اخبار داغ

روایتی از عشق و تعهد معلمی در روزهای کرونایی؛

تلاش برای آنکه دانش‌آموزی از آموزش جانماند/ چرخش روزگار؛ از تدریس پای تخته سیاه تا آموزش آنلاین

تلاش برای آنکه دانش‌آموزی از آموزش جانماند/ چرخش روزگار؛ از تدریس پای تخته سیاه تا آموزش آنلاین
این روزها با همه سختی های ناشی از کرونا و تعطیلی ناگزیر مدرسه‌ ها، آموزگاران بسیار پرکارتر از ایام مدرسه هستند و بار دیگر ثابت کردند جهادگران عرصه علم و دانش هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از مرآت؛ کرونا رنگ همه چیز را تغییر داده  و دو سالی می شود حال و هوای مدارس را هم تغییر داده است،  دیگر صدای زنگ مدارس به گوش نمی رسد و شور وشوق تحصیل در روزهای اول مهرهم حس نمی شود اما آموزش تعطیل نیست و عشق معلمان به دانش آموزانشان هم رنگ نباخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

معلمان کشورمان بار دیگر ثابت کردند جهادگران عرصه علم و دانش هستند ، این قشر دلسوز در شرایط بحرانی امروز کشور به دلیل شیوع بحران کرونا بیش از حد توانشان نقش ‌آفرینی کردند، از جان و مال خود مایه گذاشتند و با نهایت احساس تدریس را برای همه دانش آموزان برحسب شرایط ادامه دادند.

,

آموزش‌های مجازی البته با تمام وجود مشکلات و کاستی‌هایی که دارد با ابتکار و خلاقیت معلمان در جریان است و آنها بدون آمادگی قبلی وارد میدان آموزش مجازی شده‌اند و در این میان هر معلمی سعی می‌کند با خلاقیت خود، روش‌های مختلفی را در آموزش مجازی به کار بگیرد.

,

امروز در تقویم بنام اسوه و بزرگ معلم تاریخ کشورمان که اندیشه و اندیشیدن را به ما آموخت شهید مطهری و روز معلم مزین شده وبهانه ای دست داده است تا صدایی شویم برای این قشر دلسوز تا شاید کمی بیشتر دیده و شنیده شوند.

,

به همین منظور برخود لازم دانستیم تا در این روز پای درد و دل معلمان استان مان بنشینیم و گفت و گویی صمیمی با برخی از معلمین نمونه استان سمنان در سال تحصیلی که گذشت داشته باشیم.

,

از این رو با تکتم علیان نژاد معلم پایه چهارم دبستان شهید همت شهرستان شاهرود یکی از معلمین نمونه استانی گفت و گویی ترتیب داده ایم که در ذیل می خوانیم:

,

وی ابتدا از سختی تدریس مجازی و نا آشنا بودن آن در روزهای نخست کرونایی برای ما این چنین گفت: واقعاً روزهای سخت و ناشناخته‌ ای بود، به درستی توجیه نبودیم و نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم؛ اینک به لطف خدا روزهای سخت گذشته است و تقریبا با آموزش مجازی کاملا آشنا هستم.

,

 اگرچه به ظاهر مدرسه ها تعطیلند ولی زحمتش چندین برابر شد

,  اگرچه به ظاهر مدرسه ها تعطیلند ولی زحمتش چندین برابر شد,  اگرچه به ظاهر مدرسه ها تعطیلند ولی زحمتش چندین برابر شد,

این آموزگارنمونه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه به نظر شما کدام روش تدریس سخت تر است (آموزش حضوری یا مجازی)،گفت: کرونا به ما یاد داد که کلاس و مدرسه جایگزینی ندارد و واقعا شرایط مجازی شاید به ظاهر ساده باشد اما بسیار سخت تر و زمانگیر تر است است و ما مجبور هستیم از 8صبح آن لاین شویم و مطالب درسی روزانه را بارگذاری  کنیم و سپس پرسش و پاسخی و آخرشب هم تکالیف را بررسی کنیم و این کار را بسیاردشوارکرده و به حدی که چند نمره عینکم هم بالارفته است.

,

علیان نژاد در ادامه گفت: باید قسمت‌های مثبت ماجرا  را هم ببینیم؛ البته کرونا لطف‌هایی هم برای ما داشت تولید محتوا یکی از رسالت های ما معلم ها در این روز ها شده و برای ما که در این سال های خدمت، تنها آموزش حضوری را تجربه کرده بودیم کار دشواری بود و با ساخت کلیپ و تدوین فیلم اصلا آشنا نبودم ولی به لطف کرونا تقریبا به روش های تدریس مجازی مسلط شدم.

,

اما او خاطراتی هم از آموزش های مجازی خود داشت: تمام دوران خدمتم هرروز به نوعی جذاب بوده است تمام این روزها خاطره وآموزش مجازی هم از این قاعده مستثنی نیست اما یکی از خاطرات در سال تحصیلی که گذشت برایم بیاد ماندنی شد؛ یک روز یکی از دانش آموزانم می خواست در مورد من با دوستش صحبت کند و به نوعی پشت سرمن بد گویی کند و اشتباهی پیام را برای من ارسال کرد و این موضوع خیلی برایم جالب بود اما خود دانش آموز خیلی خجالت زده بود و از من عذر خواهی کرد.

,

اما معلمان در این روزهای کرونایی و تعطیلی مدارس هرگز از آموزش دانش آموزانی که در مناطق محروم و روستایی به دلیل دسترسی نداشتن به تلویزیون، اینترنت و وسایل هوشمند ارتباطی قادر به بهره مندی از آموزش در شبکه مجازی و همچنین تلفن نیستند، غافل نشده‌اند.

,

محرومیت ها هم جلودار عشق معلمی نشد

, محرومیت ها هم جلودار عشق معلمی نشد, محرومیت ها هم جلودار عشق معلمی نشد,

زهرا مظهری معلم چند پایه روستای دروار دامغان که همزمان پایه اول و دوم را تدریس می کند، یکی از این معلم ها است که محرومیت دانش آموزانش را تاب ندارد و به دنبال کمک به آنها بوده است.

,

وی در گفت و گو با خبرنگار مرآت گفت: به دلیل اینکه همزمان مدیر مدرسه هم هستم،  تعامل و ارتباط تنگاتنگی با اولیا دانش آموزان دارم  و حتی درجریان مشکلات خانوادگی آنها نیز هستم  و همیشه سعی کردم به نوعی آنها را در زمان مشکلات با صحبت کردن متقاعد کنم.

,

مظهری از تلاش برای کمک به دانش آموزان محرومش این چنین گفت: با وجود آنکه در روستا هستیم ولی دسترسی به اینترنت خوب است ولی بعضی از دانش آموزان به دلیل محرومیت توان خرید گوشی قابلیت دار را نداشتند وبارها به کمیته امداد مراجعه کردم و تلاش کردم برای آنها وامی درخواست بدم تا مشکل آنها حل شود ، خدارو شکر برای 14 نفراز دانش آموزان محروم مدرسه توانستم وام 2 میلیونی از کمیته امداد بگیرم.

,

وی با بیان اینکه در پایه های اول و دوم ابتدایی دانش آموزان به شدت نیازمند برقراری  رابطه عاطفی با معلم خود هستند اذعان داشت: تنها ارتباط مجازی در ایجاد انگیزه و علاقه آنها بسیار تاثیر گذار است و من به روش های ابزاری مختلف سعی کردم این خلا را برای دانش آموزانم جبران کنم.

,

سختی آموزش آنلاین قابل توصیف نیست

, سختی آموزش آنلاین قابل توصیف نیست, سختی آموزش آنلاین قابل توصیف نیست,

آسیه جعفری معلم پایه چهارم دبستان رقیه هم یکی دیگر از تلاشگران عرصه علم ودانش در منطقه محروم شهرستان مهدی شهر است که درد و دل هایی از شرایط سخت آموزش مجازی دارد و عنوان کرد: تمام سال های خدمت من در یک کفه ترازو دو سال آموزش مجازی در کفه دیگر و آنقدر سختی کار برای من و همکاران زیاد بود که قابل توصیف نیست.

,

وی در ادامه  اذعان داشت: مدرسه ایی که در آن در حال تدریس هستم اکثرا محروم بودند بعضی از آنها اصلا تلفن همراه نداشتند وبعضا چند دانش آموز همراه هم درس می خواندند و گاهی اوقات از گوشی بستگانشان استفاده می کردند.

,

جعفری در ادامه از تکنیک ها و روش های مختلفی برای آموزش دانش آموزانش گفت: برای بعضی آموزش حضوری با برنامه ریزی درساعات مدرسه و برای بعضی درسنامه تهیه کردم و حتی برای تدریس خصوص گاهی اوقات به  منازل آنها می رفتم و در کنار این موارد کلاس های مجازی هم دایر بود.

,

این معلم نمونه در پایان گفت: دوری از مدرسه و دانش آموزان و نبود ارتباط عاطفی بین ما و آنها واقعا شرایط را سخت و دلتنگی ها را دوچندان کرده و بسیار از بچه ها اعتراف می کنند، ای کاش قدر روزهای مدرسه و بازی ها و شیطنت های مدرسه را می دانستیم و به یاد آن روزها اشک می ریزند و گریه می کنند.

,

حال ما هم آرزوی دنیای بدون کرونا را برای تمامی دانش آموزان سرزمینمان داریم که باز هم در روز معلم بتوانند به پاس قدردانی از تلاش های یک ساله، آنان را سخت در آغوش بگیرند و یک صدا در کلاس فریاد زنند: شمع شدی ،شعله شدی و سوختی تا هنرخود به من آموختی.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه