اخبار داغ

نور قرآن در مدرسه مهاد بر قلب دانش آموزان تابیده می شود

نور قرآن در مدرسه مهاد بر قلب دانش آموزان تابیده می شود
مدرسه تخصصی قرآنی مهاد در سال تحصیلی جاری در مقطع ابتدایی 65 دانش آموز و در مقطع راهنمایی 110 دانش آموز واجد شرایط را پذیرش کرده است دانش آموزان مدرسه مهاد در مدت سه سال موفق به حفظ 15 الی 30 جزء قرآن کریم می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  صاحب نیوز؛ خداوند در آیه 49 سوره عنکبوت می فرماید: بَل هُـوَ آیاتٌ بَیـناتٌ فِی صُدورِ الَّـذیـنَ اوتُوا الـعِلـمَ بلکه این قرآن، آیات روشنی است، در سینه های کسانی که به آنها علم [الهی] داده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

قرآن کریم، برترین و بالاترین هدیه خداوند متعال برای بشر است که توسط جبرئیل امین بر قلب پیامبر گرامی اسلام نازل شده است با قرآن کریم زندگی زیبا می ‎شود آدمی جان می گیرد و آرامش واقعی به منصه ظهور می ‎رسد، بدون قرآن کریم آدمی همچون جمادی متحرک و مرده ای افقی است که نه روح دارد و نه آرامش واقعی.

,

توفیق در مداومت در انس به قرائت، حفظ و تدبّر در مفاهیم و معانی قرآن از برکات الهی و حفظ قرآن سنت ارزشمند دینی و از توفیقات بزرگ الهی محسوب می شود که شامل حال هر کسی نمی ‎شود حفظ قرآن از صدر اسلام همواره، به عنوان یک سنت و عبادت بزرگ، در میان مسلمانان رواج داشته و یکی از دلائل صیانت قرآن کریم از تحریف نیز همین اهتمام در سنت حفظ قرآن کریم است این سنت پس از پدید آمدن صنعت چاپ تا امروز نیز موقعیت خود را حفظ کرده است.

,

استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق، سعادت، عنایت و افاضت باعث می شود خداوند متعال، این نعمت بزرگ را به فرد عطا کند سعادتمند کسی است که پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‎های بیکران قرآن کریم خالی نکند.

,

در باب اهمیت قرائت و حفظ قران کریم همین بس که قاریان و حافظان قرآن نزد پیامبر اسلام(ص) و امیرمؤمنان(ع) جایگاهی والا داشتند و مورد احترام و تشویق مادی و معنوی آن بزرگان قرار می گرفتند. اهتمام به قرآن و حفظ آن در صدر اسلام چنان بود که یاد گرفتن سوره ای از قرآن مهریه زن مسلمان قرار می گرفت.

,

مدرسه دخترانه تخصصی حفظ قرآن(مهاد) تحت نظارت موسسه مهد قرآن کریم اصفهان از سال 96 با هدف گسترش و ترویج آموزش فرهنگ قرآنی و تربیت حافظان قرآن کریم با مجوز وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد با مرضیه خراسانی حافظ کل قرآن، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته کلام دبیر آموزش و پرورش و طراح اولیه مدرسه قرآنی مهاد در خصوص فعالیت های این مدرسه به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

,

مدرسه مهاد چه نوع مدرسه ای است و چه فعالیت هایی در این مدرسه انجام می شود؟

, مدرسه مهاد چه نوع مدرسه ای است و چه فعالیت هایی در این مدرسه انجام می شود؟, مدرسه مهاد چه نوع مدرسه ای است و چه فعالیت هایی در این مدرسه انجام می شود؟,

پیش از این دانش آموزان برای حفظ قرآن به ناچار یک الی دو سال از تحصیل جا می ماندند ولی از شهریور ماه ۹۶ با مجوز وزارت آموزش و پرورش دانش آموزانی که قصد حفظ قرآن کریم را دارند می‌توانند در مدارس مهاد همراه با تحصیل، فعالیت های قرآنی نظیر حفظ قرآن را هم انجام دهند. به این ترتیب که دانش آموزان مقاطع تحصیلی چهارم تا نهم علاقمند به حفظ قرآن در یکی از مدارس دولتی ثبت نام می کنند اما دروس تحصیلی خود را در مدرسه مهاد همراه با حفظ قرآن می گذرانند.

,

آنها در بدو ورود به این مدرسه پس از انجام مصاحبه در دوره آزمایشی دو ماهه شرکت می کنند و سپس آزمون می دهند، براساس مصاحبه اولیه، نتیجه آزمون و همچنین ارزیابی اساتید، دانش آموزان سطح بندی و در دوره های حفظ روزانه قرآن از نیم صفحه تا دو صفحه شرکت می کنند. کلاس ها هر روز هفته به جز ایام تعطیل برگزار می شود و دانش آموزان نیمی از ساعت را دروس تحصیلی و نیمی دیگر از ساعت را حفظ قرآن را آموزش می بینند و در پایان سال تحصیلی در آزمون های آموزش و پرورش شرکت می کنند.

,

مدرسه مهاد چند دانش آموز دارد و کلاس ها چگونه تشکیل می شود؟

, مدرسه مهاد چند دانش آموز دارد و کلاس ها چگونه تشکیل می شود؟, مدرسه مهاد چند دانش آموز دارد و کلاس ها چگونه تشکیل می شود؟,

مدرسه مهاد در مقطع ابتدایی 65 و در مقطع متوسطه اول 110 دانش آموز دارد که متاسفانه شیوع و همه گیری بیماری کرونا بر فعالیت مدرسه و تحصیل دانش آموزان نیز تاثیر گذاشت به ناچار بر اساس رنگ بندی وضعیت شهرستان کلاس ها ترکیبی حضوری مجازی برگزار می شود ابتدای سال تحصیلی که شرایط کم خطر شده بود کلاس ها در دو شیفت 7:30 الی 10:30 و شیفت دوم از 10:45 تا 14:45 و با تعداد محدود کلاس های حفظ با 8 الی 12 نفر و کلاس دروس تحصیلی هم با حدود 14 نفر تشکیل می شد در وضعیت حاد و قرمز کلاس مجازی برگزار می شود ولی بدلیل پایین بودن کیفیت و قعطی های اینترنت کلاس ها هم دچار اختلال می شوند.

,

یکی از شرایط ورود به مدرسه مهاد برای مقطع متوسطه اول معدل بالای 19 و مقطع ابتدایی 17 به بالا است در گزینش علمی سعی می کنیم کسانی وارد طرح شوند که توانایی علمی بالایی داشته باشند چون 60 الی 70 درصد این طرح به تلاش و همت خود دانش آموز ارتباط دارد ترم اول سال تحصیلی جاری معدل بیش از 60 نفر از 110 دانش آموز مقطع راهنمایی معدل بالای 19 بود حتی معدل 40 نفر آنها 19.60 تا 20 بود.

,

دانش آموزان در چه مدت زمانی موفق به حفظ کل قرآن می شوند؟ 

, دانش آموزان در چه مدت زمانی موفق به حفظ کل قرآن می شوند؟ , دانش آموزان در چه مدت زمانی موفق به حفظ کل قرآن می شوند؟ ,

دانش آموزان مدرسه مهاد در مدت سه سال موفق به حفظ 15 تا 30 جزء قرآن می شوند با توجه به اینکه در حفظ قرآن ملاک، کسب رتبه در آزمون ها است بعد از پایان هر جزء از محفوظات آزمون گرفته می شود و موفق بودند بطوریکه در دو سال متوالی گذشته و در مرحله اول سال تحصیلی جاری همه رتبه های اول ناحیه (28 نفر ) از مدرسه مهاد بودند ولی در ترم دوم که آموزش ها مجازی شده علی رغم پیگیری ها متاسفانه کیفیت یادگیری و حفظ کاهش پیدا کرده است.

,

دو سال قبل چهار نفر از دانش آموزان در رشته های پنج جزء، ۱۰جزء، ۲۰جزء و کل در مسابقات استانی حائز رتبه های برتر شدند که در رشته حفظ کل رتبه اول استان و به مسابقات کشوری دانش آموزی راه پیدا کردند در مسابقات تواشیح دانش آموزی دو سال قبل گروه تواشیح رتبه اول استان و امسال نیز رتبه اول استان و به فینال کشوری راه پیدا کردند. همچنین سال گذشته نیز در رشته پنج جزء، 10 جزء، 20 جزء و ترتیل در مسابقات استان حائز رتبه های برتر شده و به مسابقات فینال کشوری راه پیدا کردند در پنج جزء رتبه دوم کشوری را کسب کردند

,

دانش آموزان برای ورود به مدرسه مهاد باید داری چه شرایط باشند؟

, دانش آموزان برای ورود به مدرسه مهاد باید داری چه شرایط باشند؟, دانش آموزان برای ورود به مدرسه مهاد باید داری چه شرایط باشند؟,

علاوه بر اینکه دانش آموزان مقطع راهنمایی با معدل بالای 19 و مقطع ابتدایی هم 17 به بالا در مدرسه مهاد پذیرفته می شوند، در مصاحبه ورودی نیز علاوه بر توانایی علمی به لحاظ روانشناسی نیز بررسی می شوند، علاقمند بودن، پرتلاش بودن، اراده قوی داشتن، استعداد متوسط به بالا داشتن، افسرده نبودن از جمله شرایط ورود به مدرسه مهاد است همچنین سعی می شود کسانی که وارد طرح می شوند با اجبار خانواده و اطرافیان نباشد زیرا علاقمند بودن دانش آموز اهمیت بالایی در میزان موفقیت آنها دارد.

,

مشابهه مدرسه مهاد در اصفهان مدرسه دیگری هم وجود دارد؟

, مشابهه مدرسه مهاد در اصفهان مدرسه دیگری هم وجود دارد؟, مشابهه مدرسه مهاد در اصفهان مدرسه دیگری هم وجود دارد؟,

امسال سال چهارم تاسیس مدرسه مهاد است ایده طرح مدرسه مهاد را ابتدا بنده به موسسه ارائه دادم با این حال همزمان با مهاد مدرسه دخترانه ثامن الائمه نیز با اجرای متفاوت تاسیس شد الان هم حدود دو سالی است که مدرسه دخترانه برهان با شیوه متفاوت راه اندازی شده است. مدرسه پسرانه السابقون نیز از جمله مدارس قرآنی در شهر اصفهان است.

,

چشم انداز مدرسه مهاد برای مقاطع بعدی چیست؟ 

, چشم انداز مدرسه مهاد برای مقاطع بعدی چیست؟ , چشم انداز مدرسه مهاد برای مقاطع بعدی چیست؟ ,

با توجه به سختی کار تثبیت محفوظات دانش آموزان اهمیت زیادی دارد ابتدا برای دانش آموزان فارغ التحصیل متوسطه اول که به رشته های دیگر (تجربی، ریاضی و ...) گرایش پیدا می کنند کلاس های تثبیت برگزار می شود تا محفوظات آنها از بین نرود.

,

امسال برای نخستین بار برای گسترش مدرسه مهاد برنامه ریزی کرده ایم تا پایه دهم نیز تشکیل شود تا خروجی و فارغ التحصیلان متوسطه اول حافظ کل قرآن که علاقمند به رشته معارف هستند بتوانند در همین مدرسه ادامه تحصیل دهند البته سایر متقاضیان نیز می توانند در رشته معارف مدرسه مهاد ثبت نام کنند. دانش آموزان پس از حفظ 10 جزء، 20 جزء و 30 جزء از سوی موسسه قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی گواهی دریافت می کنند. حافظان کل قرآن در آزمون سازمان سنجش شرکت می کنند و با کسب امتیاز لیسانس علوم قرآن و حدیث را از وزارت علوم دریافت می کنند.

,

برای رشد و بالندگی اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان مدرسه چه برنامه ای دارد؟

, برای رشد و بالندگی اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان مدرسه چه برنامه ای دارد؟, برای رشد و بالندگی اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان مدرسه چه برنامه ای دارد؟,

در سه سال گذشته و تا قبل از همه گیری بیماری کرونا دانش آموزان به طور ثابت هفته ای یک ساعت کلاسی تحت عنوان اخلاق داشتند گرچه با توجه به اینکه تمام مسائل اجتماعی و اعتقادی در قرآن وجود دارد و نکات ترجمه و تفسیری آیات در کلاس های حفظ آموزش داده می شود ولی با این حال در برنامه هفتگی کلاس اخلاق دانش آموزان مباحث اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی را آموزش می بینند. علاوه بر آن هر ماه یک جلسه هم سخنران ویژه در موضوعات مورد نیاز دانش آموزان دعوت می شدند ولی از زمان همه گیری کرونا و مجازی شدن کلاس ها، مباحث توسط مشاوره به دانش آموزان و خانواده ها آموزش داده می شود.

,

همچنین با توجه به فشردگی کلاس های آموزشی اجرای برنامه جمعی و تشویقی برای دانش آموزان بسیار ضروری است در شرایط غیر کرونایی حداقل سالی یکبار برنامه شبی در مدرسه اجرا می شد و دانش آموزان در مدرسه می ماندند و علاوه بر صرف شام و بازی، حلقه های مختلف علمی و آموزشی تشکیل می شد و مربیان در کنار دانش آموزان می ماندند، برای افزایش روحیه دانش آموزان حتما ماهی یکبار اردو برگزار می کردیم، صرف صبحانه در هتل، بازدید از اماکن و بناهای تاریخی داشتیم، کلاس درس را در یکی از خانه های قدیمی برگزار می کردیم، همایش و محفل های قرآنی، کرسی های تلاوت برگزار می کردیم و یک گروه برای همه دانش آموزان برنامه اجرا می کردند، در پایان حفظ هر جزء جشن جزء برگزار و بچه ها کیک درست می کردند هر پنج روز آزمون برگزار و گواهی داده می شد.

,

اما در شرایط کرونایی هر زمان که شرایط مناسب باشد دورهمی و کلاس ها برای دانش آموزان برگزار می شود به طور مثال در فضای باز و وسیع میدان امام کلاس تشکیل دادیم تا هم تفریح و هم کلاس باشد دانش آموزان خیلی دوست دارند به جرأت می گویم ارتباط صمیمی بین دانش آموزان و مربیان مدرسه مهاد در مدرسه دیگری وجود ندارد و این لازمه کار است چون کار مشکلی است باید مدام به دانش آموزان انگیزه داده شود.

,

منابع مالی و پشتیبانی مدرسه مهاد چگونه و از کجا تامین می شود؟

, منابع مالی و پشتیبانی مدرسه مهاد چگونه و از کجا تامین می شود؟, منابع مالی و پشتیبانی مدرسه مهاد چگونه و از کجا تامین می شود؟,

متاسفانه پشتیبانی مالی نداریم اینجا یک موسسه قرآنی است و من به عنوان کارشناس مدرسه هستم موسسه مردمی است که چندین سال با حمایت مردمی فعالیت های قرآنی انجام می دهد به همین دلیل برای هزینه ها پشتوانه مالی ندارد و با توجه به اینکه اساتید متعدد برای حفظ قرآن و تحصیلی و مربیان حق الزحمه داریم از طرفی مدرسه استیجاری است بنابراین به ناچار شهریه دریافت می کنیم که شهریه ها هم کفاف هزینه ها را نمی دهد خیلی لازم است که اسپانسری قوی این مدرسه را پشتوانه و حمایت مالی کند چون دانش آموزان اغلب از قشر متوسط به پایین جامعه به لحاظ اقتصادی هستند و برخی در پرداخت شهریه مشکل دارند و به سختی با کمک خیرین شهریه آنها پرداخت می شود از خیرین و کسانی که توانایی مالی دارند تقاضا می شود برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی با مدرسه مهاد همکاری کنند تا به فعالیت های خود ادامه دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه