اخبار داغ

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد:

آب انتقالی نباشد بخش شرب یزد بحرانی می‌شود/ بارش‌ها که دردی از یزد دوا نمی‌کند

آب انتقالی نباشد بخش شرب یزد بحرانی می‌شود/ بارش‌ها که دردی از یزد دوا نمی‌کند
جوادیان زاده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به اینکه آب انتقالی نباشد بخش شرب یزد بحرانی می‌شود، گفت: بارش ها دردی از بی آبی یزد دوا نمی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدمهدی جوادیان زاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره وضعیت کنونی آب استان یزد، گفت: بارندگی 20 سال اخیر نشان از روند کاهشی بارش‌ها در استان یزد می‌دهد و استان در دوره‌های طولانی‌مدت خشکسالی قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان تحت تأثیر خشکسالی های 20 ساله قرار گرفته است، افزود: سال‌های 98 و 99 نسبت به سال‌های نرمال وضعیت بارش‌ها بهتر بود که البته خیلی شرایط ویژه‌ای نبود اما مناسب‌تر از گذشته به نظر می‌رسید که بازهم امسال شاهد کاهش بارش‌ها بودیم.

,

, ,

وی میزان بارش‌های سال آبی جاری در استان یزد تا روز یازدهم اردیبهشت‌ماه را 61 میلیمتر اعلام کرد و اظهار داشت: در سال گذشته تا همین دوره مشابه 108 میلیمتر بارش داشتیم که نشان از کاهش 44 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته و کاهش 32 درصدی نسبت به دوره بلندمدت را در استان یزد نشان می‌دهد.

,

کاهش سالانه 45 سانتی‌متر سطح آب زیرزمینی در استان نگران‌کننده است

, کاهش سالانه 45 سانتی‌متر سطح آب زیرزمینی در استان نگران‌کننده است, کاهش سالانه 45 سانتی‌متر سطح آب زیرزمینی در استان نگران‌کننده است,

جوادیان زاده به وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در استان اشاره کرد و گفت: سفره‌های آب زیرزمینی متأثر از بارش‌ها است و چون منبع آب سطحی که در استان نداریم و عمده تغذیه آب‌های زیرزمینی از بارش‌ها اتفاق می‌افتد. وقتی بارش‌ها کاهش پیدا کند تغذیه آبخوان‌ها نیز کم و شرایط تجدید آب زیرزمینی در سفره با مشکل مواجه می‌شود به این معنا که با کاهش بارش‌ها آب کمتری به داخل سفره‌ها نفوذ پیدا می‌کند اما مصارف ثابت یا بعضاً رو به ازدیاد و کسری مخزن در سال‌های خشکسالی تثبیت می‌شود. اگر در سال‌های ترسالی کسری مخزن آب‌های زیرزمینی چیزی حدود 150 میلیون مترمکعب باشد این میزان در سال‌های خشک به 250 میلیون مترمکعب نیز خواهد رسید.

,

, ,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به اینکه کسری مخزن معادل این است که سطح آب‌های زیرزمینی در آن سال، چیزی بیشتر از متوسطی که داشته‌ایم با افت مواجه شده است، افزود: به‌طور متوسط در سال 45 سانتی‌متر سطح آب‌های زیرزمینی در سطح استان 45 کاهش پیدا می‌کند که بسیار نگران‌کننده است به علت اینکه سطح آب در حال پایین آمدن است و اینکه تا چه زمانی این روند ادامه داشته باشد نامعلوم است و شاید هرلحظه آبخوان‌های ما وضعیت تأمین نداشته باشند اما وقتی کسری مخزن افزایش پیدا می‌کند سرعت‌پایین افتادگی سطح آب زیرزمینی نیز بیشتر می‌شود.

,

مصرف 10 میلیارد مترمکعبی آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب

, مصرف 10 میلیارد مترمکعبی آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب, مصرف 10 میلیارد مترمکعبی آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب,

وی به میزان مصرف آب طی یک دهه اخیر در استان یزد اشاره و اضافه کرد: میزان مصرف آب در یک دهه اخیر در بخش‌های مختلف مثل کشاورزی، شرب و صنعت است و از کل آب مصرفی در استان، چیزی حدود 85 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و 4 تا 6 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جمع کل آبی که در 10 سال اخیر در این سه بخش استفاده‌شده، 10 میلیارد مترمکعب است.

,

, ,

جوادیان زاده در ادامه با بیان اینکه مقدار حجم آب انتقالی به استان زیاد نیست، اضافه کرد: سالانه 800 میلیون مترمکعب آب در استان یزد مصرف می‌شود که آب انتقالی به استان حدود 65 تا 70 میلیون مترمکعب است. این 800 میلیون مترمکعب برای کشاورزی مناسب بوده و برای شرب مناسب نیست و اکثر منابع آبی استان یزد به خاطر اینکه در محاصره کفه‌ها و شوره‌زارهای مختلف قرار گرفته، شور هستند و کیفیت مناسبی ندارند و حتی بعضی از بخش‌ها برای کشاورزی هم قابل استفاده نیست.

,

اگر آب انتقالی به یزد نباشد در بخش شرب با بحران مواجه می‌شویم

, اگر آب انتقالی به یزد نباشد در بخش شرب با بحران مواجه می‌شویم, اگر آب انتقالی به یزد نباشد در بخش شرب با بحران مواجه می‌شویم,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد با تأکید بر اینکه آب انتقالی به یزد تأمین‌کننده آب شرب استان است، افزود: آب استان یزد برای شرب مناسب نیست و ما بخشی از آب استان را که برای شرب مناسب است را با آب انتقالی که برای استفاده می‌شود مخلوط می‌کنیم و با رساندن کیفیت آب در حد استانداردهای شرب، آب شرب استان را تأمین کنیم.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه اگر آب انتقالی به یزد نباشد قطعاً در بخش شرب با بحران بسیار سختی مواجه خواهیم شد، اذعان داشت: اگر این منابع آبی به استان وارد نشود، در مصرف آب شرب با مشکل بسیار سختی مواجه می‌شویم چون بخشی از 800 میلیون مترمکعب آب موجود در استان که برای شرب استفاده می‌شود، بدون مخلوط شدن با آب انتقالی قابل بهره‌برداری نیستند.

,

برای جبران کسری مخزن آب باید بارش‌های مؤثر داشته باشیم

, برای جبران کسری مخزن آب باید بارش‌های مؤثر داشته باشیم, برای جبران کسری مخزن آب باید بارش‌های مؤثر داشته باشیم,

جوادیان زاده در پاسخ به این سؤال که چه میزان باید بارندگی در استان یزد داشته باشیم تا وضعیت آبی استان یزد به حد نرمال برسد؟ گفت: بارش‌ها به دو بخش مؤثر و غیرموثر تقسیم می‌شود، بخصوص در مناطق کویری مثل یزد بارش غیرموثر به علت تبخیر زیاد آب مشاهده می‌شود. بارش مؤثر بخشی است که به منابع آبی زیرزمینی نفوذ پیدا می‌کند و الگو، زمان و مکان بارش در میزان مؤثر بودن آب بسیار اثرگذار است.

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد افزود: درصورتی‌که بارندگی مفید معادل اضافه برداشت‌های ما باشد، می‌توانیم سفره‌های آب زیرزمینی را در حالتی فرض کنیم که کاهش منابع آبی ندارد و به ثبات رسیدیم. کسری مخزن ما در استان 220 میلیون مترمکعب است که اگر بارش‌های مؤثر نیز به این میزان باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که جبران‌کننده کسری مخزن به وجود آمده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه