اخبار داغ

بررسی تغییر لحن مقامات عربستان سعودی در قبال ایران/ تلاش رسانه های معاند برای تحریف واقعیت

بررسی تغییر لحن مقامات عربستان سعودی در قبال ایران/ تلاش رسانه های معاند برای تحریف واقعیت
با وجود عدم موفقیت و شکست ریاض در سیاست تقابلی با ایران، احتمالاً دیر یا زود سعودی ها مجبور به تجدیدنظر در مواضع خود نه تنها درباره ایران بلکه در منطقه می شوند، پس تغییر رویکرد سعودی را باید فارغ از کلیشه‌های رایج، بر پایه «محاسبه سود و هزینه» تحلیل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی چندی است که در فضای رسانه ای منطقه از گفتگوهای مقامات ایرانی و عربستان سعودی سخن گفته می شود. اظهاراتی که برخی آن را به تغییر رویکرد آمریکای دوران بایدن نسبت داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی ,
 
,
هر چند عربستان در سال های اخیر در مواجهه با جمهوری اسلامی در عراق، لبنان، سوریه، یمن و … با شکست مواجهه شده است و مطرح شدن این اظهارات در این شرایط شاید دور از ذهن نباشد.
,
 
,
اما ابتدا باید گفته شود که این اخبار منابع مشترکی دارند و منبع همگی آن ها مقامات عراقی هستند که به نظر می رسد با این تفاسیر دولت و شخص” الکاظمی” نخست وزیر عراق به دنبال کسب” پرستیژ” باشد و با محور قرار دادن خود در تلاش اند تا جایگاه ویژه ای برای خودشان در محاسبات منطقه ای دست پا کنند که شاید اگر این امر محقق شود تا حدودی هم موفق خواهند بود.
,
 
,
ماجرا آنجا جالب می شود که هم مقامات ایرانی و هم سعودی این دیدار ها را رد کردند اما اخبار انقدری به کرات نقل شده است تا ذهن هر خواننده یا شنونده را اگر به سمت یقین نبرد به شک بیاندازد و نکته ای که به دور از نظرات مسئولین دو طرف، می تواند جالب به نظر برسد تغییر لحن و گفتمان مقامات سعودی درباره جمهوری اسلامی ایران است. چنانکه “بن سلمان” ولیعهد سعودی در مصاحبه تلویزیونی خود خواستار برطرف کردن اختلافاتی شد که منطقه را دچار انشقاق کرده است.
,
بن سلمان صراحتا گفته است: «ما نمی‌خواهیم شرایط ایران دشوار باشد.»!
,
 
,
اما در عالم سیاست بین الملل و برای تحلیل این داده ها لازم است ضمن تفکیک میان «تغییر لحن و تاکتیک» با «تغییر راهبرد» از سوی دربار آل‌سعود، دقت نظر در تحولات یک دهه گذشته و آنچه موجب این تغییر لحن شده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، چه، ممکن است جریان رسانه‌ای معاند با تحریف واقعیت، روایتی وارونه را به افکار عمومی القا کند.
,
 
,
با وجود عدم موفقیت و شکست ریاض در سیاست تقابلی با ایران، احتمالاً دیر یا زود سعودی ها مجبور به تجدیدنظر در مواضع خود نه تنها درباره ایران بلکه در منطقه می شوند، پس تغییر رویکرد سعودی را باید فارغ از کلیشه‌های رایج، بر پایه «محاسبه سود و هزینه» تحلیل کرد و نباید آن را تنها و فقط معلول تغییر ادعایی رویکرد دولت “جو بایدن” در قبال ایران و برجام دانست، زیرا ریاض نشان داد که در اوج مذاکرات برجام در دولت اوباما نیز به صورت علنی و غیر علنی تلاش زیادی برای جلوگیری از توافق می‌کرد و حتی بعد از برجام نیز حاضر به تغییر این رویکرد نشد.
,
 
,
نکته مهم این است که سعودی در اوج فشارهای تحریمی علیه ایران در دوران ترامپ و حمایت کامل آمریکا از این کشور، با وجود هزینه‌های سنگین مالی و اعتباری نتوانست توفیقی در راهبردهای تهاجمی خود در منطقه و در پرونده‌هایی که با ایران اختلاف ‌نظر داشت کسب کند، بنابراین حمایت یا عدم حمایت آمریکا نمی‌تواند دلیل اصلی تغییر رویکرد آنها در مقطع اخیر باشد.
,
 
,
مسیر تغییر نگاه سعودی نسبت به رفع اختلاف‌ نظرها با ایران از زمان دولت «عادل عبدالمهدی» و با تلاش مستمر او آغاز شده بود، یعنی زمانی که ترامپ هنوز رئیس جمهور آمریکا بود و حتی به قدری احساس قدرت می‌کرد که دست به جنایتی بی‌سابقه علیه سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و جمع دیگری از فرماندهان مقاومت زد.
,
 
,
به طور قطع این تناقض نقطه اصلی ابطال فرضیه تغییر رویکرد سعودی بخاطر ترس از عدم پشتیبانی واشنگتن از این کشور در دولت جدید آمریکاست، اگرچه به طور طبیعی تغییر رویکرد منطقه‌ای آمریکا می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های تصمیم‌ساز بر سیاست‌های جدید سعودی مورد توجه قرار بگیرد اما قطعا نقطه کانونی چرخش جدید آنها نیست.
,
 
,
اما باید به این نکته توجه داشت که سیاست خارجی عرصه حفاظت از امنیت ملی و بیشینه‌سازی منافع است و مطلق‌انگاری در آن در شرایطی که روند سریع تحولات شرایط جدیدی را به وجود می‌آورد اقدامی غیرعاقلانه و ضد منافع است.
,
 
,
بر اساس آنچه گفته شد؛ باید بر این مسئله صحه گذاشت که تعامل دو کشور طبعا به نفع منطقه و جهان اسلام است و باید ادامه پیدا کند و از همین روست که نویسندگان و رسانه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی مانند «فارین افِرز» و «هاآرتص» در مقالات مفصلی با تحریک سعودی‌ها به دنبال بر هم زدن شرایط جدید هستند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه