اخبار داغ

پزشک زنان مطرح کرد؛

بانوان تست های غربالگری را جدی بگیرند

بانوان تست های غربالگری را جدی بگیرند
ملیحه قدس روحانی گفت: چند روش مختلف برای غربالگری وجود دارد که مورد اول استفاده از تست پاپ اسمیر است. این تست سالیان سال استفاده شده و روشی ساده، کم هزینه و مفید است که توصیه می شود خانم ها از سن ۲۱ سالگی این تست را انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جراح و متخصص زنان و نازایی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: با توجه به شیوع بسیار زیاد زگیل تناسلی و اِچ پی وی لازم است که در این خصوص بیشتر صحبت شود؛ ویروس اِچ پی وی در هنگام مقاربت از طریق خراش های سطحی بسیار کوچکی که ایجاد می شود می تواند به پوست شریک جنسی منتقل شود که این ویروس درصد انتقال بسیار بالایی دارد و در بیشتر از ۷۵ درصد از موارد می تواند از طریق مقاربت انتقال پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
"ملیحه قدس روحانی" ادامه داد: ویروس اِچ پی وی یا هیومن پاپیلوما ویروس در بیشتر از ۱۲۰ نوع مختلف وجود دارد و به سه دسته کم خطر، خطر متوسط و پر خطر تقسیم می شود. انواع کم خطر این ویروس اهمیت بالینی زیادی ندارند و تنها نوع های ۶ و ۱۱ هستند که می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند و از این جهت اهمیت دارند. همانطور که می دانید زگیل تناسلی، بثورات پوستی که اغلب برجسته بوده و در قسمت دستگاه تناسلی و مقعد قابل مشاهده هستند.
,
 
,
وی افزود: هدف از درمان این بیماری از بین بردن این ضایعات پوستی است و ما متأسفانه با درمان نمی توانیم میزان انتقال را در این بیماران کم کنیم و اگر بیمار درمان شود و بثورات از بین بروند این ویروس هنوز می تواند به شریک جنسی انتقال پیدا کند یا خیر؟ کاملاً مشخص نیست و ممکن است که ویروس انتقال پیدا کند. اگر بیمار مجدداً دچار این بیماری شود اغلب ناشی از فعال شدن مجدد ویروس قبلی بوده و یا دوباره وارد بدن فرد می شود.
,
 
,
این متخصص تصریح کرد: درمان هایی که برای این بیماری در نظر گرفته می شود اغلب درمان های طبی است که بر پایه استفاده به صورت موضعی از اسیدهایی بسیار قوی ای هستند و با توجه به عوارض و سوختگی هایی که ممکن است داشته باشند حتماً توصیه می شود که دارو توسط خود پزشک تجویز شود تا نکات لازم در این مورد رعایت شود؛ علاوه بر آن درمان های دیگری مثل کرایوتراپی و لیزر هم برای درمان می توان به کار برد. 
,
 
,
قدس روحانی گفت: بعد از آن اِچ پی ویِ نوع پر خطر را داریم، سوالی که پیش می آید این است که چرا ویروس اِچ پی وی تا این اندازه اهمیت دارد؟ متأسفانه عامل انتقال ۹۹ درصد موارد سرطان دهانه رحم ویروس اِچ پی وی است و به همین دلیل این ویروس برای ما قابل اهمیت است. 
,
 
,
وی ادامه داد: دو نکته بسیار مهم در مورد سرطان دهانه رحم این است که این سرطان جزء معدود سرطان های بدن انسان است که تست غربالگری دارد و تست غربالگری آن بسیار ساده و در دسترس بوده که ما با انجام غربالگری می توانیم به طور مفید و اختصاصی از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کنیم و آن را در مراحل اولیه پیش بد خیمی شناسایی و درمان کنیم. 
,
 
,
این متخصص افزود: نکته دیگر این است که متأسفانه سرطان دهانه رحم از کشنده ترین سرطان های بدن خانم هاست که اگر دیر تشخیص داده شود می توانیم بگوییم که در اغلب موراد منجر به مرگ فرد می شود؛ به همین دلیل است که شعار سازمان بهداشت جهانی این است که قرار نیست که هیچ خانمی به دلیل سرطان دهانه رحم فوت شود و اینجاست که اهمیت غربالگری برای ما زیاد می شود.
,
 
,
قدس روحانی تاکید کرد: در بین انواع مختلف اِچ پی وی های پر خطر دو نوع پر اهمیت داریم که شاید بسیاری از شما آن ها را شنیده باشید، انواع ۱۶ که شایع ترین نوع ویروس و نوع ۱۸ اختصاصی ترین از نظر سرطان دهانه رحم هستند. اگر این ویروس های پرخطر پایدار شوند و به صورت مقاوم در بدن خانمی بمانند می توانند بعد ها به صورت سرطان دهانه رحم دیده شوند و به دلیل همین امر توصیه می شود که غربالگری انجام شود.
,
 
,
وی ادامه داد: چند روش مختلف برای غربالگری وجود دارد که مورد اول استفاده از تست پاپ اسمیر است. این تست سالیان سال استفاده شده و روشی ساده، کم هزینه و مفید است که توصیه می شود خانم ها از سن ۲۱ سالگی این تست را انجام دهند. اما اگر خانم هایی هستند که از سنین پایین تر مقاربت و نزدیکی های پر خطر داشته اند حتماً باید در سنین پایین تر از این تست استفاده کنند، بعد از آن تست اِچ پی وی تایپینگ را داریم که این تست معمولاً توصیه می شود که از سن ۲۵ سال استفاده شود و در شرایط پر خطر در سنین پایین هم به کار می رود، تستی وجود دارد که استفاده هم زمان تست اِچ پی وی و پاپ اسمیر هست که این تست "کو تست" نام داشته و  بسیار اختصاصی بوده و می تواند به ما در تشخیص غربالگری سرطان رحم کمک کند.
,
 
,
این متخصص افزود: مورد بعدی کولپوسکوپی است که پزشک با وسیله ای به نام کولپوسکوپ با استفاده از میکروسکوپ می تواند بزرگنمایی زیادی را در دهانه رحم ایجاد کند و سلول ها و عروق خونی بررسی می شوند و نمونه گیری شده و برای بررسی به پاتولوژی فرستاده می شود. افرادی کاندیدای کولپوسکوپی می شوند که در تست پاپ اسمیر خود اختلالاتی را داشته و یا دچار انواع اِچ پی وی پر خطر شده است و یا اینکه در زمان معاینه و نمونه گیری خون ریزی شدیدی ایجاد شود و... که هرکدام می توانند علتی برای انجام بررسی های بیشتر و کولپوسکوپی باشند.
,
 
,
قدس روحانی گفت: درست است که این تست ها اهمیت بالینی بسیار زیادی دارند ولی خوشبختانه بیشتر از ۸۰ درصد از اِچ پی وی های نوع پر خطر به طور خود به خود بعد از ۶ ماه تا یک سال و حداکثر تا  ۲ سال بهبود می یابند، توصیه ای که به خانم ها داریم این است که سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنند، از کشیدن سیگار، مواد مخدر و یا مصرف مشروبات الکلی خودداری کنند، رعایت نکات بهداشتی لازم را داشته باشند و در کنار این ها داروهایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند ؛ استفاده کنند و می توانیم این اطمینان را به بیمار بدهیم که ویروس بعد از مدتی رفع شده و حدود ۶ ماه تا ۱ سال بعد تست اِچ پی وی انجام می شود تا از بهبودی کامل بیمار مطمئن شویم.
,
 
,
وی ادامه داد: واکسن اِچ پی وی از جنس پروتئین است و وقتی که وارد بدن می شود باعث تولید آنتی بادی در بدن می شود، سه نوع واکسن اِچ پی وی وجود دارد که کاربردی ترین نوع آن که ما در ایران از آن استفاده می کنیم به نام واکسن گارداسیل است که می تواند انواع ۶،۱۱،۱۶ و ۱۸ را پوشش دهد و یکبار در هنگام مراجعه و برای دفعات بعدی در ۲ و ۶ ماه بعد تزریق انجام می شود. 
,
 
,
این متخصص در خاتمه خاطرنشان کرد: واکسن بعدی واکسن "سروالین" که انواع ۱۶ و ۱۸ را پوشش می دهد و نوع سوم که واکسن کاملی است واکسن "نانووالان" که می تواند ۹۰ در صد موارد اِچ پی وی را پوشش دهد. طول مدت ایمنی علیه اِچ پی پی توسط واکسن ۸ الی ۱۰ سال است و اینکه آیا بعد از این زمان تزریق مجدد واکسن را داشته باشیم یا خیر تحت بررسی است؛ استفاده از واکسن دلیل بر مبتلا نشدن به این ویروس نیست و خانم ها باید غربالگری های روتین که برای همه انجام می گیرد را انجام دهند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه