهد.
,
 
,
زعیمی با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران هنوز به مرز ۳ میلیون تومان هم نرسیده است اظهار کرد: حقوق فعلی کارگران کفاف نیازهای اولیه آنها و اجاره مسکن را نمی‌دهد زیرا این افزایش ۲۵ درصدی به هیچ عنوان با تورم کشور همخوانی ندارد.
,
 
,
شرایط کارگران حتی از زمان جنگ هم سخت‌تر است
, شرایط کارگران حتی از زمان جنگ هم سخت‌تر است, شرایط کارگران حتی از زمان جنگ هم سخت‌تر است,
 
,
وی با اشاره به شرایط بسیار سخت کارگران خاطرنشان کرد: شرایط کارگران حتی از زمان جنگ هم سخت‌تر است و به طور مثال در ایام کرونا که ساعت کار کارمندان نصف شد، کارگران حتی یک روز هم تعطیل نشدند و در بدترین شرایط در محیط کار حاضر بودند.
,
 
,
این فعال حوزه تولید با اشاره به سختی‌های کار کردن در محیط نساجی گفت: کار کردن در سالن نساجی و بافندگی بسیار سخت است و کارگران بعد از ۲۰ سال که بازنشسته می‌شوند، دچار بیماری‌های تنفسی و دیسک کمر هستند و این به دلیل نبود استانداردهای لازم در محیط کار است.
,
 
,
زد و بند بازرسی اداره کار با کارفرمایان
, زد و بند بازرسی اداره کار با کارفرمایان, زد و بند بازرسی اداره کار با کارفرمایان,
 
,
وی با انتقاد از برخی کوتاهی ها در بازرسی اداره کار در خصوص استانداردهای محیط کار کارگران عنوان کرد: بازرسی اداره کار موظف به بازدید و سرکشی مداوم از محیط کارگری است اما به واسطه تعامل با کارفرمایان از انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند.
,
 
,
زعیمی با ارائه توضیحات بیشتر درباره وضعیت کارگران در یکی از شرکت‌ها بیان داشت: یکی از این شرکت‌ها تنها افراد مجرد را استخدام می‌کند و کارگران بلافاصله پس از متاهل شدن اخراج می‌شوند؛ آیا بازرسی اداره کار از موضوع بی اطلاع است؟ یا اینکه به دلیل تعامل با کارفرمایان و افزایش آمار اشتغال برخوردی صورت نمی گیرد؟!
,
 
,
رئیس سابق انجمن صنفی شرکت ایران پوپلین رشت خاطرنشان کرد: بازرسی اداره کار و مسئولان ملی و استانی به قیمت بازی با آبرو و جان و مال و حیثیت کارگران اشتغالزایی می‌کنند.
,
 
,
عدم حمایت از کارگران کرونایی در قرنطینه
, عدم حمایت از کارگران کرونایی در قرنطینه, عدم حمایت از کارگران کرونایی در قرنطینه,
 
,
وی ادامه داد: کارگرانی که در این مدت کرونا گرفتند و به قرنطینه رفتند باید از بیمه حقوق دریافت می‌کردند اما بیمه‌ها تعلل می‌کنند یا می‌گویند دستورالعمل آن صادر نشده است در حالیکه کارفرمایان به راحتی می‌توانستند حقوق کارگران کرونایی را پرداخت کنند.
,
 
,
زعیمی با بیان اینکه ماهی یکبار یک عدد ماسک یکبار مصرف به کارگران داده می‌شود بیان داشت: فاصله اجتماعی در محیط های کاری کارگران رعایت نمی‌شود؛ دولت می‌بایست با تهیه بسته‌های معیشتی برای کارگران و پرداخت حقوق به آنها، یاریگرشان در ایام کرونا و قرنطینه می‌شد که نشد.
,
 
,
قراردادهای چند ماهه بلای جان کارگران شده است
, قراردادهای چند ماهه بلای جان کارگران شده است, قراردادهای چند ماهه بلای جان کارگران شده است,
 
,
وی از مسئولان خواست درباره تامین امنیت شغلی کارگران اقدامی عملی و جدی انجام دهند و گفت: قرارداد بنده ۳ ماهه است و این یعنی حتی برای ۶ ماه آینده خود نیز نمی‌توانم برنامه‌ریزی کنم البته ما در کشور حتی قراردادهای یک ماهه هم داریم و بسیاری از کارگران پس از چندین سال کار کردن بدون دلیل و تنها به علت سلیقه شخصی مدیران اخراج می‌شوند و هیچ مرجعی هم از آنها حمایت نمی‌کند.
,
 
,
زعیمی با انتقاد از نبود تشکلات کارگری تصریح کرد: تشکلات کارگری پلی میان مدیران و کارگران هستند و کارگران مشکلات خود را راحت‌تر با این تشکل‌ها در میان می‌گذارند اما نبود این تشکل‌ها توان اجرایی مدیران را تضعیف کرده و باعث سو مدیریت در شرکت‌ها شده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه کارگران در شرایط فعلی و با وجود مشکلات فراوان معیشتی نمی‌توانند حافظ بیت المال و رونق دهنده تولید باشند افزود: کارگران با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و دولت موظف است با درنظر گرفتن بسته‌های معیشتی به کمک آنها بیاید.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه