اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا هشدار داد؛

احتمال افتادن کشور به دام بیماری هلندی/ اثر لغو تحریم‌ها چیست؟

احتمال افتادن کشور به دام بیماری هلندی/ اثر لغو تحریم‌ها چیست؟
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها حتی در کوتاه مدت باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادی خواهد شد، گفت: دولت نباید با آزادسازی منابع بلوکه شده، اقدام به سرکوب نرخ ارز کند زیرا ورشکستگی کارخانه‌ها، از بین رفتن مزیت‌های صادراتی کشور و تشدید واردات را در پی خواهد داشت.
[

مصطفی نصراصفهانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره تاثیر رفع تحریم و آثار آن بر اقتصاد ایران، با اشاره به جنگ تجاری چین و آمریکا، اظهار کرد: ایران بهترین مسیر استراتژیک در این  جنگ اقتصادی است و از سوی دیگر توافق با ایران برای آمریکایی‌ها منافع اقتصادی زیادی دارد؛ و بنا بر اصل اقتصادی ضریب تکاثر، زیان تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها می‌تواند عدد بسیار بزرگی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

هزینه ادامه تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها زیاد است/ فقط به فکر فروش نفت نباشیم

, هزینه ادامه تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها زیاد است/ فقط به فکر فروش نفت نباشیم, هزینه ادامه تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها زیاد است/ فقط به فکر فروش نفت نباشیم,

وی افزود: هزینه ادامه تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها کم نیست و اقتصاد نشان داده است که حتی غول‌های اقتصادی هم ممکن است در دام خطاهای راهبردی بیفتند و افول شدیدی را تجربه کنند؛ رفع تحریم‌ها در صورتی که با استناد به فرمایشات رهبر انقلاب فقط بر روی کاغذ نباشد و راستی آزمایی شود، می‌تواند در جهش اقتصادی هر دو طرف به خصوص کشور ما موثر باشد که البته در اینجا شروطی نیاز است.

این کارشناس اقتصادی گفت: با لغو تحریم‌ها مثلاً فروش نفت به تنهایی و در صورت محقق شدن صادرات روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت، ۵ تا ۶ درصد در بالا بردن رشد اقتصادی اثر دارد البته باید بتوانیم در کنار آن با واردات فناروی و حمایت از تولید و امکان صادرات برای شرکت‌های تولیدی را افزایش دهیم که با این امر جهش اقتصادی برای ایران رخ خواهد داد.

نصر اصفهانی گفت: به نظرم باید آمادگی برای استفاده از فرصت‌ها را داشته باشیم و بتوانیم به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده کنیم و مبادا مانند تشنه لبی در چشمه آب غرق شویم. باید آمادگی تعامل با دنیا را داشته باشیم و از این فرصت برای رشد اقتصادی درست استفاده کنیم که این موضوع خیلی مهم است.
 

,
,
,
,
,
,

ترس کارشناسان اقتصادی ایران از لغو تحریم‌ها

, ترس کارشناسان اقتصادی ایران از لغو تحریم‌ها, ترس کارشناسان اقتصادی ایران از لغو تحریم‌ها,

وی توضیح داد: حتی اگر رفع تحریم‌ها موقتی باشد، نباید با سیاست گذاری اشتباه، اقدامات دولت‌های قبلی و فعلی بر باد برود؛ رفع تحریم می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور کند.

,

این کارشناس با اشاره به وضعیت امروز اقتصاد ایران، بیان کرد: ترس کارشناسان این است که در صورت رفع تحریم‌ها نهایت استفاده موثر از آن نشود که این امر، به نحوه تفکر و دید نادرست به مسائل اقتصادی و بین المللی برمی‌گردد.

,

نصر اصفهانی گفت: مشکل این است که، تصویر کلانی از اینکه جایگاه کشور در اقتصاد دنیا در کدام رده باید قرار بگیرد، نداریم؛ با توجه به شرایطی کنونی و ویژگی‌های کشور و امکانات، برای رسیدن جایگاهی که مدنظر است، باید برنامه ریزی کلان اقتصادی داشته باشیم و طرح عملیاتی جهت رسیدن به این افق را تدوین کنیم.
 

,
,

ارتباط با دنیا مانند جاری شدن آب در زمین خشک است/ کشور دچار بیماری هلندی نشود

, ارتباط با دنیا مانند جاری شدن آب در زمین خشک است/ کشور دچار بیماری هلندی نشود, ارتباط با دنیا مانند جاری شدن آب در زمین خشک است/ کشور دچار بیماری هلندی نشود,

وی اضافه کرد: ارتباط مستمر با اقتصاد دنیا مثل آبی است که در یک زمین خشک جاری می‌شود و در صورت کاشت بذر و اقدامات بعدی، می‌توان روزی از این زمین محصول برداشت کرد؛ در غیر این صورت از این آب فقط گل و لای  ایجاد خواهد شد. اگر درآمد نفتی کشور افزایش یافت، دولت نباید با این منابع فقط نرخ ارز را سرکوب کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد اینکه احتمالاً با آزادسازی منابع ارزی، دولت نرخ ارز را کاهش دهد، بیان کرد: با این اقدام و سرکوب نرخ ارز، کارخانه‌ها ورشکست خواهند شد و شرکت‌های صادرکننده با تعارض برنامه ریزی شده روبه‌رو و زیان‌ده می‌شوند؛ واردات تشدید و دوباره دچار بیماری هلندی در کشور خواهیم شد و خلق پول و نقدینگی باز هم باعث ایجاد رانت برای نورچشمی‌ها و خویشاوندان آقایان را فراهم خواهد کرد.

, این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد اینکه احتمالاً با آزادسازی منابع ارزی، دولت نرخ ارز را کاهش دهد، بیان کرد: با این اقدام و سرکوب نرخ ارز، کارخانه‌ها ورشکست خواهند شد و شرکت‌های صادرکننده با تعارض برنامه ریزی شده روبه‌رو و زیان‌ده می‌شوند؛ واردات تشدید و دوباره دچار بیماری هلندی در کشور خواهیم شد و خلق پول و نقدینگی باز هم باعث ایجاد رانت برای نورچشمی‌ها و خویشاوندان آقایان را فراهم خواهد کرد.,

 

,

اثر کوتاه مدت لغو تحریم‌ها؛ مشکلات حل نخواهد شد

, اثر کوتاه مدت لغو تحریم‌ها؛ مشکلات حل نخواهد شد, اثر کوتاه مدت لغو تحریم‌ها؛ مشکلات حل نخواهد شد,

نصر اصفهانی با اشاره آزادسازی منابع بلوکه شده و کاهش نرخ ارز، ادامه داد: با این اتفاقات قدرت خرید مردم با ورود یک سری کالای لوکس مثل خودرو و یا گوشی تلفن همراه و... برای مدت کوتاهی بهتر خواهد شد و مردم احساس بهتری خواهند داشت ولی دوباره بعد از دو سال که تحریم‌ها برگردد، وضعیت بسیار بدتر از حال کنونی می‌شود زیرا برای حل مشکلات اقتصادی که بیشتر آن به داخل برمی‌گردد، اقدامی انجام نشده است.

, با این اتفاقات قدرت خرید مردم با ورود یک سری کالای لوکس مثل خودرو و یا گوشی تلفن همراه و... برای مدت کوتاهی بهتر خواهد شد,

وی در مورد اینکه اگر تحریم‌ها برداشته نشد، باید چه اقدامی انجام دهیم، گفت: از نظر اقتصادی اگر تحریم بماند، برای برنامه ریزی اقتصادی در بلند مدت بهتر است تا اینکه تحریم‌ها موقتی برداشته شود، زیرا باعث شکست برنامه ریزی‌های اقتصادی و افزایش مشکلات خواهد شد.

,

 

,

با دلارهای نفتی سرمایه گذاری کنیم/ چرا تصمیم گیران درکی درستی از بدیهیات ندارند؟

, با دلارهای نفتی سرمایه گذاری کنیم/ چرا تصمیم گیران درکی درستی از بدیهیات ندارند؟, با دلارهای نفتی سرمایه گذاری کنیم/ چرا تصمیم گیران درکی درستی از بدیهیات ندارند؟,

این کارشناس اقتصادی در مورد کاهش وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفتی، بیان کرد: گروهی از کارشناسان معتقدند حتی اگر پول نفت تبدیل به دلار نشود و به حساب کشور هم نیاید، مهم نیست اما اگر  این درآمد صرف سرمایه گذاری در زیرساخت‌های کشور شود و به اقتصاد بازگردد، برای کشور بهتر است. البته باید در نظر داشت اگر نفت را نفروشیم و امروز از منافع آن استفاده نکنیم، ممکن است فردا دیگر با توجه  به رشد تکنولوژی‌های جایگزین از دست برود و تبدیل به ماده‌ای کم ارزش شود؛ بنابر این بهتر است با درآمد آن به عنوان مثال قطار سریع السیر یا تکنولوژی‌های جایگزین را توسعه دهیم.

,

نصر اصفهانی با اشاره به خاموشی‌ها و کمبود برق در کشور، گفت: ایران از بزرگ‌ترین دارندگان گاز در جهان است؛ چرا از نیروگاه‌های گازی با بازدهی بالا و تولید چند برابری برق استفاده نکنیم؟ در حالی که کشورهای پیشرفته اکنون از اخلاف دمای سطح و عمق زمین برق تولید می‌کنند و درست نیست ما به این نوع فنآوری‌ها ورود نکنیم.

وی در پایان با اشاره به پیشرفت اقتصادی چین و پیشی گرفتن از آمریکا، تاکید کرد: تعامل با دنیا مهم است و می‌تواند باعث رشد کشور شود البته نه اینکه چینی‌ها یا آمریکا و یا هر کشور دیگری برای ما کاری انجام دهد بلکه باید خودمان برای استفاده از ظرفیت‌های کشور اقدام کنیم و از تعامل با جهان برای استفاده از فناوری‌ها سود ببریم؛ ولی متاسفانه سوالی مطرح است که، چرا کسانی که تصمیم‌ساز و تصمیم گیر هستند، درکی از این بدیهیات ندارند؟.

,
,
,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه