شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 10:45 منتشر شده در مورخ: 1400/02/15 شناسه خبر: 1730926
در گفت و گو با کارشناس تعذیه مطرح شد؛

سوء تغذیه و بیماری؛ نتیجه بی توجهی به تنوع غذایی/ چگونه از عوارض تغذیه ای ماه رمضان در امان بمانیم؟

سوء تغذیه و بیماری؛ نتیجه بی توجهی به تنوع غذایی/ چگونه از عوارض تغذیه ای ماه رمضان در امان بمانیم؟
مسعود فیروزکوهی گفت: عدم تنوع غذایی یا خیلی کم خوردن غذا موجب بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس مسائل تغذیه در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: مهمترین مسئله در برنامه غذایی، مصرف غذاهای متنوع است، رعایت این مسئله در طول ماه مبارک رمضان، بسیار حائز اهمیت دارد.
 
وی با بیان این که در برنامه غذایی هفته تلاش کنید تنوع ایجاد شود، ادامه داد: این نوع باعث می شود، انواع مواد مغذی مثل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، املاح و ویتامین های مورد نیاز را به بدن برسانید، اشتهای افراد خانواده به صرف غذا حفظ شود و به دلیل تکرار، باعث عدم علاقه به مصرف نشود.
 
این کارشناس اذعان کرد: عدم تنوع غذایی یا خیلی کم خوردن غذا موجب بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود، لازم نیست که در ماه مبارک رمضان حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف کنید، بلکه برنامه غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار، شام و سحر کافی است.
 
ضرورت توجه به تغذیه نوجوانان و کودکان

وی افزود: به تغذیه نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند و حتی در بین سال تحصیلی یا فصل امتحانات قرار دارند، باید بیشتر توجه کرد، برای این گروه، حتما وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد.
 
فیروزکوهی گفت: در طول ماه مبارک، میزان سوخت و ساز بدن کاهش می یابد و سیستم های دیگری شروع به فعالیت می کنند که مهمترین آن، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند.
 
وی اضافه کرد: به همین دلیل، نیازی به مصرف غذاهای چرب و پر کالری نیست و میزان کم چربی که به طور معمول در گوشت و غذاها وجود دارد، برای تامین اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن، کافی است.
 
این کارشناس تغذیه با بیان این که شام را سعی کنید 2 تا سه ساعت پس از افطاری صرف کنید، ادامه داد: مطلوب است که وعده شام از مواد غذایی شیرین یا خیلی چرب نباشد، لازم است شام نیز مختصر و سبک صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نکند.

بایدها و نبایدهای نوشیدن آب
 
وی گفت: هیچ گاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنید، طبق توصیه های کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی، در هنگام صرف شام، آب و مایعات استفاده نکنید یا در صورت ضرورت، خیلی کم مصرف کنید.
 
فیروزکوهی با اشاره به این که نوشیدن آب نیم تا یک ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد، بیان کرد: از مصرف نوشابه به همراه شام بپرهیزید،  چراکه گاز آن حجمی از معده را اشغال می کند و موجب صرف کمتر غذا و تحریک معده می شود.
 
وی ادامه داد: سالاد یا سبزی را همراه شام مصرف کنید، زیرا سبزی ها منبع خوبی از فیبر غذایی نا محلول، آنتـی اکسیدان ها و ویتامین های گروه A و  C هستند. مصرف انواع  میوه مانند میوه های تازه یا خشک، برگه ها و کمپوت، یا آب میوه طبیعی و خانگی، در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است.
 
 این کارشناس افزود: ماست هم پیشنهاد می شود که در میان وعده ها استفاده کنید تا به دلیل کلسیم مناسبی که دارد، مانع جذب آهن غذاهای حاوی  گوشت نشود، اما اگر با این روش، ممکن است در مصرف ماست غفلت شود، بهتر است آن را همراه غذا میل کنید، ماست محصولی پروبیوتیک بوده، یعنی حاوی انواع میکروب های مفید است که به عملکرد بهتر روده ها و دفع و خنثی سازی سموم کمک می کند. پروتئین خوبی هم دارد و حس سیری طولانی را ایجاد می کند.

عوارض آبمیوه های پاکتی
 
وی با بیان این که در بین میوه ها، مصرف مرکبات و سیب ترجیح دارد، افزود: آبمیوه های پاکتی موجود در بازار، نمی تواند جایگزین آبمیوه های طبیعی یا خود میوه شود، در سفره شام و سحر سعی داشته باشید از نان های کامل مانند نان سنگک یا نان جو استفاده کنید که غنی از ویتامین های گروهB  بوده و به مقدار لازم فیبر دارند.
 
فیروزکوهی اضافه کرد:  ویتامین های گروه ب در سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت اعصاب و پوست و مو نقش مهمی دارند، فیبرهای غذایی هم در جلو گیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند.
 
وی گفت: توصیه می کنیم مصرف روغن های جامد نباتی و حیوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسرها، شیرینی ها و شکلات را کاهش دهید و از روغن های مایع گیاهی مانند روغن زیتون و دانه های گیاهی مانند پسته، بادام زمینی و ... استفاده کنید.

غذاهایی که باعث ایجاد تشنگی می شود
 
این کارشناس تغذیه افزود: اگر یک قاشق غذاخوری شیره انگور را در یک آب خنک بریزید و آب نصف لیموی ترش تازه را به آن بیفزایید، شربت خوشمزه و مغذی به دست می آید که به جای آب می توانید استفاده کنید، البته در صورت ابتلا به بیماری قند، از آن استفاده نکنید.
 
وی افزود: مصرف کله پاچه، سیرابی و شیر دان موجب احساس تشنگی زیاد در طول روز می شود، لذا بهتر است، از این غذاها کمتر استفاده و در صورت علاقه، به صورت کم آب و کم نمک و آن هم تنها در وعده افطار یا شام میل کنید.
 
فیروزکوهی اظهار کرد: برای جلوگیری از یبوست، به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک، حتما از سبزیجات پخته و خام،  خورش های آلو و کرفس و میوه ها استفاده کنید، در آخر شب، مصرف یک لیوان شیر یا یک پیاله ماست یا یک لیوان دوغ خانگی بدون نمک و گاز به خواب راحت تر کمک می کند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1730926
ارسال نظر
نظرات