اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

جنگ روایت‌ها از گذشته تا امروز/ پیدایش خوارج نتیجه تاثیرپذیری کوفیان از جنگ روایت‌ها بود

جنگ روایت‌ها از گذشته تا امروز/ پیدایش خوارج نتیجه تاثیرپذیری کوفیان از جنگ روایت‌ها بود
محمدجواد روشن‌بین با بیان اینکه جنگ روایت‌ها در تلاش جهت تغییر افکار و عقاید عامه مردم است، گفت: پس از جنگ صفین ۱۲ هزار حافظ و قاری قرآن به دلیل همین موضوع جزء خوارج قرار گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جنگ روایات  به نوعی جنگ نرم در گذشته و قبل از پیدایش رسانه ها بوده است که تعبیر و تفسیر های غلط و یا روایت‌ها و اخبار ضد و نقیضی از موضوعات پخش می شد و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمد جواد روشن بین استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص جنگ روایات ها در زمان امام علی(ع) و تلاش جهت تغییر افکار نسبت به ایشان گفت: جنگ روایات ها باعث تغییر نگاه و تغییر اعتقادات افراد می شود و به ظاهر کشته ندارد اما اعتقادات افراد را نشانه رفته و باعث تغییر عقاید می شود.

, مرآت,

وی در ادامه تصریح کرد: این جنگی همه جانبه و فرا مکان و زمانی است، به طوری که 80 سال پس از شهادت امام علی همچنان بنی امیه امام را لعن و تلاش می کردند نام امام از زبان ها بیافتد و یا به خوبی از او گفته نشود و بدین تربیت جهت  تغییر نگاه مردم نسبت به امام علی جو سازی می کردند.

,

روشن بین با بیان اینکه شکل غلط رساندن یک موضوع به مردم باعث می شود یک عالم یا فقیه هم به خطا برود،افزود: پس از جنگ صفین 12 هزار حافظ و قاری قرآن به دلیل همین موضوع جزءخوارج قرار گرفتند.

,

این استاد دانشگاه  با اشاره به خصلت های مردم کوفه و تاثیر پذیری آنان از روایت های نامعتبر گفت: کوفیان مردمی دنیا طلب، احساساتی و فریبکار بودند و این ویژگی های آنان باعث می شد براحتی تحت تاثیر هر حرفی و عقیده ای قرار بگیرند و تغییر مسیر دهند.

,

وی در ادامه به  حدیثی از امام علی در مورد خصلت های کوفیان اشاره کرد: امام علی(ع) در توصیف خصلت های آنان گفته است؛ "در زمان آرامش مانند شیری می غرید و در زمان جنگ مانند روباه هستید و یا در جنگ شرکت نمی کنید و یا به گونه ای شرکت می کنید که آسیب نبینید".

,

روشن بین از مصداق های  جنگ روایت های صورت گرفته در مورد مقابله با امام علی(ع) گفت: در مورد محل به دنیا آمدن  حضرت علی در خانه کعبه  که یک فضیلت برای امام است، تمام  شیعیان اتفاق نظر دارند و همه می دانند کسی دیگری در دنیا چنین فضیلتی نداشته است.  

,

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اما در بعضی منابع نامعتبر جهت تغییرنگاه شیعیان و عامه مردم  به جایگاه با فضیلت امام علی از شخص دیگری به  نام  حکیم بن حزام نام بردند که او هم در کعبه به دنیا آمده است  و تلاش کردند برای این شخص فضیلت سازی کنند و زمانی این موضوع را مطرح کردند که امکان جمع آوری هیچ سندی نبود و او را در تقابل با امام قرار دادند.

,

وی ضمن تاکید به این موضوع که امروز هم جنگ روایت ها ادامه دارد، افزود: در مسائل مربوط به امام زمان و یا حتی در مسائل مربوط به انقلاب و  امام رحمه الله عده ای سعی می کنند باعنوان کردن مطالب غیر واقعی و کذب اذهان عمومی را تغییر دهند.

,

روشن بین وظیفه ما را  نسبت به تشخیص این روایت های نامعتبر تنها بصیر بودن دانست و افزود : طبق فرمایش امام حسن عسگری در آخرالزمان حق و باطل در هم می آمیزد و شناخت این دو بسیار سخت است و تنها راه نجانت در بودن با ما یعنی اهل بیت است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه