اخبار داغ

تغییر معادلات طرح ‌هادی روستایی در پی تغییر کاربری اراضی بررسی شد؛

توسعه به نام روستا به کام زمین‌خواران

توسعه به نام روستا به کام زمین‌خواران
تغییر کاربری اراضی در روستاهای اطراف مشهد موجب شده تا طرح هادی تنظیم‌شده برای این مناطق با وسعت جدید محدوده روستا همخوانی نداشته باشد و در عمل زمین‌‌خواران از توسعه روستا بهره‌مند شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ افزایش تقاضای تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وساز در داخل روستا موجب مرگ تدریجی بافت بومی و فرهنگی روستاهای اطراف مشهد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

از طرفی برخی دهیاران و اهالی روستاهای اطراف مشهد بدون توجه به اینکه حداقل امکانات برای بهره برداری اقتصادی از ورود مردم شهر به مناطقشان را ندارند، با سودای رشد اقتصادی در روستای‌شان از ارسال گزارش در رابطه با تغیرکاربری غیر مجاز در محدوده‌شان ممانعت می‌کنند.

,

در این رابطه تکتم بهار دوست، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی بابیان اینکه افزایش تقاضای شهروندان مشهد برای ویلاسازی در روستاها معادلات طرح‌های هادی تنظیم‌شده را بر هم میزند تصریح کرد: اکنون با توجه به تغییر تدریجی فرهنگ روستا‌های اطراف شهر مشهد، چشم‌انداز توسعه روستا‌ها تغییر کرده و طرح‌های هادی که از سال‌‌های گذشته برای روستا‌های اطراف مشهد توسط بنیاد مسکن ملی انقلاب اسلامی تنظیم‌شده‌اند اکنون با آمار و پارامتر‌امتر‌‎های اولیه که در دست تحلیل قرارگرفته است مغایرت دارند.

,

وی افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، حضور مردم مشهد در روز‌های پایانی هفته در روستا‌های اطراف مشهد موجب تغییر سبک زندگی روستایی در این مناطق شده است.

,

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بستر بهره‌برداری اقتصادی از حضور گردشگران و مردم شهر در روستا‌ها فراهم نیست، تأثیر مثبت افزایش فرصت اقتصادی در روستا در مقابل ایجاد تورم در روستا به‌واسطه افزایش قیمت اراضی روستا برای ویلا سازی ناچیز است.

,

وی افزود: زمانی که طرح هادی روستایی در دست اجرا قرار می‌گیرد تمام اراضی زراعی و باغی در طرح لحاظ شده و پس از تهیه طرح نیز تمام تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی بررسی می‌شوند و پس از تأیید در کمیسیون تغییر کاربری موردبررسی قرار می‌گیرد.

,

بهاردوست تصریح کرد: در خصوص ساخت‌وسازهای صورت گرفته نیز مسئولیت کنترل و نظارت برساخت و سازها در داخل طرح هادی بر عهده دهیاری بوده و در خارج از آن بر عهده جهاد کشاورزی است.

,

وی افزود: دهیار موظف است تخلفات صورت گرفته را به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع و یا درصورتی‌که ملک در خارج از طرح هادی و در حریم شهرها واقع‌شده باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود.

,

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در زمینه تهیه طرح‌های هادی تاکنون در شهرستان مشهد برای ۲۸۳ روستای بالای بیست خانوار طرح هادی تهیه‌شده که شاخص برخورداری این روستاها از طرح هادی در حدود ۸۶ و نیم درصد است.

,

وی افزود: از ۲۸۳ روستای دارای طرح نیز ۱۱۲ روستا دارای طرح هادی بازنگری هستند، همچنین صدور اسناد نیز در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر شهرستان مشهد (بینالود و ملک‌آباد) برای ۳۱۵ واحد مسکونی سند صادرشده است. اسناد صادره روستایی نیز تاکنون برای ۳۰۶۸۱ واحد مسکونی سند صادرشده است. در روستاهای شهرستان مشهد تاکنون ۵۱۱ قطعه زمین به واجد شرایط واگذارشده است.

,

بهاردوست اذعان داشت: تا کنون در ۸۶ روستا  طرح هادی اجرا شده و ۳۶۹۰ تن قیر رایگان در سطح روستاهای شهرستان مشهد توزیع  و سطحی معادل یک میلیون متر مربع آسفالت شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه