اخبار داغ

کارشناس رسانه مطرح کرد:

همگانی شدن سواد رسانه؛ شاکله انتخابات ۱۴۰۰

همگانی شدن سواد رسانه؛ شاکله انتخابات ۱۴۰۰
محمد رضا باقری گفت: فضای مجازی در ایران به‌عنوان کشوری که تحولات سیاسی آن برای غرب و به‌خصوص آمریکا بسیار مهم است مطمئنا بسیار مدیریت شده و بعید هم نیست که شبکه‌های اجتماعی را برای انتخابات پیش‌رو مدیریت کرده باشند تا مردم را در تصمیم‌گیری‌های خود دچار ابهام کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: اهمیت رسانه های جمعی در زمان انتخابات به اندازه ای است که برخی منتقدان از سیاست رسانه ای شده در عصر ارتباطات سخن می گویند و آن را عاملی در تضعیف فرآیند تصمیم گیری دموکراتیک به شمار می آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
"محمد رضا باقری" ادامه داد: شواهد و داده های تجربی مربوط به کشورهای برخوردار از شبکه اینترنت حاکی از آن است که اینترنت پس از تلویزیون، مهمترین منبع اطلاعات و آگاهی سیاسی و اجتماعی در کشورها از جمله جوامع دموکراتیک بوده است؛ و در آینده انتظار می رود این رسانه در این کارکرد خود از تلویزیون پیشی بگیرد.
,
 
,
این کارشناس تاکید کرد: آمریکا که خود کنترل اینترنت دنیا را در دست دارد در انتخابات اخیر؛ نقش مهم شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی در تعیین نتیجه انتخابات آمریکا را تایید کرد.
,
 
,
وی افزود: بیش از نیمی ‌از یک میلیارد دلار هزینه‌های تبلیغاتی در این دوره از انتخابات آمریکا به شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده شده بود.
,
 
,
این کارشناس تصریح کرد: شبکه های اجتماعی آمریکا، ترامپ را تحریم کردند؛ ترامپی که رییس جمهور آمریکا بود توسط رسانه های آمریکایی تحریم شد.
,
 
,
باقری گفت: در حقیقت گوگل و فیس‌بوک به آسانی می‌توانند به کاربران خود القا کنند که به کدام نامزد رأی بدهند. زمانی که شما عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، گوگل «آگاهانه» یک سری نتایجی را به شما ارائه می‌دهد که اتفاقاً کاملا گزینش‌شده هستند.
,
 
,
وی افزود: «جاناتان زیترین» مدیر «مرکز اینترنت و جامعه برکمن» با بررسی نتایج خطرناک تأثیر فیس‌بوک بر دوره‌های انتخابات‌ آمریکا و «مهندسی اذهان» جامعه، یک سناریوی جنجالی را ارائه داده است. فرض کنید «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک یکی از نامزدهایی را می‌پسندد که شما تمایلی ندارید که به او رأی بدهید. او طوری برنامه‌ریزی می‌کند تا خوراک خبری خاصی که تولید کرده به ده‌ها میلیون کاربر فیس‌بوک مدنظر خود القا کند که در انتخابات شرکت کنند.
,
 
,
این کارشناس ادامه داد: زاکربرگ که آگاه است «لایک»‌های فیس‌بوک نشانگر دیدگاه‌های سیاسی و وابستگی‌های حزبی کاربران است، صرفاً به کاربرانی اصرار می‌کند در رأی‌گیری شرکت کنند که پیش‌بینی می‌کند به نامزد مدنظر خودش رأی خواهند داد.
,
 
,
باقری گفت: فضای مجازی در ایران نیز به‌عنوان کشوری که تحولات سیاسی آن برای غرب و به‌خصوص آمریکا بسیار مهم است مطمئنا بسیار مدیریت شده و بعید هم نیست که شبکه‌های اجتماعی را برای انتخابات پیش‌رو مدیریت کرده باشند تا مردم را در تصمیم‌گیری‌های خود دچار ابهام کند.
,
 
,
وی افزود: ول بودن فضای مجازی موضوعی است که باید آن را به‌عنوان مسئله‌ای مهم در امنیت کشورمان بدانیم، اکنون که نظام سلطه جهانی چه توسط استعمارگران خارجی و چه اعمال داخلی، افکار عمومی را با فضای مجازی در دست گرفته اند و این گونه و به راحتی می‌توانند با القاء ترس از موضوعات مختلف و کذایی، کاندیدای مورد نظرشان را به جامعه تحمیل کنند.
,
 
,
این کارشناس ادامه داد: بازی در زمین دشمن (فضای مجازی افسارگسیخته خارجی) هدایتگر افکار جامعه به سوی «ترس» های خطرناک از این دست خواهد بود. برای تشخیص کاندیدای شجاع و اصلح، نیازی به چرخ زدن در فضای مجازی خارجی و کلاب هاوس نداریم.
,
 
,
وی تاکید کرد: آقای روحانی و شرکاء داخلی و خارجی‌اش تا زمانی که پول و رسانه دارند، هر وقت بخواهند هر چیزی را پیراهن عثمان می‌کنند. اساساً اتهام "آیت‌اللهِ قتل‌عام" و "دیوارکشی در پیاده‌روها" مگر حقیقت داشت؟
,
 
,
این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: در انتخابات ۱۴۰۰ مراقب رسانه‌های خاص باشید. سواد رسانه‌ای مبتنی بر تفکر انتقادی و آشنایی با تکنیک‌های رسانه‌ای کمک می‌کند تا مواجهه هوشمندانه با تولیدات رسانه‌ای داشته باشیم.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه