اخبار داغ

امام جمعه فارسان:

رزق شب‌های قدر، رزق قرآن و ولایت است

رزق شب‌های قدر، رزق قرآن و ولایت است
امام جمعه فارسان گفت: در شب قدر رزقی که به انسان داده می‌شود رزق قرآن و ولایت است؛ اگر کسی بتواند به شب قدر ورود پیدا کند، باید به معرفت قرآن و ولایت راه پیدا کند که هر دو در شب قدر نازل می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ حجت‌الاسلام محسن ملک پور گفت: در زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام، فتوحات عظیم اسلامی که بعد از پیغمبر صلی‌الله علیه و آله، شروع‌شده بود، به‌طور عمده متوقف ماند و حضرت سرگرم درون‌سازی جامعه اسلامی و ایجاد یک بنا و بنیاد مستحکمی در داخل اجتماعات اسلامی شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

وی افزود: مسلمانان بیست‌وپنج سال فتوحات کردند و قلمرو حکومت اسلامی و جامعه اسلامی را، هرچه توانستند گسترده‌تر کردند. آن‌وقتی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به حکومت می‌رسند، وضعیت جامعه اسلامی ازاین‌قرار است که همان مبارزان و مجاهدان و فداکاران و همان کسانی که ثروتشان در یک شمشیر و سپر و یک لباس ساده روستایی خلاصه می‌شد، وقتی که می‌مُردند، شِمش‌های طلایی از آن‌ها به ارث مانده بود که فرصت اینکه ببرند پیش زرگری و مثلاً آب کنند را نداشتند.
 
وی بیان داشت: تبر آوردند، طلاهای این‌ها را با تبر تکه‌تکه کردند. تا بین وارثانشان قسمت شود؛ و این به این معنا بود که ثروت عمومی زیاد شده بود در جامعه، اما گرسنه هم فراوان بود. محروم و فقیر هم زیاد بود تا آنجا که حضرت یکی از دلایل اصلی پذیرش حکومت را همین مسئله بیان کردند.
 
وی تصریح کرد: این وضعیت جامعه اسلامی در آن عصر، جزء ضعف‌های بزرگ بود و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در یک چنین شرایطی قرار داشت. باید به آن‌ها می‌فهماند که این ثروت از آن‌همه است و نباید یکجا متمرکز بشود و به یک عده، مخصوص بشود. شرح دنیای دنیّه‌ای که در نهج‌البلاغه هست، به این منظور است، در حقیقت حضرت می‌خواهند جامعه‌ای را که از همه‌جانبه بودن افتاده بود، تعدیل کنند.
 
وی اظهار داشت: اگر فتوحاتی انجام داده و اگر قلمرو جغرافیایی اسلام را توسعه داده، به‌موازات این توسعه قلمرو نفوذ و سیاست و حکومت، اندیشه اسلامی را توسعه نداده، لااقل در میان آن افرادی که اسلام را پذیرفتند، عمق نداده است؛ و امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌خواهد این عمق را به آن‌ها ببخشد. این یکی از موضوعاتی است که در نهج‌البلاغه به شکل بارزی بیان‌شده و ما امروز به این احتیاج داریم.
 
امام‌جمعه فارسان شب‌های قدر اشاره داشت و گفت: نکته مهمی که در شب قدر قابل‌تأمل است این است که احیاء شب قدر، اصلش در این است که انسان اهل‌معامله باخدا باشد و اهل اخلاص باشد و بتواند امشب باخدا معامله کند. اگر کسی اهل‌معامله با خدا باشد و حضور حضرت حق را ببیند، می‌شود گفت که او امشب را به احیاء به عبادت گذرانده است و هر کاری که انجام دهد آن کار در این شب، عبادت است.
 
وی افزود: در روایتی وقتی پیامبر صلی‌الله علیه و آله به درگاه الهی گفتند: در میان امت‌های گذشته افرادی بودند که عمر طولانی داشته‌اند که گاهی فقط صدوبیست سال در راه خدا مجاهده کرده‌اند. این عمر کوتاهی که برای امت من قراردادی، چه چیز برای تدارک قراردادی؟ بالاخره این راه طولانی در وادی توحید را چگونه طی کنند؟ سوره قدر نازل شد که به احترام شما شب قدر داده‌ایم که راه کوتاه شده است یعنی به‌جای این‌که آن‌ها بروند حقایق را کشف کنند، در شب قدر، حقایق پایین آمده است.
 
وی تصریح کرد: در شب قدر رزقی که به انسان داده می‌شود رزق قرآن و ولایت است. اگر کسی بتواند به شب قدر ورود پیدا کند، باید به معرفت قرآن و ولایت راه پیدا کند که هر دو در شب قدر نازل می‌شوند. اگر کسی به آن حقیقت برسد و شب قدر را درک کرد به حیات طیبه می‌رسد. درواقع به امنیت می‌رسد و دست شیطان به او نمی‌رسد. کسی که در محیط شب قدر واقع‌شده از شیطان مصون می‌شود «إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا»(اعراف/201) و به نور ولایت و قرآن می‌رسد و راه بر او روشن می‌شود. اگر کسی شب قدر را درک کرد در فضای نور واقع می‌شود چون شب قدر ساحت نور است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه