اخبار داغ

قالیباف:

متاسفانه آموزش‌ و‌ پرورش در ۴ دهه گذشته در اولویت نبوده است

متاسفانه آموزش‌ و‌ پرورش در ۴ دهه گذشته در اولویت نبوده است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان نظام اولویت‌ها و ترجیحات را در یک جامعه مشخص می‌کنند، زیرا تعلیم و تربیت این خطوط را تبیین می‌نماید اما متاسفانه آموزش و پرورش در ۴ دهه گذشته در عمل در اولویت ما نبوده است و امروز ما می‌بینیم که بیشترین صدمه را از این اتفاق خورده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در مراسم تجلیل از معلمان برگزیده ۳۱ استان کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی و همزمان با روز معلم برگزار شد، سخن گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به جایگاه رفیع معلمان و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس به ویژه شهدای دانش آموز و معلم افزود: اگرچه کرونا شیرازه آموزش و پرورش را به هم ریخت اما آموزش و پرورش توانست با یک سرعت خوب و با همت مدیران و معلمان سامانه‌ای را طراحی کند و به نوعی خارج از انتظار عمل کند و همه دیدند که چگونه در روز نیاز و سختی، کم لطفی و کم توجهی مسئولان با تلاش و کوشش معلمان جبران شد که این مهم نشان داد به راستی شغل معلمی شغل انبیاست و جز با عشق و امید جریان پیدا نمی‌کند.

,

نگران عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به امکانات فضای مجازی هستیم

, نگران عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به امکانات فضای مجازی هستیم,

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تعدادی از دانش آموزان به خاطر محرومیت و عدم دسترسی به امکانات، از فضای مجازی فراهم شده برای آموزش محروم اند که این مهم دغدغه ما است و ما شرمنده و نگران آنها هستیم که نکند آنها با تداوم کرونا امکان تحصیل را از دست بدهند و بر اساس همین دغدغه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرد که امکانات لازم برای مناطق محروم تامین شود.

,

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: من به زندگی خود که نگاه می‌کنم درمی یابم که نقش معلمان به ویژه در دوران ابتدایی تا دبیرستان و پیش از ورود به عرصه تحصیلات عالی و آکادمیک شاید از پدر و مادر نیز بیشتر است چرا که دانش آموز همه آینده خود را در چهره معلم تجسم می‌کند و از همین رو است که حفظ منزلت، جایگاه و شأن معلم در همه ابعاد مهم است و همه چیز در گرو حفظ این شأن و جایگاه است و اگر ما می‌خواهیم نظام رتبه بندی یا سند تحول را نیز اجرا کنیم باید به حفظ شأن جایگاه معلم توجه ویژه ای داشته باشیم.

,

وی با تاکید بر اینکه مسئولین باید برای امور مختلف راه حل عملی و اقدام واقعی در کارنامه خود داشته باشند، گفت: اگر ما می‌گوییم که آموزش و پرورش مهم است و واقعاً هم اینگونه است باید در کارنامه دوران مسئولیت خود به آن توجه کنیم چرا که معلمان نظام اولویت‌ها و ترجیحات را در یک جامعه مشخص می‌کنند، زیرا تعلیم و تربیت این خطوط را تبیین می‌نماید اما متاسفانه آموزش و پرورش در ۴ دهه گذشته در عمل در اولویت ما نبوده است و امروز ما می‌بینیم که بیشترین صدمه را از این اتفاق خورده‌ایم.

,

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در برنامه‌های پنجساله توسعه دولت آینده باید اولویت اصلی خود را به بحث آموزش و پرورش قرار دهند چرا که بی شک ساماندهی و ثبات اقتصادی و استقلال و رفع مشکل آسیب‌های اجتماعی در گرو رشد آموزش و پرورش و توسعه آموزشی است و ما هرجا از این موضوع غفلت کرده‌ایم دچار مشکل شده‌ایم.

,

وی با اشاره به دوران مسئولیت خود در شهرداری تهران، گفت: در آن زمان با وجود آنکه شاید مسئولیت اصلی شهرداری چیز دیگری بود اما با توجه به اهمیت معلمی و آموزش و پرورش ما همه شهرداری‌ها و ناحیه‌ها را توجه داده بودیم، اگر معلمان و مدیران در مدارس مشکلی دارند در حد توان مدیریت شهری به آنها توجه شود و ان شاءالله با همین نگاه در حال و آینده نیز پیش خواهیم رفت و مجلس و دولت نیز باید آموزش و پرورش را به عنوان یک دستگاه سرمایه‌ای نگاه کنند و نه دستگاه هزینه‌ای.

,

بروکراسی اداری مانع اصلی توجه به آموزش و پرورش است

, بروکراسی اداری مانع اصلی توجه به آموزش و پرورش است,

قالیباف تاکید کرد: البته یکی از مانع‌های اصلی توجه به آموزش وپرورش نظام اداری و بروکراسی است که زنجیری به پای مردم و دست مدیران شده است و اگر در این ۱۰ سال در سند تحول نیز به جایی که قرار بوده است نرسیده‌ایم یکی از دلایل اصلی آن همان معضل اصلی یعنی بوروکراسی اداری است.

,

وی با تاکید بر لزوم توجه به عدالت آموزشی، گفت: عدالت آموزشی و فراگیری آموزش برای همه یکی از موضوعات مهم برای ما است و یکی از اثرات مثبتی که آموزش در دوران کرونا داشت ایجاد بستر نظارت و کنترل و ارتباط بی واسطه بین همه بخش‌های آموزش و پرورش از بالاترین بخش یعنی مدیران و آموزش و پرورش تا پایین‌ترین سطوح بود. همچنین یکسان سازی متون و کتب درسی نیز در این سیستم اتفاق مثبتی بود که رخ داد اما دغدغه افرادی که به امکانات سخت افزاری دسترسی ندارند کماکان برای ما مهم است.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان که از سوی دولت ارائه شده است، گفت: این لایحه در کمیسیون در حال بررسی است و اگر اشکالاتی نیز دارد با همکاری دولت و در مسیر بررسی اصلاح خواهد شد و بی شک در اولویت مجلس قرار دارد و با وجود اینکه بررسی و تصویب آن نهایی نشده است مجلس در چارچوب بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی بودجه آن را انجام داده است.

,

هرگز نباید از بحث دانشگاه فرهنگیان غفلت کنیم

, هرگز نباید از بحث دانشگاه فرهنگیان غفلت کنیم,

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: این دانشگاه باید در راستای کادرسازی و توسعه آموزش و پرورش ساختار یابد و رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص آن تاکیدات فراوانی داشته‌اند لذا هرگز نباید از بحث دانشگاه فرهنگیان غفلت کنیم.

,

قالیباف افزود: زمانی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان کسانی که با رتبه‌های بالا امکان انتخاب رشته در دانشگاه‌های معتبر کشور را داشتند دانشگاه فرهنگیان را برای خدمت انتخاب می‌کردند و معلمی را برمی گزیدند و ما باید چنین جاذبه‌ای را برای دانشگاه فرهنگیان ایجاد کنیم که بهترین افراد آن را برگزینند و جذب آن شوند چرا که این دانشگاه مرکز ثقل، حرکت و تحول آموزشی در کشور است.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه