اخبار داغ

گفت و گو با هنرمند فیروزه کوبی:

کرونا و تورم «فیروزه کوبی» در اصفهان را با رکود مواجه کرده است

کرونا و تورم «فیروزه کوبی» در اصفهان را با رکود مواجه کرده است
سرپرست یک کارگاه فیروزه کوبی در اصفهان گفت: این صنعت طرفداران زیادی داشت که بعد از گران شدن مس، چسب، سنگ، مواد مصرفی، کم شدن قدرت خرید مردم و شیوع ویروس کرونا بازارش با رکود مواجه شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی حیدری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: اصفهان یکی از شهرهای بنام در صنایع دستی کشور و خارج از کشور است و سالانه دوستداران صنایع دستی را از نقاط مختلف  جهان به سمت خود می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی در اصفهان  عنوان کرد: هنر فیروزه کوبی را هنر سنگ و مس نیز می نامند، این هنر طرفداران خاص خود را دارد چرا که لوکس و گران قیمت به حساب می آید و سنگ قیمتی در آن استفاده می شود .

,

حیدری بیان کرد: زیر ساخت فیروزه کوبی از مس است که توسط خم کار به اشکال و ظروف مختلف در می آید قسمتی که روی آن سنگ فیروزه چسبانده می شود حدود ٢ الی ۴ میلی متر فرورفتگی دارد و هنگامی که فیروزه کوبی انجام شود با دیگر سطوح ظرف، هم سطح می شود.

,

وی افزود: برای چسباندن سنگ بر روی ظروف از یک نوع چسب به نام آراکس که از دو جزء تشکیل شده استفاده می کنند و روی سطح مس که تورفتگی دارد با نسبت مشخصی زده شده سپس با پنس، سنگ های فیروزه را روی آن قرار می دهند.

,

مجتبی حیدری ادامه داد: اصولا سنگ فیروزه از نیشابور تهیه می شود که سایزبندی مختلفی دارد و بر حسب سلیقه از سنگ های ریز یا درشت تر استفاده می شود.

,

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی خاطرنشان کرد: سنگ های فیروزه بعد از چسباندن روی ظروف وارد مرحله سابیدن می شوند که با دستگاه یا دست انجام می شود تا سنگ با سطح ظرف مسی هم سطح شود.

,

حیدری گفت: پس از سابیدن، دست اول پلی استر زده شده و وارد مرحله چرخ کاری، فیبر و فرچه می شود که در این مراحل ناهمواری ها صاف می شود و مس جلا پیدا می کند بعد از آن مس با تینر تمیز شده و پلی استر دست دوم زده می شود.

,

وی عنوان کرد: اگر ظرف پلی استر خورده در محیط مناسب که محیطی گرم و خشک است قرار گیرد نیم ساعت طول می کشد تا خشک شود در غیر این صورت یک روز طول می کشد خشک شده و آماده عرضه به بازار شود.

,

*گرانی و کرونا بازار را به رکود برد

, *گرانی و کرونا بازار را به رکود برد, *گرانی و کرونا بازار را به رکود برد,

مجتبی حیدری بیان کرد: این صنعت طرفداران زیادی داشت که بعد از گران شدن مس، چسب، سنگ، مواد مصرفی، کم شدن قدرت خرید مردم و شیوع ویروس کرونا بازارش با رکود مواجه شد.

,

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی خاطرنشان کرد: رفته رفته با شدت گرفتن رکود در بازار، شرایط صادرات نیز تحت تاثیر قرار گرفت و این بازار به حالت خواب فرو رفت، وجود توریست در شهر باعث رفع این رکود خواهد شد ورونق به این صنعت بازخواهد گشت.

,

حیدری اذعان کرد: مواد اولیه این هنر در بازار موجود است ولی نسبت به سال قبل گران تر شده است ظرفی که آماده می شود را نمی توانیم با قیمت مشخصی برای فروش بگذاریم چرا که قیمت مس مرتب تغییر می کند.

,

*وام 500 میلیونی که صفرهایش آب شد!

, *وام 500 میلیونی که صفرهایش آب شد!, *وام 500 میلیونی که صفرهایش آب شد!,

وی افزود: سال گذشته وعده هایی در خصوص حمایت از هنرمندان و صنایع دستی آسیب دیده داده شد و گفته شد وام های ۵۰ میلیونی تا ١٠٠میلیون تومانی با توجه به تولید کارگاه ها در سال، داده می شود ولی بعد که به صندوق ها معرفی شدیم حدود ۵ میلیون وام به کارگاه ها تعلق گرفت.

,

مجتبی حسینی ادامه داد: گفته شد برای وام ها دوماه تنفس در نظر می گیرند ولی اولین ماهی که گذشت پیامک واریز قسط از سوی صندوق ارسال شد این در حالی است که شرایط بازار اصلا خوب نیست.

,

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی بیان کرد: بهتر است اول برای رفع مشکل قیمت مس و مواد اولیه صنایع دستی اقدام کنند چرا که مشخص نیست از یک فروش سود یا زیان کردیم و قیمت ها هر لحظه نوسان دارد سپس وضعیت گردشگر و توریست در استان و بعد از آن صادرات به شهرها و کشورهای دیگر را مدنظر قرار دهند.

,

مجتبی حیدری ادامه داد: متاسفانه مردم حتی در استان اصفهان نیز با این ظروف آشنایی ندارند پیشنهاد می کنم مسابقه، مستندات، فیلم های کوتاه یا نظرسنجی هایی که برای مردم جالب باشد تهیه کنند و در شبکه های پرمخاطب پخش کنند و مهم است که این روند مستمر نیز باشد.

,

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی خاطر نشان کرد: برای فروش اینترنتی نیز می توانند اپلیکیشن طراحی کرده، کارگاه ها، فروشگاه ها و اجناس را معرفی و اجناس را زیر نظر اصناف قیمت گذاری کنند تا مردم بدون ترس از تقلبی بودن اجناس یا گران فروشی خرید اینترنتی انجام دهند.

,

وی اذعان کرد: در حال حاضر نه تنها ما بلکه بسیاری از فعالان در صنایع دستی وضعیت چندان خوبی ندارند و برخی نیز تغییر شغل دادند که نیاز به حمایت دارد تا بازار از این شرایط عبور کند و وضعیت بهتر شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه