اخبار داغ

غفلت مسئولین شهری و فرهنگی؛

کمرنگ‌شدن دعا و مناجات‌خوانی در تبریز/ فضای شهر عطر ماه رمضان ندارد

کمرنگ‌شدن دعا و مناجات‌خوانی در تبریز/ فضای شهر عطر ماه رمضان ندارد
مناجات و دعاخوانی‌ شب‌های ماه رمضان بیش از تمام مراسمات مذهبی در تبریز مظلوم واقع شده و امسال هم کرونا دلیلی برای تعطیلی کامل این مراسم شد و خبری از برپایی مناجات خوانی حتی به صورت محدود نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، بیستمین و سومین روز از ماه پربرکت رمضان گذشته و امشب دومین شب از شب‌های قدر است، هرچند که امسال ویروس کرونا برگزاری مراسم شب‌های قدر را تحت تاثیر قرار داده و این شب‌ها با محدودیت‌های کرونایی و جمعیتی اندک برنامه دعاخوانی و شب زنده داری برگزار می‌شود. اگرچه ویروس کرونا برنامه‌های مذهبی و مناجات خوانی شب‌های ماه رمضان را تحت تاثیر قرار داده اما بسیاری از هیئت‌ها در شهرهای دیگر با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی مناجات و دعاخوانی شب‌های ماه رمضان را تعطیل نکردند، مساله‌ای که در تبریز به ندرت دیده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

مناجات و دعاخوانی‌ شب‌های ماه رمضان بیش از تمام مراسمات مذهبی در تبریز مظلوم واقع شده و امسال هم کرونا دلیلی برای تعطیلی کامل این مراسم شد و خبری از برپایی مناجات خوانی حتی به صورت محدود نبود، در حالیکه بسیاری هیئت‌های دیگر شهر با برپایی مراسم محدود مناجات خوانی و انعکاس آن در فضای مجازی این مراسم معنوی شب‌های رمضان را تعطیل نکردند.

,

غفلت مسئولین تبریز در برپایی مراسمات مناجات خوانی

, غفلت مسئولین تبریز در برپایی مراسمات مناجات خوانی,

محسن بخت شکوهی در گفت‌وگو با آناج در خصوص افول مناجات خوانی در تبریز اظهار داشت: مسئولین شهری و فرهنگی باید در این خصوص جواب بدهند که چرا فضا برای مناجات و دعاخوانی ایجاد نشد، اگرچه متاسفانه ستاد مبارزه با کرونا سختگیری شدیدی کردند و حتی برخی مساجد را هم تعطیل کردند.

,

وی ادامه داد: با این حال باید مسئولین پاسخ دهند که چرا به مانند برخی شهرها با رعایت پروتکل‌ها این مراسم‌ها برگزار نشد و شاید باید بگوییم این مساله به دلیل غفلت مسئولان بوده که این زمینه را فراهم نکرده‌اند.

,

فضای شهر عطر ماه رمضان ندارد

, فضای شهر عطر ماه رمضان ندارد,

این قاری قرآن با اشاره به وضعیت تبریز در ماه رمضان گفت: متاسفانه مظاهر روزه خواری در تبریز زیاد دیده می‌شود و برخی بدون هیچ ابایی روزه خواری می‌کنند و این موضوع هم به این دلیل است که فضای شهر اصلا عطر ماه رمضان را ندارد. تعطیلی مساجد و برنامه‌های دعا و مناجات خوانی دلیل اصلی این فضا است.

,

وی با بیان اینکه ما هم این مساله را از مسئولین مطالبه می‌کنیم، عنوان کرد: در ۱۵ ماهی که کرونا آمده بیشترین رعایت پروتکل‌ها از سوی هیئت‌ها و مساجد بود و ای کاش تدبیری می‌شد تا مراسم مناجات خوانی شب‌های رمضان برگزار می‌شد.

,

بی‌رغبتی مداحان و قاریان به مناجات خوانی

, بی‌رغبتی مداحان و قاریان به مناجات خوانی,

بخت‌شکوهی در پاسخ به این سوال که چرا چهره‌های جدید مناجات و دعاخوانی در تبریز دیده نمی‌شود، توضیح داد: یک ایراد به این است که مداحان ما تکیه به روضه خوانی دارند و در بحث دعاخوانی کار نکرده‌اند و اصلا برخی در خواندن دعای عربی ایراد دارند، طیفی از قاریان هم که تخصصی قرآن می‌خوانند به این دلیل که دعاخوانی به قرآن خوانی آسیب می‌زند وارد این حوزه نمی‌شوند.

,

وی ادامه داد: البته دلیل اصلی این است که مجامع و نهادهای فرهنگی برای تربیت افراد دعاخوان اهتمام نورزیده‌اند و امروز افرادی که در تبریز دعا می‌خوانند با تلاش خودشان به اینجا رسیده‌اند و به صورت آکادمیک آموزش ندیده‌اند زیرا اصلا فضا برای تربیت نبوده است.

,

این مناجات خوان تبریزی یادآور شد: در زمانی که در بسیج مداحان بودم دوره ویژه‌ای برای دعا و دعاخوانی گذاشتیم و امروز هم این کار را ادامه داده‌اند اما آنگونه که باید شکوفایی در این حوزه انجام نشد زیرا دعاخوانان باید بروز داشته باشند و شناسایی و در صدا وسیما معرفی شوند.

,

فرصت فضای مجازی برای هیئت‌ها 

, فرصت فضای مجازی برای هیئت‌ها ,

وی در پاسخ به این سوال که در ایام کرونا هیئت‌های تبریز تا چه اندازه توانستند در فضای مجازی اثرگذار باشند، گفت: برخی هیئت‌ها تیم رسانه‌ای و کار رسانه‌ای بسیار خوبی انجام دادند اما برخی هیئت‌ها همچنان بنای سنتی دارند و شاید با فضا خیلی آشنا نیستند.

,

بخت شکوهی تاکید کرد: باید متولیان کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند و آشنایی با رسانه و فضای مجازی را تشریح کنند تا به جای اینکه از مراسم یک هیئت نهایتا ۵۰۰ نفر بهره‌مند شوند، بیش از ده هزار نفر آن را به صورت زنده تماشا کنند.

,

وی با بیان اینکه این امر اهتمام مسئولین را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: باید روی این موارد کار کنیم تا هیئت‌ها بتوانند مراسمات دعا و مناجات خوانی خوب برگزار کنند و مردم هم از این مراسمات از طریق فضای مجازی استفاده کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه